[ואין לומר דקאי לפי גירסת ר"ח המובא באור זרוע (סי' קלג) דקתני "היוצא בבגדה", דהא לפי גירסא זו אין ערוה כלל בשיער ולא רק בשיער נכרית וכמבואר בלשונו. ועי' בזה לקמן].
לא זכינו כאן למה שכתב "לקמן", ולכן אעתיק את דבריך מ"פורום לתורה":
כרגיל, ראיה לסתור היא.
הלא האור זרוע כתב מפורש בדבריו שהטעם ששיער היוצא בבגדה אינו ערוה, זה לא משום שבעיקרון שער באשה ערוה ורק בגלל שלא רואים את הבשר הוא לא ערוה – כפי שכתבת, אלא כתב שזה משום ש"שיער" באופן כללי הוא לא ערוה כלל - דהא דאמרינן "שער באשה ערוה" לאו לעניין ק"ש איירי [ולא שאיירי גם לעניין ק"ש אלא שזהו רק בעיקר הראש]. אבל אם באמת השיער הוא ערוה [כפי שקיימא לן] אין שום חילוק בין שיער עם בשר או בלי בשר, דאין שום קשר לבשר כאשר השיער הוא מצד עצמו ערוה.
בקיצור, לשני הגירסאות אין חילוק בין סוגי ה"שיער" עצמו - לומר שחלקו מותר וחלקו אסור, אלא באופן כללי – האם שיער באשה ערוה נאמר לגבי ק"ש או לא.
[ודע דגם לדיעה שאומרת שלא נאמר שער באשה ערוה גבי ק"ש, מ"מ נאסר גילויו מצד צניעות, דלא תליא הא בהא כלל, וכפי שביארתי לעיל בהודעות קודמות ויתבאר עוד בהמשך בע"ה].
ואם כן - מתבאר דלדידן דקי"ל ששיער באשה ערוה, גם שיער שיוצא בבגדה הוי ערוה [אפילו לק"ש וכל שכן לעניין צניעות וכנ"ל בסמוך]. ונמצא דהיא ראיה להדיא לא כמו ההקדמה של חן וכבוד. [וגם לגירסא שלנו, משמע דדוקא שיער היוצא 'בבגדו' לא ערוה, הא 'בבגדה' הוי ערוה, אע"פ שלא רואים את הבשר. ומוכח נמי כנ"ל – דלא כההקדמה של החן וכבוד].
וכרגיל, הדברים נובעים מחוסר הבנה.
כי הגדרת "שיער באשה ערוה" אליבא דהאור זרוע וסיעתו היא לענין הסתכלות, כאשר כתב הריקאנטי, והיינו שאסור להסתכל בשערה, ועל זה כתב האור זרוע ששיער היוצא בבגדה [היינו שיער היוצא מחוץ לכיסוי הראש] אינו בגדר "שיער באשה ערוה" כלל, גם לא לאיסור הסתכלות, כי אינו כלום. ולשיטתו, היתר שיער שחוץ לצמתה מבואר בגמ' להדיא.
וממילא מה שכתבת "ראיה להדיא לא כמו ההקדמה של חן וכבוד", לא נגע ולא פגע. וראיה גדולה היא ששיער בפני עצמו אינו כלום.
גם הדיוק המשעשע שכתבת ששיער היוצא "בבגדו" אינו ערוה אבל בבגדה הוא ערוה, הוא דיוק של הבל, כי לגרסת "היוצא בבגדו" איירי בדבר אחר לגמרי, והוא ערוה של איש, והיתה לגמ' הוה אמינא שהשיער הוא בכלל ערוה, וקמ"ל שבפני עצמו הוא.
ומבלי להיכנס לכל מה שכתבת "בהמשך", אכתוב בקיצור ששיער באשה ערוה אינו קשור כלל לדין כיסוי הראש, שהוא סוגיא אחרת לגמרי בכתובות ע"ב, שאינה משום צניעות אלא משום שכך הוא מנהג בנות ישראל שהחל מאז קללת חוה (המוזכר בתורה ולכן נקרא "דת משה") וכאשר כתב רש"י בביאורו העיקרי שם.
ובפרט להרמב"ם והרי"ף (כנ"ל בדברי הגר"ע) שאסרו יציאה בגילוי ראש ועם זה שיטתם להתיר ק"ש נגד כל שיער ואע"פ שרגיל להיות מכוסה (ומה שאמרו בגמ' שיער באשה ערוה היינו להסתכל עליו).
ומה דאיתא "פריצות" בלשונות הראשונים פשוט הוא, דקאי על אשה שכולם מכירים אותה שרגילה לכסות, או שהתחתנה זה עתה וחייבת בכיסוי, ואע"פ כן פורצת גדר והולכת בשערה.
אבל האחרונים למדו מסוגיית "שיער באשה ערוה"
שמנהג הנשים לגלות השיער שחוץ לכיסוי, וכן מנהג הרווקות לגלות השיער ולא לכסותו כלל, וכך נפסק להלכה במהר"ם אלשקר, ברמ"א ובאחרונים, להתיר גילוי השיער הזה ברה"ר על סמך סוגיית "שיער באשה ערוה", וכנ"ל לגבי שוק וקול דנו האחרונים הלכה למעשה אם מותר לשמוע קול ואם מותר לגלות שוק, וכאשר הארכתי בפורום לתורה.
ועסקינן הכא בפאה נכרית, שאיננה שיער מחובר שעליו נאמר "שיער באשה ערוה" בברכות כ"ד, או שהוצרך לכיסוי בכתובות ע"ב, וא"כ מהיכי תיתי לאסרו משום "צניעות" כאשר הראשונים כותבים במפורש שאין בזה חסרון צניעות, ולכן הרואה אינו נטרד ומותר לקרוא ק"ש נגד שיער שרגיל להיות גלוי.
וזאת למודעי, שהנדון ב"שיער הרגיל להיות גלוי" אינו בבית ובחצר, דא"כ מה הרבותא בשיער הרווקות, או בשיער שחוץ לצמתה,
תיפוק ליה גם בנשואות שמגלות כל ראשן, שהיה מנהגם לכסותו בבית ובחצר בפשטות, ולרוב ככל הראשונים הותר לגלותו בחצר, ולכולי עלמא מותר לגלותו בבית, רק הזוה"ק החמיר בזה.
אלא וודאי "רגילות לגלות" אינה אלא ברה"ר, וכל מה שרגילות לכסותו ברה"ר, מעורר הרהור גם בבית. ולפ"ז מובן מה שדייקו האחרונים מדברי הראשונים בענין הרווקות, ולא העמידו "דאיירי בבית ובחצר".