איזה זן אתרוג עדיף ''מרוקאי'' או ''תימני''?

זה מה שהוא כותב,
גם אם הוא כותב זה לא יעזור

מכיון שהמבחן הוא לטעום "כמה עצים" הן "בתימני והן במרוקאי והן בישראלי

ואז להבדיל במה יש טעם ובמה אין

זה שהוא טעם את התימני זה לא אומר שאינו כן גם בשאר האתרוגים

[וכן הוא כלפיך ,אם אתה מוכן לטעום , אתה צריך לטעום גם מתימני וגם מישראלי וגם מרוקאי ואז להשוות ולחלק]
 
גם אם הוא כותב זה לא יעזור

מכיון שהמבחן הוא לטעום "כמה עצים" הן "בתימני והן במרוקאי והן בישראלי

ואז להבדיל במה יש טעם ובמה אין

זה שהוא טעם את התימני זה לא אומר שאינו כן גם בשאר האתרוגים

[וכן הוא כלפיך ,אם אתה מוכן לטעום , אתה צריך לטעום גם מתימני וגם מישראלי וגם מרוקאי ואז להשוות ולחלק]

אם הכפ"ת הוצרך לפרש מה שפירש, אות הוא שהבין (אולי גם בדק) שאין טעם הפרי שוה לעץ, אני עכ"פ מוכן לטעום מכולם (רק תשיג לי).
 
בגמרא סוכה לו: מסופר שר' עקיבא שנכנס לבית המדרש עם אתרוג על הכתף מרוב שהיה גדול. במשנה פרק ג' משנה ז נחלקו תנאים האם ישנה הגבלה על גודלו של האתרוג.
האם יש אתרוג שמגיע לממדי האתרוג התימני ??
 
מסופר שר' עקיבא שנכנס לבית המדרש עם אתרוג על הכתף מרוב שהיה גדול.
גם אתרוג תימני לא מגיע לגודל כזה שצריף לסוחבו על כתפו , הוא אומנם גדול מייתר האתרוגים האחרים , אך בהשוואתך לגמ' בסוכה אף אחד לא דומה, כולל גם האתרוג התימני
 
אם הכפ"ת הוצרך לפרש מה שפירש, אות הוא שהבין (אולי גם בדק) שאין טעם הפרי שוה לעץ, אני עכ"פ מוכן לטעום מכולם (רק תשיג לי).
זה ברור

ולכן אני אומר שגם מה שתטעם בתימני תצטרך להגיע ליישוב של הכפ"ת וכד'
 
שמעתי פעם מרב גדול. על האתרוג המרוקאי יש שאלות, ותשובות טובות. על התימני אין שאלות בכלל. עדיף לקחת אתרוג בלי שאלות

אין שאלות, יש המצאות. אבל אליך יש לי שאלה, עץ המגדל רק אתרוגים "נכים" ללא פיטם, אינו נחשב שאלה אצלך?

לפי פשטות דברי חז"ל, לכל האתרוגים אמור להיות פיטם באופן טבעי, ולא על ידי חומרים כימיים.

אבל התימנים טוענים ש"באתרוג אמיתי, בגלל שהאתרוג חלש נושר לו הפיטם. רק אם יגדלו אותו בצורה מסויימת, הוא יכול להחזיק"...

מעניין שעל הפיטם, שהוא היהלום שבכתר, אין להם שמץ שאלה, אבל על גרעינים יש להם שאלות... (שלמעשה זה המצאות).

בנוסף יש עליהם עוד שאלות, לגבי צורת האתרוגים שהם זהים וכפי שהבאתי תמונה בראשית האשכול.
 
זה ברור

ולכן אני אומר שגם מה שתטעם בתימני תצטרך להגיע ליישוב של הכפ"ת וכד'

הוא אשר אמרתי,

הרב רצאבי טוען שלא כך (לפחות לגבח התימני), ככל והעצים יהיו שוים בטעמם (מרוקאי,תימני,חזוא) לחיי,
אבל אם יתברר שיש הבדל וזה דומה עצו לפריו וזה לא, הרי שהרב רצאבי צודק.
עכ"פ, אם מישהו יודע על עצים ושרשים למסירה, אני מוכן...
 
כלומר עיין בפול"ת שכל דבריו נדחו והופרכו מכל וכל, גם על ידי וגם על ידי אחרים. אצרף כמה צילומי מסך לדוגמא:

20.jpg10.jpg
 
הכל יפה, הכל טוב.

אני שואל רק שאלה אחת.

הבנאדם אומר (כך משמע) שהוא טעם וטעם עצו ופריו שוים, מישהו עשה כן ? - או לחילופין, מישהו מוכן להשיג לי, ענף ושרש (חזוא,תימני,מרוקאי).
 
נעשה סדר:
בגמ' מוזכר פיטם וזה אין לתימני (כי נופל מוקדם).
בגמ' מוזכר שהיה אתרוג גדול במיוחד, וזה התימני הכי פחות רחוק.
בגמ' מוזכר שהפרי דר בעץ משנה לשנה, וזה צריך לראות בעיניים על כל זן וזן בפנ"ע. (במרוקאי אתה אמרת שיש לך שדה שאפשר לראות - אחרי הטעימה... בל"נ אבדוק זאת).
באחרונים כתוב שיש לו חמיצות, וזה אין לתימני.
באחרונים כתוב שיש לו גרעינים וזה לכאו' אין לכל המרוקאי, אלא רק לחלק.
לאידך, ככל ואתרוג מורכב פסול, שמעתי שהרב חיים עדס פוסל את האתרוג התימני בטענה שכשהגיעו לארץ הרבה מבני תימן התקלקלו, והעצים היו ביד אנשים שהיו בני קיבוצים ולמדו מהם שיטות לחזק האילן, ורק אח"כ התחילו ההכשרים, ומי יודע מה עבר על העץ בינתיים.
חוץ מזה, יש טענות ומענות לכל אחד מהזנים, ב"ה.
מכאן הכל פתוח.
 
אגב זה לא רק באחרונים

אלא כפי שהוכחנו ג"כ "מ- הר"ן יעו"ש במקומו [לאשכול שהפנינו]

אה"נ, אבל טעם זה גמ', השאלה מה הפירוש, ככל והתמני יוכיח שהוא הוא הפרשן הפשטני, אצדד בו יותר ויותר.
 
לאידך, ככל ואתרוג מורכב פסול, שמעתי שהרב חיים עדס פוסל את האתרוג התימני בטענה שכשהגיעו לארץ הרבה מבני תימן התקלקלו, והעצים היו ביד אנשים שהיו בני קיבוצים ולמדו מהם שיטות לחזק האילן, ורק אח"כ התחילו ההכשרים, ומי יודע מה עבר על העץ בינתיים.
יש גם הרבה שלא התקלקלו, ההכשר אמור לברר את זה, לא?
 
יש גם הרבה שלא התקלקלו, ההכשר אמור לברר את זה, לא?

זהו שלכאו' לא ניתן לבירור,
כי הפרדסים פרדסים, ולך תחפש את האבא הזקן מה בדיוק הוא עשה ומה לא, והנטיעות שנטעו מהם (להפוסלים) ג"כ מורכבים.
כך לדבריו עכ"פ.
ולהבנתי, הוא טוען שההכשר כלל לא שם על לב את הבעייה שהיתה אז, הוא פשוט מעלה נקודה חשובה לעיון שאולי זה כבר אבוד (וההכשרים בשגגה פספסו - כך לדבריו).
 
שאלה שתמיד שאלתי את עצמי:
איזה אתרוג לקחו בעבר עדות המזרח?
ברור שבדורות עברו היתה תימן רחוקה מאד ומובדלת מהמזרח התיכון, ולכן ברור שלא הביאו משם אתרוגים. אז איזה אתרוגים לקחו חכמי אר״צ, בבל, א״י, ועוד? אם לא הביאו ממרוקו, המסקנה היא שהם הביאו מאשכנז/איטליה? ואם היו להם זנים מקומיים, מה קרה להם?
על חכמי המערב אין ספק: כולם (מרוקו, אלג'יר, תונס, ואולי גם מצרים) לקחו ממרוקו.

עם זאת, קשה לי מאד לקנות אתרוג שגדל בנכר, בארץ אנטישמית במדרגה ראשונה, ולפרנס את שונאי ישראל.
גם סרדינים לא קניתי השנה, אע״פ שבדר״כ הייתי משתדל לאכול סרדינים בערב כיפור ע״פ הבבא סאלי שהיה אומר שיש בהם סגולה להסיר את הדינים. אבל מכיון שהכל מיובא משם, והיום מרוקו היא עוד יותר אנטישמית מטורקיה, נמנעתי.
 
שאלה שתמיד שאלתי את עצמי:
איזה אתרוג לקחו בעבר עדות המזרח?
ברור שבדורות עברו היתה תימן רחוקה מאד ומובדלת מהמזרח התיכון, ולכן ברור שלא הביאו משם אתרוגים. אז איזה אתרוגים לקחו חכמי אר״צ, בבל, א״י, ועוד? אם לא הביאו ממרוקו, המסקנה היא שהם הביאו מאשכנז/איטליה? ואם היו להם זנים מקומיים, מה קרה להם?
על חכמי המערב אין ספק: כולם (מרוקו, אלג'יר, תונס, ואולי גם מצרים) לקחו ממרוקו.

עם זאת, קשה לי מאד לקנות אתרוג שגדל בנכר, בארץ אנטישמית במדרגה ראשונה, ולפרנס את שונאי ישראל.
גם סרדינים לא קניתי השנה, אע״פ שבדר״כ הייתי משתדל לאכול סרדינים בערב כיפור ע״פ הבבא סאלי שהיה אומר שיש בהם סגולה להסיר את הדינים. אבל מכיון שהכל מיובא משם, והיום מרוקו היא עוד יותר אנטישמית מטורקיה, נמנעתי.
למה שלא תאמר שלקחו מארצות המזרח הרי גם האשכנזים בדורות הקודמים לקחו משם כי האתרוג לא גדל באירופה
 
למה שלא תאמר שלקחו מארצות המזרח הרי גם האשכנזים בדורות הקודמים לקחו משם כי האתרוג לא גדל באירופה
בבקשה, אם יש לך מידע – תכתוב! אם אין לך – אל תכתוב סיפורי בדייה

האשכנזים לקחו ממקומות שהיו, ואחד המקומות המפורסמים הוא אזור קלברייה באיטליה שמלא באתרוגים. (ואיטליה זה אירופה). ואולי גם חכמי המזרח הביאו משם.
אם שמעת על מקום במזרח שיש בו אתרוגים, מוזמן לכתוב ולא להמציא.
יש כמובן התשובה המפורסמת של הגרי״ח שפסל את האתרוג הסיני בעל האצבעות.
 
שאלה שתמיד שאלתי את עצמי:
איזה אתרוג לקחו בעבר עדות המזרח?
ברור שבדורות עברו היתה תימן רחוקה מאד ומובדלת מהמזרח התיכון, ולכן ברור שלא הביאו משם אתרוגים. אז איזה אתרוגים לקחו חכמי אר״צ, בבל, א״י, ועוד? אם לא הביאו ממרוקו, המסקנה היא שהם הביאו מאשכנז/איטליה? ואם היו להם זנים מקומיים, מה קרה להם?
על חכמי המערב אין ספק: כולם (מרוקו, אלג'יר, תונס, ואולי גם מצרים) לקחו ממרוקו.

עם זאת, קשה לי מאד לקנות אתרוג שגדל בנכר, בארץ אנטישמית במדרגה ראשונה, ולפרנס את שונאי ישראל.
גם סרדינים לא קניתי השנה, אע״פ שבדר״כ הייתי משתדל לאכול סרדינים בערב כיפור ע״פ הבבא סאלי שהיה אומר שיש בהם סגולה להסיר את הדינים. אבל מכיון שהכל מיובא משם, והיום מרוקו היא עוד יותר אנטישמית מטורקיה, נמנעתי.

(y)(y)(y)
 
ראשי תחתית