לחצו כאן – תרומה לשמואל

קבלת הוראות מרן בחו"ל

מתאבק בעפרו

חבר חדש
הצטרף
22/6/25
הודעות
42
מובא בספרי מרן הגרע"י ובניו שמרן היה מרא דאתרא בא"י וממילא העולים לא"י משאר ארצות ספרד עליהם לשנות מנהגיהם כמרן, וכאן הבן שואל הלא רוב הפוסקים שעליהם מבוסס דבר זה כמו הרב חיים ביד (טורקיה), ורב יעקב בן צור (מרוקו), והרב ישיב משה (תוניס), והרב פעלים (בבל), כל אלו לא היו בא"י, ואעפ"כ מעידים על קבלת הוראות מרן, אף שבמקום מושבם נהגו בפרטים רבים שלא כמותו, וגם הילקו"י בכמה מקומות מעיר שעל כל הספרדים לשנות מנהגם בא"י וסמיכתו היא על הפוסקים בחו"ל שכותבים שקבלנו הוראות מרן, וממילא אם קבלו בחו"ל כבא"י אז כמו שבהרבה דברים על אף הקבלה נהגו שם אחרת מכמה טעמים בהרבה עניינים למה שבא"י ישתנה ויתהפך הכל? וכל זה מלבד הטענות שלא היה ישוב קבוע בא"י והוראות מרן גם בא"י מצאנו שלא נתקבלו כמו שהעירו אחרים כאן ובעוד מקומות
 
מובא בספרי מרן הגרע"י ובניו שמרן היה מרא דאתרא בא"י וממילא העולים לא"י משאר ארצות ספרד עליהם לשנות מנהגיהם כמרן, וכאן הבן שואל הלא רוב הפוסקים שעליהם מבוסס דבר זה כמו הרב חיים ביד (טורקיה), ורב יעקב בן צור (מרוקו), והרב ישיב משה (תוניס), והרב פעלים (בבל), כל אלו לא היו בא"י, ואעפ"כ מעידים על קבלת הוראות מרן, אף שבמקום מושבם נהגו בפרטים רבים שלא כמותו, וגם הילקו"י בכמה מקומות מעיר שעל כל הספרדים לשנות מנהגם בא"י וסמיכתו היא על הפוסקים בחו"ל שכותבים שקבלנו הוראות מרן, וממילא אם קבלו בחו"ל כבא"י אז כמו שבהרבה דברים על אף הקבלה נהגו שם אחרת מכמה טעמים בהרבה עניינים למה שבא"י ישתנה ויתהפך הכל? וכל זה מלבד הטענות שלא היה ישוב קבוע בא"י והוראות מרן גם בא"י מצאנו שלא נתקבלו כמו שהעירו אחרים כאן ובעוד מקומות

ועיין בהקדמת רב פעלים "וקבלתנו כקבלתם" (בני חו"ל כבני א"י).
וגם מהר"ם סוזין והחקרי לב שחיו בא"י, נחלקו בגדרי הקבלה.
וגם ארץ חיים סתהון, וכף החיים (והחיד"א) ועוד, חיו בא"י ודבריהם אינם כמו חכם עובדיה.
והאמת תורה דרכה.
 
טענת הגר"ע היא שבחו"ל נהגו כך מימים ימימה (עוד בתקופת השו"ע) ומותר להם להמשיך מנהגם, אבל כאשר עלו לארץ צריכים לבטל מנהגם למנהג הנהוג בארץ כדעת השו"ע, וקמא קמא בטיל.

ואינו נכון משתי סיבות:

א. אין להם למי להתבטל, כי יש הרבה עדות בארץ ישראל ולכל עדה מנהג משלה, והשו"ע אינו מרא דאתרא כלל, "אם אב אני איה כבודי ואם אדונים אני איה מוראי"... הרי אפי' הגר"ע חולק עליו בעשרות הלכות ואינו פוסק כמותו. ועל מה נאמר קמא קמא בטיל כשאין להם במה להתבטל?

ב. מכל ארץ עלו לכאן קהילות שלימות על רבניהם ודייניהם, ובאופן זה אין דין "ביטול" כלל. על אחת כמה וכמה כאשר כבר היו כאן קהילות כאלה (כמו הקהילה המרוקאית שהיתה קיימת במשך מאות שנים) והעולים הצטרפו אליהם.
 
עכ"פ יש להודות כי יש מקומות בהם ודאי לא קבלו הוראות מרן

(למשל הבוכרים מעודי תמהתי מהיכא תיתי שקבלו כן, וזה אפילו לו נימא שהם כספרדים משום מה)​
 
ראשי תחתית