מתאבק בעפרו
חבר חדש
- הצטרף
- 22/6/25
- הודעות
- 26
מהו העיון שלהם, (מה זה עיון "ספרדי" ?)
העיון של מהרש"א ומשמרות כהונה וכל מפרשי הש"ס עד לפני מאה מאתיים שנה, ואם קשה לך לעיין בספרים הנ"ל תפתח את שמונת ספרי ארים נסי, ןתראה את האור
מהו העיון שלהם, (מה זה עיון "ספרדי" ?)
העיון של מהרש"א ומשמרות כהונה וכל מפרשי הש"ס עד לפני מאה מאתיים שנה, ואם קשה לך לעיין בספרים הנ"ל תפתח את שמונת ספרי ארים נסי, ןתראה את האור
בדברים השליליים שבישיבות האשכנזיות (ויש למכביר) בזה הם נצמדו לפורת יוסף ולמעלה בקודשמהו העיון שלהם, (מה זה עיון "ספרדי" ?)
מנא לך ?
אולי זו גריעותא ?
מנא לך ?
תוכל לבדוק מכאלה שלמדו שם או שתקח יום אחד ותבוא לראות בעיניך , האמן לי לא תתאכזב (ואין פה יח"צ ושכנוע, כי ב"ה מאות מתדפקים על דלתות הישיבה ולא זוכים להתקבל ואולי בנך כן יזכה מי יודע)
ביום שבו אתה ושכמותך תצביעו בגאון גם על המעלות והשבחים של חכמינו ולא להתעסק רק בהלקאה עצמית, ולמרבה האבסורד אשכנזים שמוח בקודקדם יותר נזקקים לספרי הספרדים (והמהדו' החדשות של ספרי הספרדים שיוצאים על ידם מראים זאת בעליל), אז הספרדים יוכלו גם להתחיל לשנות לבקר את עצמם. והתחושה מדבריך לכל האורך היא, שאנו חייבים את כל מעלותינו ותורתנו וכו' וכו' לאחינו האשכנזים, וד"בלעולם יעסוק אדם היכן שליבו חפץ,
ואילולא המדקדקים ומפרשני התנ"ך והפילוסופיה וההגות והפייטנים, היהדות היום היתה נראית משהו אחר לחלוטין.
כולם נצרכו לדורות ולכך נבואתם נכתבה, וכולם נשלחו מן השמים.
אבל אני היום כשאבוא לפרש את התלמוד (שאצלי זה העיסוק העיקרי), אני לא אתפוס מישהו ספרדי כי אני ספרדי, ואז מה שהוא יכתוב זה קדוש אני לא אשכנזי. - לא! פשוט לא.
אני אגש לדברים עניינית, ואברור לי מה שנוגע לי.
ולכן היום בחינוך, ובשיטת הלימוד (נושא האשכול) פחות ופחות אזדקק לחכמי ספרדי בלימוד השוטף הנז', וגם פחות ופחות לחכמי פורת יוסף שכיום לא נשאר מתורתם כמעט מאומה (דנו ע"ז בארוכה), ובמקביל לא אדחה כל מה שרב מסויים דוחה כל הזמן, רק בגלל שזה אשכנזי מדאי, לא! זה טוב גם לספרדים, ואקח את זה.
אני לא חושד, אני רק קראתי פוסטים שככה"נ כותביהם כתבו אותם מתוך להט הויכוח ויצר ההתנצחות (ויצר העדתיות) מבלי לחושב פעמיים.
אבל בטוחני שגם הם לא מסכימים לגמרי עם חלק ממה שכתבו.
ויישר חילם של המודים על האמת.
בדברים השליליים שבישיבות האשכנזיות (ויש למכביר) בזה הם נצמדו לפורת יוסף ולמעלה בקודש
ביום שבו אתה ושכמותך תצביעו בגאון גם על המעלות והשבחים של חכמינו ולא להתעסק רק בהלקאה עצמית, ולמרבה האבסורד אשכנזים שמוח בקודקדם יותר נזקקים לספרי הספרדים (והמהדו' החדשות של ספרי הספרדים שיוצאים על ידם מראים זאת בעליל), אז הספרדים יוכלו גם להתחיל לשנות לבקר את עצמם. והתחושה מדבריך לכל האורך היא, שאנו חייבים את כל מעלותינו ותורתנו וכו' וכו' לאחינו האשכנזים, וד"ב
אכן כן כל הרשימה היפה הזאת (והיא חלקית ביותר) קיימת אצל האשכנזים (גם בגבעה בירושלים ובני ברק) בשפע ובישיבה המפוארת בבני ברק בל יראה ובל ימצאכגון מה, לזלזל בגדולי תורה ?
ללבוש מודרני ?
לדבר בחוסר דרך ארץ למבוגרים ?
לקרא עיתון ?
לשחק כדורגל ?
לפצח גרעינים ?
לשתות בירה ?
לעצור טרמפים ?
בוא תספר לנו מה בדיוק אין שם שיש אצל אשכנזים ?
אכן כן כל הרשימה היפה הזאת (והיא חלקית ביותר) קיימת אצל האשכנזים (גם בגבעה בירושלים ובני ברק) בשפע ובישיבה המפוארת בבני ברק בל יראה ובל ימצא
מה אתה מכיר? אם כא רחמים נעולה רוב היום אז מה ראית? בפיצות ובטקיות בני ברק מי צופה במשחקים? הבט ימין וראהאשרי המאמין, אני קצת מכיר...
(ועכ"פ זה לא קשור לספרדים ואשכנזים, כי זה קיים אצל כולם).
מה אתה מכיר? אם כא רחמים נעולה רוב היום אז מה ראית? בפיצות ובטקיות בני ברק מי צופה במשחקים? הבט ימין וראה
היראת שמים הפנימית שהם קונים שאין כמוה בשום ישיבה נשארת לנצח!!נעולה אכן, יש להם קוד לצאת.
אבל לא דברתי על זה, דברתי על תפיסת עולמם.
אל תספר לי שהם לא שותים בירה ולא אוכלים פיצה.
גם אם בישיבה כופים עליהם (כמו כל ישיבה סגורה), הם מוצאים את הדרך (כמו כל בחור בישיבה כזו), ובבתים שלהם שהם מקימים אח"כ רואים שאין כאן הקנייה בנפש (לא אצל כולם, אצל חלקם), אז זה לא עוזר לי.
ולכן אני כלל לא בטוח שאני רוצה שהבן שלי ילמד בישיבה שתחנוק אותו, ולכן אני גם לא אשלח אותו לר' יגאל רוזן.
רק שעם ר' יגאל רוזן אני מוצא הרבה מכנה משותף בנושאים אחרים, שעם כס"ר איני מוצא.
אני לא אומר שאין דברים טובים בכס"ר, אני רק אומר שזה לא בהכרח מתאים לי ולא בהכרח שאיפת לבי.
היראת שמים הפנימית שהם קונים שאין כמוה בשום ישיבה נשארת לנצח!!
מי שבא לשם זה על עת הכללים במטרה להתעלות בתורה ובירא"ש ואין לו ענין לברוח, כי בני ברק מלאה ישיבות "טובות" שאפשר לשתותשם בירה בבית המרש ואין למישהו ענין לבוא למקום חנוק נג הכללים ואני אומר זאת בתור מי שהיה שם שש שניםנעולה אכן, יש להם קוד לצאת.
אבל לא דברתי על זה, דברתי על תפיסת עולמם.
אל תספר לי שהם לא שותים בירה ולא אוכלים פיצה.
גם אם בישיבה כופים עליהם (כמו כל ישיבה סגורה), הם מוצאים את הדרך (כמו כל בחור בישיבה כזו), ובבתים שלהם שהם מקימים אח"כ רואים שאין כאן הקנייה בנפש (לא אצל כולם, אצל חלקם), אז זה לא עוזר לי.
ולכן אני כלל לא בטוח שאני רוצה שהבן שלי ילמד בישיבה שתחנוק אותו, ולכן אני גם לא אשלח אותו לר' יגאל רוזן.
רק שעם ר' יגאל רוזן אני מוצא הרבה מכנה משותף בנושאים אחרים, שעם כס"ר איני מוצא.
אני לא אומר שאין דברים טובים בכס"ר, אני רק אומר שזה לא בהכרח מתאים לי ולא בהכרח שאיפת לבי.