משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 3,609
[הערת מנהל - אשכולות קודמים: אשכול 1, אשכול 2, אשכול 3]
בילק"י (תפילה ב סימן קכח סעיף מב) כתב "יש אומרים שאין השליח צבור מקריא לכהנים תיבת "יברכך", אלא הכהנים מתחילים בעצמם "יברכך". ויש אומרים שגם תיבת "יברכך" צריך שהשליח צבור יקריא אותה לכהנים".
מי הם י"א וי"א?
ה"יש אומרים" הראשון הוא השולחן ערוך בכבודו ובעצמו, שעליו נאמר "קיבלנו הוראות מרן" בצירוף עשרות ראיות שקיבלנוהו והוא מרא דאתרא וכו' וכו', שיודעים לצטט היכן שצריך, והוא כתב "מתחילים הכהנים לומר יברכך, ואח"כ מקרא אותם ש"ץ" וה"יש אומרים" בתרא הוא הרמ"א, שכתב שגם מילת יברכך יקרא אותם הש"ץ תחילה.
אבל בעל ילקוט יוסף חשב להעלים מהקורא שפוסק כרמ"א ונגד השו"ע, ושוב מנסה לשנות מנהגם של יהדות צפ"א כדעת השו"ע ולהשפיע עליהם להשתכנז ולפסוק כרמ"א.
בילק"י (תפילה ב סימן קכח סעיף מב) כתב "יש אומרים שאין השליח צבור מקריא לכהנים תיבת "יברכך", אלא הכהנים מתחילים בעצמם "יברכך". ויש אומרים שגם תיבת "יברכך" צריך שהשליח צבור יקריא אותה לכהנים".
מי הם י"א וי"א?
ה"יש אומרים" הראשון הוא השולחן ערוך בכבודו ובעצמו, שעליו נאמר "קיבלנו הוראות מרן" בצירוף עשרות ראיות שקיבלנוהו והוא מרא דאתרא וכו' וכו', שיודעים לצטט היכן שצריך, והוא כתב "מתחילים הכהנים לומר יברכך, ואח"כ מקרא אותם ש"ץ" וה"יש אומרים" בתרא הוא הרמ"א, שכתב שגם מילת יברכך יקרא אותם הש"ץ תחילה.
אבל בעל ילקוט יוסף חשב להעלים מהקורא שפוסק כרמ"א ונגד השו"ע, ושוב מנסה לשנות מנהגם של יהדות צפ"א כדעת השו"ע ולהשפיע עליהם להשתכנז ולפסוק כרמ"א.