אגב זה לא רק באחרוניםבאחרונים כתוב שיש לו חמיצות, וזה אין לתימני.
אגב זה לא רק באחרונים
אלא כפי שהוכחנו ג"כ "מ- הר"ן יעו"ש במקומו [לאשכול שהפנינו]
יש גם הרבה שלא התקלקלו, ההכשר אמור לברר את זה, לא?לאידך, ככל ואתרוג מורכב פסול, שמעתי שהרב חיים עדס פוסל את האתרוג התימני בטענה שכשהגיעו לארץ הרבה מבני תימן התקלקלו, והעצים היו ביד אנשים שהיו בני קיבוצים ולמדו מהם שיטות לחזק האילן, ורק אח"כ התחילו ההכשרים, ומי יודע מה עבר על העץ בינתיים.
יש גם הרבה שלא התקלקלו, ההכשר אמור לברר את זה, לא?
למה שלא תאמר שלקחו מארצות המזרח הרי גם האשכנזים בדורות הקודמים לקחו משם כי האתרוג לא גדל באירופהשאלה שתמיד שאלתי את עצמי:
איזה אתרוג לקחו בעבר עדות המזרח?
ברור שבדורות עברו היתה תימן רחוקה מאד ומובדלת מהמזרח התיכון, ולכן ברור שלא הביאו משם אתרוגים. אז איזה אתרוגים לקחו חכמי אר״צ, בבל, א״י, ועוד? אם לא הביאו ממרוקו, המסקנה היא שהם הביאו מאשכנז/איטליה? ואם היו להם זנים מקומיים, מה קרה להם?
על חכמי המערב אין ספק: כולם (מרוקו, אלג'יר, תונס, ואולי גם מצרים) לקחו ממרוקו.
עם זאת, קשה לי מאד לקנות אתרוג שגדל בנכר, בארץ אנטישמית במדרגה ראשונה, ולפרנס את שונאי ישראל.
גם סרדינים לא קניתי השנה, אע״פ שבדר״כ הייתי משתדל לאכול סרדינים בערב כיפור ע״פ הבבא סאלי שהיה אומר שיש בהם סגולה להסיר את הדינים. אבל מכיון שהכל מיובא משם, והיום מרוקו היא עוד יותר אנטישמית מטורקיה, נמנעתי.
בבקשה, אם יש לך מידע – תכתוב! אם אין לך – אל תכתוב סיפורי בדייהלמה שלא תאמר שלקחו מארצות המזרח הרי גם האשכנזים בדורות הקודמים לקחו משם כי האתרוג לא גדל באירופה
שאלה שתמיד שאלתי את עצמי:
איזה אתרוג לקחו בעבר עדות המזרח?
ברור שבדורות עברו היתה תימן רחוקה מאד ומובדלת מהמזרח התיכון, ולכן ברור שלא הביאו משם אתרוגים. אז איזה אתרוגים לקחו חכמי אר״צ, בבל, א״י, ועוד? אם לא הביאו ממרוקו, המסקנה היא שהם הביאו מאשכנז/איטליה? ואם היו להם זנים מקומיים, מה קרה להם?
על חכמי המערב אין ספק: כולם (מרוקו, אלג'יר, תונס, ואולי גם מצרים) לקחו ממרוקו.
עם זאת, קשה לי מאד לקנות אתרוג שגדל בנכר, בארץ אנטישמית במדרגה ראשונה, ולפרנס את שונאי ישראל.
גם סרדינים לא קניתי השנה, אע״פ שבדר״כ הייתי משתדל לאכול סרדינים בערב כיפור ע״פ הבבא סאלי שהיה אומר שיש בהם סגולה להסיר את הדינים. אבל מכיון שהכל מיובא משם, והיום מרוקו היא עוד יותר אנטישמית מטורקיה, נמנעתי.
מסתבר לקחו מאתרוגי א"י שהיה כאן מאות שניםברור שבדורות עברו היתה תימן רחוקה מאד ומובדלת מהמזרח התיכון, ולכן ברור שלא הביאו משם אתרוגים. אז איזה אתרוגים לקחו חכמי אר״צ, בבל, א״י, ועוד?
ברור שמה שכתוב שסחב את האתרוג על כתפו זה לא אומר שלא יכול להרימו בשתי ידיים, רק שמרוב גודלו יותר קל לסוחבו על הכתף! וזה שייך רק באתרוג תימני גדול!!!גם אתרוג תימני לא מגיע לגודל כזה שצריף לסוחבו על כתפו , הוא אומנם גדול מייתר האתרוגים האחרים , אך בהשוואתך לגמ' בסוכה אף אחד לא דומה, כולל גם האתרוג התימ
יתכן שזה מה שהיה מצוי במקומותיהם! וזה לא גדר הלכתי! ודו"קאיני מחווה דעה
אלא רק כמראה מקום
יעויין מה שנכתב כאן - וזה אולי יכול להוסיף.
וכן מעניין לעניין באותו עניין
מה שנכתב כאן - שזה גם קשור בעקיפין לנושא
לא הבנתי, ניתן לברר אם בעל הפרדס היה יר"ש או "מקולקל"זהו שלכאו' לא ניתן לבירור,
כי הפרדסים פרדסים, ולך תחפש את האבא הזקן מה בדיוק הוא עשה ומה לא, והנטיעות שנטעו מהם (להפוסלים) ג"כ מורכבים.
כך לדבריו עכ"פ.
זה מוזר, הטענה הזו ידועה ומפורסמת [ולדוגמא נזכר בספר ארחות רבינו]ולהבנתי, הוא טוען שההכשר כלל לא שם על לב את הבעייה שהיתה אז, הוא פשוט מעלה נקודה חשובה לעיון שאולי זה כבר אבוד (וההכשרים בשגגה פספסו - כך לדבריו).
לזכרוני בדברי הבא"ח (בתשובתו הידועה) מבואר שלקחו מאתרוגים מקומיים שגדלו בבבלשאלה שתמיד שאלתי את עצמי:
איזה אתרוג לקחו בעבר עדות המזרח?
עי' מ"ש הראש"ל יש"א ברכה ז"ל (שו"ת מעשה אי"ש או"ח סי' ד') -היום לצערינו שנשתבשו הדעות והמוסכלות , קוראים לזה אתרוג אשכנזי או חזו"א
אך לאמת צריך לקרוא להם אתרוגי ב"י
לא הבנתי, ניתן לברר אם בעל הפרדס היה יר"ש או "מקולקל"
ועוד שלפי מה שידוע לי יש עדיין אתרוגי תימן שגדלים בידים פרטיות וכלל לא בפרדסים
זה מוזר, הטענה הזו ידועה ומפורסמת [ולדוגמא נזכר בספר ארחות רבינו]
לא התכוונתי שזה "גדר הילכתי"יתכן שזה מה שהיה מצוי במקומותיהם! וזה לא גדר הלכתי! ודו"ק
ובדרך אגב; שמעתי או קראתי שהרב שבתאי לוי טוען שהאתרוג התימני מורכב עם חבוש, ולכן הוא יבש כ"כ. - לא יודע, לא לוקח אחריות, שאל אותו.
אין שום אתרוג שאין עליו מסורתלגבי עצם הנידון, לעניות דעתי בלבד, לאף אתרוג אין מסורת גמורה
אין שום אתרוג שאין עליו מסורת
המרוקאים לקחו אתרוג מרוקאי וכן התימנים וכן בארץ ישראל (שהוא כנראה זן האתרוג שלקחו מאז ומעולם)
בארץ ישראל התגלעה מחלוקת עקבות ההרכבות ואולי ע"ז אפשר לומר שאין מסורת ברורה לאתרוג הנקי מחשש זה
עכ"פ פשיטא שכל האתרוגים כשרים למהדרין מן המהדרין, כשיש להם פיטם ויופי וכו'.
שמעתי דעות לכאן ולכאן אשמח לקרוא וללמוד את תגובתכם
דעת מרן הגר"ע בחזון עובדיה, כפי שמשמע מדבריו, וכך שמעתי מבנו מרן הגר"ד, שהיה מעדיף לברך על תימני.
מאידך דעת מרן הגר"מ מאזוז היתה לברך על אתרוג מרוקאי בדווקא.
דבר מחודש אמר מרן הראש"ל שליט"א בשיעורו, ומצ"ב כאן,
שכולם מתכווחים איזה אתרוג הוא האתרוג הכשר יותר לנטילה,
אבל ברור הוא שיש רק אתרוג אחד שהוא כשר, וכל השאר אינם אתרוגים כלל - אולי קרובי משפחה.
וכמדומה שזה מאוד מחודש לומר כך, וכי לא ייתכן שישנם סוגים של אתרוגים שכולם כשרים לנטילה?
פרשת האזינו - חג סוכות תשפ"ו - גיליון 319
היכן?גם זכה לשבחים מהגר"ע יוסף, שהכתיר אותו כתלמיד המבעט ברבותיו.
עיינתי בפנים, הוא אמר קצת אחרת, הוא לא דיבר על "כל השאר", אלא על האתרוג התימני והמרוקאי, שכנר' הם ב' פירות שונים ורק א' מהם הוא אתרוגדבר מחודש אמר מרן הראש"ל שליט"א בשיעורו, ומצ"ב כאן,
שכולם מתכווחים איזה אתרוג הוא האתרוג הכשר יותר לנטילה,
אבל ברור הוא שיש רק אתרוג אחד שהוא כשר, וכל השאר אינם אתרוגים כלל - אולי קרובי משפחה.
וכמדומה שזה מאוד מחודש לומר כך, וכי לא ייתכן שישנם סוגים של אתרוגים שכולם כשרים לנטילה?
פרשת האזינו - חג סוכות תשפ"ו - גיליון 319
ושו"ר שגם הג"ר בצלאל הכהן מווילנא חשש כן "לולי דברי הביכורי יעקב" -
אתה מכיר אתרוג שמשתמשים בו בו בפועל והורעה חזקתו?אבל אם זה ענין של הורעה חזקה, אז לא ברור שאם משתמשים בו אז חזרה אליו חזקתו.
כי מסורת לפי הגדר שלו אין הכוונה מאב לבן (למרות שזה המקור) אלא סגי שיהיה מין שאוכלים אותו בפועל ולא משנה למה (וצריך לנסות להגדיר את הדבר), אבל חזקה זה לכאו' ענין אחר לחלוטין. או אולי אפשר להגדיר גם חזקה בשימוש בפעול ? - יכנסו בעלי תריסין לביהמ"ד.
אתה מכיר אתרוג שמשתמשים בו בו בפועל והורעה חזקתו?
פעם היה דבר כזה בחלק מאתרוגי א"י ומצרים, קורפו, ינובה וקורסיקה והרעישו על כך את העולם, כיום לא ידוע על אתרוג כזה.
אלא מאי, הפוסקים נתנו סימנים לאתרוג והם לא הולמים את רוב הזנים... ומכאן התחילו המחלוקות. כלומר לא מדובר על אתרוגים שהורעה חזקתם, אלא על חוסר תאימות למאפייני אתרוגים מסוימים שהשתמשו בהם בעבר. האם לזה אפשר לקרוא הורעה החזקה? הרי ההבדלים הברורים בין הזנים ידועים וברורים בלי קשר להרכבות שהרי אתרוג המורכב לא משנה את סימניו. ברור אם כן שאם מאן דהו מעלה ספק בוטני... האם מיירי באתרוג גדולה המסורת וחזקה היא היא עלינו כיתד שלא תמוט.
יכול להיות שאלו סיבות שנאמרולזכרוני; חלק מהסיבות לחשש ההרכבה הוא עצם העובדה שיש הרבה בשוק, והם חזקים ביותר, והידיעה שבעבר חקלאי קלאסי היה מרכיב עצים, ורבים לא שמרו מצות או לא ידעו שיש בעייה, ולא היו גופי כשרות.
הסימנים זה רק דבר אחד, אך אינו ראייה מוחצת כמ"ש כמדומה לי החת"ס.
יכול להיות שאלו סיבות שנאמרו
למעשה עיקר הבעיה שהיום מוכרת באתרוגי איטליה וקורפו שכדי לחזק את העץ הרוכב היה יושב על כנה של הדרים אחרים, ויש בעיה של תולדות המורכב..
כיום הוכח שאין שום שינוי באתרוג הרוכב על הדר אחר. זה מוכח מדעית.