תרומה לעזרא

האם יש מקור קדום לאמירת תיקון הכללי?

איש מאסף

חבר חדש
הצטרף
29/11/24
הודעות
142
האם תיקון הכללי חובר ע''י רבי נחמן בן פייגא? או שיש לו מקור קדום יותר שעליו התבסס?

והאם יש מרבותינו שנהגו לאומרו?
 
האם תיקון הכללי חובר ע''י רבי נחמן בן פייגא? או שיש לו מקור קדום יותר שעליו התבסס?
הגר''ח פלאג'י בספרו רפואה וחיים פרק יב אות קצו - לתיקון קרי: מזמור ט''ז ל''ב וכו' [תיקון הכללי]. ואמירת אלו עשרה מזמורים, תיקון גדול מאד. מוהר''ן. ע''כ.
הוא מצטט את מוהר"ן
 
עניתי על החלק השני של השאלה [שמשום מה לא ציטטת בשם איש מאסף]:
לכן רצוי בדר"כ להגיב לחלק שעליו רוצים לענות או להעיר,
המובן הפשוט בהודעתך היה שאתה מגיב לקודמך הרב
כבר נלאו חכמי לבב למצא לזה מקור ולא מצאו
ועל זה העיר לנכון הרב
הוא מצטט את מוהר"ן
 
מה מוזר לומר שזה חיבור של רבי נחמן?
חלק מהגלות וההסתרה שתורתו העמוקה ומרפאת הלב והנפש של רבי נחמן מברסלב זי"ע מזולזלת (תוצאה של בוז פנימי בגלל "פשוטי" העם שדבקים בו ובאורו....למרות שחלק מהפשוטים הם אנשים גדולים בעומק ביראה ובמהות אבל מה לעשות לנו בני דור השטחיות...)
אנשים לא יודעים אבל הרבה מהאימון והטיפול הרגשי היהודי, העצמה וכו' מקורם בתורת רבי נחמן.
 
האם תיקון הכללי חובר ע''י רבי נחמן בן פייגא? או שיש לו מקור קדום יותר שעליו התבסס?

והאם יש מרבותינו שנהגו לאומרו?

איך יתכן מקור קדום לסוד שגילה רבי נחמן?

ולשאלתך האם נהגו לאמרו, כמדומה שמוזכר ביבי"א לגבי מי שראה קרי ביום כיפור.
 
זה רק רבי נחמן זצ"ל
ומאידך:
הגר''ח פלאג'י בספרו רפואה וחיים פרק יב אות קצו - לתיקון קרי: מזמור ט''ז ל''ב וכו' [תיקון הכללי]. ואמירת אלו עשרה מזמורים, תיקון גדול מאד. מוהר''ן. ע''כ.
כמדומה שמוזכר ביבי"א לגבי מי שראה קרי ביום כיפור.
מתוך המכלול:
הרב שלמה משה עמאר - יצא בקריאה לומר את התיקון הכללי, ואליו הצטרפו הרב עובדיה יוסף והרב ראובן אלבז. (הובא בהוצאה שנייה של התיקון הכללי, על ידי מכון אב"ן שתייה).
 
נא לשים לב לכותרות האשכולות

האם יש מקור קדום לאמירת תיקון הכללי?​

השאלה האם יש מקור קדום, לא האם יש מקור קדום לרבי נחמן מברסלב.
והמשך השאלה שם בהודעה הראשונה, האם יש מרבותינו שנהגו לאומרו.
 
השאלה האם יש מקור קדום, לא האם יש מקור קדום לרבי נחמן מברסלב
המונח "קדום" הוא לעולם ביחס לתפיסה הרווחת על העניין. אם כולם ידעו שרבי נחמן הוא זה שתיקן את התיקון הכללי, להביא מקור שמאה או מאתיים שנה אחריו חיזק את תקנתו לא נחשב מקור "קדום".
 
כבר נלאו חכמי לבב למצא לזה מקור ולא מצאו
האם חכמי לבב מצאו מקור לכל דברי השל"ה הקדוש והאור החיים הקדוש וכו', לא שהם הם המקור.
כך אצל רבי נחמן הוא המקור. ראיתי פעם טעמים למה תפס דוקא אלו המזמורים.
 
והאם יש מרבותינו שנהגו לאומרו?
מתוך המכלול:
הרב שלמה משה עמאר - יצא בקריאה לומר את התיקון הכללי, ואליו הצטרפו הרב עובדיה יוסף והרב ראובן אלבז. (הובא בהוצאה שנייה של התיקון הכללי, על ידי מכון אב"ן שתייה).
קטע ממנו הובא כאן:
. . .“התיקון הכללי“ שהוא ליקוט של עשרה פרקי תהלים אשר נבחרו ע“י קדוש ה‘ הגה“ק רבי נחמן מברסלב זיע“א, כדי לתקן עון פגם הברית, שכיון שראה שהדורות נחלשו ואינם יכולים לעמוד בסדר הצומות וזעקתם, ותיקן להם מזמורים אלו, אשר כוחם יפה לתקן ענין זה עד גמירא, וזאת התורה היא כנגד כולם. וכבר נזכר שבחם של מזמורים אלו
בפי גדולי הדורות, וכו’ ומצוה לפרסם דבר זה, ובפרט בדורנו דור יתום זה, אשר הכוחות נחלשו, והמוחות נטשטשו, וההפקרות חוגגת, וחומת הבושה הוסרה, והכל פרוץ בעוה“ר, ואחר החטא שחטא, הלב גם המוח שוכנים בחסרות ובריקנות. ומזמורים אלו מתקנים וגם מעודדים, ועי“כ האדם קם ומתעודד, ומתחזק בישועת ה‘, ומחדש כנשר נעוריו, לעמוד ולהתמודד עם היצר הרע ואיספרווא דיליה, אשר עטים כעופות טורפים על האדם בעת חלישותו, ומיד כשרואים איזו ירידה או רפיון, לשם הם באים ופוערים לועם לטרוף בכל פה, ומעיקרי עבודתו, הוא להפיל את האדם לזרועות היאוש, כדי לשבור את רוחו, ולהתיש כוחו, ולהפיל עליו עצבות וקדרות, שהם אם כל חטא ועוון, ובפרט בעוון הרע הזה, אשר היצר מעלה את האדם עליות רקניות במעלות הדמיון והתוהו, ואשר אחריהם מתגלית האמת, ונופל עד באר שחת רח“ל. ומתוך ההליכה הקיצונית נופל מדחי אל דחי ואחריתו מי
ישורנו. ומזמורים אלו הם מעלים מרפא וגהה לנפש עייפה, ומדבקת שבריה אחת לאחת ידובקו, ע“י החיזוק והעידוד שבידיעה שגדולי עולם מעידים, שע“י הלימוד הזה נתקן מחסרונו ומעיוותו, ושב ורפא לו, וע“י זה תקותו מתעוררת, וכוחו מתרענן וקם בכוחות מחודשים לחזות בנועם ה‘, ולישר אורחותיו, ולבער מקרבו כל יאוש ולהרחיק העצבות, ולפנות לבו
שיהיה נכון להחזיק ברכת ה‘, היא השמחה המחיה את עצמותיו היבשות, להפיח בהם רוח חדשה וטהורה, אשר תרוממהו מעל כל המעשים וימצא נתיבות העולות אל מקום הקדש, ולהתחזק על הדבר בעוז ובחיל, כדי לזכות בסייעתא דשמיא המובטחת לכל הבאים ליטהר באמת.
והועתק גם בספריו "תומת ישרים" (כאן וכאן), ואשמח אם מישהו יכול להעלותם

ודבר מעניין מצאתי באוצה"ח, הג"ר בן ציון חזן זצ"ל [תלמיד הבא"ח, מייסד ומנהל ישיבת פורת יוסף] הוציא לאור ספר "תיקון הכללי", שכולל תיקונים שונים מפי סופרים וספרים לעון הקרי וזרע לבטלה, ובספר הנז' (דף מ"ד ואילך) העתיק את התיקון הכללי של מוהר"ן, ואחריו העתיק את התפילה שיסד מוהרנ"ת בליקוטי תפילות לאומרו אחר התיקון כללי
 
גם בספר יפה ללב (ח"ב דף קי"ד ע"ב) הביאו [ומעניין שלא זכר ש'ר שכבר רבי אבה'ו הביאו בספריו]
1746066746053.png
וכמו"כ הובא בספר דמשק אליעזר למהר"ר אליעזר ב"ר שם טוב פאפו ז"ל [אין להחליפו עם מהר"א פאפו בעל פלא יועץ]:
1746066808655.png
 
ראשי תחתית