עי' במאמרי "משנה אחרונה" שנדפסו ביתד המאיר גיון 175 והלא', רשימת מקומות שחזר בו.אשמח אם במקום לספר סיפורים, תציין היכן חזר בו מהלכה שפסק, ולא סתם הלכה אלא ענין עקרוני כלשהו.
נשמע מעניין. תוכל להעלות?עי' במאמרי "משנה אחרונה" שנדפסו ביתד המאיר גיון 175 והלא', רשימת מקומות שחזר בו.
עי' במאמרי "משנה אחרונה" שנדפסו ביתד המאיר גיון 175 והלא', רשימת מקומות שחזר בו.
ועל א' מהם שמעתי מבעל המעשה רבי ציון אוחיון שליט"א שכשיצא לאור חזו"ע ברכות וראה מש"כ בענין ברכת גרעיני הפירות, העיר לר' אליהו שטרית שברשב"ץ שם מבואר בדעת הרשב"א שברכתם שהכל, ונמצא שעדיין י"ל סב"ל, ור' אליהו הראה זאת למרן הגרע"י זצ"ל, ובחזו"ע תרו"מ חזר בו מחמת ד' הרשב"ץ הנ"ל.
מהיכן ההמצאה הזו?!"חוזר בו" זה לא בהלכה של ברכת גרעיני הפירות, שתלמידו הראה לו איזה דבר.
אלא כגון שהתכתב עם חכם פלוני על ענין מהותי שהוא מחלוקת גדולה בפוסקים, והוכיח לו בראיות שהוא טועה, וחזר בו ואמר טעיתי.
מהיכן ההמצאה הזו?!
כתב הלכה עפ"ד האבודרהם ברשב"א הראו לו שיש פשט אחר ברשב"א וחזר בו.
זה לא נקרא חזר בו?!
למה?!
אישתמיטיתיה מרן הנאמ"ן זצ"ל הגרמ"ל זצ"ל ולהבל"ח הגר"א מלכההגר"י הלל, הגר"ש זעפראני, הגר"מ גרוס, הגר"א טופיק, הגרי"ח סופר, הגר"מ פרץ
נניח שזהו ה"מושג"...הסברתי.
רב שנוגע באלפי הלכות, לא ימלט שפה ושם לא דק, ומעירים לו מקורביו ומקבל ומשנה את הפסק, אבל זה לא "חזר בו".
לחזור בו פירוש הדבר שנשא ונתן עם אחד מחכמי הדור, והוכיח לו בראיות ניצחות, והודה לו וכתב טעיתי וחוזרני בי.
זהו מהות המושג של "חזר בו והודה על האמת".
אבל בענין רש"י והפמ"ג, כו"ע מודו שדעת רש"י שאם הפמ"ג למד ויצא לו אחרת ודאי שלא יחלוקבענין רש"י ותוס', בזה כו"ע מודו שדעת רש"י שאם תוס' למד ויצא לו אחרת ודאי שיחלוק.
זהירות. אתה לא יודע מי מסתתר מאחורי כל ניק, יתכן גדול ועצום בתורה, שכוחו רב לחלוק.אבל בענין רש"י והפמ"ג, כו"ע מודו שדעת רש"י שאם הפמ"ג למד ויצא לו אחרת ודאי שלא יחלוק
עכשיו צריך לדון אם מחלוקת הגר"ע יוסף ו @יעקבי [לדוגמא] דומה יותר למחלוקת רש"י ותוס' או למחלוקת רש"י והפמ"ג
לא זה הנושא בכלל, הנידון הוא על גדולי תורה אחרים שחולקים על מרן הגר"ע, האם שייך לחלוק עליו בכלל או לא.עכשיו צריך לדון אם מחלוקת הגר"ע יוסף ו @יעקבי [לדוגמא] דומה יותר למחלוקת רש"י ותוס' או למחלוקת רש"י והפמ"ג
זו בעצם שאלתו.זהירות. אתה לא יודע מי מסתתר מאחורי כל ניק, יתכן גדול ועצום בתורה, שכוחו רב לחלוק.
להיות אסקופה הנדרסת זה לא רק לחכמי ישראל המפורסמים עם גלימות וכדומה, אלא לעצם המהות של ת"ח!
סליחה אבל זו שאלה שלא מהעניין.אני שואל שאלה בצורה ניטרלית ומבלי לזלזל: על משה רבינו אפשר לחלוק?
אם כן - אז מה הבעיה לחלוק על הרב עובדיה?
ואם לא - וכי הרב עובדיה הוא משה רבינו?!
ידידי וחביבי, עם שחיבתך תקועה בליבי, חשוב לי להעמיד האמת על תילה, האשכול כאן מלא בת''ח בעלי הלכה מארי דכולא תלמודא, וגם מארי דרזין, שהתבטאו עליהם בביטויים חריפים וזלזול בכל תורתם, רק מפני שפסקו כסברא אחרת. מה ענין שם כזה או אחר, לאחר שהובאו בהם ובשמותיהם ובחניכותיהם, וכי לדעתך הגאונים הללו, הנאמ''ן, הגרמ''ל, הגר''י הלל, הרב עדס, הרב זעפראני, הרב גרוס הרב סופר? זה יחס כמו שבין רש''י לפמ''ג? אלו גדולי הת''ח שבדור.אבל בענין רש"י והפמ"ג, כו"ע מודו שדעת רש"י שאם הפמ"ג למד ויצא לו אחרת ודאי שלא יחלוק
עכשיו צריך לדון אם מחלוקת הגר"ע יוסף ו @יעקבי [לדוגמא] דומה יותר למחלוקת רש"י ותוס' או למחלוקת רש"י והפמ"ג
מצורף עוד מכתב בנושא, אין לי את המכתב המלא.
באיזה ענין ובאיזה נסיבות?עדות נוספת מאחד ששאל את הר' יצחק יוסף אם אפשר לחלוק על אביו:
הצג קובץ מצורף 6671