פפושדו - דעת רבותינו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
מה קשור לאיות השם?! כך היא דרכה של תורה? כשאין לך מה לענות אתה עובר להתקפות אישיות?!
ומה זה קשור מי אומר? קשור מה הוא אומר!
אם הוא אומר דברים של טעם, אז למה לא לשמוע לו, או לכה"פ לחשוש, או לכה"פ לעיין בדבר?
כוונתי היא, שהיות והרב יוסף עוסק בזה שנים טובא.
והוא גם היום עומד על דעתו בעניין. לא כל טענה של איזה רב חשוב ככל שיהיה תערער לי את ההלכה.

אני האחרון שיתקיף רבנים בכלל.
 
כוונתי היא, שהיות והרב יוסף עוסק בזה שנים טובא.
הוא גם עוסק שנים 'בהוראה הלכה למעשה' בתקיפות. וראה באשכול הסמוך מקצת מן המקצת מן הטעויות שלו.
מה שאני מעלה באשכול הסמוך הוא רק מהתקופה האחרונה ממש.
מה ששמעתי ב20 שנה האחרונות אין הפה יכולה לדבר, ולא הקולמוס יכול לכתוב.
מספיק לראות את התמליל הנ"ל שבו רואים את רמת ההבנה של המושגים העדינים והחילוק בין הדברים כדי להבין זאת.
 
הוא גם עוסק שנים 'בהוראה הלכה למעשה' בתקיפות. וראה באשכול הסמוך מקצת מן המקצת מן הטעויות שלו.
מה שאני מעלה באשכול הסמוך הוא רק מהתקופה האחרונה ממש.
מה ששמעתי ב20 שנה האחרונות אין הפה יכולה לדבר, ולא הקולמוס יכול לכתוב.
מספיק לראות את התמליל הנ"ל שבו רואים את רמת ההבנה של המושגים העדינים והחילוק בין הדברים כדי להבין זאת.
הגרש"מ עמר שליט"א נכנס לעובי הקורה ודן בחומרי ההתפחה והשיב למ"ש הגר"א בקשי דורון זצ"ל
 
דעת הרב דוד שליט"א:
הובא כבר כאן:
 
מבלי לחוות דעה.
רק מביא ציטוט:



"ומעניין על כולם אף אחד לא מדבר. על מה מדברים הרבה אנשים לאסור? על פפושדו. פפושדו, מרן הרב עובדיה יוסף ע"ה הוא הקים את זה. ואני דיברתי עם שני רבנים שהם היו ה'ידא אריכתא' של הרב - רבי אליהו שרים ע"ה והרב משה מאיה יבדל לחיים, ואני שאלתי אותם שאלות נוקבות".

"ואני לפני כשלוש או ארבע או חמש שנים (אני לא זוכר תאריך) הלכתי לשם כמה שעות מההתחלה ועד הסוף. ואני גם הייתי בכרמל כשהיו לוקחים משם, לראות איך לוקחים וכו'. ובד"כ כאשר אני הולך למקום, בכל מקום אני מוצא הערות (והרבה הערות!), שם לא הייתה לי אפילו הערה אחת! באמת הם עושים... מי שאוכל מצה שמורה, שם זה לא קמח של שמורה, אז הוא לא יכול לאכול את זה בפסח. אבל מלבד הבעיה הזאת של שמורה, אין שום חסרון! עשוי על הצד הטוב ביותר! והם עשויים בצורה מאד שונה מכל העוגיות, יש להם צורה ייחודית. ככה שזה לא מכשיל אף אחד. ודאי שאפשר לאכול. מי שהוא אוכל מצה רגילה, ודאי יאכלו וישבעו, בלי שום בעיה".

"כל הדברים ש... אני לא רוצה לפרט, היה לי ויכוח עם אחד הרבנים הראשיים בצורה גלויה ומפורסמת. ואני אין לי בזה שום מגע. רק אני אומר לכם זה דבר היחידי שאפשר לאכול. ועל כל השאר שיש בהם פיקפוקים עצומים, עצומים ממש, עליהם אף אחד לא מדבר. "כולם מותרים לכם, כולם שרויים לכם", רק על זה. זה חבל. זה טעות. זה כדאי להמנע מכולם, אבל אם אדם יש לו צורך או לילדים, יקח פפושדו, זה הכי היחידי שאפשר להמליץ עליו. השאר יש בהם בעיות, בעיות רבות לא מעט, והיום עושים גם וופל של פסח מקמח ועושים" וכו'.
 
הוא גם עוסק שנים 'בהוראה הלכה למעשה' בתקיפות. וראה באשכול הסמוך מקצת מן המקצת מן הטעויות שלו.
מה שאני מעלה באשכול הסמוך הוא רק מהתקופה האחרונה ממש.
מה ששמעתי ב20 שנה האחרונות אין הפה יכולה לדבר, ולא הקולמוס יכול לכתוב.
מספיק לראות את התמליל הנ"ל שבו רואים את רמת ההבנה של המושגים העדינים והחילוק בין הדברים כדי להבין זאת.
לא ראיתי אצל עדיין רב שיודע ללמוד.

ודי בזה.
 
לגבי דעת הרב אופיר:
השבת הרב אופיר מלכא היה בעירנו (צפת) והלכתי אתו לשיעורים, ודיברנו רבות בעניין הפפושדו, ואמרתי לו שזה לא נכון מה שכתב שהיום אין חומרי התפחה, והוא אמר לי שהיה כמה שנים שלא השתמשו בהם אבל עכשיו חזרו, והוא תיקן את זה במהדורות החדשות, ועוד.....
הסתכלתי בחנות במרכיבים ובעוגיות של חברת גטניו נכתב שיש חומרי התפחה e500ii ו- e503ii.
מנגד בעוגיות של חברת פפושדו חצי מצופות שוקולד לא כתוב כלל שיש חומרי התפחה.
(זה מה שראיתי באקראי לא בדקתי כל הסוגים).
 
מנגד בעוגיות של חברת פפושדו חצי מצופות שוקולד לא כתוב כלל שיש חומרי התפחה.
(זה מה שראיתי באקראי לא בדקתי כל הסוגים).
כתוב מווסתי חומציות, זה לא קשור ליצירת גזים על ידי סתירת חמוצה?
 
מנגד בעוגיות של חברת פפושדו חצי מצופות שוקולד לא כתוב כלל שיש חומרי התפחה.
גפ במצופות וגם בעוגיות רגילות של פפושדו יש את החומרים הנ"ל. בדקתי עכשיו לידי.
 
תעיין בתשובות שלו שם. תראה שלא זכר ולא הזכיר מזה כלל.

זה מה שאני טוען כבר מתחלת השרשור, ואין קול ואין עונה ואין קשב.

טענתי טענה זו כבר לפני כמה שנים כשעלתה הפרשה הזו.

והוא אשר כתבתי.

הם לא רוצים לדעת ומעדיפים לטמון ראשם בחול.
זה הפך למלחמת דת, קידוש השם. ללכת בדרכי....
גם אם...
כבוד החכם...
עדיף.
וכי הכשיל את כולם?
והן שקשה להודות בטעות אחרי כ''כ הרבה שנים.

ואגב, יש כאן גם בעיה של מלח שמבואר במשנ''ב להחמיר, ועשה הגרע''י חילוק בסוגי המלח
ושוב חומרי התפחה וחידושו של הרב עמאר
אני מבקש שיבחינו שאין כאן קשר למחלוקות מרן ורמ''א לגבי מצה עשירה, אלא בעיה חמורה ביותר.
מחלוקת אחרונים האם זה כרת, או לא.
לא בקשנו חומרות הידורים
ביקשנו יהדות!
וזה זכותו של רב לאחוז כהרב עמאר או הרב אברהם יוסף, וכולם אהובים.
אבל יש לנו כלל המפורש בגמרא רמב''ם ושו''ע
בשל תורה, שני בתי דינים, החל אחר המחמיר!
 
נערך לאחרונה:
אנשי גזור הדבק טוענים
דרב מובהק וגדול הדורות שאני
יש לך מה להשיב?
הרב בקשי דורון גם היה מעריך ומעריץ של הגרע''י זצ''ל, והוא היה גאון גדול, ומעיין נפלא, והכרתיו אישית. ובענין זה סבר שזה חמץ גמור.
גם הגרש''י זעפרני כתב תשובה לרב עמאר וסבר שזה חמץ גמור.
הגרע''י בחומרי התפחה פחות נכנס בעצמו וסמך ידו על הרב עמאר.
אין בעיה. זה חידוש ענק.
אבל רואים שבענין זה רבו גם רבו גם מתלמידיו ושומעי לקחו של הרב לאסור.
ואף הוא זכורני בצעירותי שהיה מצרף מכתב להיתר, ולאחר מכן ירד. ושמעתי בפירוש מהגאון ר' גדעון בן משה שהיה זה ע''פ בקשתו של אותו רב מובהק הגרע''י בגלל שראו שרוב חכמי הדור מפקפקים, לאסור לא אמר, אבל לחתום שזה היתר גמור, גם לא. ולכן ביקש שלא להדפיסו.
 
דבר אחד ברור מאוד.
הנושא כאן בכלל לא הלכתי, ואין זה שייך אם אני פוסק כרב אלמוני או כפוסק פלמוני.
הנושא כאן עובדתי לגמרי.
יש חשש החמצה/כרת או לא.
כיון שרבו גם רבו "הכימאים" ואנשי המדע שסוברים שיש בזה חומר התפחה/החמצה
ואין שום ראיה ברורה גמורה וחלוטה שזה לא כך,
הרי זה ביותר מספק כרת.
ובזה תם הענין למתעקשי המתעקשים.
 
כתוב במרכיבים גם "ביצים מפוסטרות", כלומר, ביצים מבושלות במים, מסתמא לא לגמרי, כי לא רואים ביצים קשות, מדוע לא מדברים גם על המים האלו?
וכי אפשר לנגבן לגמרי אם הן לא קשות ממש?
 
כתוב במרכיבים גם "ביצים מפוסטרות", כלומר, ביצים מבושלות במים, מסתמא לא לגמרי, כי לא רואים ביצים קשות, מדוע לא מדברים גם על המים האלו?
וכי אפשר לנגבן לגמרי אם הן לא קשות ממש?
ניתן להניח שנותני הכשרות נתנו דעתם על פרט בולט ומשמעותי זה.
כל דברי זה אחרי שיצאנו מנקודת הנחה שרמת הכשרות סבירה פלוס מינוס.
 
אבי שליט''א שימש כראש מחלקת הכשרות באחת מהערים בארץ. ביקשו ממנו לתת כשרות על מצה עשירה.
והוא מספר הביאו את כל החומרים "כשר לפסח", אבל המצה עשירה הייתה חמץ גמור...
הביאו ביצים קפואות ושמו בתוך מכיון שביצים זה כמו מי פירות...
אבל הוא אמר להם "יש כאן מים", שאלוהו, אבל זה כשר לפסח?
וכך היה מלח
וחומרי התפחה כשרים לפסח...
אבל מצה עשירה חמץ גמור...
אינני בא להשוות להשגחה כאן. אבל בא לומר כי בצורה תעשייתית מאד קשה לבדוק, ולהגיע לתוצאה נאה.
זאת מלבד בעיית חומרי ההתפחה והמלח המצויים כאן בודאות.
 
כתוב במרכיבים גם "ביצים מפוסטרות", כלומר, ביצים מבושלות במים, מסתמא לא לגמרי, כי לא רואים ביצים קשות, מדוע לא מדברים גם על המים האלו?
וכי אפשר לנגבן לגמרי אם הן לא קשות ממש?
כמדומה שביצים מפוסטרות הכוונה שהרתיחו אותם כשהם במצב נוזלי. לא שהוסיפו מים.
 
אבי שליט''א שימש כראש מחלקת הכשרות באחת מהערים בארץ. ביקשו ממנו לתת כשרות על מצה עשירה.
והוא מספר הביאו את כל החומרים "כשר לפסח", אבל המצה עשירה הייתה חמץ גמור...
הביאו ביצים קפואות ושמו בתוך מכיון שביצים זה כמו מי פירות...
אבל הוא אמר להם "יש כאן מים", שאלוהו, אבל זה כשר לפסח?
וכך היה מלח
וחומרי התפחה כשרים לפסח...
אבל מצה עשירה חמץ גמור...
אינני בא להשוות להשגחה כאן. אבל בא לומר כי בצורה תעשייתית מאד קשה לבדוק, ולהגיע לתוצאה נאה.
זאת מלבד בעיית חומרי ההתפחה והמלח המצויים כאן בודאות.
לא הבנתי היכן היה מים?
היכן היה מלח? (גם אם היה רק לכתחילה לדעת השו"ע לא אמורים להשים מלח אבל חמץ גמור? אפילו לרמ"א זה רק קנס שאסור בדיעבד).
חומרי התפחה זו באמת שאלה גדולה.
 
נערך לאחרונה:
לא הבנתי היכן היה מים?
ברגע שהביצים קפואות, הרי יש קרח על הביצים, וכשמכניסים לתערובת ביצים קפואות מכניסים להדיא מים לתוך המצה עשירה.
היכן היה מלח? (גם אם היה רק לכתחילה לדעת השו"ע לא אמורים להשים מלח אבל חמץ גמור? אפילו לרמ"א זה רק קנס שאסור בדיעבד).
שו"ע אורח חיים - סימן תסב ז - יש לברר המלח מחטים שלא יהיו בתוכו, כי כשהמלח מתלחלח הוא נכנס מעט מעט בחטים ומתחמץ:
(12) משנה ברורה סימן תסב
(כה) ומתחמץ - החטה ושוב פולטת החטה טעם החמץ במלח.
1744322918899.png
מבואר במשנ''ב וכה''ח חילוק בין מלח הבא מן הים, ע''י בישול, לבין מחצבות, ע''ש. (וע''ז מסתמך הגרע''י בפפושדו)
חומרי התפחה זו באמת שאלה גדולה.
הכל ביחד, א''א לתת כשרות לפסח, וחמץ גמור!
 
ראשי תחתית