מאמין בניסים
חבר קבוע
- הצטרף
- 7/1/25
- הודעות
- 369
הרב עובדיה - לא בטוח, וכמו שמעיד בנו הגר"ד שליט"א.אבל הרב עובדיה והרב יצחק הורו גם להקל לפי המשקל?
וגם את"ל שכן, אין מצוה להקל בדבר תמוה מאוד כל עוד ששאר הפוסקים הורו שמשערים בנפח.
הרב עובדיה - לא בטוח, וכמו שמעיד בנו הגר"ד שליט"א.אבל הרב עובדיה והרב יצחק הורו גם להקל לפי המשקל?
וגם כל שאר הפוסקים ללא יוצא מן הכלל !אתה רואה שגם כל הרבנים שהולכים לפי פסיקותיו של הרב עובדיה, אומרים כאן שפשוט שהולכים לפי הנפח כשיש סתירה, חוץ מהרב יצחק והרב ללוש.
תסביר למה היא לא טענה.
בפרט שהרב יצחק סמך על הכף החיים, וחזר ע"ז מאות פעמים שזה כה"ח מפורש.וגם כל שאר הפוסקים ללא יוצא מן הכלל !
כמובן
כבר כתבתיו לעילבפרט שהרב יצחק סמך על הכף החיים, וחזר ע"ז מאות פעמים שזה כה"ח מפורש.
כנ"לוכאן הובהר בבירור שהכה"ח רק כ' לשער במשקל אחרי שבדק בנפח. וכמ"ש בסי' תפו, והובא לעיל ע"י אחד
אולי תעלה ד' הכה"ח, בכדי שיתקיים מים שחקו אבנים כולי האי ואוליכבר כתבתיו לעיל
כנ"ל
הבנה שגויה בדברי הכה"ח -אולי תעלה ד' הכה"ח,
אולי תעלה את דבריו שם, נראה מה כתבהוא ממה שכתב הרמב"ם במסכת עדיות והבאנו דבריו לעיל סימן פ"א אות ג' יעו"ש.
כמובן שהתכוונתי לפי דעת הכותב. ופשוט.הרב עובדיה - לא בטוח, וכמו שמעיד בנו הגר"ד שליט"א.
לא הבנתי, כל הציטוטים מפורשים שזה משקלהבנה שגויה בדברי הכה"ח [אין סייעתא דשמיא]
לכאו' צ"ל כך:[ג] שם בהגה. ובירקות צריך למעך חלל האויר וכו'. והוא הדין אם יש חלל במצה אינו מצטרף. מגן אברהם ס"ק א', חק יוסף אות ג', רבינו זלמן אות ב'. מהכא משמע דאין משערין כזית במשקל אלא במדה, אמנם כבר כתבנו לעיל דעכשיו המנהג לשער במשקל במידי דאכילה כדי לצאת אליבא דכולי עלמא וגם משום ספק ברכות
אות א'
. וכבר כתבנו לעיל סימן קס"ח אות מ"ו דלדעת הרמב"ם וכמה פוסקים דשיעור הביצה הוא י"ח דרהם מצריות, ובמידי דאכילה כגון כזית מצה בליל פסח או כזית מרור או כזית לשיעור ברכה אחרונה וכו' כולם משערינן במשקל לחשבון הביצה י"ח דרהם וכזית חצי ביצה תשעה דרהם, יעו"ש שכתבנו זה בשם כמה פוסקים. וכן הוא המנהג כדי לצאת ידי חובת המצוה לכולי עלמא וגם משום ספק ברכות:
היכן?מרן בספריו כתב נפח
ראיה לסתור?הבנה שגויה בדברי הכה"ח -
[ג] שם בהגה. ובירקות צריך למעך חלל האויר וכו'. והוא הדין אם יש חלל במצה אינו מצטרף. מגן אברהם ס"ק א', חק יוסף אות ג', רבינו זלמן אות ב'. מהכא משמע דאין משערין כזית במשקל אלא במדה, אמנם כבר כתבנו לעיל דעכשיו המנהג לשער במשקל במידי דאכילה כדי לצאת אליבא דכולי עלמא וגם משום ספק ברכות
אות א'
. וכבר כתבנו לעיל סימן קס"ח אות מ"ו דלדעת הרמב"ם וכמה פוסקים דשיעור הביצה הוא י"ח דרהם מצריות, ובמידי דאכילה כגון כזית מצה בליל פסח או כזית מרור או כזית לשיעור ברכה אחרונה וכו' כולם משערינן במשקל לחשבון הביצה י"ח דרהם וכזית חצי ביצה תשעה דרהם, יעו"ש שכתבנו זה בשם כמה פוסקים. וכן הוא המנהג כדי לצאת ידי חובת המצוה לכולי עלמא וגם משום ספק ברכות:
סי' קס"ח אות מ"ו
[מו] ומה שכתב הרב בית דוד דמשערינן שיעור ביצה במשקל כל ביצה י"ח דראה"ם, הוא ממה שכתב הרמב"ם במסכת עדיות והבאנו דבריו לעיל סימן פ"א אות ג' יעו"ש. וכן כתב הרב מט"י (מטה יוסף לה"ר יוסף יקואל) סימן א' דשיעור כזית לברכה אחרונה הוא במשקל ולא בכמות יעוש"ב. וכן הוא דעת החיד"א שמשערין במשקל כמו שכתבנו באות הקודם. וכן כתב הפתח הדביר בסימן ק"ץ בשם כמה פוסקים דסברי לשער במשקל וכן הסכים לדינא יעוש"ב. וכן המנהג עכשיו פשוט אצל בעלי הוראה לשער כל השיעורים דהיינו כזית מצה בפסח וכזית מרור וכזית לשיעור ברכה אחרונה ואתרוג כביצה וששה ביצים של עירובי חצירות וכדומה כולם במשקל לפי חשבון ביצה ח"י דראה"ם וכזית חצי ביצה תשעה דראה"ם ואין לשנות
אכן, הכה"ח סובר משקל, לאפוקי ממי שהבין בדבריו שזה נפח בשיעור משקל.לא הבנתי, כל הציטוטים מפורשים שזה משקל
תימה.אכן, הכה"ח סובר משקל, לאפוקי ממי שהבין בדבריו שזה נפח בשיעור משקל.
אכן, הכה"ח סובר משקל, לאפוקי ממי שהבין בדבריו שזה נפח בשיעור משקל.
לא זכיתי להבין דבריכם.תימה.
עי' כאן עמוד תשנ"ד.
והאמת עד לעצמו
מומלץ מאוד לעיין בזה, הדבר מוכיח שכן הוא דעת הכף החיים.תימה.
עי' כאן עמוד תשנ"ד.
והאמת עד לעצמו
כל סוגי המאכלים, מרור - משקלו שווה למשקל המים. מצה - מצות רכות עוד יותר כבדות. וכן אתרוג, וביצים משקלם כמעט שווה למשקל המים. ומה שכתב כזית לשיעור ברכה אחרונה היינו כגו' פירות וכדו' שמשקלם שווה לשיעור המים.לא זכיתי להבין דבריכם.
האם אתם מודים שהכה"ח סובר שמשערים במשקל, וכד' הרב יצחק או לא.
אם לא אשמח להבין היאך אתם מסבירים דבריו.
ובשנת תשע"ח ראיתי גליוני דברי הרב אביטן, וכתבתי אליו בזה"ל:
א. הנה כת"ר הביא מד' הכה"ח (סי' קסח ס"ק מו) שכ' בזה"ל (המוסגר ממני): "וכן המנהג עכשיו פשוט אצל בעלי הוראה לשער כל השיעורים, דהיינו (א) כזית מצה בפסח, (ב) וכזית מרור, (ג) וכזית לשיעור ברכה אחרונה, (ד) ואתרוג כביצה, (ה) וששה ביצים של עירובי חצירות, (ו) וכד', כולם במשקל לפי חשבון ביצה ח"י דרהא"ם, וכזית חצי ביצה תשעה דרהאם, ואין לשנות".
ומלבד שמש"כ לשער לענין כזית של ברכה אחרונה במשקל, והרי הוא כולל את כל סוגי המאכלים ללא הבדל. עוד בה דשיעור כזית מרור וכזית מצה וכד' אינם שויים במשקלם הסגולי, וחזי' דס"ל דלמעשה אין משערים בנפח אלא במשקל, וכמו שיבואר.
ולכן ודאי אין להקל ללכת אחר המשקל.ב. ובסוף תשובת כת"ר כתב לענין שיעור כזית חסה במשקל, שהוא קרוב למשקל המים (שעורי תורה, ואול"צ), ולכן יש לשערו במשקל הנ"ל.
ועי' בקונ' ואת הנחלים ארנון, שמדד משקלות מאכלים רבים לפני נפחם. ולענין החסה כ' ששיעור כזית מהקלח האמצעי הוא 29 גרם, ובעלים עם הקלח 20 גרם. ולענין מצות רכות כ' שהוא בין 25 ל27.5 גרם (תלוי במאפיות). [ושיער שם הכל לפי 29 סמ"ק].
והנראה דאף כת"ר מודה דע"פ רוב משערינן במשקל כיון דהוא לחומרא. ורק היכא דהוא לקולא ס"ל לכת"ר דאין להקל ע"פ המשקל.
ג. ובאמת שאף מו"ר הראש"ל שליט"א ס"ל דעיקר שיעור המשקלות הוא בנפח, ועי' בילקו"י פסח ח"ב עמ' תקנה והלא', ובמש"כ שם עמ' תקנט משם מרן זיע"א. ובח"ג עמ' תקכט. ובסי' תפו. מש"כ לבאר בזה. ותו לא מידי.
כף החיים פ"א ג'לא זכיתי להבין דבריכם.
האם אתם מודים שהכה"ח סובר שמשערים במשקל, וכד' הרב יצחק או לא.
אם לא אשמח להבין היאך אתם מסבירים דבריו.
ובשנת תשע"ח ראיתי גליוני דברי הרב אביטן, וכתבתי אליו בזה"ל:
א. הנה כת"ר הביא מד' הכה"ח (סי' קסח ס"ק מו) שכ' בזה"ל (המוסגר ממני): "וכן המנהג עכשיו פשוט אצל בעלי הוראה לשער כל השיעורים, דהיינו (א) כזית מצה בפסח, (ב) וכזית מרור, (ג) וכזית לשיעור ברכה אחרונה, (ד) ואתרוג כביצה, (ה) וששה ביצים של עירובי חצירות, (ו) וכד', כולם במשקל לפי חשבון ביצה ח"י דרהא"ם, וכזית חצי ביצה תשעה דרהאם, ואין לשנות".
ומלבד שמש"כ לשער לענין כזית של ברכה אחרונה במשקל, והרי הוא כולל את כל סוגי המאכלים ללא הבדל. עוד בה דשיעור כזית מרור וכזית מצה וכד' אינם שויים במשקלם הסגולי, וחזי' דס"ל דלמעשה אין משערים בנפח אלא במשקל, וכמו שיבואר.
ב. ובסוף תשובת כת"ר כתב לענין שיעור כזית חסה במשקל, שהוא קרוב למשקל המים (שעורי תורה, ואול"צ), ולכן יש לשערו במשקל הנ"ל.
ועי' בקונ' ואת הנחלים ארנון, שמדד משקלות מאכלים רבים לפני נפחם. ולענין החסה כ' ששיעור כזית מהקלח האמצעי הוא 29 גרם, ובעלים עם הקלח 20 גרם. ולענין מצות רכות כ' שהוא בין 25 ל27.5 גרם (תלוי במאפיות). [ושיער שם הכל לפי 29 סמ"ק].
והנראה דאף כת"ר מודה דע"פ רוב משערינן במשקל כיון דהוא לחומרא. ורק היכא דהוא לקולא ס"ל לכת"ר דאין להקל ע"פ המשקל.
ג. ובאמת שאף מו"ר הראש"ל שליט"א ס"ל דעיקר שיעור המשקלות הוא בנפח, ועי' בילקו"י פסח ח"ב עמ' תקנה והלא', ובמש"כ שם עמ' תקנט משם מרן זיע"א. ובח"ג עמ' תקכט. ובסי' תפו. מש"כ לבאר בזה. ותו לא מידי.
מלבד שאינך עונה על הבדיקות שהבאתי שמשקלם הסגולי אינו שווה.כל סוגי המאכלים, מרור - משקלו שווה למשקל המים. מצה - מצות רכות עוד יותר כבדות. וכן אתרוג, וביצים משקלם כמעט שווה למשקל המים. ומה שכתב כזית לשיעור ברכה אחרונה היינו כגו' פירות וכדו' שמשקלם שווה לשיעור המים.