תרומה לעזרא

תורת הרב חנן אפללו שליט"א

  • יוזם הנושא יוזם הנושא מרוקאי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
במקרה הזה מדובר בבדיחה, הוא לא חרדי לאומי אלא רב חרדי שפשוט הולך עם האמת שלו ולא מפחד מ"מה יגידו". איך אתה יכול לתייג אותו כחרדי לאומי כשהוא קורא לבחורי ישיבות לא להתגייס לצה"ל? זה ציפור נפשם של הדתיים והחרדים לאומיים.

הבאתי לעיל שכבר גדולי הדור נתנו הסכמה שבשתיקה למסלולים החרדיים בצה"ל עבור השבבניקים, רק קמו עליהם והפגינו נגדם ומיררו את חייהם, עד שכיום אף רב חרדי נורמלי לא מוכן לקחת חסות על זה (אולי יש, לא בדקתי).

אבל כבודו יכול לעשות "סקר" בבתיהם של הרבנים ולשאול אותם בשקט, תגיד להם שיש לך ילד שבבניק ואתה רוצה לשלוח אותו למסלול חרדי בצה"ל, ותראה שלא כולם ישללו...
דברים ידועים, אבל לא מדברים על זה בריש גלי, רק שותקים
ובנידו''ד - ל''א 'שתיקה כהודאה'
 
קי''ל שאסור להורות קולות לציבור, כמו שהנסיון מעיד, אם תתיר מוזיקא שקטה,אח''כ יתחילו דיונים מה הגדר של 'שקט' וכו' וכו' ובסוף ישמעו גם מוזיקה לא שקטה... וטוב עשו ישראל שנהגו להחמיר בזה, 'פורץ גדר ישכנו ......'

רוב יביע אומר הוא "קולות לציבור", וא"כ קי"ל להיפך.
 
לפחות חודש בשנה, ינהגו לפי עיקר הדין, וכדאי הוא בית מקדשנו להתאבל עליו... אם מישהו היה יושב 'שבעה' ח''ו, הוא לא היה מחזר כל היום אחרי התרים שונים לשמוע שירים... חורבן בית המקדש לא גרע

אה"נ, מחמירים בכלי שיר ממש אבל לא במוזיקה מוקלטת שהיא איננה כלי שיר.
 
דברים ידועים, אבל לא מדברים על זה בריש גלי, רק שותקים
ובנידו''ד - ל''א 'שתיקה כהודאה'

כשכתבתי את הנ"ל לא הכרתי את המכתב שפורסם בזה בחתימת כמה וכמה מגדולי ישראל (למעשה מעולם לא עסקתי בנושא זה).
 
רוב יביע אומר הוא "קולות לציבור" וא"כ קי"ל להיפך.
רוב "יביע אומר" הם מפסקי מרן השו"ע שמקור דבריו הם דינא דתלמודא, שהרי דברי הרי"ף הרמב"ם והרא"ש בנויים על התלמוד. ומרן השו"ע ברובו בנוי על הראשונים הנ"ל ועוד, ולא על מנהגים וחששות שהביאו גדולי הראשונים כהמרדכי ותה"ד ומהרי"ו ועוד שלא הוזכרו בתלמוד.

האם דברי התלמוד הם קולות לציבור ? אתמהה.

אכן, ביבי"א, אחר שהביא בתשובותיו דברי השו"ע שקבלנו הוראותיו, אך מחמת שהאחרונים הקשו או חלקו על השו"ע כתב ליישבם או לצרף צירופים או ס"ס לרווחא דמילתא. אבל העיקר הוא שההלכה מושתתת על התלמוד, ודי לנו בזה.

ואפשר לציין במנהגי אשכנז שנהגו להקל דלא כהתלמוד מטעמים שונים, ולא יעיז מאן דהוא לומר שהוא קולות לציבור.
 
וראה מה מצאתי כעת, @מתוק מדבש יש לך הרבה גדולים להוציא מהמחנה...

במכתב עליו חתומים גדולי ישראל זצוק"ל - הגרש"ז ברוידא ראש ישיבת חברון, הגרא"י זלזניק ראש ישיבת עץ חיים, המשגיח הגר"ש וולבה, הגרח"פ שיינברג ראש ישיבת תורה אור, הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין, נכתב, כי ביוזמה של הנח"ל החרדי ישנה תועלת לבחורים שאילולא מסלול זה היו מגיעים למקומות גרועים יותר, בצבא וב'רחוב', והם מברכים את מייסד הנח"ל החרדי.

וכך הם כותבים: "הנה הובאה לפנינו 'תכנית הצלה' לאותם בחורים שנפלטו מן הישיבות, ואין תורתם אומנותם, ומאחר שאנו מכירים את הרב ******* שליט״א משגיח בישיבת ***** ומנהל רוחני בבית המדרש 'דרך חיים' לבחורים יוצאי ישיבות קדושות ירושלים, ועמו עוד מספר עסקנים, אלו שנרתמו לענין, ומאחר שיודעים אנו את כוונתם הטהורה להרבות כבוד שם שמים, בפעילותם החשובה להציל בחורים אלו מרדת באר שחת, להחזירם לעולם התורה והישיבות, באנו לחזק ידיהם שתשרה שכינה במעשה ידיהם, ולא תצא ח״ו תקלה מתחת ידיהם, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. ויהי נועם ה' וכו'".

על מכתב זה חתמו, כאמור, ראשי הישיבות הגרש"ז ברוידא, הגרא"י זלזניק והגרח"פ שיינברג זצוק"ל, חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה.

הגאב"ד הגר"נ קרליץ חשש מהאפשרות שיהיו מי שיראו בכך מתן לגיטימציה להליכה לצבא, ולכן ביקש להוסיף קטע הסתייגות, שאין בדברים הסכמה לתכנית ושהכל כפוף לכך שיתייעצו עם גדולי ישראל על התנאים להפעלת המסלול.

וכך תיקן את המכתב: "אין אנו באים בזאת להסכים על כל התכנית הנ"ל, אך מאחר שיודעים אנו את כוונתם הטהורה להרבות כבוד שם שמים, בפעילותם החשובה להציל בחורים אלו מרדת באר שחת, להחזירם לעולם התורה והישיבות, ומכירים אנו בהם שלא יסורו ימין ושמאל מעצתם ומהכוונתם של גדולי ומאורי הדור, באנו לחזק ידיהם בברכת שמים, שתשרה שכינה במעשה ידיהם, ולא תצא ח"ו תקלה מתחת ידיהם, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. ויהי נועם ה' וכו'". על המכתב, עם תוספת זו, חתמו הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין, והמשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל.

הצג קובץ מצורף 1581הצג קובץ מצורף 1582
מי אמר שזה צבא????
סתם דמיונות.
נראה יותר מסגגרת לבחורים שלא לומדים עם עיסוק כלשהוא.
 
הנ"ל ת"ח עצום אבל דעותיו וסגנונו מאוד שונים מהקו החרדי של רוב גדו"י להלן דוגמאות (הדגשים שלי)
אשר חנן ח"ט
עמוד כג': "אבל אלו הספרדים המכונים מרביצי התורה שבועטים ברגל גסה ברבותינו הספרדים ישנים וחדשים והולכים אחרת רבות אחרת המה לא פחות מכת הדרדעים שצריך להוקיע אותם מהחברה וק"ו שלא להתפלל איתם וכאמור בשביל מחאה עדיף להתפלל יחיד, האמנם שגם מתוכם לא כולםשוים בדעותיהם וצריך לחלק בכל כה"ג."
עמוד פא': "וכבר ידועה דעתי הדל' שאין לומר וידוי בימים אלו (יום העצמאות וק"ו יום ירושלים) שהוא נס והצלה של כלל עם ישראל, וכך ראוי להורות ולעשות, וכן אני מורה בשיעורים היכא דאפשר, וכת"ר לא ישמע לאותם המלעיגים עליו כי הם מסכנים שמלופפים באותם השקפות שלא שלנו שנתפסו עליהם מליטא ואירופה ושאר החסידויות עם הפסים והגרביונים. ק"ו שלא תחוש ותשמע לאותם הזועקים בקול גדול שכל המאמין במדינה ובציונות הוא כופר גדול בתורה, וההיפך הוא, כי הכופר במציאות שלנו העכשוית, הוא הכופר הגדול בקב"ה ובהנהגתו שהבטיח "ולקחתי אתכם מןהגוים וקבצתי אתכם מכל הארצות והבאתי אתכם אל אדמתכם"
עמוד קה': "ומה ששמעת בכמה ערים שישנם מנהלים ועסקנים שסילקו את הילדים מהת"ת בגלל שלהוריהם יש פלאפון שאינו כשר, ולחלקם אף יש טלפונים חכמים כהאייפון והדומה לו, ושאלת אם זה נכון ע"פ ההלכה ואם בכלל יש להם זכות לבטל ת"ת מהבנים לכאורה "בעוון" הוריו. והשבתי לכת"ר בע"פ על אותה עולה שיצאה בחודשים אחרונים שהגזימו ראשי הקהילות ויד העסקנים בה החפצים להעמיד את הדת על תילה בכח הזרוע להחשיב כל איש ואיש בעלי טלפון שאינו כשר כמנודה בטענה שקרית שודאי האוחזים בטלפונים אלו חוטאים בעריות וכיו"ב ואפילו אותם שאין בידיהם הטלפון החכם אלא הפשוט שביניהם (בלי אינטרנט וכד') רק שאינו בחותמת "מאושר" כבר עשו אותו כחשוד על העריות שאפילו פסולהו לעדות קידושין, ונוסף על זה גם הענישו את הבנים והבנות להוציאם מהמסגרת עד שהוריהם "יחזרו בתשובה" ויצטרפו לכת ה"מאושרים".
בענין הצבא כתב להתיר ללכת אף לאלו שאינם מקולקלים וז"ל עמוד קכב': "...אלא אף לאלו הבוגרים שכבר אין להם חשק ללמוד ומבזבזים את זמנם בתוך הכולל שאין בזה ברכה להצליח בתורה כי תורתו קרעים ומחפש לצאת משם לצורך פרנסת ביתו וכיו"ב ולכך עדיף שימצאו להם מסגרת צבאית חרדית בלבד שהיא עדיין הרע במיעוטו ."
עמוד קמז': "ועל אותו רעיון יש להשתדל שלא לעיין בספר אורחות רבינו חלק ה' שיש שם הרבה זלזול בגדולת רשכבה"ג מרן הראש"ל שליט"א ובאותו ענין גם על הגר"ש גורן ז"ל"
קטנתי מלהביע דעה אישית עליו אחרי שהנ"ל ת"ח חשוב מאוד אבל ההולך אחר הנהגתו, ראוי שיהיה פרוס לפניו משנתו של האי גאון.
 
הנ"ל ת"ח עצום אבל דעותיו וסגנונו מאוד שונים מהקו החרדי של רוב גדו"י להלן דוגמאות (הדגשים שלי)
אשר חנן ח"ט
עמוד כג': "אבל אלו הספרדים המכונים מרביצי התורה שבועטים ברגל גסה ברבותינו הספרדים ישנים וחדשים והולכים אחרת רבות אחרת המה לא פחות מכת הדרדעים שצריך להוקיע אותם מהחברה וק"ו שלא להתפלל איתם וכאמור בשביל מחאה עדיף להתפלל יחיד, האמנם שגם מתוכם לא כולםשוים בדעותיהם וצריך לחלק בכל כה"ג."
עמוד פא': "וכבר ידועה דעתי הדל' שאין לומר וידוי בימים אלו (יום העצמאות וק"ו יום ירושלים) שהוא נס והצלה של כלל עם ישראל, וכך ראוי להורות ולעשות, וכן אני מורה בשיעורים היכא דאפשר, וכת"ר לא ישמע לאותם המלעיגים עליו כי הם מסכנים שמלופפים באותם השקפות שלא שלנו שנתפסו עליהם מליטא ואירופה ושאר החסידויות עם הפסים והגרביונים. ק"ו שלא תחוש ותשמע לאותם הזועקים בקול גדול שכל המאמין במדינה ובציונות הוא כופר גדול בתורה, וההיפך הוא, כי הכופר במציאות שלנו העכשוית, הוא הכופר הגדול בקב"ה ובהנהגתו שהבטיח "ולקחתי אתכם מןהגוים וקבצתי אתכם מכל הארצות והבאתי אתכם אל אדמתכם"
עמוד קה': "ומה ששמעת בכמה ערים שישנם מנהלים ועסקנים שסילקו את הילדים מהת"ת בגלל שלהוריהם יש פלאפון שאינו כשר, ולחלקם אף יש טלפונים חכמים כהאייפון והדומה לו, ושאלת אם זה נכון ע"פ ההלכה ואם בכלל יש להם זכות לבטל ת"ת מהבנים לכאורה "בעוון" הוריו. והשבתי לכת"ר בע"פ על אותה עולה שיצאה בחודשים אחרונים שהגזימו ראשי הקהילות ויד העסקנים בה החפצים להעמיד את הדת על תילה בכח הזרוע להחשיב כל איש ואיש בעלי טלפון שאינו כשר כמנודה בטענה שקרית שודאי האוחזים בטלפונים אלו חוטאים בעריות וכיו"ב ואפילו אותם שאין בידיהם הטלפון החכם אלא הפשוט שביניהם (בלי אינטרנט וכד') רק שאינו בחותמת "מאושר" כבר עשו אותו כחשוד על העריות שאפילו פסולהו לעדות קידושין, ונוסף על זה גם הענישו את הבנים והבנות להוציאם מהמסגרת עד שהוריהם "יחזרו בתשובה" ויצטרפו לכת ה"מאושרים".
בענין הצבא כתב להתיר ללכת אף לאלו שאינם מקולקלים וז"ל עמוד קכב': "...אלא אף לאלו הבוגרים שכבר אין להם חשק ללמוד ומבזבזים את זמנם בתוך הכולל שאין בזה ברכה להצליח בתורה כי תורתו קרעים ומחפש לצאת משם לצורך פרנסת ביתו וכיו"ב ולכך עדיף שימצאו להם מסגרת צבאית חרדית בלבד שהיא עדיין הרע במיעוטו ."
עמוד קמז': "ועל אותו רעיון יש להשתדל שלא לעיין בספר אורחות רבינו חלק ה' שיש שם הרבה זלזול בגדולת רשכבה"ג מרן הראש"ל שליט"א ובאותו ענין גם על הגר"ש גורן ז"ל"
קטנתי מלהביע דעה אישית עליו אחרי שהנ"ל ת"ח חשוב מאוד אבל ההולך אחר הנהגתו, ראוי שיהיה פרוס לפניו משנתו של האי גאון.

יישר כח על ההשקעה האדירה לעבור סימן סימן בכל כרכי השו"ת שלו וללקט "דברים מפלילים". מוטיבציה כזו יכולה לבוא רק מיראת שמים טהורה.

לגופו של ענין: אתה כותב שדעתו "שונה מהקו החרדי של גדולי ישראל", אבל הגדול הכי מקובל בציבור הספרדי החרדי הוא הגר"ע יוסף זצ"ל, וכמעט כל מה שכתבת מתאים למשנתו של הגר"ע יוסף.

א. דבריו על ה"מרביצי" תואמים פחות או יותר לדעת הגר"ע יוסף עליהם, כמובן שלא לציטוט.

ב. דבריו על יום העצמאות תואמים מילה במילה לדברי הגר"ע יוסף, למעט התיאור הציורי על הגרביונים החסידיים.

ג. על הסילוק מהת"ת בגלל פלאפון כשר למהדרין (מסונן כדבעי, שרק לא קיבל את חותמת ועדת הרבנים) כמדומה שגם הגר"ע יוסף היה מסכים, ועל הפסול לעדות דיבר הרב יצחק יוסף בריש גלי ולעג לזה, ואמר שהיה רוצה לראות מי שיתיר אשת איש לעלמא בגלל עד עם אייפון.

ואגב, בבתי הספר ובת"תים שדורשים מההורים אישור ממו"צ כדבעי ומבקשים הוכחה שהסמארטפון שלהם מוגן ומסונן, בדרך כלל אין בעיות, אבל אצל אלה השוללים הכל מכל וכל ודורשים רק טלפון בהכשר ועדת הרבנים, אצלם יש את הדברים הכי גרועים, כי ההורים "האנוסים" שמסתירים את הסמארטפון שלהם ואת האינטרנט שלהם עושים בסתר את הדברים הגרועים ביותר (ואיני רוצה להאריך בדוגמאות מעשיות שיצא לי לשמוע).

ד. בענין הצבא עיין לעיל שזו היתה דעתם של גדולים וטובים, עד שנהיה "עליהום" בציבור החרדי ואז כבר לא היה אחד שהיה מוכן להביע דעתו בגלוי בעד המסלולים החרדים בצבא המצילים נפשות של שבבניקים שלולא זה היו הופכים לאחרוני הפוקרים.

רק הוסיף על זה מדעתו את ענין האברכים המעוניינים לצאת לשוק העבודה, כי לדעתו שוק העבודה (עם נשים וכו' כפי שכל אחד מכיר ויודע את המציאות העגומה) גרוע יותר ממסלול חרדי בצה"ל.

ה. הגר"ע יוסף כידוע לא אהב את "הגר"ש גורן" אבל את הרב קוק (שנחשב לאבי הציונות הדתית, סמל לפשרנות ונהייה כוזבת אחר הציונות) הגדיר כמלאך אלוקים וכו' כפי שהוסרט ופורסם, ובספריו הוא מכנהו "מרן" (!!) וכן "מרא דארעא דישראל".
 
נערך לאחרונה:
יישר כח על ההשקעה האדירה לעבור סימן סימן בכל כרכי השו"ת שלו וללקט "דברים מפלילים". מוטיבציה כזו יכולה לבוא רק מיראת שמים טהורה.
חבל על הסגנון, אני כתבתי בסגנון נקי.
1) מעודי כשיצא לי לעיין בספריו הנכבדים ראיתי שהשקפתו וסגנונו הם לא קלאסיים לציבור החרדי, גם זה ההולך לאורו של הרב עובדיה, ופה בפרום היה נשמע שרוצים לשבש את דמותו, לכן כתבתי את כל הנ"ל (אגב: תזכורת לדברי החזו"א שלדעת את מידתם והנהגתם של רבותינו הם לא לשון הרע) ורק תשים לב שאני ציטטתי רק מח"ט, ויש סגנונות דומים בשאר חלקיו.
2) על המרביצי הרב עובדיה אמר ש'המה לא פחות מכת הדרדעים'? וגם אם כן, הא קמן שהרב עובדיה לא אמר כן ברבים והוא כן.
3) גם הרב יצחק יוסף אמר שלכתחילה וודאי שלא לקחת עד עם סמארטפון.
רק הוסיף על זה מדעתו את ענין האברכים המעוניינים לצאת לשוק העבודה, כי לדעתו שוק העבודה (עם נשים וכו' כפי שכל אחד מכיר ויודע את המציאות העגומה) גרוע יותר ממסלול חרדי בצה"ל.
עריכה, שוב עברתי וראיתי שהוא כותב על אברכים שמחפשים לצאת מכ"מ לא כל עבודה יותר גרועה מצבא הלא כן??
ה. הגר"ע יוסף כידוע לא אהב את "הגר"ש גורן" אבל את הרב קוק (שנחשב לאבי הציונות הדתית, סמל לפשרנות ונהייה כוזבת אחר הציונות) הגדיר כמלאך אלוקים וכו' כפי שהוסרט ופורסם, ובספריו הוא מכנהו "מרן" (!!) וכן "מרא דארעא דישראל".
אני בכוונה לא הבאתי את דבריו על הראי"ה קוק כיוון שרוב מוחלט של גדו"י (אלו שאני יודע בברור זה הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגרש"ז אוירבך זצ"ל) אחזו נוראות וגדולות מהאיש הענק הזה וציטטתי דבריו רק על גורן, שכולם אחזו שהוא מתיר איסורים בשאט נפש וברגל גסה.
ורצוני לשאול את כבודו, אתה באמת חושב שדרכו היא כדרך תלמידי מרן החרדים??
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית