הולכת ספר תורה פתוח או סגור | דיון

הם אמצו את המנהג הזה וכך הם פוסקים לכל שומעי לקחם וזה זכותם המלאה להגיד לכולם.

כבר כתבתי בזה עם הרב @עת שערי רצון ונמצא בספר שהוא הביא את ההשתלשלות המדוייקת של הרבנים שכתבו את זה פוק דוק ותשכח.
עכ"פ נראה שיש קשר מסוים למרן הגר"ע שתיקף המנהג ביותר, עכ"פ לפי מציאות זמנו.
היכן דנת בזה?
הבאת את הכה"ח?
 
מחילה מי זה רוב?
מרוקו
טוניס
אלג'יר
בבל
לא נהגו כן.

מה נשאר?
החלבים צריך לבדוק במנהגי אר''ץ
והירושלמים הותיקים שהעיד הלק''ט על מקור מנהגם.
נו נו.
המילים בספר לא משנים מציאות
שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך.
 
בא נגיד ברורות מנהג ירושלים זה ודאי כך.
כפי שכותב הכף החיים והרב פרי האדמה שהיה ראשון לציון ונראה לי שגם אמת ליעקב (תקנו אותי).
וכנראה הוא כתב מה שראה.
 
נו מה הביא?
בא''ח מול כתר שם טוב שמביא מנהג ירושלים.
בסדר.
זה נהיה רוב?
אף אחד לא אמר שיש 'רוב'
אני טענתי בסה''כ שדעת החיד''א להניח בשחרית ע''פ הסוד (הרש''ש) וכן ראוי לנהוג לכל מי שהולך לפי החיד''א, קרי רוב עדות המזרח
 
לקחת מנהג חדש ושולי שקיים בירושלים (הנחת תפילין בשחרית ת"ב, הולכת ס"ת פתוח) ולכפות אותו בכל ערי הארץ, זה לא "להגן".
אגב
גם האור לציון אחרי שהביא את שני המנהגים כתב "וראוי להניחם בשחרית", וכן בהע' למטה כתב "והרבה מקומות מניחים בשחרית וכן ראוי לנהוג".
והוא לא חשוד בביטול מנהגים, וכ"ש בכפייתן

אלא סה"כ- כיון דמנהג זה הוא מושתת ע"פ הרש"ש וידוע דחכמי הספרדים לדורותיהם הלכו בתר האריז"ל והרש"ש בכל תחום כמעט

[הן בעייני הנחת תפילין שמניחים תפילין של יד וכורכין סביב הזרוע 7 כריכות ולאחמ"כ של ראש, שלפי השו"ע זה הפסק אלא צריך להדק של יד ומיד להניח של ראש ורק לאחמ"כ לכרוך על הזרוע
וכן ברכות השחר שלשו"ע אסור לברך אם לא שמע תרנגול, והיום כולם מברכים ע"פ האר"י
וכן ברכת הנותן ליעף כח
וכל סדר התפילה שונה בהרבה ממה שמוזכר בשו"ע הן בקרבנות וכד'.
וכן סדר הנענועים בלולב שונה מהשו"ע, ע"פ האר"י

לא חסרים דוגמאות הרשימה עוד ארוכה.

ולכן מובן דדבר זה שהונהג ע"פ הרש"ש, הרבה מן הפוסקים הספרדים קיבלו עליהם כמו שבשאר דברים קיבלו נגד השו"ע.
 
והמפתיע ביותר הוא כשמתבוננים במקורות בפנים רואים דכבר גדולי ירושלים אחרי ההלכות קטנות כותבים בפירוש שבמקום שאין בזה צורך יש בזה זלזול בספר תורה וכמו שהעלינו כאן.
והא לכם ספר פרי האדמה
1745411877135.png
 
כאן הוא כותב שרוב הספרדים נוהגים להוליך פתוח.
ועל זה אני תמה א. ודאי שהרוב נהגו הפוך.
ב. גם בירושלים גדוליה שלא רק העתיקו. אלא נכנסו לענין כתבו שבמקום שלא שייך טעם ההלכות קטנות אין לנהוג כן והוי זלזול בס''ת.
 
והמפתיע ביותר הוא כשמתבוננים במקורות בפנים רואים דכבר גדולי ירושלים אחרי ההלכות קטנות כותבים בפירוש שבמקום שאין בזה צורך יש בזה זלזול בספר תורה וכמו שהעלינו כאן.
והא לכם ספר פרי האדמה
הצג קובץ מצורף 3705
יש"כ.
אבל בכל אופן הוא כותב שזה המנהג. אבל לא מצדיק אותו.
מצוה לפרסם.
וכנראה הראש"ל הביא את הפרי האדמה להגיד שכך היה המנהג.
 
ראשי תחתית