בטח... לא חשבתי שתודה אחרי שתראה דברים כאלה.פלפולי הבל, לא נהגו כן אלא במקום שלא יכלו לראות.
בטח... לא חשבתי שתודה אחרי שתראה דברים כאלה.פלפולי הבל, לא נהגו כן אלא במקום שלא יכלו לראות.
ועיין בנהר פקוד.נראה לי שהלימוד מדברי פרי האדמה שאין ראוי לעשות כן אינו מדבר על המנהג שלנו (כפי שראיתי בכל המקומות שהייתי מעודי בירושלים, לבד ממקום אחד) להוליך את ספר התורה פתוח, כי הוא מדבר על לסובב את ספר התורה, דהיינו על הילוך מיותר, וזה נראה ברור מלשונו, אבל בדרך לבימה אין חשש במה שמוליכין אותו פתוח, ואדרבה זו תחילת ההגבהה, ולכן אין טענת הגאון רבי מאיר מזוז זלה"ה מוכרחת.
לא כ"כ הבנתי על מה ההערה הארוכה... (חוץ מזה שזה לא קשור כ"כ לדיון)הערה על ספר ילקוט יוסף בעניין הולכת ס"ת פתוח
הנה בילקוט יוסף ח"ג מהדו' תשפ"א עמ' תט"ו כתוב כך בכותרת של הנושא.
"לפתוח ספר תורה בעת פתיחת ההיכל וההולכה לתיבה"
ואז מביא את המקורות, אך כל המקורות שהביא שם אינם קשורים לכותרת, ואינם קשורים כלל להולכת ס"ת.
א. תחילה הביא- את מסכת סופרים ששם כתוב ומראה פני כתיבתו לעם העומדים לימינו ולשמאלו ומחזירו לפניו ולאחריו, שמצווה לכל האנשים והנשים לראות הכתב ולכרוע ולומר וזאת התורה.
הנה כאשר יראה- דאין זה קשור להולכה כלל ועיקר, דהא שם כתוב לימינו ולשמאלו ומחזיר לפניו ואחוריו דכל זה שייך בהגבהה ולא בהולכה, וכן מה שכתוב בהמשך ולומר וזאת התורה וכו', דכל הנושא כאן הוא בהגבהה ואין קשר להולכה כלל ועיקר.
ב. מביא את הירושלמי שעל החזן המגביה את ס"ת ומראה הכתב לקהל שיקימה כראוי כדי שיראו וכו'
דגם כאן- אין קשר להולכה אלא להגבהה, ואיפכא ששם הרי כתוב "שצריך להקימה כראוי" והיינו זה ההגבהה שמקים ומרים את הס"ת.
ג. הביא את הש"ך עה"ת שכתב שכאשר הס"ת נפתח והכתב נראה לעיני העם אז מעידים עליו האנשים והנשים
דגם כאן אינו מעניין ההולכה כלל ועיקר, אלא מדבר על ההגבהה ששם פותחים ס"ת לעיני העם.
ד. אח"כ הביא את השו"ע שרואים שהגבהה נעשית קודם הקריאה ודלא כאשכנזים שזה לאחר מכן.
ושוב לא קשור לנושא דידן
ה. הביא את שער הכוונות את העניין שפותחים את הס"ת ואז רואים את האותיות וכו'.
דגם שם- אין קשר להולכה כלל ועיקר.
ואחרי שהביא את כל זה שאינם קשורים לנושא ההולכה, הביא משהו שכן קשור לנושא.
והוא את שו"ת הלק"ט- שכתב שבירושלים נוהגים להקיף הס"ת פתוח בכל ביהכ"נ להראות לעם מפני שבית הכנסת ארוך וכשיש הרבה אנשים לא כולם יראו הכתב.
אולם גם בזה המקור שהביא- עדיין אינו קשור להולכה שלנו משני טעמים א. דשם כתב שמוליך את הספר בכל בית הכנסת, ואין זה קשור להולכה שלנו שמוליך עד התיבה בלבד. ב. ובעיקר מלשונו מוכח דדיבר כלל על ההגבהה ולא על ההולכה, והוא, שכתב שם בזה"ל "ולא די שיראו כולם את הכתב במה שיגביהו את הס"ת בתיבה, ולכן הוצרכו לסובבו ג"כ בעזרה" דהיינו- שכשמגביה בשעת ההגבהה לא די שיגביהה בתיבה כיון שאלה שאחורה לא יראו, לכן שילך ויסתובב בשעת ההגבהה בכל בית הכנסת שיראו כולם הכתב.
ואם נסכם העניין- אין קשר בין הכותרת ולבין המקורות, וכל המקורות שהביא כביכול לעניין של הולכת ס"ת פתוח, אינם קשורים כי הוא זה לנושא.
וגם המקור בסוף שכן איך שהוא קשור לנושא- גם על זה הערנו שאין זה קשור עדיין להולכה שעושים היום אלה שמוליכם הס"ת פתוח עד התיבה.
הצג קובץ מצורף 8099
הצג קובץ מצורף 8100
כמו שנאמר ויש להקשות בדוחק...לא כ"כ הבנתי על מה ההערה הארוכה... (חוץ מזה שזה לא קשור כ"כ לדיון)
בהתחלה של ההערה כותב להדיא "מנהג פתיחת ס"ת והגבהתו להראות הכתוב לעם מבואר ב..."
דהיינו כל המקורות שמביא בתחילה זה לפתיחת וההגבהה, לא לפתיחה בהולכה כמו שמציין בראש. (וכמו שכתב כגוף ההלכה)
ובסוף מביא את דברי שו"ת הלקט שדנו עליו באשכול הזה.
- אז נכון שב"כותרת" היה צריך אולי לשנות במקום "פתיחת ההיכל", "הגבהה", אבל חוץ מזה הכל מבואר כרגיל.
זה הענייןבהתחלה של ההערה כותב להדיא "מנהג פתיחת ס"ת והגבהתו להראות הכתוב לעם מבואר ב..."
דהיינו כל המקורות שמביא בתחילה זה לפתיחת וההגבהה, לא לפתיחה בהולכה כמו שמציין בראש. (וכמו שכתב כגוף ההלכה)
וזהו בדיוק הדיון כאן באשכול(חוץ מזה שזה לא קשור כ"כ לדיון)
על זה נאמר "ויש להבין בדוחק"כמו שנאמר ויש להקשות בדוחק...
הדבר מצוי בכל ספרי השו"ת שיש שאלה ובתשובה יש כותרת על השאלה ומתחיל את ההלכה מתחילתה עד שמגיע לנידון, וזה לא להראת כאילו יש מלא מקורות, אלא בשביל להתחיל הענין מתחילתו, והדברים פשוטים.זה העניין
שיש פה אחיזת עיניים,
כי הקורא המצוי שקורא בספר זה, רואה כותרת "שיש להוליך ס"ת פתוח"
ומיד יש "הפצצה" כביכול של מקורות, "וואו" מאוד משכנע.
אך האמת- שרק המתבוננים והמבינים בעם [והם מועטים] שמים לב, שאין קשר בין "ההפצצה" ו "המערכה לקראת מערכה" "ולהקת אחרונים" ולבין הנושא כי הוא זה.
וזהו בדיוק הדיון כאן באשכול
מה המקור לס"ת פתוח?
הנה יבוא הקורא והמדקלם מחר ויפתח ילקוט יוסף ויאמר, תראו כמה מקורות יש לעניין הזה, וכמה אחרונים,
מה רוצים בדיוק פה הטוענים בפורום שכותבים שאין לזה מקור כמעט??
ולכן באנו לעשות סדר
על זה נאמר "ויש להבין בדוחק"
כי ההבנה בדברים אלו הם רק ליחידם והמבינים בעם [כאשר הזכרנו לעיל]
אבל פה זה שונההדבר מצוי בכל ספרי השו"ת שיש שאלה ובתשובה יש כותרת על השאלה ומתחיל את ההלכה מתחילתה עד שמגיע לנידון, וזה לא להראת כאילו יש מלא מקורות, אלא בשביל להתחיל הענין מתחילתו, והדברים פשוטים.
שו"ת הלקט מפורש. והאחרונים שהביאוהו.אבל פה זה שונה
שאין מקורות לעניין שום כלום רק כותרת גרידא
כל אחד או שקורא את ההלכה למעלה, או את כל המקורות ומבין במה מדובר.זה העניין
שיש פה אחיזת עיניים,
כי הקורא המצוי שקורא בספר זה, רואה כותרת "שיש להוליך ס"ת פתוח"
ומיד יש "הפצצה" כביכול של מקורות, "וואו" מאוד משכנע.
אך האמת- שרק המתבוננים והמבינים בעם [והם מועטים] שמים לב, שאין קשר בין "ההפצצה" ו "המערכה לקראת מערכה" "ולהקת אחרונים" ולבין הנושא כי הוא זה.
אבל פה זה שונה
שאין מקורות לעניין שום כלום רק כותרת גרידא
עברתי על השרשור פה בהרף עין, ולא הבנתי למה כולם מתעלמים מהסוף המפורש שהובא בשו"ת הלכות קטנות ובמהרי"ט אלגאזי.
וברור שהטעמים הנ"ל שייכים כיום כי במציאות קשה לכולם לראות את ראש הפרשה רק מההגבהה, וגם "שיוכלו לחזות בנועם ה"...
הצג קובץ מצורף 8021
ועל זה הבאתי 2 חילוקיםשו"ת הלקט מפורש. והאחרונים שהביאוהו.
אולם גם בזה המקור שהביא- עדיין אינו קשור להולכה שלנו משני טעמים א. דשם כתב שמוליך את הספר בכל בית הכנסת, ואין זה קשור להולכה שלנו שמוליך עד התיבה בלבד. ב. ובעיקר מלשונו מוכח דדיבר כלל על ההגבהה ולא על ההולכה, והוא, שכתב שם בזה"ל "ולא די שיראו כולם את הכתב במה שיגביהו את הס"ת בתיבה, ולכן הוצרכו לסובבו ג"כ בעזרה" דהיינו- שכשמגביה בשעת ההגבהה לא די שיגביהה בתיבה כיון שאלה שאחורה לא יראו, לכן שילך ויסתובב בשעת ההגבהה בכל בית הכנסת שיראו כולם הכתב.
יפה אז אתה מהמבינים בעם ומבין היחידיםכל אחד או שקורא את ההלכה למעלה, או את כל המקורות ומבין במה מדובר.
יפה...יש לך מנהג מגונה למחזר כל הזמן את התגובות הקודמות שלך, כבר דחיתי את מה שכתבת.
אבל הטעמים קשורים ביותר, ולכן האחרונים הביאו מנהג זה ולא "ביטלו" אותו.ועל זה הבאתי 2 חילוקים
למה זה לא קשור לעניינינו היום
אבל שוב לא היה מנהג כזהאבל הטעמים קשורים ביותר, ולכן האחרונים הביאו מנהג זה ולא "ביטלו" אותו.