פפושדו - דעת רבותינו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
תעיין בתשובות שלו שם. תראה שלא זכר ולא הזכיר מזה כלל.

זה מה שאני טוען כבר מתחלת השרשור, ואין קול ואין עונה ואין קשב.

טענתי טענה זו כבר לפני כמה שנים כשעלתה הפרשה הזו.

והוא אשר כתבתי.

הם לא רוצים לדעת ומעדיפים לטמון ראשם בחול.
זה הפך למלחמת דת, קידוש השם. ללכת בדרכי....
גם אם...
כבוד החכם...
עדיף.
וכי הכשיל את כולם?
והן שקשה להודות בטעות אחרי כ''כ הרבה שנים.

ואגב, יש כאן גם בעיה של מלח שמבואר במשנ''ב להחמיר, ועשה הגרע''י חילוק בסוגי המלח
ושוב חומרי התפחה וחידושו של הרב עמאר
אני מבקש שיבחינו שאין כאן קשר למחלוקות מרן ורמ''א לגבי מצה עשירה, אלא בעיה חמורה ביותר.
מחלוקת אחרונים האם זה כרת, או לא.
לא בקשנו חומרות הידורים
ביקשנו יהדות!
וזה זכותו של רב לאחוז כהרב עמאר או הרב אברהם יוסף, וכולם אהובים.
אבל יש לנו כלל המפורש בגמרא רמב''ם ושו''ע
בשל תורה, שני בתי דינים, החל אחר המחמיר!
 
נערך לאחרונה:
אנשי גזור הדבק טוענים
דרב מובהק וגדול הדורות שאני
יש לך מה להשיב?
הרב בקשי דורון גם היה מעריך ומעריץ של הגרע''י זצ''ל, והוא היה גאון גדול, ומעיין נפלא, והכרתיו אישית. ובענין זה סבר שזה חמץ גמור.
גם הגרש''י זעפרני כתב תשובה לרב עמאר וסבר שזה חמץ גמור.
הגרע''י בחומרי התפחה פחות נכנס בעצמו וסמך ידו על הרב עמאר.
אין בעיה. זה חידוש ענק.
אבל רואים שבענין זה רבו גם רבו גם מתלמידיו ושומעי לקחו של הרב לאסור.
ואף הוא זכורני בצעירותי שהיה מצרף מכתב להיתר, ולאחר מכן ירד. ושמעתי בפירוש מהגאון ר' גדעון בן משה שהיה זה ע''פ בקשתו של אותו רב מובהק הגרע''י בגלל שראו שרוב חכמי הדור מפקפקים, לאסור לא אמר, אבל לחתום שזה היתר גמור, גם לא. ולכן ביקש שלא להדפיסו.
 
דבר אחד ברור מאוד.
הנושא כאן בכלל לא הלכתי, ואין זה שייך אם אני פוסק כרב אלמוני או כפוסק פלמוני.
הנושא כאן עובדתי לגמרי.
יש חשש החמצה/כרת או לא.
כיון שרבו גם רבו "הכימאים" ואנשי המדע שסוברים שיש בזה חומר התפחה/החמצה
ואין שום ראיה ברורה גמורה וחלוטה שזה לא כך,
הרי זה ביותר מספק כרת.
ובזה תם הענין למתעקשי המתעקשים.
 
כתוב במרכיבים גם "ביצים מפוסטרות", כלומר, ביצים מבושלות במים, מסתמא לא לגמרי, כי לא רואים ביצים קשות, מדוע לא מדברים גם על המים האלו?
וכי אפשר לנגבן לגמרי אם הן לא קשות ממש?
 
כתוב במרכיבים גם "ביצים מפוסטרות", כלומר, ביצים מבושלות במים, מסתמא לא לגמרי, כי לא רואים ביצים קשות, מדוע לא מדברים גם על המים האלו?
וכי אפשר לנגבן לגמרי אם הן לא קשות ממש?
ניתן להניח שנותני הכשרות נתנו דעתם על פרט בולט ומשמעותי זה.
כל דברי זה אחרי שיצאנו מנקודת הנחה שרמת הכשרות סבירה פלוס מינוס.
 
אבי שליט''א שימש כראש מחלקת הכשרות באחת מהערים בארץ. ביקשו ממנו לתת כשרות על מצה עשירה.
והוא מספר הביאו את כל החומרים "כשר לפסח", אבל המצה עשירה הייתה חמץ גמור...
הביאו ביצים קפואות ושמו בתוך מכיון שביצים זה כמו מי פירות...
אבל הוא אמר להם "יש כאן מים", שאלוהו, אבל זה כשר לפסח?
וכך היה מלח
וחומרי התפחה כשרים לפסח...
אבל מצה עשירה חמץ גמור...
אינני בא להשוות להשגחה כאן. אבל בא לומר כי בצורה תעשייתית מאד קשה לבדוק, ולהגיע לתוצאה נאה.
זאת מלבד בעיית חומרי ההתפחה והמלח המצויים כאן בודאות.
 
כתוב במרכיבים גם "ביצים מפוסטרות", כלומר, ביצים מבושלות במים, מסתמא לא לגמרי, כי לא רואים ביצים קשות, מדוע לא מדברים גם על המים האלו?
וכי אפשר לנגבן לגמרי אם הן לא קשות ממש?
כמדומה שביצים מפוסטרות הכוונה שהרתיחו אותם כשהם במצב נוזלי. לא שהוסיפו מים.
 
אבי שליט''א שימש כראש מחלקת הכשרות באחת מהערים בארץ. ביקשו ממנו לתת כשרות על מצה עשירה.
והוא מספר הביאו את כל החומרים "כשר לפסח", אבל המצה עשירה הייתה חמץ גמור...
הביאו ביצים קפואות ושמו בתוך מכיון שביצים זה כמו מי פירות...
אבל הוא אמר להם "יש כאן מים", שאלוהו, אבל זה כשר לפסח?
וכך היה מלח
וחומרי התפחה כשרים לפסח...
אבל מצה עשירה חמץ גמור...
אינני בא להשוות להשגחה כאן. אבל בא לומר כי בצורה תעשייתית מאד קשה לבדוק, ולהגיע לתוצאה נאה.
זאת מלבד בעיית חומרי ההתפחה והמלח המצויים כאן בודאות.
לא הבנתי היכן היה מים?
היכן היה מלח? (גם אם היה רק לכתחילה לדעת השו"ע לא אמורים להשים מלח אבל חמץ גמור? אפילו לרמ"א זה רק קנס שאסור בדיעבד).
חומרי התפחה זו באמת שאלה גדולה.
 
נערך לאחרונה:
לא הבנתי היכן היה מים?
ברגע שהביצים קפואות, הרי יש קרח על הביצים, וכשמכניסים לתערובת ביצים קפואות מכניסים להדיא מים לתוך המצה עשירה.
היכן היה מלח? (גם אם היה רק לכתחילה לדעת השו"ע לא אמורים להשים מלח אבל חמץ גמור? אפילו לרמ"א זה רק קנס שאסור בדיעבד).
שו"ע אורח חיים - סימן תסב ז - יש לברר המלח מחטים שלא יהיו בתוכו, כי כשהמלח מתלחלח הוא נכנס מעט מעט בחטים ומתחמץ:
(12) משנה ברורה סימן תסב
(כה) ומתחמץ - החטה ושוב פולטת החטה טעם החמץ במלח.
1744322918899.png
מבואר במשנ''ב וכה''ח חילוק בין מלח הבא מן הים, ע''י בישול, לבין מחצבות, ע''ש. (וע''ז מסתמך הגרע''י בפפושדו)
חומרי התפחה זו באמת שאלה גדולה.
הכל ביחד, א''א לתת כשרות לפסח, וחמץ גמור!
 
מה זה מפעל לייצור ביצים?
מה עושים שם טורפים את הביצים בצינורות בלי מים?
זה הבנתי.
איך זה מגיע למפעל. מה זה "מייצרים את הביצים"?
בטח היית בישיבה (או אפי' באולם וכד') וראית שאף אחד לא שובר את הביצים בשביל לעשות חביתה (או שהדביק את הפירורי לחם לשניצל). ככה קונים את זה.
 
נערך לאחרונה:
בטח היית בישיבה (או אפי' באול וכד') וראית שאף אחד לא שובר את הביצים בשביל לעשות חביתה (או שהדביק את הפירורי לחם לשניצל). ככה קונים את זה.
מי ביצים. או קי.
לפעמים זה בא קפוא ומפשירים.
נראה שכאן באו להדגיש שזה טרי.
 
ברגע שהביצים קפואות, הרי יש קרח על הביצים, וכשמכניסים לתערובת ביצים קפואות מכניסים להדיא מים לתוך המצה עשירה.
הביצים גם אם נניח שהן קפואות לדעתי זה נמצא במקרר ולא במקפיא, זה כשהן בתוך קרטון או בקבוק ובתוכו אין שום מים רק הנוזל של הביצים.
שו"ע אורח חיים - סימן תסב ז - יש לברר המלח מחטים שלא יהיו בתוכו, כי כשהמלח מתלחלח הוא נכנס מעט מעט בחטים ומתחמץ:
(12) משנה ברורה סימן תסב
(כה) ומתחמץ - החטה ושוב פולטת החטה טעם החמץ במלח.
הצג קובץ מצורף 3066
מבואר במשנ''ב וכה''ח חילוק בין מלח הבא מן הים, ע''י בישול, לבין מחצבות, ע''ש. (וע''ז מסתמך הגרע''י בפפושדו)

הכל ביחד, א''א לתת כשרות לפסח, וחמץ גמור!
נניח, אבל היכן יש מלח? חמץ גמור? גם החומרי תפיחה זה שאלה גדולה אבל חמץ גמור לא יודע. אולי.
 
הביצים גם אם נניח שהן קפואות לדעתי זה נמצא במקרר ולא במקפיא,
מי אמר לך? איך זה קפא במקרר.
זה כשהן בתוך קרטון או בקבוק ובתוכו אין שום מים רק הנוזל של הביצים.

נניח, אבל היכן יש מלח?
היה גם מלח. וגם בפפושדו יש מלח. יש סוג אחד של מלח שהוא ודאי מחמיץ את החיטה. וסוג אחר שלא. בדקת איזה סוג זה.
חמץ גמור? גם החומרי תפיחה זה שאלה גדולה אבל חמץ גמור לא יודע. אולי.
חביבי. מבחינתי זה לא נכנס לדיון לתת דבר כזה לאנשים בפסח.
זה נגד שו''ע.
האנשים שמעלים נדונים כאלה, זה אנשים שהולכים על הקו האדום, של היהדות,
העיקר שלא בטוח בטוח אני עובר איסור
יש צד להקל
אולי ואולי
גם אם זה קפוא
זה אולי היה במקרר...
נו,
בתיאבון.
אבל אני לא מצליח להבין כיצד זה עובר בדעת, ובקיבה, לפסח, ובפסח.
 
מי אמר לך? איך זה קפא במקרר.
מה זאת אומרת איך זה קפא, זה נוזל של ביצים למה שלא יקפא? כל חומר נוזלי קופא.
היה גם מלח. וגם בפפושדו יש מלח. יש סוג אחד של מלח שהוא ודאי מחמיץ את החיטה. וסוג אחר שלא. בדקת איזה סוג זה.
אם הם משתמשים יש להניח שבזה שלא.
אבל על עצם הטענה של מלח אני שואל הרי לא כתוב מלח במרכיבים. למשל סוכר כן כתוב.
חביבי. מבחינתי זה לא נכנס לדיון לתת דבר כזה לאנשים בפסח.
זה נגד שו''ע.
האנשים שמעלים נדונים כאלה, זה אנשים שהולכים על הקו האדום, של היהדות,
העיקר שלא בטוח בטוח אני עובר איסור
יש צד להקל
אולי ואולי
גם אם זה קפוא
זה אולי היה במקרר...
נו,
בתיאבון.
אבל אני לא מצליח להבין כיצד זה עובר בדעת, ובקיבה, לפסח, ובפסח.
בסדר בגלל זה לא אתה עושה את זה אבל הם סומכים על הרבנים שהתירו להם ורבים וטובים אוכלים את זה ולא פשוט להכריז עליהם כאוכלי חמץ אם אפשר ליישב עדיף.
 
מה זאת אומרת איך זה קפא, זה נוזל של ביצים למה שלא יקפא? כל חומר נוזלי קופא.

אם הם משתמשים יש להניח שבזה שלא.
אבל על עצם הטענה של מלח אני שואל הרי לא כתוב מלח במרכיבים. למשל סוכר כן כתוב.

בסדר בגלל זה לא אתה עושה את זה אבל הם סומכים על הרבנים שהתירו להם ורבים וטובים אוכלים את זה ולא פשוט להכריז עליהם כאוכלי חמץ אם אפשר ליישב עדיף.
מה לעשות עם טיעונים כאלה אתה מסביר כמה אא לסמוך. לכל מי שיראש בליבו.
 
ראשי תחתית