החש בראשו
סייג לחכמה שתיקה!
מצ"ב קבצים בנושא.
תוכל להעלות את הכתבה לאלו שמנוטפרים?![]()
שובה של המחלוקת ההלכתית: האם הגרב"צ אבא שאול כתב את כל ה'א..
ספר "אור לציון", פרי עטו של הגרב"צ אבא שאול, הוא אחד מספרי ההלכה החשובים בפסיקה הספרדית בדורות האחרונים | לאחרונה התעורר שוב דיון הלכתי בנוגע לכתיבת הספר והראש"ל הגר"י יוסף קבע כי "מי שאומר שחכם בן ציון הוא זה שכתב את כל האור לציון, הוא פשוט מבזה חכמים" | ישראל שפירא יצא לבדוק מי כתב את האור...www.kikar.co.il
חסום לי.תוכל להעלות את הכתבה לאלו שמנוטפרים?
למה בהתחלה הבאת ראיה שהספר אינו ממנו אלא רק הפסקי הלכה בקונטרס אחרון, ואח"כ הבאת עדויות שזה ממנו?הגר"א אבא שאול זצ"ל כתב בהקדמה לשו"ת אור לציון ח"ב: "הוספנו בסוף הספר קונטרס אחרון, ובו פסקי הלכות בקצרה ממרן המחבר שליט"א, אשר בהם נאספו בעיקר עניינים השנויים במחלוקת בין האחרונים, או שאינם מבוארים בדבריהם, ולבקשתם של רבים לידע את הכרעת מרן בהלכות אלו, ובהם כמאתיים פסקי הלכות. וזאת למודעי שמרן המחבר שליט"א עבר על כל פסקי ההלכות בחיבור זה, וכן על המקורות והביאורים, והגיה ותיקן והשמיט כפי ראות עיניו". עכ"ל.
על חלקם כן עבר! ראה בהקדמה.נדפסו מתשס"ה ואליך הרבה אחר הפטירה כך שברור שהוא לא עבר עליהם.
יישר כח! לא ידעתי.כל הספרים הנ"ל על המועדים יש הקלטות מסודרות בקול הלשון. כמעט כל פרט עד הסוף.
כל שאלה שהיתה לי לא ברורה, הורדתי ההקלטות והכל מילה במילה בדיוק רב עם תוספת עריכה ומ"מ.
ניתן לבדיקה בכל רגע.
כוונתך לדייק מכאן:למה בהתחלה הבאת ראיה שהספר אינו ממנו אלא רק הפסקי הלכה בקונטרס אחרון, ואח"כ הבאת עדויות שזה ממנו?
אבל האמת שהיינו הך.הוספנו בסוף הספר קונטרס אחרון, ובו פסקי הלכות בקצרה ממרן המחבר שליט"א, אשר בהם נאספו בעיקר עניינים השנויים במחלוקת בין האחרונים, או שאינם מבוארים בדבריהם, ולבקשתם של רבים לידע את הכרעת מרן בהלכות אלו, ובהם כמאתיים פסקי הלכות. וזאת למודעי שמרן המחבר שליט"א עבר על כל פסקי ההלכות בחיבור זה, וכן על המקורות והביאורים, והגיה ותיקן והשמיט כפי ראות עיניו". עכ"ל.
וגם חלק ה'.ספרי המועדים, כרכים ג' ד'
נדפסו מתשס"ה ואליך הרבה אחר הפטירה כך שברור שהוא לא עבר עליהם.
אתה מצטט חלק, ומשמיט חלק. וממשיך שעל הכל הסכים.לשון הגרב"צ עצמו בהקדמה לח"ב
מתוך השיעורים אשר זכיתי לאומרם בישיבה הק' פורת יוסף וביה"כ אהל רחל...
אשר טרחו ויגעו להוציא חיבור זה מתח"י בתכלית בדקדוק וההידור
אחי שיחי' מאד מקורב לגאון ר''מ צדקה שליט''א ואמר לי שמישהו אמר ליד הגר''מ שליט''א "אור לציון עמר"... והגר''מ הקפיד מאד, ואמר אני בעצמי יודע כמה טרחא יגיעה של שנים, לברר כל השמועות, ולדייק, זה להשקיע חיים שלימים, שיצא דבר מתוקן, ובאים ומוצאים דיבה וש''ר. ואכמ''ל.קיבלתי:
תלמידו הגר"י זכריה העיד שעבר על ההקדמה לח"ב למעלה מחמישה חודשים ולשם כך קבע מקום בספריית הישיבה
ועבר ותיקן והגיה את ההקדמה לפחות כמה פעמים בעיון עצום
שאלה - 557: כתוב ב"אור לציון" שאמנם ר' ציון עמר היה בין העורכים, אך הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל ראה את הספר. וכתוב שהדברים הם מחכם בן ציון ז"ל, אך הדברים עברו עריכה לשונית. האם אפשר לסמוך על הפסקים שבספר כאילו הם נכתבו ע"י הרב בן ציון אבא שאול ז"ל ממש?
תשובה: הספר לא נכתב ע"י מורנו הרב בן-ציון.
שאלה - 1041: מי כתב את הספר "אור לציון"?
תשובה: חלק א' כתבו הרב בעצמו, שאר החלקים נכתבו על ידי אחד התלמידים מפי השמועה.
שאלה - 25131: בספר "אור לציון" מובא שאפילו לדעת האר"י כל מה שאסור לגלח זה את שיער הראש ולא שער הפנים ושאר מנהגי האבלות. מה דעת הרב? ומה לנהוג למעשה?
תשובה: הדברים נאמרו בדרך עיון ולכאורה, ומישהו חשב שזו מסקנה והכניסה לגוף הספר.
שאלה - 62423: אור לציון ח''ב מבוא יסודות בדרכי ההוראה: א. אם לנהוג כך? ב. והאם הרב בן ציון אבא שאול זצ''ל כתב זאת?
תשובה: לא ידוע לי.
שאלה - 87181: האם אפשר לסמוך הלכה למעשה על שו"ת אור לציון חלק ב שנכתב ע"י בנו ותלמידיו. שכל מה שהם כתבו זה פסיקה של הרב.
תשובה: לא ידוע.
שאלה - 110826: הרב כתב בכמה מקומות שאת האורל"צ לא הוא כתב אלא תלמידיו מאידך הרב כתב שאפשר ללמוד בו להלכה?
תשובה: אמת הדבר שהספר אור לציון לא כתבו מורנו הרב בן ציון אבא שאול, חוץ מחלק א שהוא כתבו, ושאר החלקים נכתבו על ידי התלמידים וללמוד בו בהחלט אפשר ככל ספר הלכתי, אלא כשתמצא שם דברים הסותרים מה שכתוב בשלחן ערוך או שאר הפוסקים אל תסמוך עליו.
שאלה - 141625: האור לציון כותב שגם לנוהגים להחמיר בתספורת וגילוח עד שבועות איו זה מדבר אלא לגבי תספורת הראש בלבד אבל לגבי גילוח הזקן מותרים כבר מ ל"ד?
תשובה: כתבת ״האור לציון כותב״, ויותר נכון היה לכתוב ״כתוב באור לציון״, כי אם התכוונת לרבנו בן ציון אבא שאול ז״ל. הנני להודיעך זה כמה פעמים כי ברור לנו שלא הוא כתבו ובפרט חלק ג, וכל תלמידיו המובהקים יודעים שלא לסמוך על הכתוב שם.
שאלה - 147439: שמעתי פעם שהרב אמר בשיעור שהספר אור לציון לא נכתב על ידי הרב עצמו, וראיתי בהקדמה שכתבו שהוא ז"ל עבר על כל הספר איך להתייחס לפסקים שנכתבו.
תשובה: אז אין סתירה בדברים ברוך השם.
עד שאתה דן על ספרי הגרב"צ א"ש תדון על ספרי רב"צ מוצפי מי כתבם ומה אמינות עדויותיו וזכרונותיולקט מתשובותיו של הגרב"צ מוצפי שליט"א:
גם מרן הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א אמר כמה פעמים שעל ההקדמה השקיע הרבה.קיבלתי:
תלמידו הגר"י זכריה העיד שעבר על ההקדמה לח"ב למעלה מחמישה חודשים ולשם כך קבע מקום בספריית הישיבה
ועבר ותיקן והגיה את ההקדמה לפחות כמה פעמים בעיון עצום
ממש לא מפריך אחת לאחת.מרן הגאב"ד שליט"א בספרו עטרת שלמה ח"א מבאר הרבה מהתשובות באול"צ ח"ב על הסדר, ומפריך את ההערות אחת לאחת.
ונכתבו ג' קונטרסים (מענה יוסף/יביע תשובות/עמודי הוראה) ע"י כמה בחורי ישיבות להשיב על דבריו. (שבמחילה ממנו לא מבין בכלל מה חשב, שכתב ספר להשיב ע"ד מרן הרבה עובדיה בלי לעיין בספריו אליהם ציין ששם ביאר דבריו).כמו"כ יצא בזמנו ספר תשובת ציון שכתב נכדו של המחבר הג"ר יהושע אבא שאול שליט"א.
ויש הרבה הערות על הרב עובדיה שכולם מודים שאין עליהם תשובה.ויש הערה אחת שכולם מודים שאין עליה תשובה:
יש כאלה שלמדו מרבם שכל זאטוט כותב להשיב על גדולים.ונכתבו ג' קונטרסים (מענה יוסף/יביע תשובות/עמודי הוראה) ע"י כמה בחורי ישיבות להשיב על דבריו.
מה זה ספר ילקוט יוסף דרך פסיקת ההלכה?יש כאלה שלמדו מרבם שכל זאטוט כותב להשיב על גדולים.
צא נא וראה מה שכתב בספר ילקוט יוסף דרך פסיקת ההלכה פרק יב
ולצערינו עינינו הרואות לכמה צעירי הצאן המושכים בעטם, עט סופר מרי'ר, שמערבים נגיעות אישיות בעניני הלכה, או כדי להגדיל את כבודו של רבם, או כדי להמעיט מכבודו של מי שאינם חפצים ביקרו, או להצדיק את כל מנהגי עדתם, או דברי רבם, מבלי לבחון את הדברים לאמתה של תורה, שות שתו השערה. ונעזרים בהקדמתם בדברי מרן אאמו"ר בהקדמתו ליביע אומר, שמותר לחלוק על גדולים, ומזדרזים לחלוק על דבריו בלי עיון, ומבלי לבחון אם יכונו דבריהם על פי השכל הישר והדמיון, או לא, וכן מתעלמים מהסברות ההפוכות, ודוחקים דחקים כדי להעמיד דבריהם, וכן לא יעשה, כי תורה אמת כתיב בה. [וידענא על קצת מצעירי הצאן החולקים על גדולים רק כדי להתגדל ולקנות להם שם, או מחמת קנאה [עיין באגרות הרמב"ם], ואינם עושים כן לשם שמים].



ובהכרח צ"ל שיד זדים שלטה בספר, והספר לא יצא מתח"י הרב עובדיה יוסף.אתן לכם דוגמא של הערה שלא קיימת ואין בה אלא כי אם אחיזת עיניים ודמיון גרידא.
והוא- גבי פירות מרוסקים [טרימא], שבחזון עובדיה משיג על הר' בן ציון שהעמיד בשו"ע שפירות מרוסקים ברכתם שהכל
וז"ל החזון עובדיה ברכות עמ' קלב- "והרה"ג רב"צ א. שאול במאמרו אשר בקובץ זכור לאברהם כתב שעל פירות המרוסקים צריך לברך שהכל, וכתב לדייק כן ממ"ש הרמב"ם וכו' וגם מרן השו"ע שהעתיק לשון הרמב"ם הכי ס"ל ואינו נכון כלל שא"כ וכו' וגם מלשון מרן בשו"ע מוכח איפכא" וכו'.
ובאמת שראיתי זאת תחילה- כ"כ תמהתי ונבהלתי שכביכול הר' בן ציון לא יודע א' ב' של סוגייא.
דידוע לכל אברך מתחיל- שפירות מרוסקים לשו"ע זה נשאר כברכתו, ומה הר' בן ציון כותב דברים שאפי' בת"ת לא הייתי מתבלבל בהם.
אולם שראיתי את דברי הר' בן ציון בפנים התחלחלתי שבעתיים- דלא רק שלא כותב כן, אלא כותב איפכא כמה פעמים ומדגיש שלפי השו"ע זה נשאר כברכתו [אלא דהוא ס"ל דלא כהשו"ע כפי שיעויין שם].
מצורף קובץ בדברי הר' בן ציון ב "זכור לאברהם".
הצג קובץ מצורף 3729הצג קובץ מצורף 3730
והנה אותו תהליך חוזר על עצמו גם באור לציון ובהערות היביע אומר שם ע"ז.
דבאור לציון בנושא פירות מרוסקים מדגיש דלשו"ע זה נשאר כברכתו [מצורף גם בזה קובץ].
והנה ביביע אומר שם שמשיג עליו בזה [בס"ק צב] כותב בזה"ל- "ולא כמו שחשב האור לציון בביאורים שדווקא אם מיעכן ביד, אבל אי מיעכן במכתשת ונמחית צורתן גם להרמב"ם ומרן מברך שהכל, דליתא, ואישתמטיתיה דברי מרן הב"י סו"ס ר"ד.
דשוב עשה את הר' בן ציון שאינו יודע א' ב' של אברך מתחיל,
וכל זה עורבא פרח ואף יותר גרוע מזה.
מצורף דברי האור לציון
הצג קובץ מצורף 3731
הבעיה היא שזה חוזר על עצמו בב' ספרים גם "חזון עובדיה" וגם "יביע אומר"ובהכרח צ"ל שיד זדים שלטה בספר, והספר לא יצא מתח"י הרב עובדיה יוסף.