כיסוי ראש אחר חדר יחוד

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
נכון, גם אי אפשר להביא ראייה שאסור לעשות חדר יחוד, כי בשו"ע לא כתוב שאסור.
וגם אי אפשר להגיד שאסור פאה נכרית כי בשוע לא כתוב שאסור.
נכון... בגלל זה אין ראיה מהשו"ע לנ"ל.
- אבל כל עוד מצינו דין מפורש במרדכי שאין עליו חולק למה לומר שהשו"ע חולק על זה ללא שום סיבה!?
 
נכון... בגלל זה אין ראיה מהשו"ע לנ"ל.
- אבל כל עוד מצינו דין מפורש במרדכי שאין עליו חולק למה לומר שהשו"ע חולק על זה ללא שום סיבה!?

מהסיבה הפשוטה, שלא מצאנו שמרן הזכיר אותו.
יש הרבה דינים במרדכי, אז מרן פסק את כולם ?
 
אני דווקא הבנתי ממש יפה את התירוץ. (נכון שאולי קשה לך החילוק בין קניינים לברכות, אבל אמת שככה משמע מדברי הרמב"ם והשו"ע מנדה)
יש על הרמב"ם תירוצים אחרים, והחילוק בין קניינים לברכות, החילוק היבש בין ברכות לקניינים הוא מובן, אבל הוא מאוד תמוה בסברא.

זאת ועוד, אם היסוד שלא צריך עובר לעשייתן בברכות השבח נכון, א"כ לק"מ מדברי הרמב"ם בחופת נידה, כי שם מברך בגלל שהוי ברכת השבח, וא"כ מניין לחדש שלגבי הברכות נחשבת כנשואה? [שמחמת כן נאמר שיברכו פעם נוספת לאחר הסעודה בחתונה]. ופשוט.
אני מסתפק שאולי זה גופא הסבר החילוק של הבית מאיר, שלגבי הברכות אפשר לברך גם ללא הקניינים, אך עדיין אי"ז מסביר איך מברכים ב' פעמים בחתונה.

ומה שהביא הרב ברכה ראיה מדברי הרא"ש, אינו מובן כלל, כי מפורש ברא"ש שהחופה היא מקום יחוד חתן וכלה, ולכן מונים משעת החופה.

ב. זה לא שמביאים ראיה מכאן שלא צריך עובר לעשייתן בברכות השבח. אלא זה תירוץ שמרן זצוק"ל ומרן שליט"א נסמכו עליו, אבל באמת זה לא סותר לחילוק של הרב ברכה שליט"א. ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.
הרב יצחק הוכיח מכאן בשם חכם עזרא שלא צריך עובר לעשייתן בברכות השבח.
1749394201743.jpeg
נ.ב - כבודו עיין בשושנת העמקים (עמ' שכו והלאה)?
שם הוא הביא עוד כמה יישובים לכך.
לא עיינתי. אשמח אם תעלה.
 
סיכום ביניים:

דעת מרן זצוק"ל
והגר"י קמינצקי זצ"ל,
שאשה לא מתחייבת בכיסוי ראש אלא ביום לאחר החתונה.
וכן העיד החת"ס דכן הוא המנהג,
וכן נראה מדברי החלקת מחוקק.

מרנן הגרש"ז אויערבך זצ"ל,
הגר"מ שטרנבוך שליט"א,
הגר"י עדס שליט"א,
הגרש"י זעפראני שליט"א,
שו"ת עשה לך רב,

ועוד
ס"ל דמי שאינה לובשת כיסוי ראש לאחר חדר הייחוד, יש לה על מה לסמוך.
 
מרן הגרי"ש אלישיב, אף שדעתו שאין להקל בזה, לא הסכים להוציא כרוז נגד, כיון שגדולי עולם לא מיחו בזה.
 
אולי כדאי לפצל מכאן גם את הנושא
"רוב ככל הפוסקים"??
מי התיר אחרי חדר ייחוד לצאת בגילוי ראש חוץ מהרב פיינשטיין זצוק"ל!?

סיכום ביניים:

דעת מרן זצוק"ל
והגר"י קמינצקי זצ"ל,
שאשה לא מתחייבת בכיסוי ראש אלא ביום לאחר החתונה.
וכן העיד החת"ס דכן הוא המנהג,
וכן נראה מדברי החלקת מחוקק.

מרנן הגרש"ז אויערבך זצ"ל,
הגר"מ שטרנבוך שליט"א,
הגר"י עדס שליט"א,
הגרש"י זעפראני שליט"א,
שו"ת עשה לך רב,

ועוד
ס"ל דמי שאינה לובשת כיסוי ראש לאחר חדר הייחוד, יש לה על מה לסמוך.
בשבו"י סי' ק"ג כתב שאשה לא מתחייבת בכיסוי ראש כל זמן שלא נבעלה.
מרן הגרי"ש אלישיב, אף שדעתו שאין להקל בזה, לא הסכים להוציא כרוז נגד, כיון שגדולי עולם לא מיחו בזה.
 
למנהלים שליט"א
אם אפשר לפצל מאשכול זה גם כל עניין החדר ייחוד, היתר מכירה וכו'
ולהשאיר רק את נושא כותרת האשכול.

יישר כח.
 
גם דעת בעל התניא היתה שלא לחייב בכיסוי ראש אלא יום לאחר החתונה, וכפי שהביא בנטעי גבריאל.
 

קבצים מצורפים

סיכום ביניים (2):

דעת מרן זצוק"ל
והגר"י קמינצקי זצ"ל,
בעל התניא ושו"ע הרב,
שאשה לא מתחייבת בכיסוי ראש אלא ביום לאחר החתונה.
וכן פסק בשבו"י,
וכן העיד החת"ס דכן הוא המנהג,
וכן נראה מדברי החלקת מחוקק.

מרנן הגרש"ז אויערבך זצ"ל,
הגרא"ד אוירבך זצ"ל,
הגר"מ שטרנבוך שליט"א,
הגר"י עדס שליט"א,
הגרש"י זעפראני שליט"א,
שו"ת עשה לך רב,
ועוד
ס"ל דמי שאינה לובשת כיסוי ראש לאחר חדר הייחוד, יש לה על מה לסמוך.

מרן הגרי"ש אלישיב, אף שדעתו שאין להקל בזה, לא הסכים להוציא כרוז נגד, כיון שגדולי עולם לא מיחו בזה.
 
וכי בכלל שלשיטתנו האשה לא נשואה א"א לצרף לס"ס את האומרים שהיא נשואה!?
על מה בנוי כל הס"ס בעולם??
אז זהו שלא
לשיטתינו האשה כן נשואה, והראיה שאתה מברך ז' ברכות בסעודה.

כל ספק ספיקא שעושים הוא חד צדדי, והיינו שלוקחים את הצד שלא סוברים ועושים אתו ספק
אבל כאן אתה עושה ספק ספיקא דו צדדי שזה לא קיים בעולם, ואתה משתמש כל פעם בספק הניגודי
שתחליט מה אתה סובר- היא נשואה או לא נשואה, ואז תעשה לדבר אחד ספק ספיקא
אבל אתה עומד באמצע- וכל פעם סובר אחרת בשביל לייצר ספק ספיקא, ע"ז אמרתי שזה לא ספק ספיקא אלא דבר והיפוכו ותרתי דסתרי
 
אז זהו שלא
לשיטתינו האשה כן נשואה, והראיה שאתה מברך ז' ברכות בסעודה.

כל ספק ספיקא שעושים הוא חד צדדי, והיינו שלוקחים את הצד שלא סוברים ועושים אתו ספק
אבל כאן אתה עושה ספק ספיקא דו צדדי שזה לא קיים בעולם, ואתה משתמש כל פעם בספק הניגודי
שתחליט מה אתה סובר- היא נשואה או לא נשואה, ואז תעשה לדבר אחד ספק ספיקא
אבל אתה עומד באמצע- וכל פעם סובר אחרת בשביל לייצר ספק ספיקא, ע"ז אמרתי שזה לא ספק ספיקא אלא דבר והיפוכו ותרתי דסתרי
אני יחזור עוד פעם על עיקרי הדברים בשיטת מרן זצוק"ל.
- לשיטת מרן זצוק"ל האשה לא נשואה כדעת מרן השו"ע ופקפק ביבי"א על המנהג כיעויין שם. (ולכן פשוט שאינה צריכה כיסוי ראש ורק יש לצרף מה שהבאתי לעיל)
- וא"כ זה העמדה הברורה, ורק אנחנו מצרפים את האומרים שהיא נשואה לעניין שבע ברכות בסוף הסעודה ופשוט. (או תירוצים אחרים כמו שהבאתי לעיל)
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית