אעתיק כאן מדברי הגאון המופלא מהר"ר פתחיה מרדכי בירדוגו ז"ל בספרו נופת צופים (או"ח סי' ה), וז"ל:
עוד שאלת במה ששמעת לבן תורה אחד שהיה אומר בימי מתתיהו בן יוחנן כהן גדול וחשמונאי ובניו בוי"ו, והיה מוחה במי שאומר חשמונאי בלא וי"ו, ממאי דאיתא בפ"ק דמגילה (יא ע"א) לא מאסתים לכלותם בימי יונים שהעמדתי להם שמעון הצדיק וחשמונאי ובניו ומתתיה בן יוחנן כהן גדול, ובקצת ספרים כתוב מתתיה בן יוחנן כהן גדול וחשמונאי ובניו. איך שיהיה מכל הגירסאות משמע דתרי הוו מתתיה וחשמונאי, וע"כ בסדר התפלה גם כן יש לגרוס וחשמונאי בוי"ו.
תשובה. נוסח התפלה שבידינו שקורין חשמונאי בלא וי"ו עיקר, וכמו שהגיה לשון הגמ' בעל ספר יוחסין שצריך לגרוס שהעמדתי להם שמעון הצדיק ומתתיה בן יוחנן כהן גדול חשמונאי ובניו, מפרש לה דיוחנן נקרא חשמונאי. וכ"כ האבודרהם בסדר חנוכה, וכ"כ הב"י בשם א"ח בשם יוסיפון בסי' תרפ"ב מטור א"ח, וכ"כ הראב"ד בס' הקבלה, וכ"ה בתניא דסדר עולם. ועוד כתב הב"י בשם י"א דקרי ליוחנן חשמונאי מלשון שררה וגדולה, וכדאיתא יאתיו חשמנים, וכן מצאתי בספר כ"י ישן נושן. וכ"ה פשוט לדעתי, שמעולם לא נשמע בימי יונים שום אדם שנקרא חשמונאי, זולתי מתתיה ובניו החשמונאים שמלכו רי"ד שנה לבנין בית שני אחר שהשמידו כל מלכות יון מא"י, ועמדו במלכותם ק"ג שנה, ואח"כ עמד עליהם הורדוס וקטלינהו לכולהו מרוותיה.