משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 1,706
ברור, ברור...
כולם מותרים לכם, שרויים לכם, מחולים לכם.... אין כאן לא פריצות, לא איסורים, לא מכשולות לרבים, ולא סילוף דעות רבנים....
בוודאי שיש כאן סילוף דעות רבנים, תראה כמה טרחת לסלף את דעת הגרב"צ, וכאשר ביקשו ממך רק להסביר מה כתב הגרב"צ, ברחת לך אל מקומך ופטרת עצמך בדברי ליצנות.
הרי "מכתב הרבנים" שהבאת אינו מכתב רבנים כלל, אלא פשקוויל שנכתב ע"י עסקן שהסתובב בבתי הרבנים והטריד אותם ואת בני ביתם עד שהסכימו לחתום (או שלא הסכימו וחתם בשמם, שגם זה קרה פעמים רבות), והפשקוויל הזה מיוחד במינו - הוא מצטט בדיחה שנכתבה בפשקוויל הקודם שהודפס בשנת תשנ"ו, ש"רוב הפאות אינן לפי דרכי הצניעות".
[וזה בדיחה כי זה תרתי דסתרי - אם רוב הפאות כך, ממילא אין בזה חוסר צניעות כלל, כי זה נדוש ורגיל ואין העין נמשכת אחרי דבר נדוש ורגיל (שבעצמותו אין שמץ פריצות). וגם אם כל הנשים ילכו עם הר סמרטוטים על הראש (כפי שמתפשט כעת אצל לובשות המטפחות שנראות כטבחיות), בתחילה ימשוך הדבר את העין, וכולם יסתכלו בתמיהה, לאחר מכן כולם יתרגלו ואף אחד לא ישים לבו לזה].
והפשקוויל הזה משנת תשנ"ו התפרסם בחתימתם של כמה גדולים, ביניהם הגר"ש וואזנר, הגרמ"י לפקוביץ והגר"נ קרליץ. על מנת להוכיח שהפשקוויל אמיתי, טרחו להוציא מהרבנים כמה שורות בכתב יד שנוספו על הפשקוויל. שהרי כל שקר שאין בו קצת אמת, אינו מתקיים....
והגרמ"י לפקוביץ היה אחד מהחותמים שהוסיף כמה מילות חיזוק על המכתב, מה שנראה אמין ביותר.
תלמידיו ומקורביו של הגרמ"י התפלאו על המכתב שיצא נגד דעתו המקובלת והידועה להם, שפאה זה כיסוי מהודר.
הוא השיב לאחד מהם, במכתב בכתב יד קודשו. מכתב שהוא כתב בעצמו, ולא פשקוויל שהוא הוחתם עליו.
וזה לשונו:
"בס"ד, י"ז סיון תשס"ד. למעלת כבוד הרב... על דבר אשר כמה שאלו בזה שחתמתי על כרוז שמשתמע ממנו קריאה להרחקת חבישת פאה נכרית, אפרש דעתי בענין.
הנה דבר פשוט שלא היתה כוונתי לחוות דעתי בעצם היתרון של הפאה הנכרית, אשר נידון זה כבר עלה על שולחן מלכים גדולי הדורות הקדמונים זי"ע, ומגדולי הדורות ז"ל היו שהנהיגו כן בביתם ונהרא נהרא ופשטיה, ובהרהור אחר פסקם יש בה פרצה.
ובאמת דכיסוי הראש ע"י פאה גרמה טובה לכיסוי נאות של שערות הראש לבל יראו החוצה, גם לאלו שע"י כיסוי המטפחת לא היה דבר זה נשמר אצלם היטב, וכל מטרת החתימה היתה לבקשת קבוצה לחזק המנהגים שהנהיגו ע"פ אמותיהם והחיזוק היה בתרתי, האחד שלא יראו עצמן כיוצאים מן הכלל, ועוד והוא העיקר, שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים.
אבל התעמולה שעושין בדבר, יש בזה סכנה, לערער עיקרי הצניעות המחוייבת מן הדין, ואין דעת תורה נוחה מזה שיצא ח"ו איזה פרצה, ואלו המבינים ישפיעו על השניים בכדי שהצניעות יהיה שמור בכלל ישראל".
במכתבו הוא מדגיש כמה דברים חשובים ביותר:
א. אין להרהר אחר הפסק להתיר פאה, שכך הנהיגו גדולי הדור בביתם. אפילו הרהור על הפסק, יש בו פרצה, קל וחומר תעשיה שלימה של ספרים חוברות עלונים ופשקווילים שמנסים לערער את ההיתר של הפאה...
ב. הגרמ"י מגלה לנו שהוא חתם על פשקוויל אחר לגמרי, שהוצג בפניו, ולא השתמע ממנו שרוב הפאות כיום הן פרוצות ויש ללבוש מטפחת (כמו שנכתב בפשקוויל שהתפרסם, ומתפרסם עד עצם היום הזה)... בפשטות, הוא כותב שזה שקר מוחלט, ומדובר ברמאים ושקרנים.
ג. הגרמ"י מגלה לנו מה היתה מטרת הפשקוויל שהוצג בפניו: לחזק נשים שנהגו מימים ימימה ללכת עם מטפחת, שיכסו היטב עם המטפחת ולא כמו שנפוץ כיום לכסות למחצה לשליש ולרביע.... אמרו לו שהפשקוויל כלל לא מיועד לנשים עם פאה!
ד. לסיום, הגרמ"י קובע חד משמעית: בתעמולה נגד פאה יש סכנה ליהדות! לערער עיקרי הצניעות המחוייבים מן הדין! אין דעת תורה נוחה מזה!
כלומר, הפשקוויל שעליו הוא חתום, ראוי להיזרק אחר כבוד לפח, כיון שעלול לגרום מכשול...