לחצו כאן – תרומה לשמואל

זבחים דף ה. רמי ריש לקיש על מעוהי / לשכב פרקדן

משיב כהלכה

חבר בכיר
הצטרף
18/12/24
הודעות
3,229
בשו"ת תורה לשמה סימן שס"ז למד מכאן שאין בזה פגם משום כבוד התורה או דרך ארץ (ואולי לכן ציינה זאת הגמ', למרות שנראה מיותר ותמוה).

צ"ע כיצד מותר לשכב על בטנו, דבגמ' במסכת ברכות (דף יג עמוד ב) אמר רב יוסף "פרקדן לא יקרא קריאת שמע", ומקשה עליו מדברי רבי יהושע בן לוי שאסר לישון פרקדן, ולמסקנה התירה לישון כשהוא מוטה קצת.

ומעניין שהרמב"ם (פכ"א מאיסורי ביאה הלכה יט) והשו"ע (אבה"ע סי' כג) הביאו רק את הדין שאסור לשכב על הגב. ואילו את הדין שאסור לשכב על הבטן לא הביאו כלל, רק לגבי ק"ש הביאו דין זה (קורא אותה מהלך או עומד או שוכב או רוכב על גבי בהמה או יושב אבל לא פרקדן דהיינו שפניו טוחות בקרקע או מושלך על גבו ופניו למעלה אבל קורא והוא שוכב על צדו).

ובספר נשמת אברהם סי' ס"ג הביא בשם הגרש"ז אויערבך שאם אינו ממש על הבטן ופניו טוחות בקרקע (כלשון ההלכה במשנה ברורה סי' רלט ס"ק ו': "ואיסור גדול לשכב פרקדן "דהיינו שמושלך על גבו ופניו למעלה או שפניו טוחות למטה") אין זה ממש פרקדן. כלומר, אם הראש מורם מעט ע"י הכרית, או שכתפיו מורמים מעט מהמטה, או שהמטה עצמה ראשה מורמת שאין זה שכיבה ממש, כל זה אין זה נחשב לפרקדן.

וא"כ יש מכאן ראיה לדבריו.

ובערוך לנר (נדה יד.) כתב דלשון רש"י "מיגנא לישון", משמע שהאיסור הוא בשינה דוקא, וכן כתב בשו"ת אז נדברו (חלק ו סימן נ) שהאיסור דווקא כששוכב לישון, אבל אם קורא ספר או כשהתעורר ואין לו עדיין כח לקום מותר לו לשכב על בטנו. וכן הורה הגרי"ש אלישיב זצ"ל הו"ד בשיעורי מרן הגרי"ש אלישיב (ברכות יג:). ומכאן ראיה לדבריהם.
 
בשו"ת תורה לשמה סימן שס"ז למד מכאן שאין בזה פגם משום כבוד התורה או דרך ארץ (ואולי לכן ציינה זאת הגמ', למרות שנראה מיותר ותמוה).

צ"ע כיצד מותר לשכב על בטנו, דבגמ' במסכת ברכות (דף יג עמוד ב) אמר רב יוסף "פרקדן לא יקרא קריאת שמע", ומקשה עליו מדברי רבי יהושע בן לוי שאסר לישון פרקדן, ולמסקנה התירה לישון כשהוא מוטה קצת.

ומעניין שהרמב"ם (פכ"א מאיסורי ביאה הלכה יט) והשו"ע (אבה"ע סי' כג) הביאו רק את הדין שאסור לשכב על הגב. ואילו את הדין שאסור לשכב על הבטן לא הביאו כלל, רק לגבי ק"ש הביאו דין זה (קורא אותה מהלך או עומד או שוכב או רוכב על גבי בהמה או יושב אבל לא פרקדן דהיינו שפניו טוחות בקרקע או מושלך על גבו ופניו למעלה אבל קורא והוא שוכב על צדו).

ובספר נשמת אברהם סי' ס"ג הביא בשם הגרש"ז אויערבך שאם אינו ממש על הבטן ופניו טוחות בקרקע (כלשון ההלכה במשנה ברורה סי' רלט ס"ק ו': "ואיסור גדול לשכב פרקדן "דהיינו שמושלך על גבו ופניו למעלה או שפניו טוחות למטה") אין זה ממש פרקדן. כלומר, אם הראש מורם מעט ע"י הכרית, או שכתפיו מורמים מעט מהמטה, או שהמטה עצמה ראשה מורמת שאין זה שכיבה ממש, כל זה אין זה נחשב לפרקדן.

וא"כ יש מכאן ראיה לדבריו.

ובערוך לנר (נדה יד.) כתב דלשון רש"י "מיגנא לישון", משמע שהאיסור הוא בשינה דוקא, וכן כתב בשו"ת אז נדברו (חלק ו סימן נ) שהאיסור דווקא כששוכב לישון, אבל אם קורא ספר או כשהתעורר ואין לו עדיין כח לקום מותר לו לשכב על בטנו. וכן הורה הגרי"ש אלישיב זצ"ל הו"ד בשיעורי מרן הגרי"ש אלישיב (ברכות יג:). ומכאן ראיה לדבריהם.
הציבור עדיין אוחז בשיא של עבודה זרה ואתה כבר בזבחים...
כי מטית לשחיטת קדשים תא ואקשי לי.
 
ראשי תחתית