לחצו כאן – תרומה לשמואל

להתפלל במנין או להתפלל מוקדם?

אברימי

חבר קבוע
הצטרף
1/1/25
הודעות
985
אם יש למישהו אפשרות להתפלל בשעה 7 בבוקר בלי מנין, או להתפלל במנין בשעה 9:30, מה עדיף לו לעשות?
(כמובן, מדובר שהשעה 9:30 היא לפני סו"ז תפילה, וקרא ק"ש קודם. (או אפי' לפני סוזק"ש).
 
נערך לאחרונה:
אם יש למישהו אפשרות להתפלל בשעה 7 בבוקר בלי מנין, או להתפלל במנין בשעה 9:30, מה עדיף לו לעשות?
מה ההו"א להתפלל מוקדם שזה "הידור" ולוותר על תפילה בציבור שלדעת כמה פוסקים היא "חובה"?

(כמובן באופן שלא מפסיד זמן קריש"ע)
 
מה ההו"א להתפלל מוקדם שזה "הידור" ולוותר על תפילה בציבור שלדעת כמה פוסקים היא "חובה"?

(כמובן באופן שלא מפסיד זמן קריש"ע)
זה מה שאני טענתי, אך אחד מזקני האזור טען בתוקף שכל פוסק או ראש ישיבה שנשאל יאמר שעדיף להתפלל יחיד מאשר להתפלל בשעה כ"כ מאוחרת.
 
אך אחד מזקני האזור טען בתוקף שכל פוסק או ראש ישיבה שנשאל יאמר שעדיף להתפלל יחיד מאשר להתפלל בשעה כ"כ מאוחרת.
גם אני חושב כך ובפרט לדברי הגרבץ שדקדק ממרן שאין חובה להתפלל במנין
 
זה מה שאני טענתי, אך אחד מזקני האזור טען בתוקף שכל פוסק או ראש ישיבה שנשאל יאמר שעדיף להתפלל יחיד מאשר להתפלל בשעה כ"כ מאוחרת.
גם אני חושב כך ובפרט לדברי הגרבץ שדקדק ממרן שאין חובה להתפלל במנין
אם הדיון הוא בישיבה, שאולי אם הבחור ילך להתפלל במניין יאחר לסדר א' וכדו' יש לדון בדבר. (ונראה לי יש תשובה של הרב יצחק יוסף שליט"א על כך)

- וכן ת"ח גדול בתורה שקם מאוחר ויגרם לו בושה שמתפלל מאוחר, גם יש לדון שאולי יתפלל ביחידות.

- אבל במקרה רגיל אני לא רואה שום צד לומר שיתפלל ביחיד מאשר במניין יותר מאוחר כל עוד לא עובר זמן תפילה.
 
לדברי כה"ח (רלו כב) שתפילה ביחיד ע"פ הסדר קודמת לתפילה בציבור,
אם ע"י כך יצטרך להקדים את ק"ש (כגון שהמנין הוא אחר זמנה), יתפלל ביחיד.
אבל הוא קורא אח"כ שוב ק"ש בסדר התפילה (אחרי זמנה). זה לא יועיל לעניין זה?
 
אבל הוא קורא אח"כ שוב ק"ש בסדר התפילה (אחרי זמנה). זה לא יועיל לעניין זה?
חלק מהמקובלים היו מתפללים ערבית ביום, ע"פ הזוהר, וא"כ היו קוראים ק"ש בברכותיה לא בזמנה, לפי"ז ה"ה כאן, וכ"ה הכה"ח בעצמו בסימן רלג בשם השלמי ציבור כמדומה, ע"פ האר"י
ולפי"ז ה"ה לנידו"ד
 
אם הדיון הוא בישיבה, שאולי אם הבחור ילך להתפלל במניין יאחר לסדר א' וכדו' יש לדון בדבר. (ונראה לי יש תשובה של הרב יצחק יוסף שליט"א על כך)

- וכן ת"ח גדול בתורה שקם מאוחר ויגרם לו בושה שמתפלל מאוחר, גם יש לדון שאולי יתפלל ביחידות.

- אבל במקרה רגיל אני לא רואה שום צד לומר שיתפלל ביחיד מאשר במניין יותר מאוחר כל עוד לא עובר זמן תפילה.
זריזין מקדימין למצוות
 
חלק מהמקובלים היו מתפללים ערבית ביום, ע"פ הזוהר, וא"כ היו קוראים ק"ש בברכותיה לא בזמנה, לפי"ז ה"ה כאן, וכ"ה הכה"ח בעצמו בסימן רלג בשם השלמי ציבור כמדומה, ע"פ האר"י
ולפי"ז ה"ה לנידו"ד
לא מכיר מנהג מקובלים כזה, ועכ"פ זה מנהג בע"ש ולא בכל יום ולאו דוקא של מקובלים.
ואם היו מקובלים שעשו כן כי יש ענין כזה או אחר, אין ללמוד מכאן לשאר מקומות שאין בהם את אותו ענין.
 
ראשי תחתית