רבי מאיר מאזוז זצ"ל

סיפור קטן...

על הידע האדיר של מרן הגאון נאמ"ן זצ"ל

ותגובתו הנרגשת של מרן הגר"ד קוק שליט"א על הסיפור




לפני כמה שנים ערכו כאן בעיה"ק טבריה מסיבת י"ט כסליו של חסידי חב"ד, וזכיתי לשבת ליד הגאון המופלא ראש הישיבה הנאמ"ן זצ"ל במשך כשעה, ואמר לי בתוה"ד, אמנם לא ראיתיך עד הנה, אך אני מכיר אותך מכל מיני מאמרים וקבצים שמוזכר שמך, וגם שלחתי לך מכתבים, והוסיף לי באהבת ישראל הידועה שלו רמז על שמי, "יקותיאל אוהב ציון" ר"ת הפסוק "ה' אוהב צדיקים"...



זהו החלק הראשון של ענוה גדולה להתייחס לכל אדם ולשמחו גם אם אינו מכירו כלל ומעולם לא ראהו ויכול להיות תלמיד תלמידיו...



קודם שיצא מן האולם לחצתי את ידו ונשקתיה בכבוד הראוי, ואמרתי לו, ששיעוריו במוצא"ש ממש "מחיים" את כל הציבור, ומיד אמר אלי, מה זה "מחיים"... "האם יש מילה כזו"... והיה נראה כמהסס בזה אם יש מקור ע"פ דקדוק המילות למה שאמרתי...



ואמנם מצינו בפסוק (ירמיהו ח, ג) "ונבחר מות מחיים", וכן כתיב (תהלים סג, ד) "כי טוב חסדך מחיים", וכן בלשון הראשונים "נבילה מחיים" ובלשון האחרונים "צוואה מחיים" וכעזה"ד, אך בכל אלו האות מ' שבראש המילה משמשת למילה שלאחריה - ואינה חלק משורש המילה, וכגון "כי טוב חסדך מחיים" שביאורו שטוב חסד ה' ששוכן בקרב ישראל יותר מעצם החיים, [ע"ש בפרש"י וברד"ק ועוד], אך "שיעורים מחיים" הוא כמו לשון רבים של "מחיה המתים", וזה לא שמענו...



אחר זמן רב מצאתי ב"מסכת שמחות דרבי חייה" [הנקראת גם "שמחות זוטרתי"] בתחילת המסכת, "משאדם עולה למטה, נכנסין אצלו ואומרים לו דברים, לא דברים מחיים ולא דברים ממיתים, אומרים לו, שמא הלוית לאדם, או שמא אדם הלוה לך, או שמא הפקדת אצל אדם, או אדם הפקיד אצלך, או יש לך פירות שאינן מעושרים" וכו'. וכן הובאה גירסא זו ב"תורת האדם" לרמב"ן (ריש שער המיחוש) בשם מסכת שמחות. והועתק בטוש"ע יו"ד (סי' שלה ס"ז). וע"ש בביאור הגר"א דבמס' שמחות שלפנינו ליתא. [ואכן הוא בשמחות זוטרתי הנ"ל. וכ"ה בכמה מילי]. וכ"ה ב"מעבר יבק" (שפתי צדק פ"ט). ע"ש.



וביאור הענין, שאומרים לחולה הנוטה למות, שאין בדברים כח להחיות ולא להמית, ושלא יחוש כלל לדיבורים בעניני המות, כי הכל מידו ית"ש, והנה מצינו מקור יחיד למילה "מחיים". אלא שאין זה מזוקק כדבעי, וכפי שנודע מה שחקרו אודות טיב ושלימות מסכת שמחות הנ"ל, [וראה הרחבה במאמריו של ד"ר מיכאל היגער בנוסחאות מסכת שמחות שהדפיס בחו"ל ונדפס שוב בירושלים בשנת תש"ל].



כשסיפרתי האי עובדא היום לפני מרן הגר"ד קוק שליט"א, אמר לי, קשה לי לשמוע את זה... עוד פעם אני יותר מצטער שהוא נפטר... אני כבר בלי זה מצטער... אבל כל פעם שאני שומע עליו זה מצער אותי עוד... אנשים באים לספר לי עליו דברים, אני אומר להם אל תספרו לי... מספיק מה שאני כבר מצטער, ואע"פ שיש בסיפורים הללו חיזוקים, אבל אצל הצער גובר על החיזוק... עכ"ד מרן שליט"א.



אגב העובדא הנ"ל, יש לצייון את מה שסיפר הגאון מהרש"ם עמאר שליט"א בהלויית הרב דבר פלא שראה פעם בתוס' רי"ד בכתובות (נד ע"א) שביאר את מילה "לכאורה" דהיינו "לכעורה", דהסברא הראשונה שאינה מחזיקה אליבא דמסקנת הענין, כיון שלא נאמרה בעומק הנצרך להבין הדבר לאשורו, "כעורה" היא ואין בה חשיבות, ודן עם הגאון הנאמ"ן אם בכל הש"ס כן יש לבאר, והאם יש לגרוס בכל מקום בע' או בא', ואמר לו הנאמ"ן על אתר, שאין בכל הש"ס את המילה "לכאורה" חוץ מכתובות שם.



ונזכרתי בעובדא דמהר"ן פרצוביץ בישיבת מיר בעת שהיו לומדים נדרים שעבר ליד תרי תלמידי שלא היו מתמידים ובקשו להראותו כאילו הם עוסקים בסוגיא ואמרו לפניו "אמר אביי"... כשהגמ' נדרים פתוחה לפניהם, אז אמר להם הרב, לא די שאתם בטלנים, אתם גם שקרנים, הלא בכל מס' נדרים ליתא למילים "תנו רבנן"... וכשסיפרו עובדא זו לפני שר התורה הגר"ח קניבסקי זיע"א אמר, אכן ליתא "תנו רבנן" אבל יש פעם אחת "דתנו רבנן" בנדרים דף כז ע"א...



"חזקו ויאמץ לבבכם כל המיחלים לה'"
 
סיפור קטן...

על הידע האדיר של מרן הגאון נאמ"ן זצ"ל
מה ה"סיפור" כאן? הענווה זה חשוב מאוד, ולדעת מילים בלה"ק הרבה אנשים יודעים (והרב זצוק"ל היה רב חיליה בדקדוק, בדברים שאחרים לא היו יודעים). והגר"ד קוק מסתבר דיבר באופן כללי. בקיצור לא הבנתי העניין כלל.
 
שאין ביטוי של מחיים בתנ"ך וחז"ל.
תחושה אישית שלי שזה מצמצם את הרב זצוק"ל שזה הסיפורים עליו. (בד"כ מילים חוזרים ע"ע בתנ"ך ובחז"ל ולא צריך לדעת הכל בשביל להסתפק אם זה מילה תקינה).
לא כל תשובה שהרב זצוק"ל ענה היא "סיפור". "סיפור" זה משהו שמגדיר את האדם, שמגדיר את המיוחדות שלו וכו', ותן לחכם.
 
תחושה אישית שלי שזה מצמצם את הרב זצוק"ל שזה הסיפורים עליו. (בד"כ מילים חוזרים ע"ע בתנ"ך ובחז"ל ולא צריך לדעת הכל בשביל להסתפק אם זה מילה תקינה).
לא כל תשובה שהרב זצוק"ל ענה היא "סיפור". "סיפור" זה משהו שמגדיר את האדם, שמגדיר את המיוחדות שלו וכו', ותן לחכם.
סיפור זה דבר חריג.
כבודך [וגם אני] לא יודעים תנ"ך בצורה הזאת.
אז זה בהחלט "סיפור".
מותר לכבד.
 
סיפור זה דבר חריג.
כבודך [וגם אני] לא יודעים תנ"ך בצורה הזאת.
אז זה בהחלט "סיפור".
מותר לכבד.
אם כוונתך לכבד את הרב זצוק"ל אני מכבדו ומוקיר את זכרו עד למאוד, הייתי קורא העלון בכל שבוע בצמא ובדביקות וממש כאב לי על לכתו.
דווקא בגלל זה, אני יודע שיש סיפורים מיוחדים בהרבה, על בקיאותו הנדירה בתורה כולה בבחי' כמעט חד בדרא. העניין, שאחרי פטירת גדול, הרבה אנשים מוצאים סיפורים שקרו איתם ומפרסמים אותם, מה שלעיתים מרגש את מי שנכח במעמד אבל לא באמת נחשב "סיפור" למי שמכיר את אותו גדול. הערתי את הערתי ותן לחכם וכו'.
 
מצבתו של ראש ישיבת כסא רחמים מרן רבי מאיר מאזוז זצ"ל שהוכנה על פי צוואתו. אפס תארים, אפס תשבחות. רק ר' - התואר הכי זוטר, הכי פשוט.
עניו בחייו ובפטירתו, ובמקום גדולתו שם ענוותנותו.
זה לא מצבה - זה ספר מוסר.

אריה ארליך
הצג קובץ מצורף 4033
לפי סעיף 27 א'
עד הגל הזה . כי הנפטר גדול בענקים .

והחכמה מאין תמצא. מי שמשים עצמו כאין
 
אם כוונתך לכבד את הרב זצוק"ל אני מכבדו ומוקיר את זכרו עד למאוד, הייתי קורא העלון בכל שבוע בצמא ובדביקות וממש כאב לי על לכתו.
דווקא בגלל זה, אני יודע שיש סיפורים מיוחדים בהרבה, על בקיאותו הנדירה בתורה כולה בבחי' כמעט חד בדרא. העניין, שאחרי פטירת גדול, הרבה אנשים מוצאים סיפורים שקרו איתם ומפרסמים אותם, מה שלעיתים מרגש את מי שנכח במעמד אבל לא באמת נחשב "סיפור" למי שמכיר את אותו גדול. הערתי את הערתי ותן לחכם וכו'.
צודק ברעיון, אבל לא במקרה הספציפי.
גדולי ישראל הענקיים, טרום עידן המאגרים האלקטרוניים, השתבחו ביכולת לומר "אין כזו מילה בש"ס" וכיוצא בזה.
ואגב, כמה וכמה גדולים נכשלו בזה שאמרו שאין ונמצא שיש, והגאון הנאמ"ן זצוק"ל, כמה שהיה יודע לתפוס אחרים (בזמנו נפלאתי על כמה הערות מזוקקות שכתב על הגרח"ק בתחום המיוחד לו, וכעת צריך אני לחפשם), כמעט תמיד לא היה אפשר לתפוס אותו בנקודות אלו.
ועתה חסרנו כל זאת.
 
צודק ברעיון, אבל לא במקרה הספציפי.
גדולי ישראל הענקיים, טרום עידן המאגרים האלקטרוניים, השתבחו ביכולת לומר "אין כזו מילה בש"ס" וכיוצא בזה.
ואגב, כמה וכמה גדולים נכשלו בזה שאמרו שאין ונמצא שיש, והגאון הנאמ"ן זצוק"ל, כמה שהיה יודע לתפוס אחרים (בזמנו נפלאתי על כמה הערות מזוקקות שכתב על הגרח"ק בתחום המיוחד לו, וכעת צריך אני לחפשם), כמעט תמיד לא היה אפשר לתפוס אותו בנקודות אלו.
ועתה חסרנו כל זאת.

אני נזכר סיפור ששמעתי בזמנו, כשנפגש עם הגרש"ה וואזנר סמוך לפסח, והרב וואזנר פתח בשאלה ידועה, למה לא כתוב בהגש"פ את משה רבינו,
ומרן הגר"מ קפץ ואמר, כתוב! והרב וואזנר התפלא, איפה כתוב? ואמר לו מרן כתוב במגיד "ויאמינו בה' ובמשה עבדו"...
והרב וואזנר אמר, הרי זו שאלה ידועה, שכבר כתבו עליה, ואיך יתכן שכולם טועים?!
ומרן הגר"מ הסביר, שכנראה כוונתם לומר שבהגדה לא מדוגש פועלו של משה ביצ"מ, והוזכר רק בדרך אגב...
 
אני נזכר סיפור ששמעתי בזמנו, כשנפגש עם הגרש"ה וואזנר סמוך לפסח, והרב וואזנר פתח בשאלה ידועה, למה לא כתוב בהגש"פ את משה רבינו,
ומרן הגר"מ קפץ ואמר, כתוב! והרב וואזנר התפלא, איפה כתוב? ואמר לו מרן כתוב במגיד "ויאמינו בה' ובמשה עבדו"...
והרב וואזנר אמר, הרי זו שאלה ידועה, שכבר כתבו עליה, ואיך יתכן שכולם טועים?!
ומרן הגר"מ הסביר, שכנראה כוונתם לומר שבהגדה לא מדוגש פועלו של משה ביצ"מ, והוזכר רק בדרך אגב...
מזכיר את הסיפור עם הגר"א, דהיינו עם אותו ת"ח וכו' שהקשו לו מדוע גבי ימי מקרא מגילה כתוב "לא פחות ולא יותר" ואילו גבי ימי מילה לא כתוב כן, ואמר חילוק מבריק, ואמרו לו לא כך תירץ הגר"א, וישב כשעה חדא ואמר פלפול מסובב מכל הש"ס והמדרשים עם טעימות מראשונים ואחרונים וכו', עמדו נפעמים מולו ואמרו אבל הגר"א אמר משהו אחר לגמרי, נאנח ואמר נו מה אמר הגר"א, אמרו לו שהגר"א אמר שגם כאן כתוב "לא פחות ולא יותר"...
וידוע חביבות הגאון הנאמ"ן לגר"א (ולפני יהושע ועוד ועוד, רבנים אשכנזים, דורש אשכול בפני עצמו, איך מי שנראה מגזרי, בכלל לא כזה) עד שעשה עליו מאמר מיוחד, וצריך למוצאו באור תורה, ועכ"פ לענייננו, השוה שיטתו לשיטת הגר"א. וכך כתב:
1746047738346.png
1746047816037.png
 
העניין, שאחרי פטירת גדול, הרבה אנשים מוצאים סיפורים שקרו איתם ומפרסמים אותם, מה שלעיתים מרגש את מי שנכח במעמד אבל לא באמת נחשב "סיפור" למי שמכיר את אותו גדול. הערתי את הערתי ותן לחכם וכו'.
זכור לי שפעם מישהו סיפר בהתרגשות גדולה איך פעם היה אצל הגרח"ק עם רשימה של שאלות, וברוב ענוותנותו הציע לו הגרח"ק לישב...
 
ראשי תחתית