באנר תרומה

משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א (4)

משיב כהלכה

חבר בכיר
הצטרף
18/12/24
הודעות
3,609
[הערת מנהל - אשכולות קודמים: אשכול 1, אשכול 2, אשכול 3]

בילק"י (תפילה ב סימן קכח סעיף מב) כתב "יש אומרים שאין השליח צבור מקריא לכהנים תיבת "יברכך", אלא הכהנים מתחילים בעצמם "יברכך". ויש אומרים שגם תיבת "יברכך" צריך שהשליח צבור יקריא אותה לכהנים".

מי הם י"א וי"א?

ה"יש אומרים" הראשון הוא השולחן ערוך בכבודו ובעצמו, שעליו נאמר "קיבלנו הוראות מרן" בצירוף עשרות ראיות שקיבלנוהו והוא מרא דאתרא וכו' וכו', שיודעים לצטט היכן שצריך, והוא כתב "מתחילים הכהנים לומר יברכך, ואח"כ מקרא אותם ש"ץ" וה"יש אומרים" בתרא הוא הרמ"א, שכתב שגם מילת יברכך יקרא אותם הש"ץ תחילה.

אבל בעל ילקוט יוסף חשב להעלים מהקורא שפוסק כרמ"א ונגד השו"ע, ושוב מנסה לשנות מנהגם של יהדות צפ"א כדעת השו"ע ולהשפיע עליהם להשתכנז ולפסוק כרמ"א.
 
אבל בעל ילקוט יוסף חשב להעלים מהקורא שפוסק כרמ"א ונגד השו"ע, ושוב מנסה לשנות מנהגם של יהדות צפ"א כדעת השו"ע ולהשפיע עליהם להשתכנז ולפסוק כרמ"א.

אם הקורא ירצה יפתח את ההערות ויראה בדיוק מי זה היש אומרים...
לא נראה לי כותבים בגוף ההלכה מי אומר כל דעה גם אם זה השו"ע או גם אם זה משה רבינו.

חבל שהבאת מקור מרוחק ולא התאוננת על דברי מרן הגרע"י זצוק"ל בכבודו ובעצמו...
1758096141492.png
 
אם הקורא ירצה יפתח את ההערות ויראה בדיוק מי זה היש אומרים...
לא נראה לי כותבים בגוף ההלכה מי אומר כל דעה גם אם זה השו"ע או גם אם זה משה רבינו.

הרבה לא מעיינים בהערות, מחוסר זמן או חוסר רצון, קוראים רק את ההלכה וחושבים שזה י"א וי"א, לא שו"ע ורמ"א.
 
הילקוט יוסף פשוט העלים מהקורא בגוף ההלכה שמדובר במחלוקת שו"ע ורמ"א, וכך חשב להסתיר את העובדה שהוא פוסק כרמ"א נגד השו"ע, כאשר מנהג מרוקו הוא כשו"ע. והעיקר ש"קיבלנו הוראות מרן"...
 
הילקוט יוסף פשוט העלים מהקורא בגוף ההלכה שמדובר במחלוקת שו"ע ורמ"א, וכך חשב להסתיר את העובדה שהוא פוסק כרמ"א נגד השו"ע, כאשר מנהג מרוקו הוא כשו"ע. והעיקר ש"קיבלנו הוראות מרן"...

גם שמרן הרב עובדיה פוסק כמו השו"ע הוא לא כותב אותו בהלכה למעלה (אולי במקומות בודדים)
ואותו דבר פה...
למה שנכתוב מי הם הדעות בהלכות למעלה?
זה כמעט ולא הדרך שלו בספרים.
ורק פה שרצה לכתוב בסוף שהנוהגים כדעה קמא "יש להם על מה לסמוך" הביא זאת בתורת מח', אבל לא צריך לפרט את הדעות בהלכה למעלה.
(מי שמעניין אותו באמת אם זה השו"ע או לא יפתח את ההערה ולא יסתכל רק למעלה)
 
אתה רוצה ישר תקפוץ לכך למחשבות שהוא בא "להסתיר מהקורא הבעל בית" שזו דעת השו"ע...

תמיד אפשר להתחכם, אפשר גם לומר שכל למדן בוודאי יודע מה דעת השו"ע, והילק"י לא נכתב לבעלי בתים...

אבל האמת היא פשוטה - הוסתר כאן העובדה שהלכה כרמ"א נגד השו"ע ובכך ביטל את מנהגם.

וגם עוד לא ענית על השאלה המקורית, איזה "קפידא" יש כאן. כל הכללים המומצאים מתנפצים בזה אחר זה.
 
היכן פסק כשו"ע והביא אותו כ"יש אומרים"? דוגמאות בבקשה.
התכוונתי שפוסק הלכה בסתמות ולא מזכיר שהיא דעת השו"ע.
(וזכורני כמדומני גם דוגמא למה שהזכרת, אולי אחפש יותר מאוחר אם זה ירגיע אותך שנווכח מזה שאין דעתו "לחסל" את מנהג מרוקו...)
מי שפוסק כשו"ע "יש לו על מי לסמוך", והלכה כרמ"א... אכן "קיבלנו הוראות מרן".
סב"ל...
מנהג...
השו"ע היה חוזר בו...
וכו' - אכן "קיבלנו הוראות מרן"...
 
או במילים אחרות, קיבלנוהו באופן סלקטיבי, ומכאן שהאמירה הזו אין בה ממש, וסרה תלונתו מעל אחרים שלא פוסקים כמותו במקומות אחרים (והוא נשאר בצ"ע עליהם, כיצד חלקו על מרן נגד הצהרתם).
 
התכוונתי שפוסק הלכה בסתמות ולא מזכיר שהיא דעת השו"ע.
(וזכורני כמדומני גם דוגמא למה שהזכרת, אולי אחפש יותר מאוחר אם זה ירגיע אותך שנווכח מזה שאין דעתו "לחסל" את מנהג מרוקו...)

הענין הוא לא חיסול, אלא העלמה מהקורא שמנהג מרוקו הוא כשו"ע, והוא פוסק כרמ"א נגד השו"ע.

ואני ממתין לדוגמא.
 
דרך אגב אעלה כאן את דבריו של הרב יוסף פרץ שליט"א בנושא ההתעלמות מספרים מסויימים שכתבו בנושא.
לא יודע מי זה הכותב הנ"ל,
אבל נראה שאח"כ הוא כותב בענין חשוב של כתיבה בלשון מכובדת.

כמדומה שזה נצרך לא פחות, ודו"ק.
 
היכן פסק כשו"ע והביא אותו כ"יש אומרים"? דוגמאות בבקשה.
ואני ממתין לדוגמא.
דוגמא אחת שמצאתי...
וישנם עוד כמה וכמה מקומות לדעתי אם אני ימשיך לחפש.
(השאלה אם זה יניח אותך מ"ההנחה" המוטעית שהוא בא להסתיר את דעת מרן השו"ע ח"ו)
1758111322008.png
וגם עוד לא ענית על השאלה המקורית, איזה "קפידא" יש כאן. כל הכללים המומצאים מתנפצים בזה אחר זה.
כתבתי לך אז, לאו דוקא "קפידא".
אלא יש עניין במנהג הזה שהוא שינה כמו כאן שהביא את דברי ר' בחיי בנושא.
 
אם כן בכל דבר אפשר למצוא איזה "ענין" שהובא במקובלים וכך לשנות המנהג.
אדרבה...
יכול להיות ובכל דבר יש לדון לגופו.

אבל כאן דיברנו על "עניית אמן", בא נראה אם תמצא איזה "מקובל" שסובר כמוך...
 
דוגמא אחת שמצאתי...
וישנם עוד כמה וכמה מקומות לדעתי אם אני ימשיך לחפש.
(השאלה אם זה יניח אותך מ"ההנחה" המוטעית שהוא בא להסתיר את דעת מרן השו"ע ח"ו)
1758111322008.png

אין קשר לנד"ד, תמצא לי בבקשה מחלוקת שו"ע ורמ"א שהוא פוסק כשו"ע והביא את שניהם כ"יש אומרים".
 
ראשי תחתית