לחצו כאן – תרומה לשמואל

מרן הגר"מ מאיה: "מי שלא לומד תורה, אדרבה, שיתגייס"

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כאחד העם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

כאחד העם

חבר קבוע
הצטרף
20/4/25
הודעות
830
לפי הכותרת בקישור הזה, יש שינוי מגמה שמי שלא לומד שיתגייס [ונראה לי שהרב @משיב כהלכה , באשכול אחר האריך בעניין והביא מעוד רבנים כך]

[לא שמעתי את ההקלטה עדיין, רק כתבתי לפי הכותרת]

Screenshot_20250722_064233_Chrome.jpg
 
ראשית, זו דעתו של הרב משה מאיה, ובודאי שחברי המועצת לא מחוייבים כלל ועיקר לדעתו. וחלקם הצהירו מפורשות שגם מי שלא לומד תורה והוא בטלן אסור לו ללכת לצבא.

שנית, הכותרת של "אמס", מאד מטעה... אני שמעתי אותו מתחילה ועד סוף, ושם הוא אומר במפורש שרק אם אכן יהיו מסגרות מסודרות לחרדים, שיכנסו חרדים ויצאו חרדים אזי יכולים ללכת לשם הבחורים שאינם לומדים... ואדרבה טוב שיתגייסו, וגם הרבנים וההורים יתמכו בזה. אבל תכלס' כיום אין לנו מסגרת כזאת... אז מה הועילו חכמים בתקנתם.

אבל באמת הוא הזכיר שם בהבלעה שחטיבת חשמונאים הוא מסגרת טובה... והוא פלא פלאות, שהרי יצאו עוררין ודברים חמורים מחטיבה זאת כמו שהעיד על כך כבר לפני כמה חודשים הגאון רבי יעקב עדס שליט"א שאין לקרוא לחטיבה זאת 'חשמונאים' אלא חטיבת אנטיוכוס'... ויודעים בדיוק מה מגמת מפקדי צה"ל בכל הנושא הזה (כפי שהעיד מפקד החטיבה בעצמו, אבינעם אמונה כמדומה).

אמנם גם אם נניח שאכן הרב מאיה אמר את הדברים רק במידה ויעשו כאלה מסגרות שיוצאים חרדים... הרי כרגע אין כאלה מסגרות... (ולכל הפחות יש את חשמונאים שלדעתו זה מסגרת טובה) והוא אמר שכל מה שנלחם שיהיה חוק זה רק על לומדי התורה... והוא פלא פלאות!!! הרי כרגע שאין מסגרות כאלו, אז איך אפשר לומר שהחוק שנלחמים כעת הוא רק על לומדי התורה - שבט לוי... שלפי ההלכה חל עליהם איסור מוחלט להתגייס כמ"ש הרמב"ם וזו הלכה... הרי גם מי שלא לומד תורה והולך לצבא ומתקלקל ועובר על כל העברות שבתורה זו הלכה... והוא יותר שידר אוירה שאדרבה יתגייסו... היה יותר צריך לשדר שכרגע שאין מסגרות כאלו - אין על מה לדבר... ובאמת בעבר הוא דיבר כך... ולא יודע מה השתנה...

ועוד תמוה, הרי ידועה דעתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל שגם בחורים שלא לומדים כלל ויושבים על הברזלים וכו', גם הם לא הולכים צבא, אז איך בעצם הוא מורה אחרת... בעצם השאלה היא, איך בכלל נותן אמון במסגרות הצבא אחר שהוכח פעם אחר פעם שהכל כחלום יעוף... ועוברא פרח...

ועוד, שרק לפני חצי שנה הרב משה צדקה פרסם מכתב לרב יצחק יוסף בו הוא תומך בדעותיו בענין הגיוס שגם בחורים בטלנים לא הולכים לצבא, והרב משה מאיה כתב חתם את שמו בסוף המכתב כאות הסכמה לכל הנכתב שגם הוא מצטרך להנ"ל... והוא פלא.
 
בלי להתייחס לעצם הדיון, רק למחות על נסיונך לסלף את דברי הגר"מ מאיה.
ראשית, זו דעתו של הרב משה מאיה, ובודאי שחברי המועצת לא מחוייבים כלל ועיקר לדעתו. וחלקם הצהירו מפורשות שגם מי שלא לומד תורה והוא בטלן אסור לו ללכת לצבא.
אף אחד לא אמר אחרת, ולכן הדגיש הכותב יש כאן "שינוי מגמה" שהרבנים מתחילים לומר בלשון כזו שמי שלא לומד ילך למסגרת חרדית בצבא מאשר מה שהיה עד עכשיו.
שנית, הכותרת של "אמס", מאד מטעה... אני שמעתי אותו מתחילה ועד סוף, ושם הוא אומר במפורש שרק אם אכן יהיו מסגרות מסודרות לחרדים, שיכנסו חרדים ויצאו חרדים אזי יכולים ללכת לשם הבחורים שאינם לומדים... ואדרבה טוב שיתגייסו, וגם הרבנים וההורים יתמכו בזה. אבל תכלס' כיום אין לנו מסגרת כזאת... אז מה הועילו חכמים בתקנתם.
כנהוג בכלי התקשורת למצוא את הנקודה המרעישה מבין כל הדברים
אבל באמת הוא הזכיר שם בהבלעה שחטיבת חשמונאים הוא מסגרת טובה... והוא פלא פלאות, שהרי יצאו עוררין ודברים חמורים מחטיבה זאת כמו שהעיד על כך כבר לפני כמה חודשים הגאון רבי יעקב עדס שליט"א שאין לקרוא לחטיבה זאת 'חשמונאים' אלא חטיבת אנטיוכוס'... ויודעים בדיוק מה מגמת מפקדי צה"ל בכל הנושא הזה (כפי שהעיד מפקד החטיבה בעצמו, אבינעם אמונה כמדומה).
א. זוהי מחלוקת, ייתכן במציאות וייתכן בציפיות.
ב. הגר"י עדס "העיד"? אולי אמר ממה ששמע, זוהי לא "עדות".
אמנם גם אם נניח שאכן הרב מאיה אמר את הדברים רק במידה ויעשו כאלה מסגרות שיוצאים חרדים...
שזה לפני רגע אמרת ששמעת אותו בקולו אומר כך, מה זה "גם אם נניח שאכן הרב אמר את הדברים"?
הרי כרגע אין כאלה מסגרות... (ולכל הפחות יש את חשמונאים שלדעתו זה מסגרת טובה) והוא אמר שכל מה שנלחם שיהיה חוק זה רק על לומדי התורה... והוא פלא פלאות!!! הרי כרגע שאין מסגרות כאלו, אז איך אפשר לומר שהחוק שנלחמים כעת הוא רק על לומדי התורה - שבט לוי... שלפי ההלכה חל עליהם איסור מוחלט להתגייס כמ"ש הרמב"ם וזו הלכה... הרי גם מי שלא לומד תורה והולך לצבא ומתקלקל ועובר על כל העברות שבתורה זו הלכה... והוא יותר שידר אוירה שאדרבה יתגייסו... היה יותר צריך לשדר שכרגע שאין מסגרות כאלו - אין על מה לדבר... ובאמת בעבר הוא דיבר כך... ולא יודע מה השתנה...
לדעתך כרגע אין כאלה מסגרות, לדעתו יש את חשמונאים.
מה נשתנה? תעלה למעונו ותברר.
ועוד תמוה, הרי ידועה דעתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל שגם בחורים שלא לומדים כלל ויושבים על הברזלים וכו', גם הם לא הולכים צבא, אז איך בעצם הוא מורה אחרת... בעצם השאלה היא, איך בכלל נותן אמון במסגרות הצבא אחר שהוכח פעם אחר פעם שהכל כחלום יעוף... ועוברא פרח...
כנראה שלדעתו המציאות השתנתה מאז
ועוד, שרק לפני חצי שנה הרב משה צדקה פרסם מכתב לרב יצחק יוסף בו הוא תומך בדעותיו בענין הגיוס שגם בחורים בטלנים לא הולכים לצבא, והרב משה מאיה כתב חתם את שמו בסוף המכתב כאות הסכמה לכל הנכתב שגם הוא מצטרך להנ"ל... והוא פלא.
הפלא הוא שיש מי שמנסים לחנך את הרבנים איך לנהוג.
והוא פלא עצוב שלא היה ידוע במחוזותינו.
 
והוא אמר שכל מה שנלחם שיהיה חוק זה רק על לומדי התורה... והוא פלא פלאות!!! הרי כרגע שאין מסגרות כאלו, אז איך אפשר לומר שהחוק שנלחמים כעת הוא רק על לומדי התורה

ראשית. מצטרף לדברי הרב @מרנן ורבנן שאפשר לשאול, אך מתמיה הוא לנסות לחנך את גדולי ישראל.

שנית - לעצם הענין. הקו שתפקידנו כציבור להגן רק על לומדי התורה הוא לא חדש.
זה הקו שהוביל בזמנו מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל,
מתוך תפיסת מציאות שאנחנו חיים בגלות ואי אפשר ללכת להתנגשות עם הפריץ
לכן הדרישה כציבור צריכה לבדל את לומדי התורה לבדם
ה'בטלנים' - ההוראה להם כפרטיים צריכה להיות שאסור להם ללכת לצבא כל עוד לא הוכח שאפשר להיות שם שומר מצוות ויר"ש
אך אי אפשר להילחם עבורם ככלל לפטור אותם מגיוס משום שזה כבר לא יוכל לעבור בציבור הכללי.

איך שאני הבנתי את דברי מרן הרב מאיה שליט"א
כוונתו היתה שככל שיוכח שחטיבת חשמונאים היא טובה -
אדרבה, שיתגייסו.
 
עוד תמוה, הרי ידועה דעתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל שגם בחורים שלא לומדים כלל ויושבים על הברזלים וכו', גם הם לא הולכים צבא

היכן ידועה דעתו, בפשקווילים?

ראה מה שאמר חתנו הרב צ'יקוטאי (בשיחה לתלמידי ישיבת אמית מודיעין): "הרב עובדיה תמיד אמר: 'התורה קודמת להכול. ללמוד תורה זה העיקר, אבל אם אתה לא לומד תורה – לך תתגייס". ואם תאמר שהוא כיפה סרוגה ולא נאמן, כך העיד גם הרב אברהם יוסף, שאביו כעס עליו שהתגייס במקום ללמוד, אבל אם היה יודע שהמטרה שלו היא טובה (כי שולמית אלוני התלוננה אז בזמנו שבני הרב הראשי אינם משרתים בצה"ל) לא היה כועס.

כמו כן העיד הרב יצחק בר חיים, רב עמותת נצח יהודה, מייסד הנח"ל החרדי ובוגר ישיבת חברון:

"ביקשתי מהרב עובדיה בזמנו, שיאמר במהלך שיעור שמי שלא לומד שיתגייס - והוא ענה שאינו יכול. לדברים שהרבנים לא תמיד יכולים לצערנו לומר בקול, אנחנו מקבלים את ברכת הדרך בשקט. היה לנו קל הרבה יותר אם היתה יוצאת הוראה מפורשת מביתם של הרבנים, אבל אנחנו צריכים לעשות את העבודה השחורה, בעדינות. אני לא שולל שמגמת הגיוס תלך ותתרחב, אבל התנאי הוא שקודם כל הצבא יהיה מקום שמתאים לבן תורה להיות בו".

הגר"ע יוסף אמר לנכדו שהעדיפות העליונה היא שישב וילמד תורה, ואם לא - שיתגייס (ואז עדיין לא היו מסלולים חרדיים כמו "חשמונאים" שזה כמעט ישיבה לפי מה שפורסם):

"הוא אמר לי שהתפיסה שלו שהתורה היא מעל הכל, ושאם אני לא לומד תורה אז בטח לתרום למדינה, כי אסור להיבדל מהקהל. הוא אמר לי 'מה שלבך חפץ בו זה הכי טוב, אבל איפה שיש הכי הרבה תורה'" (עדות נכדו).

וכן אמר הגאון רבי יצחק יוסף בעצמו, דברים ברורים ביותר... בתחילת כהונתו כראשון לציון:

"יש לי ישיבה כבר הרבה שנים, בחור שלא לומד בישיבה - אני מאיים עליו, הוא יילך לצבא". "תלך, יש ישיבת הסדר, יש מקומות כאלו".

"בחור שלא מסוגל ללמוד, הוא מנותק מהלימוד, ולצערינו הרב יש כאלה - צריך לשלוח אותו לשם (לצבא)". "אבל ששם יהיו מקומות שהוא יוכל לשמור על היראת שמיים".

"לא רק לשמור, לפעמים מחזקים אחרים. היה לי בחור בישיבה שהלך לצבא, ולקח אתו את כל ה'ילקוט יוסף', והוא היה מתקשר אלי ואומר ' אני נותן שיעור כל יום'".

דבריו של הרב יצחק פורסמו אז בתקשורת החרדית:

וכן כתבה אחייניתו:

"אני אחיינית של הרב יצחק יוסף, בת אחותו, ודבריו פגשו אותי בעיצומה של תקופה קשה מנשוא. הייתי במעין תפילת נעילה ארוכה שנמשכה מיום שמיני עצרת לאורך חודשים רבים, בתחנונים לריבונו של עולם שלא יסגור את השער, ישמור על החטופים, ויגן על חיילי צה"ל הנלחמים בחירוף נפש להגנת עם ישראל, ובתוכם ילדיי שהיו מגויסים למלחמה (שני בנים וחתן קרביים, ובן ובת בתפקידי סייבר ומודיעין). התפללתי שהקב"ה ישלח רפואה לחיילים פצועים, שאת חלקם אנו מכירים מקרוב. לצערי הכרתי אישית גם כמה מהנופלים במלחמה.

בכאבי ניגשתי לביתו של הרב יצחק ושיתפתי אותו במחשבותיי. תיארתי לרב את התמיהה על טיעון "שבט לוי", דווקא בשל היות ילדיי משלבים ספרא וסיפא. ילדיי עשו חיל בבית המדרש, התמסרו בכל מאודם ללימוד התורה, עזבו את הלימוד בכאב והתגייסו לשירות משמעותי בצה"ל. הרב יצחק ענה לי שלוש תשובות. תשובתו הראשונה: דבריו על אי גיוס היו מכוונים רק לאלה שבאמת לומדים תורה, ולא לכלל החברה החרדית. השנייה: הרב יצחק הביע דאגה עמוקה לשלומם הרוחני של בני החברה החרדית אם יתגייסו. ותשובתו השלישית כללה בעצם את שתי הקודמות, בכך שהוא ממשיך את דרך אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בנושא הגיוס. אכן, הרב עובדיה אמר דברים דומים ביחס לגיוס בני הישיבות, אך הזכרת הדברים בתקופה הנוכחית מעלה שאלה מוסרית קשה ביותר".

וכן לאחר הסערה שחולל, הבהיר שלא התכוון למי שלא לומד אלא רק למי שלומד, והגדיל לעשות כשאמר "אסור להם בתכלית האיסור" להיפטר מגיוס...

1753121162674.png

לסיכום: גם הגר"ע יוסף, וגם הרב יצחק, וגם הרב דוד, סבורים שמי שאינו לומד צריך להתגייס (למקום ראוי כמובן), ובנו הרב אברהם התגייס בעצמו, ונכדיו התגייסו (לא למסלולים חרדיים) ועודד אותם משום "לא תפרוש מן הציבור..."
 
היכן ידועה דעתו, בפשקווילים?

ראה מה שאמר חתנו הרב צ'יקוטאי (בשיחה לתלמידי ישיבת אמית מודיעין): "הרב עובדיה תמיד אמר: 'התורה קודמת להכול. ללמוד תורה זה העיקר, אבל אם אתה לא לומד תורה – לך תתגייס". ואם תאמר שהוא כיפה סרוגה ולא נאמן, כך העיד גם הרב אברהם יוסף, שאביו כעס עליו שהתגייס במקום ללמוד, אבל אם היה יודע שהמטרה שלו היא טובה (כי שולמית אלוני התלוננה אז בזמנו שבני הרב הראשי אינם משרתים בצה"ל) לא היה כועס.

כמו כן העיד הרב יצחק בר חיים, רב עמותת נצח יהודה, מייסד הנח"ל החרדי ובוגר ישיבת חברון:

"ביקשתי מהרב עובדיה בזמנו, שיאמר במהלך שיעור שמי שלא לומד שיתגייס - והוא ענה שאינו יכול. לדברים שהרבנים לא תמיד יכולים לצערנו לומר בקול, אנחנו מקבלים את ברכת הדרך בשקט. היה לנו קל הרבה יותר אם היתה יוצאת הוראה מפורשת מביתם של הרבנים, אבל אנחנו צריכים לעשות את העבודה השחורה, בעדינות. אני לא שולל שמגמת הגיוס תלך ותתרחב, אבל התנאי הוא שקודם כל הצבא יהיה מקום שמתאים לבן תורה להיות בו".

הגר"ע יוסף אמר לנכדו שהעדיפות העליונה היא שישב וילמד תורה, ואם לא - שיתגייס (ואז עדיין לא היו מסלולים חרדיים כמו "חשמונאים" שזה כמעט ישיבה לפי מה שפורסם):

"הוא אמר לי שהתפיסה שלו שהתורה היא מעל הכל, ושאם אני לא לומד תורה אז בטח לתרום למדינה, כי אסור להיבדל מהקהל. הוא אמר לי 'מה שלבך חפץ בו זה הכי טוב, אבל איפה שיש הכי הרבה תורה'" (עדות נכדו).

וכן אמר הגאון רבי יצחק יוסף בעצמו, דברים ברורים ביותר... בתחילת כהונתו כראשון לציון:

"יש לי ישיבה כבר הרבה שנים, בחור שלא לומד בישיבה - אני מאיים עליו, הוא יילך לצבא". "תלך, יש ישיבת הסדר, יש מקומות כאלו".

"בחור שלא מסוגל ללמוד, הוא מנותק מהלימוד, ולצערינו הרב יש כאלה - צריך לשלוח אותו לשם (לצבא)". "אבל ששם יהיו מקומות שהוא יוכל לשמור על היראת שמיים".

"לא רק לשמור, לפעמים מחזקים אחרים. היה לי בחור בישיבה שהלך לצבא, ולקח אתו את כל ה'ילקוט יוסף', והוא היה מתקשר אלי ואומר ' אני נותן שיעור כל יום'".

דבריו של הרב יצחק פורסמו אז בתקשורת החרדית:

וכן כתבה אחייניתו:

"אני אחיינית של הרב יצחק יוסף, בת אחותו, ודבריו פגשו אותי בעיצומה של תקופה קשה מנשוא. הייתי במעין תפילת נעילה ארוכה שנמשכה מיום שמיני עצרת לאורך חודשים רבים, בתחנונים לריבונו של עולם שלא יסגור את השער, ישמור על החטופים, ויגן על חיילי צה"ל הנלחמים בחירוף נפש להגנת עם ישראל, ובתוכם ילדיי שהיו מגויסים למלחמה (שני בנים וחתן קרביים, ובן ובת בתפקידי סייבר ומודיעין). התפללתי שהקב"ה ישלח רפואה לחיילים פצועים, שאת חלקם אנו מכירים מקרוב. לצערי הכרתי אישית גם כמה מהנופלים במלחמה.

בכאבי ניגשתי לביתו של הרב יצחק ושיתפתי אותו במחשבותיי. תיארתי לרב את התמיהה על טיעון "שבט לוי", דווקא בשל היות ילדיי משלבים ספרא וסיפא. ילדיי עשו חיל בבית המדרש, התמסרו בכל מאודם ללימוד התורה, עזבו את הלימוד בכאב והתגייסו לשירות משמעותי בצה"ל. הרב יצחק ענה לי שלוש תשובות. תשובתו הראשונה: דבריו על אי גיוס היו מכוונים רק לאלה שבאמת לומדים תורה, ולא לכלל החברה החרדית. השנייה: הרב יצחק הביע דאגה עמוקה לשלומם הרוחני של בני החברה החרדית אם יתגייסו. ותשובתו השלישית כללה בעצם את שתי הקודמות, בכך שהוא ממשיך את דרך אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בנושא הגיוס. אכן, הרב עובדיה אמר דברים דומים ביחס לגיוס בני הישיבות, אך הזכרת הדברים בתקופה הנוכחית מעלה שאלה מוסרית קשה ביותר".

וכן לאחר הסערה שחולל, הבהיר שלא התכוון למי שלא לומד אלא רק למי שלומד, והגדיל לעשות כשאמר "אסור להם בתכלית האיסור" להיפטר מגיוס...

הצג קובץ מצורף 8267

לסיכום: גם הגר"ע יוסף, וגם הרב יצחק, וגם הרב דוד, סבורים שמי שאינו לומד צריך להתגייס (למקום ראוי כמובן), ובנו הרב אברהם התגייס בעצמו, ונכדיו התגייסו (לא למסלולים חרדיים) ועודד אותם משום "לא תפרוש מן הציבור..."
פאשקויל זה בעיני אחד הדברים הכי לא אמינים שיש
אבל הציטוטים שהבאת מאנשים שהשקפתם ידועה וכל דבריהם מגמתיים
ומנסים להציג את הרבנים בצורה שונה לחלוטין וכפי דעתם
זה הרבה יותר לא אמין
מספיק לראות את הפערים בנראות באיזה צורה נכנסים לצבא ובאיזה צורה יוצאים ממנה, כדי להבין מה הייתה דעתו של מרן
 
פאשקויל זה בעיני אחד הדברים הכי לא אמינים שיש
אבל הציטוטים שהבאת מאנשים שהשקפתם ידועה וכל דבריהם מגמתיים
ומנסים להציג את הרבנים בצורה שונה לחלוטין וכפי דעתם
זה הרבה יותר לא אמין
מספיק לראות את הפערים בנראות באיזה צורה נכנסים לצבא ובאיזה צורה יוצאים ממנה, כדי להבין מה הייתה דעתו של מרן
צריך לראות את הפערים הללו ולהשוותם לאילו אותו אחד לא היה הולך לצבא, ולא אל מול ישיבע בוחר
 
אבל הציטוטים שהבאת מאנשים שהשקפתם ידועה וכל דבריהם מגמתיים
ומנסים להציג את הרבנים בצורה שונה לחלוטין וכפי דעתם
זה הרבה יותר לא אמין

גם מה שאמר הרב יצחק בעצמו ש"אסור להם בתכלית האיסור להיפטר מגיוס" הוא מגמתי ולא אמין?

זו דעת הרב יצחק, זו דעת הרב דוד, זו דעת הרב עובדיה, והרב אברהם התגייס בעצמו.

אפשר לומר שפלוני מגמתי, ופלוני השקפתו ידועה, אבל אי אפשר לומר שכולם שקרנים.
 
ראה מה שאמר חתנו הרב צ'יקוטאי (בשיחה לתלמידי ישיבת אמית מודיעין): "הרב עובדיה תמיד אמר: 'התורה קודמת להכול. ללמוד תורה זה העיקר, אבל אם אתה לא לומד תורה – לך תתגייס". ואם תאמר שהוא כיפה סרוגה ולא נאמן, כך העיד גם הרב אברהם יוסף, שאביו כעס עליו שהתגייס במקום ללמוד, אבל אם היה יודע שהמטרה שלו היא טובה (כי שולמית אלוני התלוננה אז בזמנו שבני הרב הראשי אינם משרתים בצה"ל) לא היה כועס.

כמו כן העיד הרב יצחק בר חיים, רב עמותת נצח יהודה, מייסד הנח"ל החרדי ובוגר ישיבת חברון:

"ביקשתי מהרב עובדיה בזמנו, שיאמר במהלך שיעור שמי שלא לומד שיתגייס - והוא ענה שאינו יכול. לדברים שהרבנים לא תמיד יכולים לצערנו לומר בקול, אנחנו מקבלים את ברכת הדרך בשקט. היה לנו קל הרבה יותר אם היתה יוצאת הוראה מפורשת מביתם של הרבנים, אבל אנחנו צריכים לעשות את העבודה השחורה, בעדינות. אני לא שולל שמגמת הגיוס תלך ותתרחב, אבל התנאי הוא שקודם כל הצבא יהיה מקום שמתאים לבן תורה להיות בו".

הגר"ע יוסף אמר לנכדו שהעדיפות העליונה היא שישב וילמד תורה, ואם לא - שיתגייס (ואז עדיין לא היו מסלולים חרדיים כמו "חשמונאים" שזה כמעט ישיבה לפי מה שפורסם):

"הוא אמר לי שהתפיסה שלו שהתורה היא מעל הכל, ושאם אני לא לומד תורה אז בטח לתרום למדינה, כי אסור להיבדל מהקהל. הוא אמר לי 'מה שלבך חפץ בו זה הכי טוב, אבל איפה שיש הכי הרבה תורה'" (עדות נכדו).

גם הרב יהודה צדקה והרב שך אמרו שבחור ישיבה שלא לומד צריך להתגייס.
מידיעה - הצבא של פעם לא היה מקלקל כמו היום.

ובאופן אישי,
לא הייתי מאמין לעדויות של אנשים שעשו מעשה
ואחר כך תולים עצמם באילן כדי להצטדק
בודאי לא בדבר כה רגיש שהדיוק בו חשוב כל כך.
 
גם הרב יהודה צדקה והרב שך אמרו שבחור ישיבה שלא לומד צריך להתגייס.
מידיעה - הצבא של פעם לא היה מקלקל כמו היום.

ובאופן אישי,
לא הייתי מאמין לעדויות של אנשים שעשו מעשה
ואחר כך תולים עצמם באילן כדי להצטדק
בודאי לא בדבר כה רגיש שהדיוק בו חשוב כל כך.
@מבקש השם אם יש לך אופציה לענות בצורה עניינית אנחנו נשמח.
הרב משיב כהלכה מביא לך את דברי ר' יצחק יוסף, הוא הלך לצבא ומנסה להצדיק את עצמו? ועוד
 
אני לא מבין בכלל את כל הדיון, השאלה אם בחור שלא לומד צריך להתגייס אינה שאלה ציבורית, חובתו האזרחית מבחינת מדינת ישראל ידועה, והמערכת החרדית ויתרה עליו במודע לגמרי, גם אם נניח שהגיוס לצבא אינו דבר ראוי ומותר כבר מזמן התקבלה ההחלטה האסטרטגית להילחם על בני הישיבות.
אם לבחור שאינו לומד מותר להגייס? שאלה יפה וישאלו הבחורים הללו את רבניהם ומורי דרכם, מבחינה ציבורית אנחנו לא נלחמים עליהם.
הגיוני גם שמה שהרב מאיה בא לומר זה שציבורית אנחנו מוותרים עליהם, שאיננו מפילים ממשלות עליהם ולא זה מערכה שיצאנו אליה, האם זו גם הוראה מעשית? - זה שאלה נפרדת ולא בהכרח קשורה.
 
ובסוף מתאפס על עצמו, הולך לעבוד ויוצא בעל בית טוב.
בצבא - הופך לכופר.

בוודאי, אחרי שהתרגל לשבת ולעשן סמים וללסטם את הבריות, ביום אחד בהיר הוא ישנה דרכיו ויחזור בתשובה.

לשם מה הדמיונות האלה שכל מי שנכנס לצבא הופך לכופר? וכי לא כולנו חיים על כדור הארץ? הרב אברהם יוסף הוא כופר?

אני מכיר אברך רציני שנלקח בעל כרחו לצבא, והיה צריך להיות גדול בישראל, אבל בצבא הוא למד מקצוע וכיום הוא שומר תורה ומצוות אבל עובד לפרנסתו במקצוע ההוא. הוא מרוויח 20,000 בחודש ואין סיכוי שיחזור להיות אברך.

במקרה ההוא אפשר לומר "חבל על דאבדין" (ובאמת כואב הלב), אבל לא על שבאבניק מסומם שמסתובב ומזיק את הבריות.
 
היכן ידועה דעתו, בפשקווילים?
רבי משה צדקה מספיק טוב בשבילך?
אני מתאר לעצמי שכן...
והוא כתב במכתב לפני חצי שנה ששלח לרבי יצחק יוסף ובו כתב במפורש שדעתו של מרן הרב עובדיה היתה שגם בחורים ללא מסגרת וכו' - אסור להם ללכת לצבא...
ובטח שכל המקורות שהבאת לא נאמנים..... יש שם הרבה מאד דברים לא נכונים, ואינני מתכוון להתייחס אליהם... מה שבטוח שרבי משה צדקה הרבה יותר נאמן מכל המקורות שהבאת...

וגם דעת הרב יצחק יוסף בפירוש שאסור גם לבחורים "בטלנים" ללכת לצבא
כך הוא משמיע את דעתו בשנה וחצי האחרונות, אני שמעתי מפיו לפחות 7 או 8 פעמים שאמר זאת בכל מיני הזדמנויות שונות... [ויש לזה תיעודים, ואפשר למצוא בנקל בכל מקום אפשרי...]
וגם במכתב של רבי משה צדקה הנ"ל הוא כותב שהרב יצחק ממשיך דרך אביו בנושא הגיוס שבחורים ללא מסגרת לא הולכים לצבא וזוהי דעת תורה האמיתית....!!!!!
 
רבי משה צדקה באופן עקבי מאוד מאוד הוא העמדה הקיצונית ביותר בציבור הספרדי.
אם אתה לא מתכונן להתייחס אל המקורות ה'לא נאמנים' אולי כדאי שככה יתייחסו להודעות שלך.
נא לשמור על שיח תרבותי, מנומק ומכבד!
 
ראשי תחתית