איני יודע לענות על עצם השאלה אם יש בכך משום 'כל אלמנה ויתום לא תענון'.
אבל כאשר דנים על מקרה כזה, מן הענין להביא מעשה שהיה בעיר לודז' בימיו של ה'אמרי אמת' זצ"ל:
אחד מגבירי העיירה השכיר דירה לאלמנה ויתומים, ולאחר שלא שלמה שכר דירה במשך תקופה ארוכה,
הוציא אותה מהבית ונשארו ברחובה של עיר והם ומלטליהם.
המקרה הובא לידיעתו של האמרי אמת, שמיהר לקרוא לגביר, ונזף בו והוכיחו קשות על התנהגותו,
הגביר טען להגנתו, שכבר תקופה ארוכה לא שלמה שכר דירה,
ענה לו האמרי אמת, אכן לא שלמה לך, אך הרי הנך מחויב לתת צדקה.
טען לו הגביר, אם משום מצות צדקה, איני מחויב יותר משאר אנשי העיר,
יחלקו איפה את סכום החוב בין כל בעלי היכולת של העיר, ואף הוא יתן את חלקו כמו השאר,
אך מדוע עליו לספוג את כל ההפסד.
ענה לו האמרי אמת שיש לו ראיה ממשנה מפורשת, שהחוב כולו מוטל עליו יותר משאר אנשי העיר,
כי במשנה במסכת גיטין (דף מא ע"א - ע"ב) שנינו: מי שחציו עבד וחציו בן חורין, עובד את רבו יום אחד ואת עצמו יום אחד, דברי ב"ה. ב"ש אומרים, תקנתם את רבו ואת עצמו לא תקנתם, לישא שפחה אי אפשר שכבר חציו בן חורין, בת חורין אי אפשר שכבר חציו עבד, יבטל, והלא לא נברא העולם אלא לפריה ורביה, שנאמר 'לא תוהו בראה לשבת יצרה'. אלא מפני תיקון העולם כופין את רבו ועושה אותו בן חורין, וכותב שטר על חצי דמיו. וחזרו ב"ה להורות כדברי ב"ש. ע"כ
ולכאורה, מדוע 'כופין את רבו' להלוות לו מעות, ואין כופין את כל אנשי העיר לעשות כן?
אלא, למדנו כאן, כי מי שארע אצלו ענין של צדקה, מחוייב הוא בו יותר מאחרים.
ה"אמרי אמת" נזף משום כך בגביר בטענה שהוא חייב במצות צדקה זו שנפלה בחלקו, ואל לו להשתמט ממנה בטענות שוא.
וראה עוד בספר 'דרך שיחה' להגר"ח קנייבסקי זצ"ל (חלק א' עמוד תקנב) שמביא עובדה זו, ומוסיף להוכיח כן מדברי הגמרא במסכת בבא מציעא (דף קיד ע"ב) לענין מה שחייב המלוה לדאוג לצרכי חייו של הלוה, ואינו רשאי ליטול ממנו חפצים שהלוה נזקק להם לצרכי חייו השוטפים, 'איברא עליה קרמי', התורה הטילה מצות צדקה מיוחדת על המלוה שהעני חייב לו כסף, וזה לא רק במשכון אלא אם זה ברשותו - הוא חייב יותר. {ומציין עוד למשנה במסכת נדרים דף סה ע"ב: פותחין לו שמא יעני כו', ובגמ' שם: כל דמעני וכו', ע"ש}.
כמובן, שיש הבדל גדול בין המקרים, שם מדובר במצות צדקה לאלמנה חסרת כל, ואילו נידון אשכול זה הוא כאשר האלמנה מתנגדת שלא כדין לבניה של שכנים. ולא הבאתי זאת, אלא כדי לקבל מבט רחב יותר על הגישה הנצרכת כאשר מתנהלים מול אלמנה וכדו'.