דעת רבי בן ציון אבא שאול (בלבד!) בענין הפאה נכרית!

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
מח"ס חן וכבוד סיפר לי שפעם ביקר עם אשתו אצל פיאנית בסנהדריה מורחבת בירושלים ששמה פנינה מועלם, וכששמעה שהוא מחבר ספר בענין, סיפרה להם שהיא אחיינית של הגרב"צ, ואמרה להם שאשתו הזמינה אצלה פאת קאסטם מהודרת, על מנת להחליף את הפאה שלה שהתחילה להיראות "קש", ואז הלכה לגרב"צ והראתה לו את הפאה החדשה והישנה, ושאלה מה עדיף, וענה "ברור שהחדשה עדיפה"... ואמרה שיש לה תמונות מהאירוע הזה שהרבנית הלכה עם הפאה החדשה, רק לא רצתה להראות (וכמובן שלא לפרסם) משום צנעת הפרט.
יש (ביוטיוב) תיעוד מלפני 35 שנה, שרואים את כלתו של הגרב''צ עם פאה 'מודרנית' (בבר מצוה לבנו של ר' אליהו - ר' בן ציון) לידו
(כמובן לא ראיתי, אבל סיפרו לי)
 
נערך לאחרונה:
יש (ביוטיוב) תיעוד מלפני 35 שנה, שרואים את כלתו של הגרב''צ עם פאה 'מודרנית' (בבר מצוה לבנו של ר' אליהו - ר' בן ציון) לידו
(כמובן לא ראיתי, אבל סיפרו לי)
אמרו לי שגם בהסרטה ממסיבת ההוצאה לאור של אור לציון ח"ב ניתן לראות זאת בבירור גם על אשתו של הגרב"צ
 
דעת מו"ר ועט"ר היה בצורה ברורה מאוד - לאסור מטעמי צניעות ולא מטעמי הלכה, כי בהלכה יש דעות לכאן ולכאן ולא רצה להיכנס להתיר או להחמיר, ודעתו לא היתה נוחה בזה כלל, ועל אשתו וכלתו זה לא היה לו נוח לו בזה כלל, ולא רק בזה אלא בהרבה תחומים אחרים, לא היה דעתו נוחה לו בזה.
ואין כאן מקום להאריך בזה כלל כי רבה בזה דברים שאין רוח מו"ר נוחה בזה.
 
דעת מו"ר ועט"ר היה בצורה ברורה מאוד - לאסור מטעמי צניעות ולא מטעמי הלכה, כי בהלכה יש דעות לכאן ולכאן ולא רצה להיכנס להתיר או להחמיר, ודעתו לא היתה נוחה בזה כלל, ועל אשתו וכלתו זה לא היה לו נוח לו בזה כלל, ולא רק בזה אלא בהרבה תחומים אחרים, לא היה דעתו נוחה לו בזה.
ואין כאן מקום להאריך בזה כלל כי רבה בזה דברים שאין רוח מו"ר נוחה בזה.
צניעות זה לא טעמי הלכה??
 
ניתן לומר בודאות שראיה מבני המשפחה אין להביא שהרי רבים וטובים דעתם להכא או להתם אבל אינם כופים דעתם בנושא זה מחמת המבוכה הרבה והקושי החברתי הגדול.
ולעניין דעתו ההלכתי:
ברור כביעתא בכותחא שהרב היה מורה לתלמידיו הן לאיסור והן להיתר
באול"צ אינו כותב שמותר אלא מיישב דעת הבאר שבע, אבל אין שם הוראה כמו בשאר התשובות שישנה הכרעה ברורה בסוף
אני שמעתי מתלמידו הרב זכריה ר"י לב אליהו וכן בשם תלמידו הגר"ש מזרחי [רב קהילה בארגנטינה] שאמר להם שמותר בצורה ברורה ולכתחילה
מאידך הגר"ב שרגא אומר בשמו לאיסור וכן עוד מתלמידיו
א"כ יש כאן סתירה בהוראתו, ויש ליישב, אבל בוודאות לחלק הורה כך ולחלק כך
אמר לי ת"ח אחד שנ"ל שהיה מורה לפי המוצא של השואל שהיו ערים בחו"ל שנהגו בזה היתר וע"כ כך
והיו מקומות בחו"ל שהקפידו בזה ואין להם מנהג וע"כ הורה לאיסור
ודו"ק
 
דעת מו"ר ועט"ר היה בצורה ברורה מאוד - לאסור מטעמי צניעות ולא מטעמי הלכה, כי בהלכה יש דעות לכאן ולכאן ולא רצה להיכנס להתיר או להחמיר, ודעתו לא היתה נוחה בזה כלל, ועל אשתו וכלתו זה לא היה לו נוח לו בזה כלל, ולא רק בזה אלא בהרבה תחומים אחרים, לא היה דעתו נוחה לו בזה.
ואין כאן מקום להאריך בזה כלל כי רבה בזה דברים שאין רוח מו"ר נוחה בזה.

לא הבנתי כיצד באמצעות הסיסמאות הנבובות האלה אתה רוצה לסלף לעוות ולעקם את דבריו הברורים של הגרב"צ שהתיר בשופי גם בספרו אור לציון חלק א' וגם בספר אור לציון חלק ב', ובדרשתו אמר במפורש שזה עדיף ממטפחת.

ואם "לא היה רוצה להיכנס להתיר או להחמיר" לא היה טורח לבאר ולבסס את ההיתר בספרו, ובוודאי לא היה מורה לרבים להתיר גם בכתב וגם בעל פה.

ומי התיר לך להוציא שם רע על אשתו וכלתו ועל בנו יחידו זצ"ל שהעיד בפה מלא שהגרב"צ הנהיג בביתו פאה ולא מטפחת וכן הורה לכלתו?

ואפילו תלמידו הרב ברוך שרגא שדעתו לאסור פאה והעיד בשמו לאסור, העיד בעל כרחו שלא בטובתו שהגרב"צ אמר לו שפאה עדיף מהמטפחות הנפוצות בימינו שעל ידן מתגלות קצת שערות.

איזה היתר יש לסלף ולעוות "לזיכוי הרבים" בסיסמאות ד"ל ואכמ"ל?
 
ניתן לומר בודאות שראיה מבני המשפחה אין להביא שהרי רבים וטובים דעתם להכא או להתם אבל אינם כופים דעתם בנושא זה מחמת המבוכה הרבה והקושי החברתי הגדול

זה אתה יכול לומר על נכדותיו של הגר"ע יוסף שלובשות פאה, לא על הגרב"צ שגילה דעתו במפורש להתיר בכתב ובעל פה ונימק זאת בבהירות רבה.

ממש מפליא כיצד יושבים ומוציאים שם רע על משפחתו של צדיק כאילו לא כתב בזה כלום וכאילו לא אמר בדרשתו במפורש שפאה עדיף.
 
באול"צ אינו כותב שמותר אלא מיישב דעת הבאר שבע, אבל אין שם הוראה כמו בשאר התשובות שישנה הכרעה ברורה בסוף

באור לציון הבליע דעתו ולכן לא כתב מסקנה. אבל גם עיוור יכול לראות את המסקנה הברורה שעולה מהדברים, הן מצד הלכה והן מצד צניעות (הלא כל דת יהודית עניינה צניעות).

ובחלק ב' (שם עבר על ההלכות ועל הביאורים הדק היטב) נכתב במפורש היתר לצאת לרשות הרבים.

וגם שם הובלע בהערה ולא בגוף ההלכה, מהטעם הנזכר שלא רצה בפרסום הדבר בגלל ידידו הגר"ע.
 
אני שמעתי מתלמידו הרב זכריה ר"י לב אליהו וכן בשם תלמידו הגר"ש מזרחי [רב קהילה בארגנטינה] שאמר להם שמותר בצורה ברורה ולכתחילה

ובכל זאת אתה כותב שאין להביא ראיה מבני המשפחה?

לאחרים התיר לכתחילה, ולבני משפחתו לא התיר או העלים עין בעל כרחו?
 
אמר לי ת"ח אחד שנ"ל שהיה מורה לפי המוצא של השואל שהיו ערים בחו"ל שנהגו בזה היתר וע"כ כך
והיו מקומות בחו"ל שהקפידו בזה ואין להם מנהג וע"כ הורה לאיסור
ודו"ק

המילה "ודו"ק" לא יכולה לחפות על שטויות והבלים, וכמו ידידך שהשתמש באכמ"ל.

ואם היה מורה לפי המוצא של השואל, לא היה מתיר בספרו ובדרשתו לכל דיכפין. אלא ברור ופשוט שהורה במתכוון בצורה כזו כדי לבלבל את הציבור ושלא יתפרסם בשמו שהוא מתיר. וכן העיד כאן אחד הת"ח הכותבים בפורום שאמר לו במפורש לא לפרסם.
 
אני שמעתי מנכד של אחיו שלמד איתי בישיבה שאמר לו שזה מותר מדין כיסוי אבל לא גרע מבגד אדום

כנראה השתבשה השמועה בדרך הטלפון השבור, וביאור דבריו הוא שפאה פרוצה לא גרע מבגד אדום, והדברים פשוטים, וכן כתב גם הגר"מ שטרנבוך.

אבל סתם פאה הנפוצה ברחוב, אין שום קשר בינה לבין בגד אדום (שגם אותו התירו הפוסקים במקום שהוא נפוץ).
 
וזאת למודעי שבשעה 12 בלילה הזה הלכתי לישון לאחר קריאת שמע, ובחלומי אני בכותל המערבי ויש שם אולם שמחות צמוד לכותל המערבי (במציאות אין, אבל כך חלמתי), והסתבכתי בחניה שם ולבסוף חניתי צמוד לאולם ונכנסתי, ובאולם אני פוגש את הגרב"צ אבא שאול שאומר לי "מוציאים עלי שם רע, לך ותתקן את הדבר!!" והתעוררתי בבהלה, כשעתיים אחר שנרדמתי, נטלתי ידיים ובירכתי ברכות התורה והלכתי לראות מה התחדש בפורום והנה אמת נכון הדבר, הוציאו שם רע עליו ועל משפחתו.
 
וזאת למודעי שבשעה 12 בלילה הזה הלכתי לישון לאחר קריאת שמע, ובחלומי אני בכותל המערבי ויש שם אולם שמחות צמוד לכותל המערבי (במציאות אין, אבל כך חלמתי), והסתבכתי בחניה שם ולבסוף חניתי צמוד לאולם ונכנסתי, ובאולם אני פוגש את הגרב"צ אבא שאול שאומר לי "מוציאים עלי שם רע, לך ותתקן את הדבר!!" והתעוררתי בבהלה, כשעתיים אחר שנרדמתי, נטלתי ידיים ובירכתי ברכות התורה והלכתי לראות מה התחדש בפורום והנה אמת נכון הדבר, הוציאו שם רע עליו ועל משפחתו.
לך ותתקן את העוול שעשית לו ...
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית