איזה זן אתרוג עדיף ''מרוקאי'' או ''תימני''?

או קיי, אז אם ככה אין מציאות של הרכבה,
הנושא בטל מעיקרו.
וכל מה שהוא עונה לשם אתרוג בפי הבריות, ואינו כושי, כרתי, יבש, קטן, מנומר, חסר, גזול, עגול, הרי הוא כשר.
חכמי צפת הסתפקו מורכב מחמת ההבדל, בשו"ת מהר"ם אלשיך סימן קי והיכא דהרוכב הוא לימון לא קא מבעיא להו דהא הפרי הוא לימון, כי קא מבעיא להו ברוכב אתרוג, משום שחמוץ שלו מרובה. כיום מדווחים המומחים שאין שום הבדל ניכר לבא מרוכב אתרוג לבין בא מעץ אתרוג. הסבר לזה כאן שהתארוג היה מאובק בלימון ולא משום שרכב על עץ לימון (אפשר שירכב על גזע לימון ללא ענפים ופרחי לימון ולא תיווצר בו האבקה מלימון)
ועוד שם אצל רענן: מקור השימוש ב”סימני אתרוג מורכב” בטעות בזיהוי והחלפה בין אתרוגים ולימונים. לחילופין ניתן לפרש שהבעיה נובעת מתפיסה שונה של מהות ההרכבה בין המקובל היום למקובל בעבר. ההרכבות שהיו מקובלות בעבר לא כללו את קציצת ענפי הכנה באופן מוחלט כפי שנהוג בימינו ולכן כללו לא רק את חיבור הרוכב לכנה אלא גם האבקה הדדית בין פרחי הכנה והרוכב. בלשון חז”ל המושג הרכבה כלל גם האבקה כפי שאנו מוצאים שעשו אנשי יריחו בערב פסח: “משנה: ששה דברים עשו אנשי יריחו, על שלשה מיחו בידם ועל שלשה לא מיחו בידם. ואלו הן שלא מיחו בידם: מרכיבין דקלים כל היום וכו'” (משנה פסחים, פ”ד מ”ח). על פי פירוש הגמרא הכוונה להאבקת עצי הנקבה על ידי פריחה זכרית (פסחים, נ”ו ע”א). ייתכן אם כן שהדיונים המוקדמים לגבי אתרוג מורכב התייחסו לעצי לימון מורכבים באתרוג ומואבקים על ידו ובאמת פירותיהם היו שונים מאתרוג טהור. ההתייחסות לעץ הייתה על פי הרוכב וכל העץ נקרא עץ אתרוג. “התחכמות הגננים” שגרמה לכך שאתרוג מורכב יראה כאתרוג טהור היא קציצת הענפים של הלימון (הכנה) ובאמת מעתה פרי המורכב ושאיננו מורכב זהים במראם. השותי”ם המאוחרים “ירשו” את סימני המורכב בלי העדכון הנדרש בעקבות השינוי בשיטת ההרכבה.

אגב, שמעתי שהאתרוגים התימניים נראים יותר יפים מבעבר משום שהם מאבקים בלימונים
 
מסתבר לקחו מאתרוגי א"י שהיה כאן מאות שנים

וגם נודע מה שכתבו האחרונים שמלפני 100 שנה לחזק את אתרוגי א"י.

מה שבטוח - שהב"י והמבי"ט הרלב"ח החרדים הר"ם אלשיך ועוד רבים שהיו כאן מאות שנים לקחו מאתרוגי א"י

היום לצערינו שנשתבשו הדעות והמוסכלות , קוראים לזה אתרוג אשכנזי או חזו"א

אך לאמת צריך לקרוא להם אתרוגי ב"י
האם אתה כותב כך מתוך ידיעה או מתוך השערה?
אם מתוך ידיעה ויש לך מקורות, פרסם אותם בבקשה. ואז תישאל השאלה: מה קרה להם? למה נעלמו כליל?
 
אם מתוך ידיעה ויש לך מקורות, פרסם אותם בבקשה. ואז תישאל השאלה: מה קרה להם? למה נעלמו כליל?
בו נחשבן - בזמן שמלפני 500 שנה היה מאות יהודים הן בצפת והן בירושלים , וביניהם החכמים המפורסמים של אותו דור ,הרלב"ח, הר"י בירב, הב"י, המבי"ט, הר"ם אלשיך, החרדים, ועוד ועוד ועוד.

האם יש לך הו"א שהיו מביאים אתרוג מתימן או מרוקו או מאיטלייה?? , יש בא"י מאות שנים אתרוגים שהיו הן בצפת והן באיזור אוםפ אל פאחם והן באיזור יפו וכו', אתרוגי א"י כפשוטו.


ולשאלתך למה נעלמו כליל?? עניתי ע"ז תכ"ד
היום לצערינו שנשתבשו הדעות והמוסכלות , קוראים לזה אתרוג אשכנזי או חזו"א

לא נעלם שום דבר - האתרוגים אותם אתרוגים רק עברו "שינוי השם"
 
עיינתי בפנים, הוא אמר קצת אחרת, הוא לא דיבר על "כל השאר", אלא על האתרוג התימני והמרוקאי, שכנר' הם ב' פירות שונים ורק א' מהם הוא אתרוג
נכון, ובעצם בזה הוא קרוב לדברי הרב שבתי לוי. הוא טוען שהאתרוג המרוקאי והתימני הם שני הפכים, שני מינים שונים, ולכן אם אחד מהם אתרוג, השני אינו.
רק שהוא טען שבאמצע יש שאר האתרוגים ( א״י, קורפו, קלבריה) ולאחה״מ אין זה מובן. החוש אומר שאתרוגי מרוקו, א״י, קלבריה, וכו׳ שייכים לאותה משפחה, יש להם תכונות מאד דומות, מה שאין כן התימני. כלומר לא מבין למה הנגיד רק את המרוקאי לאתרוג התימני ולא את כל שאר סוגי האתרוגים, כפי שכתב הרב שבתי לוי.
(ומבחינה בוטאנית, איני בטוח שהצדק איתם, אפשר לשאול אגרונום או לחפש בספר של זהר עמר (אין לי).)
יצויין שכבר האדמו"ר מקלויזנבורג ובית דינו העלו צד כזה -

ושו"ר שגם הג"ר בצלאל הכהן מווילנא חשש כן "לולי דברי הביכורי יעקב" -
לא, הם לא העלו צד כזה, רק כתבו לפסול את אתרוגי מרוקו, לא מצד שהם נראים מין חדש לגמרי משאר האתרוגים, אלא מפני חשש מורכב, ומדובר בקמח שכבר נטחן פה באשכול זה.
(אגב, בשיעור של הראש״ל הנוכחי אמר גם כן שלאתרוג המרוקאי אין גרעינים, ואין זה נכון כפי שכבר נכתב כאן)
 
כמדומני שבכל האשכול רק דנו בסוגיה של המסורת וההידור והכשרות, ולא דיברו על הצד של אתרוגי חו״ל. כמה מגדולי הפוסקים כתבו ואסרו בתוקף לברך על אתרוגי חו״ל אם יש אתרוגי א״י. (כך בשד״ח, ערוה״ש, ועוד הרבה. אם אני זוכר טוב, בזמנו כ120 מגדולי ישראל חתמו על קול קורא כזה). וזה עומד לעוכריו של האתרוג המרוקאי שכמעט כולם מיובאים ולא גדלים בא״י.
 
חכמי צפת הסתפקו מורכב מחמת ההבדל, בשו"ת מהר"ם אלשיך סימן קי והיכא דהרוכב הוא לימון לא קא מבעיא להו דהא הפרי הוא לימון, כי קא מבעיא להו ברוכב אתרוג, משום שחמוץ שלו מרובה. כיום מדווחים המומחים שאין שום הבדל ניכר לבא מרוכב אתרוג לבין בא מעץ אתרוג. הסבר לזה כאן שהתארוג היה מאובק בלימון ולא משום שרכב על עץ לימון (אפשר שירכב על גזע לימון ללא ענפים ופרחי לימון ולא תיווצר בו האבקה מלימון)

נו, אז אתינא לדינא, שאין שום הבדל ואין כזה דבר אתרוג מורכב.


אגב, שמעתי שהאתרוגים התימניים נראים יותר יפים מבעבר משום שהם מאבקים בלימונים

ההאבקה לא נראה שהוזכרה בכלל בקדמונים, והם לא ידעו עליה.
לכל היותר נוכל לומר, דאיגלאי מלתא שהמורכב הוא המאובק,
וא"כ נמצא שהתימני הוא הוא הפסול, כי הוא המאובק.
 
האם אתה כותב כך מתוך ידיעה או מתוך השערה?
אם מתוך ידיעה ויש לך מקורות, פרסם אותם בבקשה. ואז תישאל השאלה: מה קרה להם? למה נעלמו כליל?

שאלתך אינה מובנת, הם הלא חיו כאן.
והסימנים שנתנו לאתרוג זה בדיוק של האתרוגים שגדלים כאן.
אז מה הם לקחו, אתרוג מרוקאי/תימני ?
 
לכל היותר הוכל לומר, דאיגלאי מלתא שהמורכב הוא המאובק,
וא"כ נמצא שהתימני הוא הוא הפסול, כי הוא המאובק.

גם זה לא יתכן לומר

משום - שלא יתכן שכל העצים בתימן הואבקו ע"י דבורים , זה יתכן לומר בכמה עצים שהיו ליד דבורים שהאביקו אותם.

אך בכל רחבי תימן כל האתרוגים מאובקים?? לא יתכן

אלא מאי- זה הזן של האתרוג שגדל אצליהם , אך ודאי שלא הואבק.

ועוד, יעויין לעיל- לאשכול שהפניתי אליו , שלהדיא כתבו הפוסקים שאם זה ע"י האבקה זה לא פוסל, יעו"ש , אז ממ"נ הוא .
 
או קיי,
אז אתינא לדינא, שאין אתרוג מורכב.
וכל מה שקרוי בפי בני האדם "אתרוג", אם אינו ירוק, חסר וכו', הרי הוא כשר.
 
אז אתינא לדינא, שאין אתרוג מורכב.
יש מציאות של "הרכבה" , אלא מאי- זה לא משנה את הפרי

אך הנפק"מ - אם אני יוצא יד"ח אם זה העץ עצמו שהרכיבו , דאע"פ שאינו משתנה , מ"מ נעבד בו איסור , ובגדר של "שונא ה' גזל בעולה" או בגדר "בוצע ברך נאץ ה'" או בגדר "הקריבו נא לפחתך"

או עוד גדר שנחשוב....
 
אם אני יוצא יד"ח אם זה העץ עצמו שהרכיבו , דאע"פ שאינו משתנה , מ"מ נעבד בו איסור

והתקנה שלו , צריך לומר

שאע"פ שיש לי עץ שהוא ודאי מורכב , מ"מ אם אני אקח ענף ממנו ואשתול בלא הרכבה ,מסתבר שתתבטל בעיית "המורכב" ומה שיגדל ממנו והילך, אין בו אף חסרון שנעשה ונעבד בו איסור.

ולכן נראה- שכיון שהיום כל העצים בפרדסים שתלו אותם מחדש בלא הרכבה, אין לחשוש מה היה אבותיו למעלה , אם היו מורכבים אי לאו.
 
הבנאדם אומר (כך משמע) שהוא טעם וטעם עצו ופריו שוים, מישהו עשה כן ? - או לחילופין, מישהו מוכן להשיג לי, ענף ושרש (חזוא,תימני,מרוקאי).

כבר הוחזק שכל מה שאומר בנושא הוא מופרך, וכן כתב חבר בפורום לתורה: "במחילה מכבוד תורתו, אך הרב רצאבי כתב כ"כ הרבה "עובדות" מופרכות לחלוטין שאינני יודע מנין להתחיל. מסופקני אם בכל העובדות שהביא יש דבר אחד שמתקרב למשהו אמת".

אבל אעשה סדר בטענותיו - "טענות וחסרונות באתרוג המרוקאי".

אקדים שמה שעורר את זעמו היה מכתב הרב יצחק יוסף, בו הוא מעורר אודות החשיבות לקנות אתרוג מרוקאי, כיון שהשנה יש אוצר בי"ד והיתר מכירה. על כן יש לכתחילה לקחת אתרוג ממרוקו שהוא מיבול נכרי ללא חשש שביעית.

עוד הביאו שם בשמו של הרב יצחק יוסף, שאתרוגי מרוקו הם יפים ומהודרים מאד, והעידו עליהם גדולי רבני המערבים שהם כשרים ואינם מורכבים, ושכן נהגו מקדמת דנא גאוני מרוקו לברך עליהם עפ"י מסורת קדומה. ואף שיש שנמצאו מערערים עליהם, מפני שלא נמצא בהם גרעינים, וגם מפני שהמיץ שבתוכם רב, ולכאורה ניכר שהם מורכבים, מכל מקום כבר כתבו להוכיח במישור שאתרוגי מרוקו אין עליהם חשש הרכבה כלל, ולא חלו בהם ידים, והחזקה והמסורת עליהם מדורי דורות שאינם מורכבים, ושהם כשרים, ושכן נהגו מאז ומעולם גאונים וצדיקים לברך עליהם וכו'. ומנהגו של מרן אאמו"ר לברך ומיד ליטול אתרוג מרוקאי לנענע בו קצת, ועוזבו מידו ונוטל אתרוג מרוקאי ומיד מנענע בו דרום צפון וכו', ואמר שאתרוג מרוקאי כשר למהדרין".

כל בר דעת מבין שיש כאן טעות דפוס, כי היה מברך על תימני ולאחריו לוקח מרוקאי (והיינו שהעדיף תימני למרות שסבר שהמרוקאי הוא כשר למהדרין), אבל הרב רצאבי הסיק מזה ש"כנראה זו טעות מכוונת. לא רצו לכתוב שהוא נטל את האתרוג התימני הראשון ורק אחריו הוא נטל את האתרוג המרוקאי, כדי שלא יוודע שהאתרוג התימני הוא העיקר... כנראה שהמדפיס, או מישהו אחר, לא יכל לסבול את העובדא שבהתחלה הוא נטל אתרוג תימני". משעשע.

להלן טענותיו:

א. אם העץ מחוסן ממחלות, כנראה שהוא מורכב, כי עצי האתרוג חלשים ולכן הרכיבו אותם

תשובה: אדרבה, זו גריעותא של האתרוג התימני שהפיטם שלו נושר ולא מחזיק מעמד, וכנראה הוא מורכב עם משהו אחר וזה גרם לו מחלות, כי מחז"ל משמע בפשטות שלאתרוג יש פיטם, ולא צריכים חומרים כימיים מיוחדים כדי לגרום לו לגדול עם פיטם (כמו שהוא טוען שאפשר לעשות עם אתרוג תימני).

ומעניין שכאן אין לו קושיות כמו שמקשה שלאתרוג המרוקאי אין גרעינים (ויש)... וכאן חסר העיקר מן הספר, הפיטם, ואין לו שום קושיות! מי בכלל הכיר את האתרוג התימני מחוץ לתימן?

לגופו של ענין, הגיב אחד המגדלים (דור שישי לגידול אתרוגים מרוקאים) שעץ האתרוג המרוקאי לא מחוסן יותר מעצים אחרים. ישנה מחלה הנקראית מלסאקו - מחלה זו פוגעת בשורשי העץ והעץ מפסיק לתת פירות. המחלה הזו מתפתחת באיזורים קרים ולחים, אך באיזורים יבשים וחמים היא לא מצליחה להתפתח. האיזור בו גדלים האתרוגים המרוקאים הוא מדברי חם ויבש. ולכן המחלה לא מצליחה להתפתח באיזור זה.

ולכן רוב המגדלים לא רוצים לגדל בארץ את האתרוג המרוקאי, כי בניגוד לטענות הנ"ל, האתרוג המרוקאי דווקא עדין יותר ביחס לעצי אתרוג האחרים.

ב. אמנם אתרוגי מרוקו יפים יותר, ואמנם התורה כתבה "פרי עץ הדר", אבל זו לא ראיה, ויש בין הפירות יותר יפים מאתרוג

משעשע, אין מה להוסיף.

ג. אין בו גרעינים

תשובה: אינו נכון, אני בעצמי פתחתי כמה וכמה פעמים והיו בו גרעינים.

כמו כן העיד חבר נוסף בפורום לתורה: "אני בעצמי פתחתי כמה אתרוגים מרוקאים והיה בהם שפע של גרעינים.
[אמנם לא בכל הפירות יש גרעינים, אך על אותו עץ בחלק מהפירות יש גרעינים ובחלקם אין. כך שנושא הגרעינים לא מעלה ולא מוריד, לאחר שראיתי בבירור שבאתרוגים רבים ממרוקו יש גרעינים]".

עוד חבר בפורום לתורה העיד: "אולי כדאי שאלו שיש להם אתרוג מרוקאי יפתחו אותו כדי לראות אותו מבפנים. אני פתחתי היום אתרוג מרוקאי והיו בו הרבה גרעינים [יותר מעשר במקום בו חתכתי]. כמו"כ לא היו בו הרבה שקיות מיץ אלא מעט והיו נראות יבשות יחסית [מפרדס של בענדיקט]".

כמו כן העיד מגדל האתרוגים הנ"ל, ר' גד דהן, שצירף תמונה וכתב: "הנה האתרוג לאחר שנחצה שוב לרבעים - מלא בגרעינים עומדים כמו חיילים". ושלח תמונות של פרדס שלם שגדל מגרעיני אתרוג מרוקאי.

ד. באתרוג המרוקאי יש הרבה מיץ, כאשר מרכיבים אתרוג תימני עם לימון יוצא אתרוג עם מיץ

לגופו של ענין הגיב אחד בפורום לתורה שזה לא נכון: "המציאות אינה כך. גם אם מרכיבים אתרוג תימני על לימון יוצא אתרוג תימני (בלי מיץ)".

והרב @כאחד העם הוסיף שבספר טהרת האתרוגים [סופר, לוי יצחק] הביא תמונה של אתרוג תימני שהורכב בקליפורניה עם לימון והראה שם שהאתרוג התימני לא השתנה ונשאר יבש.

אבל גם לדבריו, מדובר בשקר מוחלט. כתב מגדל האתרוגים הנ"ל: "אין באתרוג המרוקאי הרבה מיץ (והם בכוונה מפרסמים צילומים עם חתך לרוחב כדי להראות שיש הרבה מיץ, במקום חתך לאורך, או משתמשים בפוטושופ). כמי שפתח מאות אתרוגים ומגדל אתרוגים מרוקאים כבר 22 שנה (דור שישי) - אני מעיד שבכל האתרוגים אין מיץ. שקיות הפרי יבשושיות, בעלות טעם עדין מתקתק ולא חמוץ. כל שנה אני פותח כמה, אוכל את הפרי ישירות ומכין ריבה".

כמו כן גם אני פותח בכל שנה את האתרוג המרוקאי (בנדיקט בדרך כלל, לפעמים אחרים), ומעיד שדבריו נכונים.

כמו כן העיד אחד בפורום לתורה: "לא היו בו הרבה שקיות מיץ אלא מעט והיו נראות יבשות יחסית".

כמו כן כתב @כאחד העם שאדרבה, האתרוג התימני הוא "נוף מוזר" ממה שדיברו הפוסקים מאות שנים, ולדוגמא הר"י אבוהב [מלפני 500 שנה ומעלה] כתב שיש באמצע האתרוג "מים קרושים" שזה שייך אך ורק בשאר אתרוגים אבל לא באתרוג התימני שכולו יבש, וכן הוא בר"ם אלשיך [ג"כ מלפני 500 שנה לערך] שכותב שאתרוג שאינו מורכב יש בו מעט מיץ, אלא שאם מרכיבים אותו גודל המיץ שבו.

ה. האתרוג המרוקאי, ככל שאר האתרוגים, אינו יכול לשקול יותר ממאתיים גרם

גם זה אינו נכון.
ר' גד דהן שברשותו פרדס אתרוגים מרוקאים מעיד שהאתרוגים המרוקאים גדלים משנה לשנה (בדרך כלל מורידים אותם), ומגיעים לגודל של כמה ק"ג.

האתרוגים התימניים הגדולים הם אלה שנשארו על העץ ולא נקטפו באותה שנה.

הוא מצרף תמונה של אתרוג מרוקאי בגודל 17 ס"מ, הוא ענק למרות שהתחיל את גדילתו מחודש אפריל.

כמו כן העיד אחד בפורום לתורה: "אני ראיתי בפרדס בשנה זו אתרוגי חזו"א ענקיים בגודל עצום, לא פחות מאתרוגים תימניים".

אדם נוסף העיד: "השנה בסוכות בכותל עמד וזיכה יהודי יקר בשם ויינברג את הבאים בנענוע ד מינים. בין סך זני האתרוגים היו לו 2 אתרוגים "ענקיים" עם גידולים יפהפיים שמשכו את הקהל .האחד זן חזו"א והשני מהריל דיסקין".

אדם נוסף העיד: "השנה היה לי אתרוג חזון איש לפקוביץ - במשקל כ-2 קילו (!) וראיתי בפרדס אתרוגי חזון איש הרבה יותר גדולים (כנראה שקלו כ-10 קילו), אך לא לקחתים כי היה מלא בבלעטלך וקוצים".

ו. האתרוג המרוקאי לא ראוי לאכילה

ושוב, דבריו מופרכים בעליל. כתב אחד בפורום לתורה: "תלכו לפרדס הקרוב, ותחפשו אתרוג לא משנה מאיזה זן, רק שיהיה בגודל של אשכולית/פומלה (זה קורה בכל הזנים) לפחות וצהוב לגמרי (נכון יהיה לו המווון בלעטליך ושאר מרעין בישין...), ואז טעמו טעים ומתוק להפליא, יש הבדלים דקים בטעם בין הזנים אבל כולם טעימים וראויים למאכל כתפוח וגזר ושאר פירות - חי כמות שהוא בלי בישול ובלי סוכר.

ביודעי ובמכירי קאמינא, היינו השנה בפרדס קבוצה של כ20 אברכים שלמדנו ד' מינים, וכווולם הופתעו לגלות שהפרי המר/חריף נורא שהם מכירים מסוכות וריבות האתרוגים, הוא בעצם פרי טעים ובלתי מזיק.... והסיבה היא שהוא פשוט פרי בוסרי עדיין, תנסו לטעום אפרסק קשה ותראו שטעמו ג"כ מר נורא, ככה זה בוסר, קשה לשיניים".

ז. אי אפשר לגדל את האתרוג המרוקאי בארץ ישראל
גם זה לא עולה בקנה אחד עם המציאות. ר' גד דהן הנ"ל מגדל אתרוגים מרוקאים בארץ ישראל, וכמותו עוד רבים. גם בפול"ת העידו: "בבית חלקיה גדלים אתרוגים מרוקאיים וגם בפרדס של הולס ובפרדס של קליין".

ח. אולי האתרוג המרוקאי לא מרוקאי, אלא הובא ממקום אחר

אינני רואה צורך להתייחס ל"אולי", ולא מובן מה הוא רוצה לומר בזה.
 
כבר הוחזק שכל מה שאומר בנושא הוא מופרך...

הורעה חזקתו ?

ועכשיו ברצינות, אני לא ציטטתי אותו, לא מכיר את טענותיו, ולא אמרתי שהוא צודק.
רק התייחסתי לנקודה אחת ויחידה שכתב, לפיה האתרוג התימני לקח סימן מסויים מהגמ' (אני מדגיש מסויים), יותר משאר אתרוגים, והוא
טעם העץ כטעם הפרי.
גם לא אמרתי שהוא צודק, רק אמרתי שמעניין ואני מוכן לבדוק, זה הכל.

אז מי שיכול להשיג אתרוג + ענף ושרש שלו, (מזן תימני, מרוקאי, חזו"א). - שיפתח שולחן, אני בא...
 
וזה עומד לעוכריו של האתרוג המרוקאי שכמעט כולם מיובאים ולא גדלים בא״י

לא "כמעט כולם", כי יש פרדסים רבים בא"י המגדלים אתרוגים מרוקאים וכנ"ל.

ופשוט שעדיף מהודר על אתרוג ארץ ישראלי בחשש מורכב.
 
ההאבקה לא נראה שהוזכרה בכלל בקדמונים, והם לא ידעו עליה.
לכל היותר נוכל לומר, דאיגלאי מלתא שהמורכב הוא המאובק,
וא"כ נמצא שהתימני הוא הוא הפסול, כי הוא המאובק.
נו, אז אתינא לדינא, שאין שום הבדל ואין כזה דבר אתרוג מורכב.
החשש ברוכב על כנה של לימון משום הכלל שבטלה ילדה בזקנה, מחמת שם הפרי שיכול להשתנות בהינתן העובדה שגדל בכנה של עץ אחר. לאו דווקא לפי מאפיינים חיצוניים. המאובק בוודאי אינו המורכב שנאסר, שאם כן לא מצאנו ידינו ורגלינו בלקיחת פרי עץ הדר, שהרי כל פרי יכול לגדול רק על ידי האבקה.
 
החשש ברוכב על כנה של לימון משום הכלל שבטלה ילדה בזקנה, מחמת שם הפרי שיכול להשתנות בהינתן העובדה שגדל בכנה של עץ אחר. לאו דווקא לפי מאפיינים חיצוניים. המאובק בוודאי אינו המורכב שנאסר, שאם כן לא מצאנו ידינו ורגלינו בלקיחת פרי עץ הדר, שהרי כל פרי יכול לגדול רק על ידי האבקה.

מן חוששים לזרע אב כזה ?
 
הורעה חזקתו ?

ועכשיו ברצינות, אני לא ציטטתי אותו, לא מכיר את טענותיו, ולא אמרתי שהוא צודק.
רק התייחסתי לנקודה אחת ויחידה שכתב, לפיה האתרוג התימני לקח סימן מסויים מהגמ' (אני מדגיש מסויים), יותר משאר אתרוגים, והוא
טעם העץ כטעם הפרי.
גם לא אמרתי שהוא צודק, רק אמרתי שמעניין ואני מוכן לבדוק, זה הכל.

אז מי שיכול להשיג אתרוג + ענף ושרש שלו, (מזן תימני, מרוקאי, חזו"א). - שיפתח שולחן, אני בא...
מה רציני כאן...
למה שרק האתרוג התימני יהיה דומה בזה ללימון?
ככל הידוע לי התימנים לא אוכלים עצים שאינם גת ולכן איני ידוע מה פשר הטענה הזו.

בכלל איני מבין אפשר לחשוב שמין האתרוג שהיה לחז"ל הוא התימני? הרי אין בפנים שום מיץ ופרי ואיך אפשר ללמוד את סוגיית הגמרא בעניין נימוח בשרו ונשארו הסמפונות? ומה עם הפיטם שלא קיים בתימני רק בדור האחרון עם התפתחות המדע? ומה עם המרחק הגדול מארץ ישראל? וכי רק לתימן הגיע האתרוג הישראלי ולא נשאר ממנו שריד ופליט בשום מקום גם לא בארץ וסביבותיה? למה רק זה הגיע לשם ולא נשאר בארץ ובשום מקום אחר ולא דברים אחרים? מדוע האתרוגים המצוירים בפסיפסים ובמטבעות דומים יותר לזנים האחרים (ובולט בהם ה"גרטל"...)?

אצ"ל שיש לכבד את העדה התימנית ואת התורניות שיש בה, על צדיקיה והת"ח שיצאו ממנה, את המסורות העתיקות שהחזיקו בהן, ובכמה ספרים שהביאו בהם נוסחאות וכו' כמו כתבי רס"ג ורמב"ם וכמה מנהגים עתיקים שיש בידם.
 
מה רציני כאן...
למה שרק האתרוג התימני יהיה דומה בזה ללימון?
ככל הידוע לי התימנים לא אוכלים עצים שאינם גת ולכן איני ידוע מה פשר הטענה הזו.

בכלל איני מבין אפשר לחשוב שמין האתרוג שהיה לחז"ל הוא התימני? הרי אין בפנים שום מיץ ופרי ואיך אפשר ללמוד את סוגיית הגמרא בעניין נימוח בשרו ונשארו הסמפונות? ומה עם הפיטם שלא קיים בתימני רק בדור האחרון עם התפתחות המדע? ומה עם המרחק הגדול מארץ ישראל? וכי רק לתימן הגיע האתרוג הישראלי ולא נשאר ממנו שריד ופליט בשום מקום גם לא בארץ וסביבותיה? למה רק זה הגיע לשם ולא נשאר בארץ ובשום מקום אחר ולא דברים אחרים? מדוע האתרוגים המצוירים בפסיפסים ובמטבעות דומים יותר לזנים האחרים (ובולט בהם ה"גרטל"...)?

אצ"ל שיש לכבד את העדה התימנית ואת התורניות שיש בה, על צדיקיה והת"ח שיצאו ממנה, את המסורות העתיקות שהחזיקו בהן, ובכמה ספרים שהביאו בהם נוסחאות וכו' כמו כתבי רס"ג ורמב"ם וכמה מנהגים עתיקים שיש בידם.

תיקון קל, טעם העץ דומה לפרי, לא ללימון.
כל השאר דברים יפים וחשובים מאד.
 
נכון, ובעצם בזה הוא קרוב לדברי הרב שבתי לוי. הוא טוען שהאתרוג המרוקאי והתימני הם שני הפכים, שני מינים שונים, ולכן אם אחד מהם אתרוג, השני אינו.
רק שהוא טען שבאמצע יש שאר האתרוגים ( א״י, קורפו, קלבריה) ולאחה״מ אין זה מובן. החוש אומר שאתרוגי מרוקו, א״י, קלבריה, וכו׳ שייכים לאותה משפחה, יש להם תכונות מאד דומות, מה שאין כן התימני. כלומר לא מבין למה הנגיד רק את המרוקאי לאתרוג התימני ולא את כל שאר סוגי האתרוגים, כפי שכתב הרב שבתי לוי.
(ומבחינה בוטאנית, איני בטוח שהצדק איתם, אפשר לשאול אגרונום או לחפש בספר של זהר עמר (אין לי).)
אדרבה, לדעתי אתרוגי א"י קלבריה וכו' דומים הרבה יותר לאתרוגי תימן מאתרוגי מרוקו
לא, הם לא העלו צד כזה, רק כתבו לפסול את אתרוגי מרוקו, לא מצד שהם נראים מין חדש לגמרי משאר האתרוגים, אלא מפני חשש מורכב
???
תקרא את דבריהם עוד פעם
 
לא "כמעט כולם", כי יש פרדסים רבים בא"י המגדלים אתרוגים מרוקאים וכנ"ל.
האם אתה נוטל אתרוג מיובא או אתרוג שגדל באחד מהפרדסים הרבים שהזכרת?
והאם תוכל לתת רשימה עם מספרי טלפון כדי שנוכל להזמין, אם לא השנה, אז אולי לשנה הבאה?
 
ראשי תחתית