חכם בן שושן
חבר קבוע
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 317
ובכלל, צריך לומר את האמת, הרבה מאילו שמתחתנים מוקדם עושים את זה נטו כדי לברוח מהישיבה. לא משום סיבה אחרת.
היית בישיבה של הרב שטיינמן?שאין מספיק בחורים בישיבה. והאוירה נחלשת, אי אפשר לבנות עולם תורה עם שנתיים וחצי שנות לימוד בישיבה גדולה. אני חושב שזה די ברור.
לא אכפת לי מהם.ובכלל, צריך לומר את האמת, הרבה מאילו שמתחתנים מוקדם עושים את זה נטו כדי לברוח מהישיבה. לא משום סיבה אחרת.
זו הבעיה. שכשהם קולטים שנישואים זה לא פתרון והבית שלהם מתפרק זה כבר לא מעניין.לא אכפת לי מהם.
הייתי.היית בישיבה של הרב שטיינמן?
אפשר להתחתן מתי שרוצים והישיבה מפוצצת ומלאה אם אוירה פי כמה מהרבה ישיבות אחרות.
תאמין לי שזה לא קשור.
אז בגלל מיעוט של בחורים לגזור גזירה על הציבור נגד חז"ל...הייתי.
והייתי בהמון ישיבות אחרות. ראשי הישיבות לא מבלבלים את המוח, אם מדברים על בעלי אינטרסים שמחשבותיהם מתעוותות - אין לך גדולים מהבחורים שרוצים לנטוש את המשגיח השנוא והישבה המעצבנת לטובת חיים חדשים ונוצצים.
לך קשה ולי לא.קשה לקבל את האמירה שזה נגד חז"ל.
גם לשיטת הרב שך ודעימיה (שהבאתי לעיל עדות אחרת של הגרח"ק זצוק"ל בשמו) אין שום היתר "לסלק" בחור שמתחתן מוקדם.דברתי על הוראת הרב שך זצ"ל לבחורים ששקועים בלימוד ועל הוראת הרבה ראשי ישיבות זקנים וחכמים.
אף אחד לו מונע משום בחור להתחתן, תעזוב את הישיבה (שלי ...) ותעשה מה שאתה רוצה. אין להתכחש למציאות !!!אז מי שמונע מבחור להתחתן בעוד שהבחור רוצה זאת וחושב שזה יעזור לו זה נגד דברי חז"ל מפורשים ואין להתכחש למציאות!!!
אין שום היתר לדרוש מראש ישיבה שיענה לדרישות שאינן עומדות בקו אותו הוא מנחה מאז ומעולם בישיבתו !!אין שום היתר "לסלק" בחור שמתחתן מוקדם.
@אור יעקב אני קצת מנסה להבין לאן כת"ר חותר בדיון, ולא ממש מבין.
ב"ה לכל ישיבה יש את ראש הישיבה ואת רבותיה, מי שמתאים לו דרכם שיבוא וישלח לשם את ילדיו, מי שלא לא, ושלום על ישראל.
מהיכן הרצון לנסות לשנות את כל העולם ולבקש שירקדו דווקא לפי הקצב של החליל שלך?
אף אחד לו מונע משום בחור להתחתן, תעזוב את הישיבה (שלי ...) ותעשה מה שאתה רוצה. אין להתכחש למציאות !!!
הרב אור יעקב ועוד המבקרים את הקו הזה, והם לא מעטים ולאו דווקא ספרדים, סבורים שעצם הקו הוא לא הגון, הם שולחים את הילדים לשם, וברור שמכבדים את זה שמוציאים אותם מהישיבה אם מקדימים להנשא, אבל יש להם ביקורת על עצם הגישה שמנוגדת לדברי חלק מהגדולים [לכן זה לא "חליל" שלו אן של מישהו אחר], אי אפשר לומר שהביקורת לא מובנת.אין שום היתר לדרוש מראש ישיבה שיענה לדרישות שאינן עומדות בקו אותו הוא מנחה מאז ומעולם בישיבתו !!
מודבר בהחלטה של רוב ראשי הישיבות בדור האחרון,אי אפשר לומר שהביקורת לא מובנת.
מיעוט?אז בגלל מיעוט של בחורים לגזור גזירה על הציבור נגד חז"ל...
@אור יעקב אני קצת מנסה להבין לאן כת"ר חותר בדיון, ולא ממש מבין.
ב"ה לכל ישיבה יש את ראש הישיבה ואת רבותיה, מי שמתאים לו דרכם שיבוא וישלח לשם את ילדיו, מי שלא לא, ושלום על ישראל.
מהיכן הרצון לנסות לשנות את כל העולם ולבקש שירקדו דווקא לפי הקצב של החליל שלך?
אף אחד לו מונע משום בחור להתחתן, תעזוב את הישיבה (שלי ...) ותעשה מה שאתה רוצה. אין להתכחש למציאות !!!
את הטענות האלה תפנו כלפי גדולי ישראל שהתבטאו איך שהתבטאו.אין שום היתר לדרוש מראש ישיבה שיענה לדרישות שאינן עומדות בקו אותו הוא מנחה מאז ומעולם בישיבתו !!
אז עכשיו מי שמתחתן מוקדם ומקיים את דברי חז"ל הוא "משוגע"...מיעוט?
רוב גדול, כל המשוגעים לדבר.
אתה מבין לבד את הביקורת שאתה רואה שלא מקבלים תשובות...המבקרים בד"כ אינם משוייכים לעולם הישיבות ואינם מכירים את התמונה מבפנים,
איך אפשר להבין ביקורת כזו?
ותגיד לי @מרנן ורבנן@אור יעקב אני קצת מנסה להבין לאן כת"ר חותר בדיון, ולא ממש מבין.
ב"ה לכל ישיבה יש את ראש הישיבה ואת רבותיה, מי שמתאים לו דרכם שיבוא וישלח לשם את ילדיו, מי שלא לא, ושלום על ישראל.
מהיכן הרצון לנסות לשנות את כל העולם ולבקש שירקדו דווקא לפי הקצב של החליל שלך?
מאמר חז"ל לא הופך אף אדם לנורמלי יותר או פחות. רוב מי שמחליט לעשות דבר כזה אינו מודל לחיקוי בשום נושא מסיבות אוביקטיביות למהדרין, והרבה שנים אחורה.אז עכשיו מי שמתחתן מוקדם ומקיים את דברי חז"ל הוא "משוגע"...
זה לא קצת מוגזם?זונחים את דברי חז"ל והפוסקים בגלל שיקולים אישיים.
הגרי"ג ריכך את דעתו בערוב ימיו, אבל אני עדיין חושב שראשי הישיבות יתנו את הדין על מרייתם בדבריו.גם על קצב והספקים יש מכתבים חריפים מאוד מהרב שך ומהרבה גדולים כולל הגרי"ג אדלשטיין, אבל רוב ככל הישיבות לא נוהגות כך, ויש לזה סיבה.
כלל וכלל לא מוגזם.זה לא קצת מוגזם?
יש להם את הדעה שלהם, ומחלוקות חריפות בין ענקי התורה תמיד היו.
אני בכלל סבור שהנהגת ישיבה היא תחום בפני עצמו, ויש בה שימוש ת"ח בפני עצמו. כמו שהמלחמה בציונות צריכה שימוש ת"ח מדורות קודמים שעסקו בזה במאתיים שנה האחרונות או מתלמידיהם, וכמו שכמובן פסיקת ההלכה, וכן דיינות אבן העזר, ודיינות חו"מ או דיני שכנים וכדומה. בכל דבר יש את השימוש ת"ח הנוגע לעניין.
ובתחום זה של צורת ישיבה - באקלים של סביבה חילונית, ומציאות של נשים עובדות ובעלים אברכים [שלא היתה רוב השנים בכלל ישראל], יש לראשי הישיבות יתרון.
גם על קצב והספקים יש מכתבים חריפים מאוד מהרב שך ומהרבה גדולים כולל הגרי"ג אדלשטיין, אבל רוב ככל הישיבות לא נוהגות כך, ויש לזה סיבה.
יישר כוח - עיינתי.והרב @שאינו יודע לשאול
בזמנך הפנוי תעיין בספר "הגיע זמן" (באוצה"ח) עמ' 81 והלאה.