כיסוי ראש אחר חדר יחוד

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
אם כי כת''ר ודאי צודק דרואים דלא חששו לכך. היה מקום לחלק בין בחורים לבין מבוגרים, שוב ראיתי דליתא, דכתב להדיא "חביריו" של החתן.
ועוד יותר מעדותו של הגאון הגדול ר' גבריאל טולדנו במרוקו שהבאתי לעיל ממצעדי גבר סימן יט דכל הקהל היו רואים תוך כדי הסעודה שהחתן והכל מתייחדים. ואמנם לא ממש סמוך לחופה, אבל בתוך הסעודה עצמה, קודם שבע ברכות, ולפני לכתם הבייתה. הרי שלא חששו בזה לכיעור כלל.
וכך היה המנהג דגם בתימן וכפי שהבאתי לעיל מויצבור יוסף בר.

וראה בפתחי תשובה אבן העזר סוף סימן סב וז"ל, "וכתב עוד (בעל תשובה מאהבה) דעל גוף הסעודה שעושין לביאת מצוה מפקפק הרש"ל בריש כתובות וכן נלע"ד שאין לעשות אז סעודה לאסוף אנשים ביתה ודי לעשות סעודה לאנשי ביתו אשר אי אפשר להסתיר הטבילה מהם אבל להזמין אנשים על סעודה זו מידי הרהור לא יצאו כו' ע"ש. ולע"ד אין למחות במקום שנהגו כי בתשו' אא"ז פמ"א שם כתב דיש סמך למנהגן של ישראל לעשות סעודה כשהגיע לביאת מצוה מדברי הזוהר פ' תרומה דף קס"ח ע"ש".
 
לע"ד אין למחות במקום שנהגו
ומה נגיד בזמנינו אנו שמוחים בכל מנהגי הספרדים הקדמונים, בשם זה שאנו ספרדים...
וגם אם מרן יסכים למנהג ימחו בידו, אם במקומו ובשעתו, או לפי דעת אחד מהת''ח יצא לא כן.
הרי דהותרה הרצועה לזלזל בכל הנוהג אחרת מעל כל במה.
מבלי הכיר ומבלי ידוע.
וכבר הותרה הרצועה.
ה' יעזרנו,
שיבינו בדור הזה, דיש מושג של נהרא נהרא ופשטיה
וגם אם ת''ח דנים ביניהם ואפי' בחריפות
כל חד לפום מה דמשער ליביה, וכוונת כולם לשמים.
אך די בזה.

וכמו שנאמר שמי שמבשל קפה בכלי ראשון חייב סקילה, בגלל שרוב הפוסקים סוברים שצריך כלי שני.
ועוד כהנה וכהנה.
אבל אנו נכבד מי שנוהג אחרת גם באיסור סקילה החמור כי נוהג ע''פ חכם
אך יש שאינם מבינים דרכי התורה ומוחים בכל מי שאינו סובר כרבם, וחושבים שעבידי בזה מצוה גדולה.
ואין כאן אלא ריבוי מחלוקת, ושנאת חינם.
וד''ב
 
וכמו שנאמר שמי שמבשל קפה בכלי ראשון חייב סקילה, בגלל שרוב הפוסקים סוברים שצריך כלי שני.

תתאר לך שנתבטא בלשון כזו: כלפי מי שפוסק כהגרע''י זצ''ל

לא זו בלבד שאין מבשלין בכלי ראשון בשבת, אלא שמי שעושה כן – הרי זה כמאן דמבשל בשבת וחייב סקילה.

מהסיבה שהגאון ר' בן ציון אבא שאול ר"י פורת יוסף דרוב בני תורה ספרדים הולכים לאורו, הגאון ר' שלום משאש רב עיה''ק ירושלים ורב עדת מרוקו, הגאון ר' בוגיד סעדון רב של הקהילה הגר'באית בפריז. דעת כולם שיש להכין לכל הפחות בפחות מכלי שני, וכמוהו דעת כל גדולי אשכנז הרב אלישיב והרב ווזנר והרב קרליץ בלי ספק. אני מביא כאן טקסט ציטוט של הבן איש חי, לגבי בישול אחר אפייה, לאחר מכן להראות שכך דעת הראשונים, ואחר כך שכך דעת רוב הספרדים, ואחר כך גם דעת השולחן ערוך. וגם הפוסק שסמכו עליו מהר"ם בן חביב לא התיר אלא בכל שני, ודעת הגרע''י היא דעת יחיד.

והלא כבר כתב רבינו הבן איש חי (שנה שניה, פרשת בא):
[ו] אף על פי שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, אין בישול אחר בישול, מכל מקום יש בישול אחר אפיה או צליה, ולכן אסור לתת פת לתוך מרק או שאר משקה שהוא חם חום שהיד סולדת בו, אפילו שהוא מונח בכלי שני, שאינו עומד בכלי ראשון שהיה על האש אלא הורק לכלי שני. ולא דוקא פת, אלא כל דבר דרכיך אסור להניח בתוך חמין שהיד סולדת בו. וכתבו הפוסקים מאחר דלא בקיאינן איזה מקרי רכיך, צריך להחמיר בכל דבר לבלתי יניחו בתוך חמין שהיד סולדת בו. ואותם המניחין בצלים לתוך המרק, יזהרו לבלתי יניחום בעודו חם שהיד סולדת בו, מפני שהם מתמתקין מחריפותם ומתבשלים גם בכלי שני שהיד סולדת בו:

ואם תשאל מה דעת הראשונים – כבר קדמוך רבותינו:
הסמ''ג (מלאכת האופה), והסמ''ק, והגהמ''י (פ''ט ס''ק א) ור''י, ורבינו פרץ (ארחות חיים שבת סי' נו), ובשבלי הלקט (סי' פו), והכל בו, ובספר הנייר (עמ' כד), ובספר האגור (סי' תפב), ובס' האגודה (פ' כירה סי' נד), – וכמו עשרה קבין של חומרה ירדו לעולם, נטלו כל אלו תשעה, והעשירי חלקו בהמשך. אחריהם.

והשו"ע? לא זו בלבד שלא התיר, אלא כתב:
"יש מי שאומר דדבר שנאפה או נצלה, אם בשלו אח"כ במשקה – יש בו משום בישול. ואסור ליתן פת אפילו בכל שני שהיד סולדת בו. ויש מתירין."

ומאן דקאמר "ויש מתירין" – לא שייף שפירא. כי כבר ביארו רוב מניינא ובניינא של אחרונים, כוונתו למתירין דווקא בכלי שני, ולא בכל ראשון. כך סבר הרמ"א, הגר"א, מנחת כהן (משמרת השבת פ''ד), תוספת שבת (ס''ק כה) ומהר''י חאגיז (עץ החיים מלאכת מבשל) – כוליה עלמא סברי הכי.

ואמרו חכמים בסיעתא דגדולי ספרד:
החיד"א, מאמר מרדכי, מנחת כהן – וכולהו פרכין על השו"ע, אך מעולם לא עלה על דעתם לחלוק על פסק כהיראים ולהכריע כנגד רובא דרובא.

ומה תאמר על מהר"ם בן חביב, אותו תולים בו המתירין בכל ראשון?
שימעטו לשון וירבו דיוק, כי הנה דבריו המדוייקים בתשובת גינת ורדים:

"הכלל העולה לדינא "דמותר בכלי שני... אמנם אחר שאין אנו בקיאין... ראוי להחמיר לכתחילה... והמחמיר – כל חותמי ברכות שהיו במקדש יחולו על ראשו..."
ונסיים בדבר הבא:

"ואל אלקים אשים דברתי... ינהיר לן עיינין באורייתין..."
כלומר: לא די בלקרוא – צריך גם להבין.

מסקנא דמילתא:
כל דמכשיר קפה בכלי ראשון, על ראשו חובת ההוכחה, ואין לו רשות להתיר בשופי את מה שרוב ראשונים, אחרונים, שו"ע ומהר"ם בן חביב עצמו – לא התירו אלא בכלי שני.
 
שמרן זצוק"ל אמר להדיא על החדר יחוד שזה מנהג מכוער.
ומה שהתבטא "שיש על מה לסמוך" זה מה שעושים בבית עם שני עדים ולא באולם לעיני כולם.
אם אתה לא מחויב ל"המצאה" של גדולי ישראל, בסדר. אבל אל תטען שזה סיפורים מומצאים.
ה היה באמצע שיעור על מסכת קידושין...
ראשית כל- גבי העדות של הר' בן ציון זצ"ל

אדרבה יש עדויות הפוכות, וכמו שמביא הר' יהודה ברכה, בברכת יהודה.

וכן בספר על הר' בן ציון מעיד שם בנו יד ימינו הר' אליהו אבא שאול, ששימש את אביו עשרות שנים והיה איתו צמוד יותר מתלמידיו, ואמר שאביו מעולם לא התבטא נגד יחוד אע"פ שסבר שלא צריך לעשות.

ועוד נקודה חשובה
הנה מצאתי את כל הטענות שהעלתי לעיל, שפזורים כאן באשכול זה. מצאתי שהעלם ג"כ בספר "משפט הכתובה", והעולה מהדברים הוא.

א. שא"א לקרוא על עניין הילכתי "מנהג מכוער".

ב. שזה המצאה של זמנינו, ואיפכא כל הפוסקים הקדומים שדיברו על זה לא העלו על שפתותיהם מעניין זה.

ג. ולא זו בלבד אלא שכנסת הגדולה "קילס" עניין זה דייחוד

ברכת יהודה ח''ו- א.JPG


ברכת יהודה ח''ו- ב.JPG
ברכת יהודה ח''ו- ג.JPG




ועתה נביא את דברי "משפט הכתובה"​

 

קבצים מצורפים

תתאר לך שנתבטא בלשון כזו: כלפי מי שפוסק כהגרע''י זצ''ל

לא זו בלבד שאין מבשלין בכל ראשון בשבת, אלא שמי שעושה כן – הרי זה כמאן דמבשל בשבת וחייב סקילה.

מהסיבה שהגאון ר' בן ציון אבא שאול ר"י פורת יוסף דרוב בני תורכ ספרדים הולכים לאורו, הגאון ר' שלום משאש רב עיה''ק ירושלים ורב עדת מרוקו, הגאון ר' בוגיד סעדון רב של הקהילה הגר'באית בפריז. דעת כולם שיש להכין לכל הפחות בפחות מכלי שני, וכמוהו דעת כל גדולי אשכנז הרב אלישיב והרב ווזנר והרב קרליץ בלי ספק. אני מביא כאן טקסט ציטוט של הבן איש חי, לגבי בישול אחר אפייה, לאחר מכן להראות שכך דעת הראשונים, ואחר כך שכך. דעת רוב הספרדים, ואחר כך גם דעת השולחן ערוך. וגם הפוסק שסמכו עליו מהר"ם בן חביב לא התיר אלא בכל שני, ודעת הגרע''י היא דעת יחיד.

והלא כבר כתב רבינו הבן איש חי (שנה שניה, פרשת בא):
[ו] אף על פי שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, אין בישול אחר בישול, מכל מקום יש בישול אחר אפיה או צליה, ולכן אסור לתת פת לתוך מרק או שאר משקה שהוא חם חום שהיד סולדת בו, אפילו שהוא מונח בכלי שני, שאינו עומד בכלי ראשון שהיה על האש אלא הורק לכלי שני. ולא דוקא פת, אלא כל דבר דרכיך אסור להניח בתוך חמין שהיד סולדת בו. וכתבו הפוסקים מאחר דלא בקיאינן איזה מקרי רכיך, צריך להחמיר בכל דבר לבלתי יניחו בתוך חמין שהיד סולדת בו. ואותם המניחין בצלים לתוך המרק, יזהרו לבלתי יניחום בעודו חם שהיד סולדת בו, מפני שהם מתמתקין מחריפותם ומתבשלים גם בכלי שני שהיד סולדת בו:

ואם תשאל מה דעת הראשונים – כבר קדמוך רבותינו:
הסמ''ג (מלאכת האופה), והסמ''ק, והגהמ''י (פ''ט ס''ק א) ור''י, ורבינו פרץ (ארחות חיים שבת סי' נו), ובשבלי הלקט (סי' פו), והכל בו, ובספר הנייר (עמ' כד), ובספר האגור (סי' תפב), ובס' האגודה (פ' כירה סי' נד), – וכמו עשרה קבין של חומרה ירדו לעולם, נטלו כל אלו תשעה, והעשירי חלקו בהמשך. אחריהם.

והשו"ע? לא זו בלבד שלא התיר, אלא כתב:
"יש מי שאומר דדבר שנאפה או נצלה, אם בשלו אח"כ במשקה – יש בו משום בישול. ואסור ליתן פת אפילו בכל שני שהיד סולדת בו. ויש מתירין."

ומאן דקאמר "ויש מתירין" – לא שייף שפירא. כי כבר ביארו רוב מניינא ובניינא של אחרונים, כוונתו למתירין דווקא בכלי שני, ולא בכל ראשון. כך סבר הרמ"א, הגר"א, מנחת כהן (משמרת השבת פ''ד), תוספת שבת (ס''ק כה) ומהר''י חאגיז (עץ החיים מלאכת מבשל) – כוליה עלמא סברי הכי.

ואמרו חכמים בסיעתא דגדולי ספרד:
החיד"א, מאמר מרדכי, מנחת כהן – וכולהו פרכין על השו"ע, אך מעולם לא עלה על דעתם לחלוק על פסק כהיראים ולהכריע כנגד רובא דרובא.

ומה תאמר על מהר"ם בן חביב, אותו תולים בו המתירין בכל ראשון?
שימעטו לשון וירבו דיוק, כי הנה דבריו המדוייקים בתשובת גינת ורדים:


ונסיים בדבר הבא:



מסקנא דמילתא:
כל דמכשיר קפה בכלי ראשון, על ראשו חובת ההוכחה, ואין לו רשות להתיר בשופי את מה שרוב ראשונים, אחרונים, שו"ע ומהר"ם בן חביב עצמו – לא התירו אלא בכלי שני.
וראה כאן:
 

קבצים מצורפים

  • 7-15.pdf
    7-15.pdf
    344 קילובייט · צפיות: 6
אכן כן זו דעת כל גדולי ספרד ואשכנז פה אחד.
גם הגר''מ אליהו.

והפלא פלאים שעל זה אם מישהו יאמר שאסור
יש שיבואו בטענות...
מה קורה כאן?
כל התורה של כל הת''ח בדור נמחקה?

גם ר' אליעזר הגדול כשהיה יחיד, נגד הרוב, אף שהיה רבו של רבי עקיבא, לא נפסקה הלכה כמותו (ע' ב''מ נט.)
ודון מינה.
 
אשית כל- גבי העדות של הר' בן ציון זצ"ל

אדרבה יש עדויות הפוכות, וכמו שמביא הר' יהודה ברכה, בברכת יהודה.
עוד אוסיף שבברכת יהודה הנ"ל במקו"א, הביא את העדות שהובאה בשם הר' בן ציון ופרך את העדות מיניה וביה
שהיא מאוד מוקשית בכלל להבנה [וזה חוץ מהעדות ההפוכה שהבאנו לעיל]
 

קבצים מצורפים

יש שני הבדלים עיקריים בין המנהגים האלה למנהג של חדר יחוד.
א. במנהגים האלה לא עושים אותם "כדי להדמות לאשכנזים" משא"כ בחדר יחוד (וכלשון גדולי ישראל)
ב. במנהגים הנ"ל אין חשש איסור משא"כ בחדר יחוד. (בעיית הצניעות, מוציא לעז, פריצות וניבול פה של הבחורים, חשש הוצאת שז"ל, בעיית הכיסוי ראש כפי שנתבאר לעיל ועוד)
הכל קיים

אבל רק בדמיונך

[מזכיר את ההשמצות על הפאות]
 
סיפורים מחכם בן ציון לא יעלו ולא יורידו
הייתי בעשרות חתונות ליד החדר ייחוד ומעולם לא שמעתי דיבור של נבלות פה

זה מנהג מצויין לכתחילה שבלכתחילה

לא כל התורה מתחילה ונגמרת במה אולי כמה בע''ב יזדים חושבים

[סתם מה אתה אומר על המנהג שהחתן והכלה מתייחדים כל הסעודה בכילה איך זה נשמע?]

חוץ מזה שהכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה אז הייתי ממליץ לבטל את האירוע
 
רק לא אוכל לעצור במילים לתלות בוקי וסריקי בגאון הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל, שכל בר דעת יודע כמה התנגד לחדר יחוד וישנם לכך ששה עשר עדויות מתלמידיו ומגדולי ישראל (הרב יעקב יוסף זצוק"ל והרב בן ציון מוצפי שליט"א) לכך.
- כל מי שמתווכח עם העדויות מטעם "הסיפורים" הנ"ל ללא שום מקור אינו אלא טועה.

(נ.ב - לא באתי לדבר על ענין החדר יחוד אלא רק על דעתו של גדול ישראל בנושא)

1749110313657.png
1749110414914.png
1749110438594.png
 
ראיות מביטוי שאמר רב פלוני בדרשתו וכיו"ב, הן ראיות ברמה של ילדים בגן.

אני דן לגופו של ענין, והוכחתי לך שיש הרבה מנהגים שאפשר לומר עליהם "מכוערים", בפרט מה שנהגו בעבר בארצות המזרח ולמעלה למעלה מזה, ש"חדר יחוד" הוא כלום לעומתם.
ולא סתם כל המנהגים שהזכרת התבטלו בדורות האחרונים...
כי גדולי ישראל ראו בכך קלקול עצום, וכל דור ושופטיו. וה"ה כאן.
וכן בספר על הר' בן ציון מעיד שם בנו יד ימינו הר' אליהו אבא שאול, ששימש את אביו עשרות שנים והיה איתו צמוד יותר מתלמידיו, ואמר שאביו מעולם לא התבטא נגד יחוד אע"פ שסבר שלא צריך לעשות.
גמ' מפורשת בכתובות.
"לא ראינוה אינה ראיה".
- ונראה לך שכל התלמידים הנ"ל והרב יעקב יוסף זצוק"ל וחכם בן ציון מוצפי שליט"א "המציאו דברים"...
עוד אוסיף שבברכת יהודה הנ"ל במקו"א, הביא את העדות שהובאה בשם הר' בן ציון ופרך את העדות מיניה וביה
שהיא מאוד מוקשית בכלל להבנה
כבר כתבו תלמידיו שרק בא לדמות ולא להביא ראיה, ואגב דברי התוס' נגרר לחדר יחוד. ופשוט לכל בר דעת.
לא כל התורה מתחילה ונגמרת במה אולי כמה בע''ב יזדים חושבים
אם אתה מחשיב גדולי ישראל ל"בעלי בתים יזדים" אין לך תקנה...
ועם כל הכבוד, בעלי בתים אינם אנשים!?
אם החדר יחוד יגרום להם למחשבות ה' ישמור, למה לעשות זאת!?
אם מחפשים את המקור לדברי בפורום חסידי הרה"ר לשעבר, אכן חושבים שזה חלומות,
עד שבא לכאן @פלוריש (אריאל) והעיד על כך.
עד שבא והעיד שבאמת לא קיים ספר "תפארת ציון חלק ו"...
 
ציטוט מפורל"ת. חבר בשם @אריאל, אשמח לבדיקת החברים

בספר נר מציון לרב נתן בן סניור, כתב שעשיית חדר יחוד היא חומרא ראויה, והביא שכך נהגו הרב יהודה צדקה והאור לציון, וכך נוהג הרב שלום כהן.
שאלתי על זה בדעתו את אחד החכמים, האם דבר זה נכון, וזה אשר למדתי מדבריו:
בתפארת ציון ו' עמוד ל, מבואר שהוראות בעל האול"צ היו פעמים כך ופעמים כך (וכשאמר לייחד, לא היה זה בגלל סיבה הלכתית אלא כדי שיוכלו לנוח). https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=51376&start=80#p643828
ידוע לכל שהרב שלום כהן מורה לעשות ייחוד, יש לו תלמידים שמתחתנים כל כמה ימים ואפשר לבוא לראות.
גם הרב יצחק ברכה פעם לא היה מייחד את תלמידיו (וכן כתב בספרו), וכיום מייחד או לפחות ממליץ, וכך עשה בחתונת בנו.
(ולגבי הרב צדקה לא ענה לי)
 
מה שבטוח...
לא סתם חדר ייחוד בגימטריא פוליטיקה...
- לצערנו דיון שפעם הפך לדיון הלכתי טהור, הפך מזמן ללא כזה.

(ורק הערה קטנה... אם עולם הישיבות מאז ומעולם לא היה נוהג לעשות ייחוד סמוך לחופה כי זה גובל ב"חוסר צניעות" נראה לכם שהיה היום איזה זכר לדיון שאנחנו דנים עכשיו?? וודאי שלא, והסיבה מובנת. כי מנהג של עולם הישיבות אפי' שרבים מגדולי ישראל קראו עליו תיגר חייבים להעמיד אותו על תילו אפי' אם גובל בכמה איסורים. וד"ל)
 
ולא סתם כל המנהגים שהזכרת התבטלו בדורות האחרונים...
כי גדולי ישראל ראו בכך קלקול עצום, וכל דור ושופטיו. וה"ה כאן

אם היית מוצא גדולים שאמרו עליהם "קלקול עצום", מילא. אבל להמציא המצאות כאלה על סמך כלום ושום דבר, לגבי מנהג הנהוג בישראל מדורי דורות ועד הדור הקודם לנו, וגדול הדור הקודם (הבן איש חי) מביאו בשתיקה כמנהג פשוט?

אין בדבריך אלא ביזיון להבא"ח, וכנראה הכל מותר לשם המטרה הנכספת לצאת נגד חדר יחוד.
 
אם היית מוצא גדולים שאמרו עליהם "קלקול עצום", מילא. אבל להמציא המצאות כאלה על סמך כלום ושום דבר, לגבי מנהג הנהוג בישראל מדורי דורות ועד הדור הקודם לנו, וגדול הדור הקודם (הבן איש חי) מביאו בשתיקה כמנהג פשוט?

אין בדבריך אלא ביזיון להבא"ח, וכנראה הכל מותר לשם המטרה הנכספת לצאת נגד חדר יחוד.
ח"ו אין בדברי שום בזיון וזלזול לבא"ח.
כמו שכתבתי דור דור ושופטיו, אם גדולי ישראל ראו במשהו מסויים שזה לא מתאים לדורינו, אע"פ שבזמנם נהגו בכך היתר אין בכך שום זלזול ח"ו.
וכמו שפשוט לכל בר דעת שאם היינו נוהגים בימינו את המנהגים הנ"ל זה היה גורם לדברים לא הגונים, אותו דבר גדולי ישראל אמרו על החדר יחוד.

- ולבד מכל זה יש לומר שמה שנהגו (מדורות קדמונים) ע"פ המקורות נהגו, אבל מכאן לחדש דברים שהחתן והכלה הולכים "לעיני כולם" לחדר יחוד.
ועשרות בחורים מקיפים אותם בריקודים.
ודופקים להם על הדלת מבחוץ.
ובזמן שהם נמצאים שם לפעמים "שעה" לפחות כמה עשרות של אנשים יחשבו מה עושים שם.
וכולם נוהגים כמו "המדריכי חתנים" להתיר חיבוק ונישוק נגד דעתם של גדולי ישראל.

- בזמן שאפשר לצאת מכל הספיקות האלה עם יקיימו ריקודים כמה דקות והחתן והכלה ילכו "בצינעא" לחדר ייחוד ויהיו שם כמה דקות ויצאו.

למה א"א לעשות ככה!?


כמו שאמרתי לעיל בגלל שזה לא "מנהג עולם הישיבות"... (אלא המנהג שעשרות בחורים מלווים אותם בריקודים ודופקים להם על הדלת והמנהג להתיר חו"נ, והמנהג להשאר שם לפחות שעה ולא מספיק כמה דקות שבזה יוצאים יד"ח כו"ע - וד"ל)
 
- בזמן שאפשר לצאת מכל הספיקות האלה עם יקיימו ריקודים כמה דקות והחתן והכלה ילכו "בצינעא" לחדר ייחוד ויהיו שם כמה דקות ויצאו.

למה א"א לעשות ככה!?
אם זה היה ככה ההתבטאויות של גדולי ישראל היו פחות חמורות, ואולי אפי' כמה מהם היו יותר מקילים.
 
רק לא אוכל לעצור במילים לתלות בוקי וסריקי בגאון הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל, שכל בר דעת יודע כמה התנגד לחדר יחוד וישנם לכך ששה עשר עדויות מתלמידיו ומגדולי ישראל (הרב יעקב יוסף זצוק"ל והרב בן ציון מוצפי שליט"א) לכך.
- כל מי שמתווכח עם העדויות מטעם "הסיפורים" הנ"ל ללא שום מקור אינו אלא טועה.

(נ.ב - לא באתי לדבר על ענין החדר יחוד אלא רק על דעתו של גדול ישראל בנושא)

הצג קובץ מצורף 5776הצג קובץ מצורף 5777הצג קובץ מצורף 5778
לא גרע מ'עורכי האור לציון'...
ויש לומר ששאלו אותו בדרך...
ועוד יש לומר שהוא היה ראש ישיבה ואמר זאת לפלפול התלמידים...
 
אני כבר לא יתווכח איתך כי ברור לכל בר דעת מהי דעתו של חכם בן ציון זצוק"ל.
 
כמו שכתבתי דור דור ושופטיו, אם גדולי ישראל ראו במשהו מסויים שזה לא מתאים לדורינו, אע"פ שבזמנם נהגו בכך היתר אין בכך שום זלזול ח"ו.
וכמו שפשוט לכל בר דעת שאם היינו נוהגים בימינו את המנהגים הנ"ל זה היה גורם לדברים לא הגונים, אותו דבר גדולי ישראל אמרו על החדר יחוד.
- ולבד מכל זה יש לומר שמה שנהגו (מדורות קדמונים) ע"פ המקורות נהגו, אבל מכאן לחדש דברים שהחתן והכלה הולכים "לעיני כולם" לחדר יחוד.
ועשרות בחורים מקיפים אותם בריקודים.
ודופקים להם על הדלת מבחוץ.
ובזמן שהם נמצאים שם לפעמים "שעה" לפחות כמה עשרות של אנשים יחשבו מה עושים שם.
וכולם נוהגים כמו "המדריכי חתנים" להתיר חיבוק ונישוק נגד דעתם של גדולי ישראל.

נהגו כך בכל הדורות, החל מאברהם אבינו וכלה ברמב"ן עד הבן איש חי בדורנו. ולומר שבכל הדורות זה היה מתאים, ובדורנו זה לא מתאים, זו אמירה שנובעת מחוסר ידיעה במצב הדורות מאז ועד היום. ואכמ"ל, ואם תרצה ארחיב.

ואתה ממשיך לדבר בשם "גדולי ישראל" כאשר לא הבאת שום מקור מאיזה גדול המתבטא על המנהג ההוא ומגדיר אותו "קלקול עצום" וכדו', אלא הכל דמיונות בעלמא, ואליבא דאמת הופסק המנהג כי בפשטות הפסיקו לנהוג בו בשלב מסויים מסיבה כלשהי.

בשורה התחתונה, על "מנהגים מכוערים" באמת שתקו גדולי ישראל ולא ראו בזה פסול, ועל מנהגים מסויימים הורו להמשיך המנהג אע"פ שיכול להביא הרהור, מכיוון שנהגו בזה ויש לזה סמך.

על אחת כמה וכמה חדר ייחוד שאין בו מאומה, רק דמיונות בעלמא, וכפי שכתבתי לעיל - כולי עלמא יודעים שבחדר יחוד יושבים החתן והכלה ואוכלים, ותו לא.
 
על אחת כמה וכמה חדר ייחוד שאין בו מאומה, רק דמיונות בעלמא, וכפי שכתבתי לעיל - כולי עלמא יודעים שבחדר יחוד יושבים החתן והכלה ואוכלים, ותו לא.
הגבתי לך שאולי אתה לא יודע...
אבל בחדר יחוד לא "יושבים ואוכלים" תשאל כל אחד.
 
בשורה התחתונה, על "מנהגים מכוערים" באמת שתקו גדולי ישראל ולא ראו בזה פסול, ועל מנהגים מסויימים הורו להמשיך המנהג אע"פ שיכול להביא הרהור, מכיוון שנהגו בזה ויש לזה סמך.
מנהג מסויים שיש לו מקור וודאי ש"אין למחות בו".
והוא שאמרתי אם היו נוהגים כנ"ל בצינעא ללא קולות וצלצולים עוד ניחא, אבל למה להעצים את זה פי כמה וכמה ובמיוחד בדורינו!?
 
במנהגים הנ"ל לא מדובר על צנעא אלא להיפך, ולא ביטלום משום "מנהג מכוער", על אחת כמה וכמה בנדון דידן.
 
הגבתי לך שאולי אתה לא יודע...
אבל בחדר יחוד לא "יושבים ואוכלים" תשאל כל אחד..

כל עוד לא עושים מעשה, אין נפק"מ ואין טעם להתווכח על זה (כי באמת איש הישר בעיניו יעשה, אני כתבתי רק מה מקובל).
 
במנהגים הנ"ל לא מדובר על צנעא אלא להיפך,
התכוונתי שהיו עושים את החדר יחוד כמש"כ כאן.
- ולבד מכל זה יש לומר שמה שנהגו (מדורות קדמונים) ע"פ המקורות נהגו, אבל מכאן לחדש דברים שהחתן והכלה הולכים "לעיני כולם" לחדר יחוד.
ועשרות בחורים מקיפים אותם בריקודים.
ודופקים להם על הדלת מבחוץ.
ובזמן שהם נמצאים שם לפעמים "שעה" לפחות כמה עשרות של אנשים יחשבו מה עושים שם.
וכולם נוהגים כמו "המדריכי חתנים" להתיר חיבוק ונישוק נגד דעתם של גדולי ישראל.

- בזמן שאפשר לצאת מכל הספיקות האלה עם יקיימו ריקודים כמה דקות והחתן והכלה ילכו "בצינעא" לחדר ייחוד ויהיו שם כמה דקות ויצאו.

למה א"א לעשות ככה!?


כמו שאמרתי לעיל בגלל שזה לא "מנהג עולם הישיבות"... (אלא המנהג שעשרות בחורים מלווים אותם בריקודים ודופקים להם על הדלת והמנהג להתיר חו"נ, והמנהג להשאר שם לפחות שעה ולא מספיק כמה דקות שבזה יוצאים יד"ח כו"ע - וד"ל)
כל עוד לא עושים מעשה, אין נפק"מ.
וודאי שיש נפק"מ.
גדולי ישראל גם שהתירו חדר יחוד לכתבו שאינו נכון לעשות חיבוק ונישוק. (מכתב של הגרח"ק, ר' ניסים קרליץ, ועוד כמה גדולי ישראל) שיש חששות הוצאת שז"ל, וקישוי שלא לשם מצוה, ואכמ"ל.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית