בן י"ח לחופה - גם בדורנו?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
ובכלל, צריך לומר את האמת, הרבה מאילו שמתחתנים מוקדם עושים את זה נטו כדי לברוח מהישיבה. לא משום סיבה אחרת.
 
שאין מספיק בחורים בישיבה. והאוירה נחלשת, אי אפשר לבנות עולם תורה עם שנתיים וחצי שנות לימוד בישיבה גדולה. אני חושב שזה די ברור.
היית בישיבה של הרב שטיינמן?

אפשר להתחתן מתי שרוצים והישיבה מפוצצת ומלאה אם אוירה פי כמה מהרבה ישיבות אחרות.
תאמין לי שזה לא קשור.
 
יש את אלה ששקועים בלימוד ממש, ואף שהם לא במושגים של הדורות הקודמים, עדיין אצלם לא צריך להגיע לשיקול הנ"ל, אלא עצם זה שבחור מתמלא בתורה ויראת שמים בלי עול של חיי נישואין [שכידוע בזמנינו הבעל הרבה פעמים עוזר לאשתו כל כך הרבה כדי שהיא תוכל לעבוד הרבה כדי שהוא "בעיקרון" יוכל ללמוד], וכולל הרבה עיסוק בענייני כספים וניירת וכו', ברור שזה עצמו שינוי משמעותי שמחייב שיקול דעת של אנשים גדולים, ועל מקרים אלו אמר הרב שך ועוד להמתין לגיל מבוגר [23 או יותר].
אני גם מסכים שגיל מוקדם יכול להוות בעיה ויש מקרים רבים שזה אכן מה שמניע את הבעיה, אבל גם גיל מאוחר מאוד יכול להוות בעיה מסוג אחר.
 
היית בישיבה של הרב שטיינמן?

אפשר להתחתן מתי שרוצים והישיבה מפוצצת ומלאה אם אוירה פי כמה מהרבה ישיבות אחרות.
תאמין לי שזה לא קשור.
הייתי.
והייתי בהמון ישיבות אחרות. ראשי הישיבות לא מבלבלים את המוח, אם מדברים על בעלי אינטרסים שמחשבותיהם מתעוותות - אין לך גדולים מהבחורים שרוצים לנטוש את המשגיח השנוא והישבה המעצבנת לטובת חיים חדשים ונוצצים.
 
הייתי.
והייתי בהמון ישיבות אחרות. ראשי הישיבות לא מבלבלים את המוח, אם מדברים על בעלי אינטרסים שמחשבותיהם מתעוותות - אין לך גדולים מהבחורים שרוצים לנטוש את המשגיח השנוא והישבה המעצבנת לטובת חיים חדשים ונוצצים.
אז בגלל מיעוט של בחורים לגזור גזירה על הציבור נגד חז"ל...
 
קשה לקבל את האמירה שזה נגד חז"ל.
ראשי הישיבות הגדולים שימשו תלמידי חכמים, ומי ששימש ת"ח באמת יודע לכוון באיזה אופן נאמרו דברי חז"ל.
[בלי לבטל חס וחלילה דעת רוב הפוסקים הגדולים ששימשו ת"ח לא פחות, וסוברים שגם בימינו יש חובה להנשא מוקדם - ואיש איש ובית מדרשו].
הלא אם נבא לקרא דברי חז"ל כפשוטם ומכוח זה נתווכח על תפיסתם של גדולי חכמי דורנו, הרי שצריכים להתגייס לצבא וכמו שיודעים רבני הציבור הדתי לאומי לצטט את הגמרא בסוטה ואת הרמב"ם על מהי מלחמת מצוה להציל ישראל מיד צר וחתן מחדרו כו'.
ובאשכול אחר כאן סיפרתי על אדם שעזב אשתו ובניו בעניות מופלגת לקיים מאמר חז"ל בעירובין לעולם יהא אדם אכזרי כעורב על אשתו ובניו כו' ונזף בו הגר"י בלאזר, ואת זה הביא [הגרי"ב] כדוגמא להעדר שימוש ת"ח.
 
קשה לקבל את האמירה שזה נגד חז"ל.
לך קשה ולי לא.

זו המצאה של הדור האחרון "לסלק" בחורים שרוצים להתחתן מוקדם כדי שיהיה "התרעה" שלא יעזבו בחורים את הישיבה ויהיה להם כמה שיותר בחורים...

למה נראה לך כמה מגדולי ישראל התבטאו על זה בדברים חריפים ותקיפים?
 
לא התכוונתי להקניט.
ואני אכן יודע שרוב מובהק מחכמי הדור כך מורים.
דברתי על הוראת הרב שך זצ"ל לבחורים ששקועים בלימוד ועל הוראת הרבה ראשי ישיבות זקנים וחכמים.
 
דברתי על הוראת הרב שך זצ"ל לבחורים ששקועים בלימוד ועל הוראת הרבה ראשי ישיבות זקנים וחכמים.
גם לשיטת הרב שך ודעימיה (שהבאתי לעיל עדות אחרת של הגרח"ק זצוק"ל בשמו) אין שום היתר "לסלק" בחור שמתחתן מוקדם.

גם לשיטת הרב שך ברור שבחור שמגיע ואומר שיש לו הרהורים וכו' יש להורות לו להתחתן.

אז מי שמונע מבחור להתחתן בעוד שהבחור רוצה זאת וחושב שזה יעזור לו זה נגד דברי חז"ל מפורשים ואין להתכחש למציאות!!!
 
@אור יעקב אני קצת מנסה להבין לאן כת"ר חותר בדיון, ולא ממש מבין.
ב"ה לכל ישיבה יש את ראש הישיבה ואת רבותיה, מי שמתאים לו דרכם שיבוא וישלח לשם את ילדיו, מי שלא לא, ושלום על ישראל.
מהיכן הרצון לנסות לשנות את כל העולם ולבקש שירקדו דווקא לפי הקצב של החליל שלך?
 
אז מי שמונע מבחור להתחתן בעוד שהבחור רוצה זאת וחושב שזה יעזור לו זה נגד דברי חז"ל מפורשים ואין להתכחש למציאות!!!
אף אחד לו מונע משום בחור להתחתן, תעזוב את הישיבה (שלי ...) ותעשה מה שאתה רוצה. אין להתכחש למציאות !!!
 
@אור יעקב אני קצת מנסה להבין לאן כת"ר חותר בדיון, ולא ממש מבין.
ב"ה לכל ישיבה יש את ראש הישיבה ואת רבותיה, מי שמתאים לו דרכם שיבוא וישלח לשם את ילדיו, מי שלא לא, ושלום על ישראל.
מהיכן הרצון לנסות לשנות את כל העולם ולבקש שירקדו דווקא לפי הקצב של החליל שלך?
אף אחד לו מונע משום בחור להתחתן, תעזוב את הישיבה (שלי ...) ותעשה מה שאתה רוצה. אין להתכחש למציאות !!!
אין שום היתר לדרוש מראש ישיבה שיענה לדרישות שאינן עומדות בקו אותו הוא מנחה מאז ומעולם בישיבתו !!
הרב אור יעקב ועוד המבקרים את הקו הזה, והם לא מעטים ולאו דווקא ספרדים, סבורים שעצם הקו הוא לא הגון, הם שולחים את הילדים לשם, וברור שמכבדים את זה שמוציאים אותם מהישיבה אם מקדימים להנשא, אבל יש להם ביקורת על עצם הגישה שמנוגדת לדברי חלק מהגדולים [לכן זה לא "חליל" שלו אן של מישהו אחר], אי אפשר לומר שהביקורת לא מובנת.
 
אי אפשר לומר שהביקורת לא מובנת.
מודבר בהחלטה של רוב ראשי הישיבות בדור האחרון,
המבקרים בד"כ אינם משוייכים לעולם הישיבות ואינם מכירים את התמונה מבפנים,
איך אפשר להבין ביקורת כזו?
 
נערך לאחרונה:
לא מזמן דברתי עם אבא שהיתה לו ביקורת על ההספק בבקיאות בישיבה שבה בנו מלמד, הוא טען שהעיון איטי וזה נכון וראוי, אבל יש שני סדרים עיון, וסדר אחד בקיאות, ובאותו סדר ראוי שיהיה יותר הספק. אותה ישיבה עושה זאת ב"שיטה", והוא רוצה את אותה ישיבה משלל סיבות [מוצדקות] אחרות, האם אי אפשר להבין כזו ביקורת?
ישנם גדולים שעולם הישיבות כולו חרד לדבריהם - ודעתם היתה כן להנשא מוקדם, לכן אפשר להבין את הביקורת, אע"פ שלענ"ד ראשי הישיבות עושים כראוי, וגם אם לא הייתי מבין אני בהחלט סומך על השימוש ת"ח שלהם וכמו שהקדמתי.
 
אז בגלל מיעוט של בחורים לגזור גזירה על הציבור נגד חז"ל...
מיעוט?
רוב גדול, כל המשוגעים לדבר.
אם כבר, הבחורים בני העליה שעושים שטייגען אמיתי בישיבה ורוצים להתחתןם מוקדם - הם מיעוט זניח.
לא לחינם בישיבות האשכנזיות אין תופעה כזו.
 
@אור יעקב אני קצת מנסה להבין לאן כת"ר חותר בדיון, ולא ממש מבין.
ב"ה לכל ישיבה יש את ראש הישיבה ואת רבותיה, מי שמתאים לו דרכם שיבוא וישלח לשם את ילדיו, מי שלא לא, ושלום על ישראל.
מהיכן הרצון לנסות לשנות את כל העולם ולבקש שירקדו דווקא לפי הקצב של החליל שלך?
אף אחד לו מונע משום בחור להתחתן, תעזוב את הישיבה (שלי ...) ותעשה מה שאתה רוצה. אין להתכחש למציאות !!!
אין שום היתר לדרוש מראש ישיבה שיענה לדרישות שאינן עומדות בקו אותו הוא מנחה מאז ומעולם בישיבתו !!
את הטענות האלה תפנו כלפי גדולי ישראל שהתבטאו איך שהתבטאו.

אין לי שום מניעה ושום בעיה לטעון את טענותיי כלפי הראשי ישיבה שנוהגים כך.
נכון... הם לא חייבים להקשיב לי ולא חייבים לשנות כלום מהדרך שלהם.

אבל אני כואב לי לראות את המצב והתגובות הנ"ל מגיעות ממקום של כאב שככה זונחים את דברי חז"ל והפוסקים בגלל שיקולים אישיים.
וכמו שרואים שכאב מאוד לגדולי ישראל.
 
@אור יעקב אני קצת מנסה להבין לאן כת"ר חותר בדיון, ולא ממש מבין.
ב"ה לכל ישיבה יש את ראש הישיבה ואת רבותיה, מי שמתאים לו דרכם שיבוא וישלח לשם את ילדיו, מי שלא לא, ושלום על ישראל.
מהיכן הרצון לנסות לשנות את כל העולם ולבקש שירקדו דווקא לפי הקצב של החליל שלך?
ותגיד לי @מרנן ורבנן
למה מרן הגרע"י זצוק"ל צריך להתבטא בכזאת תקיפות ?(ש"אין לו יראת שמים" ו"עתיד ליתן את הדין" וכו')

מתאים לו שישלח, לא מתאים שלא ישלח...
למה לשנות את העולם שירקדו לפי קצב החליל שלו?

והדברים מובנים כמו שכתבתי לעיל שכואב לגדולי ישראל הנושא הזה וכמה שאפשר לשנות אפשר.
 
אז עכשיו מי שמתחתן מוקדם ומקיים את דברי חז"ל הוא "משוגע"...
מאמר חז"ל לא הופך אף אדם לנורמלי יותר או פחות. רוב מי שמחליט לעשות דבר כזה אינו מודל לחיקוי בשום נושא מסיבות אוביקטיביות למהדרין, והרבה שנים אחורה.
 
זונחים את דברי חז"ל והפוסקים בגלל שיקולים אישיים.
זה לא קצת מוגזם?
יש להם את הדעה שלהם, ומחלוקות חריפות בין ענקי התורה תמיד היו.
אני בכלל סבור שהנהגת ישיבה היא תחום בפני עצמו, ויש בה שימוש ת"ח בפני עצמו. כמו שהמלחמה בציונות צריכה שימוש ת"ח מדורות קודמים שעסקו בזה במאתיים שנה האחרונות או מתלמידיהם, וכמו שכמובן פסיקת ההלכה, וכן דיינות אבן העזר, ודיינות חו"מ או דיני שכנים וכדומה. בכל דבר יש את השימוש ת"ח הנוגע לעניין.
ובתחום זה של צורת ישיבה - באקלים של סביבה חילונית, ומציאות של נשים עובדות ובעלים אברכים [שלא היתה רוב השנים בכלל ישראל], יש לראשי הישיבות יתרון.
גם על קצב והספקים יש מכתבים חריפים מאוד מהרב שך ומהרבה גדולים כולל הגרי"ג אדלשטיין, אבל רוב ככל הישיבות לא נוהגות כך, ויש לזה סיבה.
 
גם על קצב והספקים יש מכתבים חריפים מאוד מהרב שך ומהרבה גדולים כולל הגרי"ג אדלשטיין, אבל רוב ככל הישיבות לא נוהגות כך, ויש לזה סיבה.
הגרי"ג ריכך את דעתו בערוב ימיו, אבל אני עדיין חושב שראשי הישיבות יתנו את הדין על מרייתם בדבריו.
אמנם כשהייתי לומד בישיבות אילו הייתי כופף את דעתי מול דעת ראש הישיבה ומקבל על עצמי להאמין בכל דבריו, מתוך הנחה שיש לו נקודת מבט עמוקה וחכמה ממני.
 
אני משער שהם רואים בדרך זו את המשך המגמה של הגרי"ס ותלמידיו, ודי בצדק.
הבחינה הנכונה של הנושא הזה לענ"ד הקלושה היא מה היה המצב הכללי של ערבות התורה ועמלה בישיבות של היום אילו היו לומדים בקצב שלמדו בוולאז'ין, לבחון יחיד את עצמו זה לא בהכרח שייך.
אבל זה באמת כבר נושא לאשכול נפרד
 
זה לא קצת מוגזם?
יש להם את הדעה שלהם, ומחלוקות חריפות בין ענקי התורה תמיד היו.
אני בכלל סבור שהנהגת ישיבה היא תחום בפני עצמו, ויש בה שימוש ת"ח בפני עצמו. כמו שהמלחמה בציונות צריכה שימוש ת"ח מדורות קודמים שעסקו בזה במאתיים שנה האחרונות או מתלמידיהם, וכמו שכמובן פסיקת ההלכה, וכן דיינות אבן העזר, ודיינות חו"מ או דיני שכנים וכדומה. בכל דבר יש את השימוש ת"ח הנוגע לעניין.
ובתחום זה של צורת ישיבה - באקלים של סביבה חילונית, ומציאות של נשים עובדות ובעלים אברכים [שלא היתה רוב השנים בכלל ישראל], יש לראשי הישיבות יתרון.
גם על קצב והספקים יש מכתבים חריפים מאוד מהרב שך ומהרבה גדולים כולל הגרי"ג אדלשטיין, אבל רוב ככל הישיבות לא נוהגות כך, ויש לזה סיבה.
כלל וכלל לא מוגזם.

החזו"א בעצמו אמר שזה "מתנה על מה שכתוב בתורה"

1764682267076.png
 
והרב @שאינו יודע לשאול
בזמנך הפנוי תעיין בספר "הגיע זמן" (באוצה"ח) עמ' 81 והלאה.
יישר כוח - עיינתי.
מביא שם דעת הרבה גדולים שידועה ומוכרת לי, ומסתמא לרבים.
מה שמביא בשם ראשי הישיבות, את דברי הגרמ"ש שפירא לא הכרתי אבל בישיבתו ותלמידיו המובהקים [שאני מכיר היטב את חלקם אישית - הם עושים כמוהו גם בענייני מזוזה וטבילת כלים ולא כשאר ראשי הישיבות] אני מכיר היטב והם לא נוהגים כך. את דברי הגראי"ל שטיינמן ידוע דעתו בזה, ובדברי הגר"ח קנייבסקי בשם הרב שך לענ"ד לא מדויק בכלל הציטוט, [כי הוא טוען שרק מי שיעבוד אחרי החתונה צריך להנשא מאוחר, ולמעשה מה שהגרח"ק אמר בשם הרב שך הוא שבחור ששקוע בלימוד לגמרי ואשתו מוכנה להקרבה גדולה בזה יינשא מוקדם, רוב הבחורים ברוב הישיבות בימינו לא עונים להגדרה שקוע לגמרי בלי טרדות, במושגים של הרב שך, וזה מה שהתכוונתי לעיל שדברתי על נשים עובדות וכו' - היינו כל העול שנופל על אברך בן ימינו.
גם מה שהביא מהגרמי"ל לא מדויק משום שהשמיט את סוף הקטע.
וסדרתי את הדברים בקובץ PDF לתועלת מי שמעניין אותו.
[מכוח כל זה גם השמועה מהגר"ש אוירבאך שהרב המחבר מעיד ששמע מפיו, אף שגם מה ששמע הוא בוודאי דלא כהחזו"א והגרע"י ועוד, אבל אי אפשר לדעת מה שאל וכיצד שאל, הואיל וניכר שיש לו מגמה להגיע למסקנא מסוימת, יתכן שהגר"ש סייג את דבריו או שהשאלה היתה מנוסחת באופן מסויים, ולא הובא בספר].
 

קבצים מצורפים

ראשי תחתית