דעת רבי בן ציון אבא שאול (בלבד!) בענין הפאה נכרית!

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ברור, ברור...

כולם מותרים לכם, שרויים לכם, מחולים לכם.... אין כאן לא פריצות, לא איסורים, לא מכשולות לרבים, ולא סילוף דעות רבנים....

בוודאי שיש כאן סילוף דעות רבנים, תראה כמה טרחת לסלף את דעת הגרב"צ, וכאשר ביקשו ממך רק להסביר מה כתב הגרב"צ, ברחת לך אל מקומך ופטרת עצמך בדברי ליצנות.

הרי "מכתב הרבנים" שהבאת אינו מכתב רבנים כלל, אלא פשקוויל שנכתב ע"י עסקן שהסתובב בבתי הרבנים והטריד אותם ואת בני ביתם עד שהסכימו לחתום (או שלא הסכימו וחתם בשמם, שגם זה קרה פעמים רבות), והפשקוויל הזה מיוחד במינו - הוא מצטט בדיחה שנכתבה בפשקוויל הקודם שהודפס בשנת תשנ"ו, ש"רוב הפאות אינן לפי דרכי הצניעות".

[וזה בדיחה כי זה תרתי דסתרי - אם רוב הפאות כך, ממילא אין בזה חוסר צניעות כלל, כי זה נדוש ורגיל ואין העין נמשכת אחרי דבר נדוש ורגיל (שבעצמותו אין שמץ פריצות). וגם אם כל הנשים ילכו עם הר סמרטוטים על הראש (כפי שמתפשט כעת אצל לובשות המטפחות שנראות כטבחיות), בתחילה ימשוך הדבר את העין, וכולם יסתכלו בתמיהה, לאחר מכן כולם יתרגלו ואף אחד לא ישים לבו לזה].

והפשקוויל הזה משנת תשנ"ו התפרסם בחתימתם של כמה גדולים, ביניהם הגר"ש וואזנר, הגרמ"י לפקוביץ והגר"נ קרליץ. על מנת להוכיח שהפשקוויל אמיתי, טרחו להוציא מהרבנים כמה שורות בכתב יד שנוספו על הפשקוויל. שהרי כל שקר שאין בו קצת אמת, אינו מתקיים....

והגרמ"י לפקוביץ היה אחד מהחותמים שהוסיף כמה מילות חיזוק על המכתב, מה שנראה אמין ביותר.

תלמידיו ומקורביו של הגרמ"י התפלאו על המכתב שיצא נגד דעתו המקובלת והידועה להם, שפאה זה כיסוי מהודר.

הוא השיב לאחד מהם, במכתב בכתב יד קודשו. מכתב שהוא כתב בעצמו, ולא פשקוויל שהוא הוחתם עליו.

וזה לשונו:

"בס"ד, י"ז סיון תשס"ד. למעלת כבוד הרב... על דבר אשר כמה שאלו בזה שחתמתי על כרוז שמשתמע ממנו קריאה להרחקת חבישת פאה נכרית, אפרש דעתי בענין.

הנה דבר פשוט שלא היתה כוונתי לחוות דעתי בעצם היתרון של הפאה הנכרית, אשר נידון זה כבר עלה על שולחן מלכים גדולי הדורות הקדמונים זי"ע, ומגדולי הדורות ז"ל היו שהנהיגו כן בביתם ונהרא נהרא ופשטיה, ובהרהור אחר פסקם יש בה פרצה.

ובאמת דכיסוי הראש ע"י פאה גרמה טובה לכיסוי נאות של שערות הראש לבל יראו החוצה, גם לאלו שע"י כיסוי המטפחת לא היה דבר זה נשמר אצלם היטב, וכל מטרת החתימה היתה לבקשת קבוצה לחזק המנהגים שהנהיגו ע"פ אמותיהם והחיזוק היה בתרתי, האחד שלא יראו עצמן כיוצאים מן הכלל, ועוד והוא העיקר, שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים.

אבל התעמולה שעושין בדבר, יש בזה סכנה, לערער עיקרי הצניעות המחוייבת מן הדין, ואין דעת תורה נוחה מזה שיצא ח"ו איזה פרצה, ואלו המבינים ישפיעו על השניים בכדי שהצניעות יהיה שמור בכלל ישראל".

במכתבו הוא מדגיש כמה דברים חשובים ביותר:

א. אין להרהר אחר הפסק להתיר פאה, שכך הנהיגו גדולי הדור בביתם. אפילו הרהור על הפסק, יש בו פרצה, קל וחומר תעשיה שלימה של ספרים חוברות עלונים ופשקווילים שמנסים לערער את ההיתר של הפאה...

ב. הגרמ"י מגלה לנו שהוא חתם על פשקוויל אחר לגמרי, שהוצג בפניו, ולא השתמע ממנו שרוב הפאות כיום הן פרוצות ויש ללבוש מטפחת (כמו שנכתב בפשקוויל שהתפרסם, ומתפרסם עד עצם היום הזה)... בפשטות, הוא כותב שזה שקר מוחלט, ומדובר ברמאים ושקרנים.

ג. הגרמ"י מגלה לנו מה היתה מטרת הפשקוויל שהוצג בפניו: לחזק נשים שנהגו מימים ימימה ללכת עם מטפחת, שיכסו היטב עם המטפחת ולא כמו שנפוץ כיום לכסות למחצה לשליש ולרביע.... אמרו לו שהפשקוויל כלל לא מיועד לנשים עם פאה!

ד. לסיום, הגרמ"י קובע חד משמעית: בתעמולה נגד פאה יש סכנה ליהדות! לערער עיקרי הצניעות המחוייבים מן הדין! אין דעת תורה נוחה מזה!

כלומר, הפשקוויל שעליו הוא חתום, ראוי להיזרק אחר כבוד לפח, כיון שעלול לגרום מכשול...
 
ואתה עוד כותב על סגנון ילדותי...

"אל תברח לשום מקום" זה סגנון ילדותי?

חכם עדיף מנביא, זה היה ברור שתברח, כי מה כבר יש לך לענות על דברים ברורים שכאלה. אפשר רק לזרוק סיסמאות ולברוח.
 
במכתב הרבנים נכתב למעשה שיש לעבור למטפחת, זה שנח לך לתלות את המכתב בפאות מסוימות, זו בעיה שלך, אל תשנה את מה שכתוב בו.

גם זה לא כתוב במכתב, אלא כתוב שהם מחזקים את ידיהן של הנשים שעברו למטפחת.

והסיבה היא שיש פאות פרוצות (העסקן שניסח את המכתב לא שמע מעולם על מטפחות פרוצות, שנוגעות באיסור דאורייתא של גילוי ראש, ולא סתם חוסר צניעות אליבא דמאן דהו).

ואם זה הנוסח היחיד שהסכימו הרבנים לחתום עליו, זה כבר אומר הכל... עלובה עיסה שנחתומה מעיד עליה.
 
במכתב כתוב שהגרב"צ אמר שגם 'המתירים' בשורש הסוגיא של פ"נ (שודאי שהתירו גם לנשואה), לא התירו את הפאות שהולכים איתם בזמנינו.

במכתב כתוב מה שהגרב"צ אמר לאותו תלמיד, כידוע שהצליח לבלבל כהוגן את תלמידיו.

וכן הביא באחד הספרים בשם ת"ח אחד, שנכנסה קבוצת תלמידים לפניו ושאלוהו על דבר לבישת פאה, וביקש שיכנסו אחד אחד, ולכל אחד ענה תשובה אחרת.

בפועל, הגרב"צ אמר דברים אחרים לגמרי:

"ומה שיש בעיה בפאה מצד צניעות, יש גם בשמלות של היום שהרבה הולכות בלי צניעות, זה מהודק לגוף. ולפי האמת היה צריך לשנות את כל השמלות, רק איני יודע אם אשה היתה יכולה לעמוד בזה" (מתוך הקלטה!)

"מצד הלכות צניעות, הלא כל צורת הביגוד של הנשים כיום אינו צנוע ביחס לדורות הקודמים".

"לתלמיד שתמה על דבריו מצד שפאה מושכת עין, הסביר רבינו שחובת כיסוי ראש לאשה אינו משום "לפני עיוור" שיש לאנשים יצר הרע ומביאה אותם ח"ו לידי הרהור, שכן לפי זה גם בתולות יהיו חייבות לכסות ראשן, אלא דין מיוחד הוא באשה שנישאת. ולכן אף שיש לשמור על הצניעות הראויה לבנות ישראל, אבל הקובע מה נחשב פרועת ראש אינו מה צנוע או מביא להרהור, אלא אם זה שער ראשה או לא".
 
הגרש"י זעפראני שליט"א שהוא מהאחראים על האול"צ ח"ב, כתב בקול קורא שבמצב הפאות כיום יש לעבור למטפחת לכו"ע (הו"ד לעיל).

הבה נראה כמה דברים "לא מדוייקים" בשורה אחת בלבד:

א. אין שום קשר בין הנכתב באור לציון (היתר לבישת פאה) לבין המלצה למעבר למטפחת (שבזה התבטא הגרב"צ אבא שאול בעצמו שאם מכסה במטפחת כמו שצריך, מטפחת עדיף).

ב. אין שום קשר בין דעתו האישית הגרש"י זעפרני לבין דעת רבו בכתב ובעל פה.

ג. הוא לא כתב כלום ב"קול קורא", הוא בקושי חתם עליו (אם חתם).

ד. בקול קורא לא נכתב שצריך לעבור למטפחת, ובוודאי שהוא לא מייצג את כולי עלמא.
 
כל בר בי רב דחד יומא מבין שאין זו מחלוקת כשאר המחלוקות, כאשר הגר"ע הזכיר נושא זה שוב ושוב בדרשותיו וספריו ועשה מזה רעש גדול.
 
באמת נראה לך שלא אמר את דעתו מפני כבודו של הגר"ע?

אתה כותב כאילו אני המצאתי זאת, אבל לעיל הבאתי ציטוט מהספר תפארת ציון:

"והיתה לו (לגרב"צ אבא שאול זצ"ל) חכמה בפסק, לצאת מתוך בעיות סבוכות, ואכמ"ל. והיו הוראות שהיה עונה בחכמה, עד שיש שלא היו יורדים לסוף דעתו. וכגון בענין פאה נכרית... היה מסתיר פסקים מסויימים מחמת השלום. פעם אמר לי לערוך מפיו תשובה ארוכה ומנומקת בענין מסויים, ולהסתירה שלא תתפרסם אלא לאחר אריכות ימים ושנים".
 
כל בר בי רב דחד יומא מבין שאין זו מחלוקת כשאר המחלוקות, כאשר הגר"ע הזכיר נושא זה שוב ושוב בדרשותיו וספריו ועשה מזה רעש גדול.
אתה כותב כאילו אני המצאתי זאת, אבל לעיל הבאתי ציטוט מהספר תפארת ציון:

"והיתה לו (לגרב"צ אבא שאול זצ"ל) חכמה בפסק, לצאת מתוך בעיות סבוכות, ואכמ"ל. והיו הוראות שהיה עונה בחכמה, עד שיש שלא היו יורדים לסוף דעתו. וכגון בענין פאה נכרית... היה מסתיר פסקים מסויימים מחמת השלום. פעם אמר לי לערוך מפיו תשובה ארוכה ומנומקת בענין מסויים, ולהסתירה שלא תתפרסם אלא לאחר אריכות ימים ושנים".
קצת קשה לי להבין גדר של הסתרת פסק הלכה
כשלכל אחד אומר משהו אחד זה לא להסתיר זה לסתור
 
אכן, סתר עצמו בכוונה תחילה. הרי לא יהיה נזק אם מישהו יחמיר בזה, בפרט כאשר הוא ראה עליו שזו דרכו וזה מה שראוי לו לשמוע.

אבל את האמת הוא כתב בספריו, בצורה ברורה, וכן בדרשתו שהוסתרה במשך שנים רבות ואז פורסמה.
 
מישהו יכול לעשות סיכום של מה שנכתב פה?
למעשה מה שיוצא שפאות של היום ודאי יש לאסור אלא שיש לדון אם אפשר לעמוד בזה דהיינו ללבוש פאת קש או בסגנון הזה
כמו התמונה של אשתו של הרב בן ציון הידועה
ולכן כל אחד יעשה שאלת רב למעשה עם הפאה דהיינו שילך לרב וישאל אותו בפרטות מה הדין של פאה זו
דהיינו מצד איסור פאה אין העיה אך מצד חוסר צניעות צריך להראות לרב ולפי מה שעניו ראות יפסוק את ההלכה
ילפ"ז מובן למה סתר הרב בן ציון דבריו ואמר החכם יבין ....
 
האם יש גדרים מסוימים להיתר דהיינו פאת קש או שכל סוגי הפאות הוא התיר?

לא ציין גדר מסויים, ומסתמא פסק כפי הגדר שהביאו גדולי ישראל בספריהם, שלא תהיה הפאה בולטת וחריגה ממנהג המקום.
 
למעשה מה שיוצא שפאות של היום ודאי יש לאסור

לא זכיתי להבין כיצד הגעת למסקנה עקומה זו, ואיזה שינוי יש מהפאות של אתמול להיום, וגם הגרב"צ חי בזמננו ולא לפני 200 שנה, שהיה לך מקום להעמיס בדבריו פירושים כרצונך.
 
לא זכיתי להבין כיצד הגעת למסקנה עקומה זו, ואיזה שינוי יש מהפאות של אתמול להיום, וגם הגרב"צ חי בזמננו ולא לפני 200 שנה, שהיה לך מקום להעמיס בדבריו פירושים כרצונך.
אתה מכיר את התמונה של הפאה של אשתו של הרב בן ציון ?
כנראה שלו !!
 
לכוארה יש לדון למה אשתו לא הלכה עם פאה כמו של היום ....
וע"כ ... ודו"ק

הפיאנית פנינה מועלם (המתגוררת בסנהדריה מורחבת) היא אחיינית של הגרב"צ ומכרה פאות לרבנית, והיא העידה שמכרה לרבנית פאת קאסטם מהודרת ועדכנית, והלכה לבעלה הגרב"צ עם הפאה הישנה והחדשה והורה לה ללבוש את החדשה, ואמרה שיש לה אלבום עם תמונות מאותו אירוע שלבשה את הפאה החדשה.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית