באנר תרומה

איזה לוח שנה הכי מדויק לפי מנהג הספרדים?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול מרן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
מימות חתימת התלמוד לא היה שיבוש הלכתי כמו הלוח הזה,
בוא לא נגזים, גם ר' נסים כצ'ורי טעה בלוחותיו, וחישב את זמני הנשף לפי שעות זמניות. [ועוד כמה גדולים וטובים טעו בזה כהמנחת כהן ועוד.]

אבל יצויין שהוא לא הכשיל את עם ישראל בברכות התורה לבטלה ואכילה בצומות וברכה על ציצית לפני זמנה ועוד, כיון שאצלו עמוד השחר היה מחושב לפי 90 דק', כך שגם בשיא החורף 90 דק' זמניות לא יותר מאוחר מ-72 דק' במעלות שהוא הזמן ועוד, שהזמן של 90 דק' הוא לחומרא בלבד, ולא סמכו עליו לקולא . וכן לענין צאת הכוכבים הוא חישב 27 דק' אחרי השקיעה, כך שגם בשיא החורף היה לפחות 22-23 דק' אחרי השקיעה שלפי הרבה פוסקים זה בוודאי צאת הכוכבים. ומה ששיער בלוחותיו גם 13.5 זמניות, שבחורך זה כ10.5-11 דק', ולפי המעלות זה יוצא כ15-15.5 דק', אי''ז קולא כ''כ דהזמן ד13.5 הוא לחומרא בלבד כגון לענין מנחה ועוד, ועוד דלפי המעלות מונים מהשקיעה המישורית, ובירושלים זה 4.5 דק' אחר''כ
 
באלו זמנים בכל זאת ניתן לסמוך (לא בצימצום כמובן) על לוח 'אור החיים':
נץ החמה (אמנם לגבי הנץ זה קצת בעייתי, כי צריך ''נץ נראה'' ומשתנה לפי כל עיר, ויש בזה שיטות רבות, אבל מעיקר הדין יכול להיות שניתן לסמוך על הנץ המישורי, וזמן הלוח הנ''ל הוא מאוחר מהנץ המישורי ע''פ רוב)
סוף זמן ק''ש הגר''א
סוף זמן תפילה
חצות
מנחה גדולה
מנחה קטנה
שקיעה
בדיעבד יתכן שניתן לסמוך עליו גם לענין סוף זמן ק''ש מג''א וצאת שבת דר''ת, כיון דמעיקר הדין קי''ל כהגאונים, וזמן ק''ש מג''א בדיעבד אפשר לסמוך על הגר''א
אמנם גם בזמנים הנ''ל שיטת חישוב הלוח משובשת קצת, אבל הפער לא יותר מ-3 דק' משאר הלוחות, וכיון דבלאו הכי אי אפשר לצמצם
משא''כ לענין עמוד השחר, זמן ציצית ותפילין, פלג המנחה, צאת הכוכבים, צאת שבת -- אין לסמוך עליו כלל אפילו בדיעבד, ויש כאן חששות ברכה לבטלה ואכילה בצומות וביטול מצוות עשה וכל כיו''ב
יש לציין שהלוח שלהם אינו מדייק כ''כ ולכן תמיד יש להקדים, ובלא''ה אין לסמוך כלל על זמני הלוחות בצימצום, ובפרט לענין סוף זמן תפילה כיון דלדעת רוב הפוסקים יש לגמור את כל התפילה לפני סוף זמן תפילה/שקיעה/צאת הכוכבים/עמוד השחר, ולא סגי במה שמתחיל התפילה בתוך זמנה
 
נערך לאחרונה:
מה שמעניין שתלמידי הרב יצחק טוענים שההסכמה זויפה/חזר בו וכדו', עיין בפורום השכן ודו''ק

אבל אנחנו סומכים על הגר''ד סופר שליט''א, שהוא ת''ח עצום, ובנו של הגאון האדיר רי''ח סופר שליט''א, וגם יתכן שהראשל''צ הגר''י יוסף שליט''א, אינו כ''כ בקי בכל ענייני התוכנה הנוגעים לסוגיית זמני היום ובעוד כמה דברים, וזה לא גורע ממעלתו ומגדולתו בתורה, כי מצינו רבים וטובים שטעו בנושא הזה החל מבעל ''תרומת הדשן'' ועד אחרון בדורנו, אביו גאון ישראל הגר''ע יוסף זצ''ל - כעדות בנו הראשל''צ הגר''ד שליט''א שלא ידע כלל משיטת ה''מעלות''
 
קיבלתי מחבר:
הרב יעקב זכריה ר"י לב אליהו העיד שכשהגיע לוח אור החיים לפורת יוסף מרן הגר"י צדקה הורה להוציאו ומאוד נצטער ממנו
 
בספר 'עין יצחק' ח''ג עמוד ר'ל כתב נגד הלוחות של הרה''ג מאיר פוזנא שליט''א – שידוע בכל העולם כולו כמומחה עצום ובקי ענק בכל סוגיית זמני היום, בטענות שוא וללא מקורות כלל, בעוד שיטת החישוב של הרה''ג מאיר פוזנא שליט''א מבוארת בכל גדולי האחרונים ובניהם הגר''א והגר''ז ומהר''י פראג'י, וכן הסכימו להלכה רוב גדולי הפוסקים בדורנו.

ואילו היה החכם הנ''ל משיג על הרה''ג מאיר פוזנא שליט''א כדרכה של תורה, כדי להעמיד את שיטת אביו וכו' נחה דעתנו, אבל הוא יצא נגד לוחותיו המדויקים של הרה''ג מאיר פוזנא שליט"א בטענות שוא נגד המבואר להדיא בביאור הגר''א סימן רס'א ועוד שזמן עמוד השחר במדינות אירופה הוא בחצות הלילה בקיץ, ולא מצינו מי מהאחרונים שדחה דבריו או חלק עליו.

ואם תאמר, הרי מצינו כמה וכמה גדולים שחישבו את זמני היום לפי דק' שוות או זמניות כגאוני צאנז סאטמר ועוד, מ''מ בוודאי שאין לנהוג שיטות אלו לקולא, וכ''ש לבטל את מנהג קהילת צרפת ולהכשילם באכילה בצומות ואכילה לפני התפילה ועוד.

ולפני כמה חודשים הייתי בצרפת אני הקטן, ובמו עיני ראיתי את המכשלה הנוראה הזאת, בעוד שבלוח האמיתי של הרב פוזנא היה כתוב ''עמוד השחר – 06:55'' בלוח כביכול ''על פי פסקי הרב עובדיה'' זמן עמוד השחר היה ב... 07:55 (!!) ואנכי הקטן יצאתי לבחוץ בשעה 07:50, והיה זה ביום בהיר, וראינו כבר אור יום גמור בצד מזרח, ששום בר דעת לא יכול לטעון שעדיין אי אפשר להכיר בין תכלת ללבן, כמו מה שרואים בא''י כ-25 דק' אחרי השקיעה בערך, אבל לפי שיטתם זה היה עוד לפני עמוד השחר...

וכאן מגיעים ל''גילוי'' הגדול, שאמור להרעיש את העולם כפשוטו, ובמחילה מכת''ר של הרב הראשי לשעבר שליט''א, על דברים כאלו ראוי לקרוע קריעה...

בספר עין יצחק ח''ג עמוד רל'ב כתב בזה''ל: ''אין להתחשב במה שענינו רואות לענין עמוד השחר וצאת הכוכבים'' ולא אביא את אריכות הדברים שכתב למטה, וכמובן שלא הביא שום ראיה לדבר זה שהוא חידש מדעתו.

בעוד מבואר להדיא בשו''ע יורה דעה סימן רס''ב, שאם נראים כוכבים ע''פ זה, ורק ע''פ זה קובעים את תחילת הלילה, וזמן עמוד החר נתבאר להדיא שהוא ''מתי שהאיר המזרח'' (אמנם יש שפירשו שהם 2 זמנים שונים, מ''מ בפיה''מ להרמב''ם ובכל הראשונים והאחרונים מבואר להדיא שמתי שמתחיל להאיר היום הוא עמוד השחר'').

ולפי זה, כל קהילות ישראל בגולה שעד שהומצאו השעונים, היו מחשבים את כל זמני עמוד השחר וצאת הכוכבים לפי הנראה לעין, כמבואר בדברי מרן השו''ע בעצמו... חיללו שבת !!! שהרי ''הזמן לא נקבע לפי מה שענינו רואות''.

גם אביי ורבא בגמ' שבת לד: - חיללו שבת !! שהרי במקום להסתכל בלוח ''אור החיים'', הסתכלו במערב כיפת הרקיע אם הכסיף ונראו כוכבים או לא, והרי לפי שיטתו שזה ''דקות זמניות'' בחורף בזמן שפני זמרח מאדימים הוא כבר לילה גמור !! והאמוראים חיללו שבת רח''ל.

וממילא יתבאר ע''פ הגמ' ביומא (כח.) שהיו צריכים להסתכל אם ''האיר המזרח'', ואם האיר המזרח היו שווטים התמיד, ולמה לא היו מסתכלים בלוח ''אור החיים''?? הרי בחורף המזרח מאיר לפחות כ- 25 דק' לפני הזמן שלוח אור החיים המציא שהוא ''עלות השחר'', א''כ הדבר פשוט וברור, שבכל ימי החורף היו מקריבים תמיד של שחר, לפני עמוד השחר (!) ולא יצאו ידי חובה כלל.

ואבקש מכל הקוראים, שיקחו הדברים לתשומת ליבם ולא יעסקו כלל בסגויית ''זמני היום'' אלא א''כ הם יודעים את המציאות ושיטות החיושב וכו', כדי שלא להיות כמו אותו ת''ח, שבמחילה מכת''ר, המציא שיטה חדשה שלא כתובה בשום מקום, ובשלמא אם היה מחמיר לעצמו כשיטה כזו, ניחא (דמצינו קצת גדולים שחששו לשיטות שהיו נגד המציאות) , אבל לבוא לשנות הלוחות בצרפת, ששם כל השנה יש הבדל עצום בזמן עמוד השחר – זה לא טוב ...

מלבד מה שמבואר בתורה ''ויקרא א-להים לאור יום ולחושך קרא לילה'' שהיום והלילה נקבעים ע''פ כמות אור וחושך, ולא לפי כל מיני חישובים צדדיים, ומה שתמצא בדברי חז''ל שיעור זמן עה''ש וצה''כ ועוד, כבר מבואר בביאור הגר''א ששיעורים הללו נאמרו רק בא''י ובימי ניסן ותשרי, ולא מצינו מי מהאחרונים שדחה דבריו, או שחלק עליו להדיא והוב''ד להלכה במשנה ברורה ובכף החיים ובכל גדולי הפוסקים.

המהלך שלא להתחשב עם המציאות המשתנה הוא נגד:

1) המפורש בתורה כמ''פ שלילה ויום תלויים באור וחושך, ביאת השמש וכו' שהם מצבים מציאותיים משתנים.

2) המפורש בספר עזרא שלילה נעשה "בצאת הכוכבים'' שהוא מציאות 'נראית' ומשתנית ולא בשיעור זמן קבוע. וכתבו התוס' שהוא לימוד גמור.

3) המפורש בדברי התנאים ואמוראים שכל מושגי יום ולילה תלוים במציאות הנראית במשנה: חשכה/ספק חשכה חשכה, הכסיף התחתון/העליון, פני מזרח מאדימים, צאת הכוכבים, כוכב אחד יום – שניים בין השמשות, עלות השחר, האיר המזרח, משיכיר בין תכלת ללבן/חבירו הקרוב.

4) המפורש בכל הראשונים שהקובע לילה הוא מציאות של כוכבים ושכן נהגו בפועל, וכן לענין עמוד השחר.

5) מפורש בתוספות וברשב"א (שבת ל"ה) ובתוספות ר"ש משאנץ (פסחים) שאין קובעים לילה ע"פ ד' מיל כיוון דמספקא לבו מהו אדם בינוני (לשון התוס') לא הוי שיעורא ברירא להו דבההוא מספקא להו איזהו מהלך אדם בינוני (לשון הרשב"א) דהילוך אדם בינוני ספק הוא לנו וה''ה לענין עמוד השחר.

6) כן יש להוכיח מדברי ר"ת בספר בישר סימן רכ"א שמשתשקע החמה הוא מציאת נראית שהחמה מטיל זהרורין ומאדים מושבה.

7) מדברי הרמב"ן רשב"א ריטב"א ר"ן ועוד, שהקשו מה שייך תוספת שבת ביציאתו אחר צאה"כ ותירצו שימתינו לכוכבים קטנים (ורצופים) שהוא מציאות נראית, וכן פסק מרן בשו''ע [סימן רצ'ג].

8) מבואר בתלמידי רבינו יונה שיש להמתין לכוכבים קטנים כיוון שאין הכל בקיאין בכוכבים בינונים. וכ"ז לא שייך רק בראייה בשמים ולא בשיעור שווה.

9) נגד מה שנפסק בשו"ע בכל דיני לילה [בסימן רל'ה, ובסימן רצ'ג ובסימן וביורה דעה סימן רס'ב] שהקובע הוא "מציאות" של כוכבים, ולא הוזכר אפי' פעם אחת (!) במקומות הנ''ל, שיעור של 72 או 90 דקות, וכ''ש זמניות.

10) שיעור עמוד השחר – לא מוזכר כלל בשלחן ערוך, ובפירוש המשניות להרמב''ם מבואר להדיא שהוא ''האור הנוצץ במזרח וכו''' (ברכות פ'א מ''א) ומה שמשם משמע שזה תלוי ב'זמניות' כבר שינו הגירסא אחרונים ל''שעות השויה'', ואף אם נשאיר הגירסא שלפנינו במקומה, מ''מ אפשר לפרש 'זמניות' – דהיינו שמשתנה לפי עונות השנה, לפי קביעות האור, והפירוש הנ''ל הוא מוכח לגמרי מלשונו המשך, עי''ש.

11) לענין ק"ש דערבית שזמנו משעת יציאת ג"כ קטנים וביום המעונן להמתין עד שיצא ספק מלבו (ולא להשתמש בלוח/שעון).

ויש עוד, ואכמ''ל.
 
בספר עין יצחק ח''ג עמוד רל'ב כתב בזה''ל: ''אין להתחשב במה שענינו רואות לענין עמוד השחר וצאת הכוכבים'' ולא אביא את אריכות הדברים שכתב למטה, וכמובן שלא הביא שום ראיה לשיבוש הנ''ל שהוא המציא מדעתו
כמדומה שמביאים כן בשם הגרי"ז לגבי זמן ר"ת בא"י שאין להסתכל בכוכבים נגד ההלכה.
 
כמדומה שמביאים כן בשם הגרי"ז לגבי זמן ר"ת בא"י שאין להסתכל בכוכבים נגד ההלכה.
אבל בשו''ע כתוב להסתכל ב'כוכבים' וה'הלכה' אומרת להסתכל ב'כוכבים'
וכוונת הגרי''ז היתה על מה שהכוכבים נראים לפני זמן ר''ת, שההלכה אומרת ל שהג' כוכבים שאמורים להיראות יראו רק בזמן מאוחר, ולכן אין להסתכל בכוכבים שנראים לפני זמן ר''ת
איך שיהיה, בוודאי שא''א להכריע מאיזה מימרא של הגרי''ז נגד כל הראשונים והגר''א ועוד, ולמחות במי שנוהג כן, וגם הגרי''ז לא דיבר מאומה על זמן עמוד השחר ששם עיקר הנידון ב'עין יצחק' שם
ועוד דכל דברי הגרי''ז אמורים על מה שנהג לחומרא לחשוש לזמן ר''ת (לפי 90 דקות אחרי השקיעה, ולא 72 דק' - כשיטת הרמב''ן) שאז באמת קשה לומר ש-90 דקות אחרי השקיעה רק אז, נראים 3 כוכבים בינונים, וע''ז הוא אמר שמ''מ יש לחוש לראשונים שכך סברו, ובודאי שלא עלתה על דעתו להקל בעלות השחר עם סברא כזו
 
נערך לאחרונה:
מי שרוצה לעיין עוד ולהאריך בנושא זה, יעיין בקונטרס הזה:

מעולם לא הבנתי את אותם המדפיסים בכתב רש"י (שאפילו רש"י לא כתב כך...) מה הענין להקשות ולסבך את הקורא, במקום להשתמש בגופן קריא ובהיר?
 
מעולם לא הבנתי את אותם המדפיסים בכתב רש"י (שאפילו רש"י לא כתב כך...) מה הענין להקשות ולסבך את הקורא, במקום להשתמש בגופן קריא ובהיר?
לא אני הדפסתי את זה, מצאתיו ב''פורום לתורה'' באחד מהשרשורים הארוכים (250 דף ויותר) בנושא זמן ר''ת והמסתעף
 
אבל הבעיה (אצלי עכ"פ) בלוח עתים לבינה שהוא מביא לך אלף סוגי שיטות. רק תבחר...
לוח של כסא רחמים, לא טוב?
 
אבל הבעיה (אצלי עכ"פ) בלוח עתים לבינה שהוא מביא לך אלף סוגי שיטות. רק תבחר...
לענ''ד הוא לא מביא מספיק שיטות, הוא לא מביא את 'צאת הכוכבים' 30 דקות (במעלות) אחרי השקיעה, כמו שהיה נהוג בכל קהילות ישראל, וכמו שפסקו רוב הפוסקים דיש לנהוג לכתחי', ולדעת כמה פוסקים יוצאים בזה אפי' לדעת ר''ת
אם קשה לך, אוכל להסביר לך לפי איזה שיטות לנהוג לפי שיטת רבך וכדו'
לוח של כסא רחמים, לא טוב?
נראה לי בסדר
 
לענ''ד הוא לא מביא מספיק שיטות, הוא לא מביא את 'צאת הכוכבים' 30 דקות (במעלות) אחרי השקיעה, כמו שהיה נהוג בכל קהילות ישראל, וכמו שפסקו רוב הפוסקים דיש לנהוג לכתחי', ולדעת כמה פוסקים יוצאים בזה אפי' לדעת ר''ת
אם קשה לך, אוכל להסביר לך לפי איזה שיטות לנהוג לפי שיטת רבך וכדו'

נראה לי בסדר
צאת הכוכבים רגיל כמדומה הוא לא מביא אלא בסוף הלוח, לא?
 
צאת הכוכבים רגיל כמדומה הוא לא מביא אלא בסוף הלוח, לא?
הוא מביא 18 דק' בסוף הלוח. אני רוצה 30 דק'. אבל אני מסתדר, כי הוא מביא בגוף הלוח צאת הכוכבים לחומרא שזה 36 דק' (כמו צאת שבת) ואני עושה 6-7 דק' לפני זה
הוא לא יכול לצאת ידי כולם, כי יש המון שיטות: 13.5,14,17,18,20,24,25,27,30,32,36,40,42,45,50,72,90,120 דק'. ויש גם שוות/זמניות/מעלות .אי אפשר להביא הכל.
 
נערך לאחרונה:
יותר מכל זה יש להוסיף, שבילקוט יוסף כרך ב' או ג' - מהלכות שבת , כתב להדיא שיש לאחר הרבה את צאת השבת בחו''ל, יותר מ20-30 דק' אחרי השקיעה, בשם אביו
הרי לנו הודאת בע''ד שאפי' הגר''י מודה שאביו חשש לחומרא ל''מעלות'' ולא התיר בשופו''א להקל בעשיית מלאכה במוצ''ש בשבת לפני הזמן, וא''כ אין לנו שום ראיה/בסיס שאביו אחז משיטה זו גם לקולא
 
נערך לאחרונה:
גם יש להיזהר מטעויות אחרות שנמצאות בלוחות שונים כמו במעברים לשעון קיץ וכדו'.
 
נערך לאחרונה:
ולסיום, לאחר שמנינו כל ''מעלותיו'' של לוח 'אור החיים' בל נשכח ששנה שעברה הם החליפו את שעון קיץ שבוע לפני הזמן, ובמשך שבוע, המון אנשים שלא שמעו על זה, יכלו לטעות ולבטל ק''ש או תפילה רח''ל...
מחילה, אבל הטענות האחרות היו טובות יותר...
נ"ל שאין עניין להוסיף טענות לא אמיתיות, כיון שזה רק מפחית מהטענות האמיתיות. (ונראה כאילו המטרה היא אחרת מלשם שמים).
[כמו להגיד על רב פלוני שטעה בהלכה וגם שהחולצה שלו מקומטת...]
 
בל נשכח ששנה שעברה הם החליפו את שעון קיץ שבוע לפני הזמן, ובמשך שבוע, המון אנשים שלא שמעו על זה, יכלו לטעות ולבטל ק''ש או תפילה רח''ל

אם יש לך הערות ענייניות, בכבוד, אבל לתפוס אותם בשגיאה כזאת, זו ממש קטנוניות. בפרט שהם דאגו להדפיס דף אחר כמדבקה ועשו הכל כדי לתקן את המעוות.
 
צאת שבת - 30 דק' אחרי השקיעה:
נגד המנהג הקדום להמתין לפחות 36 דק'. והרי אין מה להפסיד מזה?? הרי כמו שבע''ש מוסיפים 20 דק', מה הבעיה להוסיף 20 דק' במוצ''ש? למה חייבים להקדים את צאת השבת של הגאונים יותר משאר הלוחות?? והרי דעת הגרע''י זצ''ל שאפי' 20 דק' אחרי השקיעה אפשר להקל בדיעבד, למה לא כתבו 20 דק'?? כי אם היו כותבים 20 דק' אחרי השקיעה, גדו''י היו יוצאים בחרב וחנית נגד הלוח... ויעיין עוד בשו''ת אור לציון ח''ד פרק כ תשובה ב', בהערות למטה

מנין שהמנהג הקדום היה להמתין 36 דקות? כמו שהם לא נקטו זמן של בדיעבד (20 דק'), כך לא נקטו זמן של "אין מה להפסיד" (36 דק') כי הלוח מיועד לכלל ישראל, ובכל מוצ"ש יש אנשים שצריכים להוציא שבת בדחיפות ו"יש להם מה להפסיד". אין שום קשר לחרב וחנית, ולא נראה שהם מפחדים ממשהו.

ולגבי מנהג הלוחות להוסיף 10 או 15 דק' על אותן 20 דק', ראיתי בזה כמה ביאורים:

א. מוסיפים רבע שעה תוספת שבת לשיטת המשנ"ב בסי' רס"א שצריך זמן ניכר.

ב. הזמן הארוך ביותר בין השקיעה לצאת הכוכבים הוא כ29 וחצי דקות (בגובה פני הים בקיץ) ועל זה יש לוחות שמוסיפים זמן של 5 דקות לתוספת שבת, ויש כאלה המוסיפים חצי דקה לתוספת שבת.

ג. נהגו להמתין שניים שלושה מילין, ומיל הוא 18 דקות.

ד. כשם שבכניסת השבת מוסיפים 20 דקות לפני השקיעה, כך ביציאתה 20 דקות אחר צאת הכוכבים.

ה. למעשה שבת יוצאת בצאת הכוכבים שהם 13.5 דקות זמניות אחר השקיעה לשיטת מרן, בקיץ זה יוצא 17 דקות, מעגלים ל20 דקות כולל תוספת שבת שיכולה להיות רגע אחד. מוסיפים עוד 10 או 15 דקות כחומרא בעלמא.

ו. לדעת הרמב"ם זה יוצא 18 דקות (מיל הוא 24 דקות, ו-3/4 מיל זה 18 דקות), מוסיפים עוד דקה לתוספת שבת, ומעגלים ל20 דקות. זה עיקר הדין, ומוסיפים עוד 10 או 15 דקות כחומרא בעלמא.

ז. המנהג הוא 20 דקות לאחר השקיעה, ומוסיפים מחול על הקודש עד כחצי שעה, למרות שמעיקר הדין די במשהו, כמו שכתב המג"א (סי' קפ"ח ס"ק י"ח) שלעיקר תוספת שבת מספיק משהו, וכ"כ בתוספת שבת (סי' רס"ג ס"ק כ"ח) ובערוך השולחן (סי' רס"ג סעיף כ"ז).
 
הדלקת נרות - 20 דק' לפני השקיעה:
אמנם כך נהגו הספרדים בדורות אחרונים, אבל יש לדעת שלפני שהומצאו הלוחות והשעונים היו מקבלים שבת בירושלים לפחות 35 דק' לפני השקיעה, כמבואר בגמ' שבת קיח: וא"ר יוסי יהא חלקי ממכניסי שבת בטבריא וממוציאי שבת בצפורי, ומכאן סמך גדול למנהג להדליק 40 דק' לפני השקיעה בירושלים, וזה לא 'סתם המצאה' של הרב טיקוצ'ינסקי

אז אם יש לרב טיקוצ'ינקי סמך בגמ', יש לבטל את מנהג הספרדים בדורות האחרונים?

ומה אכפת ממנהג ירושלים למי שלא גר בירושלים?
 
מנין שהמנהג הקדום היה להמתין 36 דקות?
חיד''א מפורש, וכ''פ הכה''ח, וכן הגרימ''ט, וכידוע שהגרמי''ט לא שינה את המנהגים הקדומים (חוץ מה-40 דק', ולזה יש סמך מהגמ' בשבת קיח: כמו שביארנו)
כמו שהם לא נקטו זמן של בדיעבד (20 דק'), כך לא נקטו זמן של "אין מה להפסיד" (36 דק') כי הלוח מיועד לכלל ישראל, ובכל מוצ"ש יש אנשים שצריכים להוציא שבת בדחיפות ו"יש להם מה להפסיד". אין שום קשר לחרב וחנית, ולא נראה שהם מפחדים ממשהו.
כי המנהג הקדום הוא 36 דק' כמבואר בכף החיים ובדברי הגרימ''ט
ולגבי מנהג הלוחות להוסיף 10 או 15 דק' על אותן 20 דק', ראיתי בזה כמה ביאורים:
מחכים ל3 כוכבים קטנים רצופים, כנפסק בשו''ע, ועי' שו''ת אול''צ ח''ד פ''כ שחיזק את שיטת הרב טיקוצ'ינסקי
ה. למעשה שבת יוצאת בצאת הכוכבים שהם 13.5 דקות זמניות אחר השקיעה
זמניות בוודאי שלא. או 'שוות' או 'מעלות', והעיקר כשיטת המעלות כמו שכבר הוכח מעבר לכל ספק, חוץ מזה שדעת 7 ראשונים והרבה אחרונים שמיל הוא 22.5 דק', והשיטה שמיל הוא 18 דק' הובאה ע''י התרומת הדשן, שחשב שיש 12 שעות מעה''ש עד צה''כ, דבר שהוא טעות מוחלטת, אך מצינו כמה דרכים לישב זאת ואכמ''ל
ו. לדעת הרמב"ם זה יוצא 18 דקות (מיל הוא 24 דקות, ו-3/4 מיל זה 18 דקות), מוסיפים עוד דקה לתוספת שבת, ומעגלים ל20 דקות. זה עיקר הדין, ומוסיפים עוד 10 או 15 דקות כחומרא בעלמא.
מנהג רוב ככל קהילות ישראל בין הנוהגים כר''ת ובין הנוהגים כהגאונים לחשב את זמן צאת הכוכבים כשהשמש נמצאית 6-8 מעלות מתחת לאופק, 25-35 דק' אחרי השקיעה, משתנה לפי עונות השנה, המנהג לחשב 13.5 או 17 דק' הוא מנהג מאוחר יחסית, והתחיל מתלמידי הגר''א שהוא הראשון שחידש שיטה זו למעשה, אם כי כך מובא בחיד''א כמדומה, אבל ברוב הקהילות נהגו לאחר את צאת הכוכבים, אינני יודע מה נהגו במרוקו...
ודרך אגב, השיטה שמיל 24 דק' דחויה לגמרי מההלכה לכאו' מכמה סיבות, ותמוה למה הגרע''י חשש לה לענין 'מילה' - לפי שיטה זו יוצא עלות השחר 120 דק' לפני הנץ !!! מלבד מה שהוא נגד המציאות, לא מצינו מי שינהג בזה
ז. המנהג הוא 20 דקות לאחר השקיעה,
אין כזה מנהג, מי שיעשה מלאכה מוצ''ש כעבור 20 דק' מהשקיעה נכנס לספק סקילה לפי המון פוסקים, כיון שלפי רוב הפוסקים לילה מעיקר הדין הוא 25-35 דק' אחרי השקיעה, ויעויין ביה''ל סימן רצ'ג ס''ב בביאור שיטת הגר'א (שהוא כשיטת הגאונים, ובכ''ז יש להמתין מעבר ל17 דק')
ומוסיפים מחול על הקודש עד כחצי שעה,
אכן מדברי הבן איש חי נראה שנהגו להוציא שבת 30 דק' אחרי השקיעה, אבל למעשה הם רק התפללו ערבית אז, יוצא שעשו מלאכה רק 10-15 דק' לאחר מיכן, ומדברי השו''ע מבואר להדיא שזמן צאת שבת הוא בזמן יציאת 3 כוכבים קטנים רצופים, וכן ביורה דעה רס''ב מבואר להדיא זמן צאת הכוכבים תלוי אך ורק בראיית הכוכבים ולא 72/13 דק' אחרי השקיעה, אלא בהכרח שרק סימן הכוכבים הוא הקובע, ותו לא. ואת שיעורי הגמ' של 3.75 מיל ועוד, יש לישב בדרכים חאחרות יעויין בשו''ת אור לציון ח''א סימן כ', וח''ד סימן כ''א


זה הבאתי דרך אגב, שיש סמך גדול למנהג להדליק 40 דק', דלא כהמערערים על זה בלי טעם,
ודי לנו במה שלוח אור החיים מכשיל את העם באכילה בצומות ובאכילה אחרי עמוד השחר, בכדי לצאת נגדו, ולהציל את עם ישראל מאיסור
 
נערך לאחרונה:
מחילה, אבל הטענות האחרות היו טובות יותר...
נ"ל שאין עניין להוסיף טענות לא אמיתיות, כיון שזה רק מפחית מהטענות האמיתיות. (ונראה כאילו המטרה היא אחרת מלשם שמים).
[כמו להגיד על רב פלוני שטעה בהלכה וגם שהחולצה שלו מקומטת...]
קבלתי דבריך, תוקן נוסח ההודעה הנ''ל
 
אם יש לך הערות ענייניות, בכבוד,
כבר כתבתי יותר מ-10 הערות מה אתה רוצה ממני??
ואם יש לך דרך ליישב את פלג המנחה שלהם, בכבוד, אני הצעתי למישהו פעם 1,000₪ אם הוא מצליח למצוא לחישוב שלהם בזה, סמך בש"ס ובשו"ע, הוא עדיין לא חזר אלי...
 
נערך לאחרונה:
חיד''א מפורש, וכ''פ הכה''ח, וכן הגרימ''ט, וכידוע שהגרמי''ט לא שינה את המנהגים הקדומים (חוץ מה-40 דק', ולזה יש סמך מהגמ' בשבת קיח: כמו שביארנו)
כי המנהג הקדום הוא 36 דק' כמבואר בכף החיים ובדברי הגרימ''ט
מנהג רוב ככל קהילות ישראל בין הנוהגים כר''ת ובין הנוהגים כהגאונים לחשב את זמן צאת הכוכבים כשהשמש נמצאית 6-8 מעלות מתחת לאופק, 25-35 דק' אחרי השקיעה, משתנה לפי עונות השנה, המנהג לחשב 13.5 או 17 דק' הוא מנהג מאוחר יחסית, והתחיל מתלמידי הגר''א שהוא הראשון שחידש שיטה זו למעשה, אם כי כך מובא בחיד''א כמדומה, אבל ברוב הקהילות נהגו לאחר את צאת הכוכבים, אינני יודע מה נהגו במרוקו...

כתב מרן הגר"ש משאש בשו"ת שמ"ש ומגן חלק א אורח חיים סימן ה:


"ומנהג העולם דלא כר"ת כמ"ש מהר"י נבון ז"ל הבי"ד ויאמר יצחק בסוף ח"ב שמנהג העולם נתיסד ע"פ סברת הגאונים, ולפי"ז התוספת צריך להוסיף קודם שקיעה בכניסה, וכן נוהגין לקבל את השבת מבעוד יום שהשמש יוצא על הארץ, ובמוצאי שבת כל ששוהין שעור מיל אחר השקיעה יוצאין יד"ח בין השמשות בתוספת מחול על הקודש עכ"ל, גם שם בויאמר יצחק הבי"ד ספר בתי כהונה שהוא מסכים לזה ע"ש, גם הרב החיד"א בברכי יוסף ובמחב"ר או"ח סי' של"א כתב שכן נתפשט המנהג בירושלים וחברון מזמן גאוני הדורות שלפני דורינו עכ"ל, וכך היה מנהגינו תמיד במרוקו ועד היום שאין שם זכר לשיטת ר"ת כלל ותמיד היינו נזהרים להכניס שבת בעוד השמש על הארץ, איזה רגעים קודם השקיעה, ובמוצאי שבת אחרי עשרים דקות או למחמירים חצי שעה אחרי השקיעה לא יותר, מדליקין נרות ועושין כל מלאכה, וגם לענין מילה הן בערב שבת הן במוצאי שבת הולכין אחרי הזמנים הנז', וזכורני בימי חרפי בהיותי עוד תלמיד אצל מורי הרה"ג המובהק פחד יצחק סבאג זצ"ל שפעם אחת רצה מורי לעמוד על הענין ועלינו לגג גבוה מקום שאין בנינים לעצור בעד ראית השמש ונוכחנו לדעת שמעת השקיעה עד צאת שלשה כוכבים קטנים בזמן שהיה כבר חושך וכמ"ש מרן בסי' רצ"ג דבזמן הזה הוי לילה, לא היה יותר מעשרים דקות, והוא קרוב לשלשה רבעי מיל עם בין השמשות דר' יוסי ועם קצת דקות לצאת מן הספק".

"העולה מזה דמנהג אבותינו תורה בכל עניניו, הן בכניסת שבת הן ביציאתו, וכן נוהגין עד היום הן לענין מלאכה הן לענין מילה ביום שבת קודש חצי שעה אחר השקיעה הוי לילה גמור (וזה כדי לצאת מידי כל ספק וגם ספק של חילוק השעונים אף שעשרים דקות תספיק) ומדליקים נרות ועושים מלאכה".

שו"ת שמ"ש ומגן חלק ב אורח חיים סימן יח:

"שמחתי לראות מה שהאריך למעניתו הרה"ג המחבר שליט"א להוכיח ולהביא פוס' דלא קבלו אבו"ר נ"ן דעת מר"ן בזה לפסוק כר"ת. אלא כדעת הגאונים דבה"ש מתחיל תיכף לשקיעת א'. וכן העלה במסקנתו, וזהו ממש כמו שכתבתי כבר בארוכה בספרי שמ"ש ומגן חאו"ח סי' ה' [ששלחתי לו זה שנתים] והבאתי ראיה מכל הפוס' שהביא, מהרב ארץ החיים, ופקודת אלעזר, ובתי כהונה ונחפה בכסף וגט מקושר והרב בית דוד. שהביא דבריהם החיד"א זלה"ה בברכ"י ומחזיק ברכה סי' רפ"א וסי' של"א. וכתב שנתפשט המנהג בירושלים וחברון מזמן גאוני הדורות שלפני דורנו ע"ש. והוספתי להביא ראיה מדברי רבותינו הספרדים גאוני מרוקו. הרב ויאמר יצחק ן' וואליד סוף ח"ב משם מהר"י נבון ז"ל. וכן פסק הגאון בקש שלמה אבן דנאן ז"ל סי' כ"ח והאריך למעניתו והביא כל הפוס' הנ"ל. ומשפטים צדיקים משם מהר"ם נבון ז"ל ע"ש סי' ל"ב. ופרחי כהונה חאו"ח סי' ז', שכולם כתבו שהמנהג כדעת הגאונים פשוט במרוקו, דאם נולד בע"ש עשרים דקות אחר השקיעה בע"ש, מלין אותו בשבת באין פו"פ. ולא חיישי' לס' ר"ת כלל. ובליל מוצאי שבת תיכף אחר כ' דקות מבדילין בבהכ"נ ועושין כל מלאכה ולא חשים להחמיר כר"ת. וכתבתי דאף המחמירים כר"ת ראוים לעשות בצנעה, שלא להראות שהאחרים מחללים שבת. וכעת נ"ל עוד לתמוה על המחמירים דעבדי תרתי דסתרן, דלגבי מילה אם נולד ביום ו' עשרים דקות אחר השקיעה, מלין אותו בשבת. ונכנסים לספק מילה שלא בזמנה בשבת, שלדעתן הוי חילול שבת גמור. ובזה לא ראיתי שו"א מחמיר להניחה ליום א' מספק, ולגבי הוצאת שבת מחמירין".

שו"ת שמ"ש ומגן חלק ג יורה דעה סימן כו:

"וגם החסידים ות"ח הרבה מהם שאינם נזהרים בזה. והולכים אחר המנהג של הגאונים אף להקל. משום שמוצאים בו דברי טעם. שאחר עשרים דקות רואים שהוא לילה גמור. ואין מי יאמר להם מה תעשה. ולנו לעינים מה שהביא הראש"ל משם הרב זבחי צדק ח"ב חיו"ד סי' יז' שמנהגם בבגדאד וכן מנהג כל העולם לחשוב דין לילה ודאי לכל דבר אחר עשרים דקים מן המגרב שהוא ז' דקים אחר שקיעת החמה, ובמוצאי שבת עושים מלאכה. וכן העיד בנו הגאון החסיד הרי"ח בבן איש חי ריש פרשת ויצא. שנה שניה, שהמנהג להמתין במוצאי שבת עד כ' דקים אחר המגרב. ומר אביו הרב החסיד היה מחמיר להמתין חצי שעה ע"ש".

"ובמוצאי שבת עשרים דקות אחר שקיעה הוא לילה".

שו"ת תבואות שמ"ש יורה דעה סימן צב:

"די בעשרים דקות אחרי השקיעה שהוא זמן צאת הכוכבים, ואם ירצה להחמיר יוסיף עוד עשר דקות אחרים להוציא הספק מלבו".
 
כתב מרן הגר"ש משאש בשו"ת שמ"ש ומגן חלק א אורח חיים סימן ה:


"ומנהג העולם דלא כר"ת כמ"ש מהר"י נבון ז"ל הבי"ד ויאמר יצחק בסוף ח"ב שמנהג העולם נתיסד ע"פ סברת הגאונים, ולפי"ז התוספת צריך להוסיף קודם שקיעה בכניסה, וכן נוהגין לקבל את השבת מבעוד יום שהשמש יוצא על הארץ, ובמוצאי שבת כל ששוהין שעור מיל אחר השקיעה יוצאין יד"ח בין השמשות בתוספת מחול על הקודש עכ"ל, גם שם בויאמר יצחק הבי"ד ספר בתי כהונה שהוא מסכים לזה ע"ש, גם הרב החיד"א בברכי יוסף ובמחב"ר או"ח סי' של"א כתב שכן נתפשט המנהג בירושלים וחברון מזמן גאוני הדורות שלפני דורינו עכ"ל, וכך היה מנהגינו תמיד במרוקו ועד היום שאין שם זכר לשיטת ר"ת כלל ותמיד היינו נזהרים להכניס שבת בעוד השמש על הארץ, איזה רגעים קודם השקיעה, ובמוצאי שבת אחרי עשרים דקות או למחמירים חצי שעה אחרי השקיעה לא יותר, מדליקין נרות ועושין כל מלאכה, וגם לענין מילה הן בערב שבת הן במוצאי שבת הולכין אחרי הזמנים הנז', וזכורני בימי חרפי בהיותי עוד תלמיד אצל מורי הרה"ג המובהק פחד יצחק סבאג זצ"ל שפעם אחת רצה מורי לעמוד על הענין ועלינו לגג גבוה מקום שאין בנינים לעצור בעד ראית השמש ונוכחנו לדעת שמעת השקיעה עד צאת שלשה כוכבים קטנים בזמן שהיה כבר חושך וכמ"ש מרן בסי' רצ"ג דבזמן הזה הוי לילה, לא היה יותר מעשרים דקות, והוא קרוב לשלשה רבעי מיל עם בין השמשות דר' יוסי ועם קצת דקות לצאת מן הספק".
במציאות לא רואים כוכבים לפני 25-30 דק' מהשקיעה בארץ ישראל, וכל הזמנים האלו נמדדים לפי ''מעלות'' ולא לפי דקות
ולנו לעינים מה שהביא הראש"ל משם הרב זבחי צדק ח"ב חיו"ד סי' יז' שמנהגם בבגדאד וכן מנהג כל העולם לחשוב דין לילה ודאי לכל דבר אחר עשרים דקים מן המגרב שהוא ז' דקים אחר שקיעת החמה, ובמוצאי שבת עושים מלאכה. וכן העיד בנו הגאון החסיד הרי"ח בבן איש חי ריש פרשת ויצא. שנה שניה, שהמנהג להמתין במוצאי שבת עד כ' דקים אחר המגרב. ומר אביו הרב החסיד היה מחמיר להמתין חצי שעה ע"ש".
וזה אינו. בשו''ת יחוה דעת ח''ז סימן נו, הביא הגרע''י זצ''ל בשם הזבחי צדק שבין השמשות הוא כ''ז דקות (ואחר כך דוחה דבריו שם)
קריאת המג'רב היא 10 דק' אחרי השקיעה כמבואר בשו''ת רב פעלים, ו-7 דק' אחרי השקיעה מההר, א''כ חישבו את זמן צאת הכוכבים 30 דקות אחר השקיעה המישורית - כמנהג רוב קהילות ישראל (עדיין לא נתברר לי מנהג קהילות מרוקו כדבעי)
בבבל ובירושלים תמיד חיכו 27 דק' ביום חול ו-36 במוצ''ש, ובכל מדינות אירופה ג''כ (למעשה, בירושלים זה יוצא 22 ו-31 דק' מהשקיעה, כי מודדים ע''פ השקיעה המישורית
ואם לתוספת שבת די בכל שהוא, למה הלוח הנ''ל לא כתב את זמן כניסת שבת 5 דקות לפני השקיעה או 10 דק' אולי?? למה 20 דק'??
 
ראשי תחתית