כיסוי ראש אחר חדר יחוד

וע"ז מקשה עליך @אלישמע שבכל הפוסקים הספרדים לדורותיהם [למעט היביע אומר] כתבו שהיא נשואה עוד לפני הייחוד כבר בכלונסאות היא נשואה לכל דבר, וא"כ גם היום כולם חייבים לכסות ראשן עוד לפני הייחוד
אני רואה שאתם לא מבינים...
- גם לדעת ה"יביע אומר" היא "נשואה" וחופת נידה תוכיח... רק לעניין גילוי ראש כתב מרן זצוק"ל שיש לסמוך על דעת השו"ע והרמב"ם כיעויין בתשובתו.
רק להוסיף שבמציאות אנחנו יודעים שלא הקפידו על כיסוי ראש.
ועל כרחך שזה לא בגלל שלא היה יחוד, שהרי לדעתם היו נישואין גמוריןן בלא היחוד,
ועל כרחין שזה בגלל מהר"י הלוי ושבות יעקב ואם תרצה גם הרב פיינשטיין.
אתה רוצה להמציא סיבות ששום פוסק ספרדי לא כתב אותם... לחיי!
- עיקר ההיתר הוא משום שמסתמכים על כך שלא עשו חדר יחוד. וכדעת רוב ככל הפוסקים האשכנזים.
 
גם לדעת ה"יביע אומר" היא "נשואה" וחופת נידה תוכיח... רק לעניין גילוי ראש כתב מרן זצוק"ל שיש לסמוך על דעת השו"ע והרמב"ם כיעויין בתשובתו.
איני יודע מה אתה אומר כאן
הרב יצחק מסביר השכם והערב [בכתובים ובע"פ] שהיא עוד לא נשואה עד הייחוד ואעפ"כ אפשר לברך ז' ברכות
וכן הוא ביבע אומר כותב שהיא עוד לא נשואה אלא עד אחר הייחוד ואעפ"כ הוא מתיר לברך ז' ברכות יעויין בדבריו

אך הוא שיטה יחידאה- כי כל הפוסקים להדיא הספרדים כתבו שהיא נשואה עוד לפני הייחוד ולכן אפשר לברך ז' ברכות לפני הייחוד
 
אתה רוצה להמציא סיבות ששום פוסק ספרדי לא כתב אותם... לחיי!
- עיקר ההיתר הוא משום שמסתמכים על כך שלא עשו חדר יחוד. וכדעת רוב ככל הפוסקים האשכנזים.

אתה רוצה להמציא סלט שלענין זה היא נשואה, ולענין זה לא - לחיי!
 
איני יודע מה אתה אומר כאן
הרב יצחק מסביר השכם והערב [בכתובים ובע"פ] שהיא עוד לא נשואה עד הייחוד ואעפ"כ אפשר לברך ז ברכות
וכן הוא ביבע אומר כותב שהיא עוד חא נשואה אלא עד אחר הייחוד ואעפ"כ הוא מתיר לברך ז' ברכות יעויין בדבריו

אך הוא שיטה יחידאה- כי כל הפוסקים להדיא הספרדים כתבו שהיא נשואה עוד לפני הייחוד ולכן אפשר לברך ז' ברכות לפני הייחוד
אז לך תשנה שוב את תורת מרן זצוק"ל...
- הוא סובר שוודאי העיקר כמנהג ולכן חופת נדה מהני, וודאי שנחשבת "נשואה".
ומרן שליט"א ביאר למה אפי' שלדעת מרן השו"ע שהיא לא נשואה אפשר לברך את הברכות.
 
@אור יעקב
אגיד לך סוד קטן,
גם הפוסקים האשכנזים (איך שאתה אוהב לומר) שהורו לה לכסות ראשה לאחר היחוד,
אינו בגלל הסלט עם שיטת הרמב"ם, אלא בגלל הוויכוח האם כשנכנסה לחדר יחוד חשיב שנבעלה,
שאז לכו"ע חייבת בכיסוי ראש (אפי' לשבות יעקב והשיטות שהביאם מהר"י הלוי), או לא כיון שידוע שאין עושים בו ביאה.
אז גם אם אתה מחייב, לפחות תדע למה.
וככה"נ המתירים הם סוברים שביחוד כה"ג לא חשיבא עדיין בעולה לחייבה כיסוי.
אבל זה ברור, שאף אחד לא מהספרדים ולא מהאשכנזים, לא אז ולא היום (חוץ מאחד), סבר שאפשר לברך ז' ברכות למי שאינה נשואה, או לחילופין שאפשר לעשות סלט להחשיבה נשואה לענין אחד, ובלתי נשואה לענין אחר.
 
אתה רוצה להמציא סלט שלענין זה היא נשואה, ולענין זה לא - לחיי!
אתה רוצה לומר שמרן זצוק"ל "ממציא סלט" - לחיי!
אבל לי ברור שחכמי הספרדים (שרובם בכלל לא הורו לעשות חדר ייחוד) יסברו כמותו ולא כמו ההמצאה שלך.
גם הפוסקים האשכנזים (איך שאתה אוהב לומר) שהורו לה לכסות ראשה לאחר היחוד,
אינו בגלל הסלט עם שיטת הרמב"ם, אלא בגלל הוויכוח האם כשנכנסה לחדר יחוד חשיב שנבעלה,
שאז לכו"ע חייבת בכיסוי ראש (אפי' לשבות יעקב והשיטות שהביאם מהר"י הלוי), או לא כיון שידוע שאין עושים בו ביאה.
אז גם אם אתה מחייב, לפחות תדע למה.
הבאתי אותם להראות שהם לא סוברים כמו הרב פיינשטין. ולכו"ע אחרי חדר ייחוד צריכה לכסות ראשה.
 
אבל זה ברור, שאף אחד לא מהספרדים ולא מהאשכנזים, לא אז ולא היום, סבר שאפשר לברך ז' ברכות למי שאינה נשואה, או לחילופין שאפשר לעשות סלט להחשיבה נשואה לענין אחד, ובלתי נשואה לענין אחר.
אתה ממשיך להמציא שלדעת מרן זצוק"ל היא לא נשואה...
כבר אמרתי לך שברור שהיא נשואה לדעת מרן זצוק"ל, וכפי המנהג.
- ועיין היטב בתשובה ביחו"ד וביבי"א ותבין את החילוק בין גילוי ראש לבין הנ"ל.
 
זאת עובדא שרובן ככולן הלכו גלויות ראש בחצונה, ואין פוצה פה.
וזאת עובדא שכל הפוסקים כתבו להדיא שהיא א"א מהקלונסאות.
ההגיון הבריא אומר, שהם לא עשו סלט מוזר בין השו"ע לחולקים,
אלא הם פשוט הלכו כדעת מהר"י הלוי ושבות יעקב, בלי שום סלט.
ההגיון הבריא שבכלל רוב ככל הפוסקים גדולי ישראל ספרדים ואשכנזים הורו שלספרדים אין לעשות "חדר יחוד".

1748788600199.png1748788623487.png1748788654748.png

1748788695560.png1748788721799.png
 
אז לך תשנה שוב את תורת מרן זצוק"ל...
- הוא סובר שוודאי העיקר כמנהג ולכן חופת נדה מהני, וודאי שנחשבת "נשואה".
ומרן שליט"א ביאר למה אפי' שלדעת מרן השו"ע שהיא לא נשואה אפשר לברך את הברכות.
אני לא משנה אני רק אומר את הנתונים
הר' עובדיה סובר שיש כאן מנהג תרתי דסתרי וכפי שמסביר את זה בנו הרבה בשיעוריו
אבל לאמת מי שמעיין בפוסקים יראה שאין שום תרתי דסתרי אלא פשוט מאוד הם סברו שהיא נשואה לכל דבר עוד לפני הייחוד
 
ההגיון הבריא שבכלל רוב ככל הפוסקים גדולי ישראל ספרדים ואשכנזים הורו שלספרדים אין לעדות "חדר יחוד".
נו אתה רק מחזק את דברי @אלישמע
כי זה מה שהוא טוען שכל הספרדים לדורותיהם סברו שהיא נשואה בלי ייחוד מספיק החופה של היום העמודים זהו היא כבר נשואה [מלבד הר' עובדיה]
ברוך שכיוונת
 
אני לא משנה אני רק אומר את הנתונים
הר' עובדיה סובר שיש כאן מנהג תרתי דסתרי וכפי שמסביר את זה בנו הרבה בשיעוריו
אבל לאמת מי שמעיין בפוסקים יראה שאין שום תרתי דסתרי אלא פשוט מאוד הם סברו שהיא נשואה לכל דבר עוד לפני הייחוד
נו אתה רק מחזק את דברי @אלישמע
כי זה מה שהוא טוען שכל הספרדים לדורותיהם סברו שהיא נשואה בלי ייחוד מספיק החופה של היום העמודים זהו היא כבר נשואה [מלבד הר' עובדיה]
ברוך שכיוונת
- אני לא מבין...
אתה רוצה לומר שהפוסקים הספרדים סומכים על שיטה דחויה שלא מצינו מי שפסק אותה להלכה (חוץ מהרב פיינשטיין)!?
תביא לזה ראיה, פוסק אחד שמסביר זאת או טוען כך...
כל עוד זה לא קרה תפסיק להעמיס עליהם שיטות דחויות שלא קיבלו אותם להלכה.
 
אתה רוצה לומר שהפוסקים הספרדים סומכים על שיטה דחויה שלא מצינו מי שפסק אותה להלכה (חוץ מהרב פיינשטיין)!?
תביא לזה ראיה, פוסק אחד שמסביר זאת או טוען כך...
זה לא שיטה דחוייה
זה ראשונים מפורשים [הרא"ש והטור] כרגע אין את זה מולי אבל בעז"ה אחרי "שבועות" אתן יותר את המיקום
 
@כאחד העם
אתם לא על אותו גל, הוא מחפש שמישהו יכתוב שמי שעושה חדר יחוד יכולה לצאת ממנו בלי כיסוי ראש,
והוא לא מבין שהוא לא ימצא כזה, כי הספרדים הקדמונים כלל לא עשו חדר יחוד ולא נדרשו לסוגיא,
והאשכנזים שהורו לכסות ראש אחר היחוד זה בגלל מח' אחרת לחלוטין, מח' בת ימינו בין הרב פיינשטיין לשאר הפוסקים.
ובכה"ג, לא צריך שיהיו עוד 15 מוצי"ם שיסברו כמו הרב פיינשטיין, (ובלא"ה הרי מי שיסבור כמותו הוא מסתמא "לא רב"), אלא זו מח' שקולה, ומותר לאדם לבחור לעצמו איזו דרך ישרה שיבור לו. (ובפרט שרוב הפוסקים האשכנזים בני ימינו מתבטאים בלשון "ואצלינו נוהגים" דמשמע שאין זו הוראה גורפת, רק לחומרא).

והנתון הברור הוא, שהפוסקים הספרדים הקדמונים החשיבוה לאשת איש גמורה מחד, והן היו גלויות ראש מאידך (בלי חדר יחוד), והמוצָא היחיד הוא משום סמכו על המובא בשבות יעקב (אא"כ עושים סלט). - ואם אמנם זה לא כתוב, הרי שהסלט הזה ודאי ודאי לא כתוב (זולתי ברב אחד ובתלמידיו ממילא).

השאלה מה הפוסקים הספרדים הקדמונים היו סוברים אילו היו עושות חדר יחוד בימיהם, (האם חשיב שבא עליה או לא)? ועל זה אין לנו מידע מוחלט, ומי שרוצה לסבור כך רשאי, ומי שרוצה לסבור אחרת רשאי, אבל למה לחשוב שמי שחושב אחרת ממך הוא עבריין, את זה לא אוכל להבין (בעצם כן אוכל להבין).
 
ההגיון הבריא שבכלל רוב ככל הפוסקים גדולי ישראל ספרדים ואשכנזים הורו שלספרדים אין לעדות "חדר יחוד".

הצג קובץ מצורף 5631הצג קובץ מצורף 5632הצג קובץ מצורף 5633

הצג קובץ מצורף 5634הצג קובץ מצורף 5635
מה שכתבו בשם מרן חכם שלום זצ"ל הוא הבל הבלים ממש ולא ראוי ליחס.
וכל צורת הכתיבה בזויה ומאוסה פוליטית וחברתית ולא משיקולים הלכתיים טהורים.
 
הרב @אור יעקב
בענין אם הגר"מ פיינשטיין הוא דעת יחיד, עי' לעיל שהבאתי שגם הח"ח והשבט הלוי הורו כן
ובדור המלקטים שהבאת ממנו, הביא שכך דעת הגר"א קוטלר
וגם הגרי"ש אלישיב הורה ש"המנהג כאן שלא מגלים", ומשמע שתולה את זה במנהג, וכדעת הגר"מ פיינשטיין שזה תלוי המנהג
 
הרב @אלישמע והרב @כאחד העם
- ב"ה בחג מתן תורה ישבתי בעיון על המדוכה, ועלו לי כמה דברים שבאמת גם אני צריך לתקן אותם (אחרי שכמה שנים לא נכנסתי לסוגייא)

א. קודם כל בדעת מרן זצוק"ל אחר העיון מדבריו בתשובותיו, נראה שפקפק על המנהג הנ"ל מחמת גם שלא ברור שהיה נהוג כן קודם דורו של מרן, וגם אפשר שנהגו כן לחוש לכל השיטות ולא שמועיל בלבד המנהג הזה.
אולם צירף סברה זאת לכמה נידונים (כגון "חופת נדה" וכגון שבע ברכות בסוף החתונה שצירף זאת להא דהוי כסעודא אריכתא. עיי"ש. - ויש להוסיף שבסוף ימיו דעתו הייתה נראית שעבדינן ס"ס בברכות שדעת מרן לברך, וכ"ש כאן)

ב. לגבי שאר פוסקים הספרדים שסברו שאחרי החופה היא נשואה לכל דבר יש לכך יישוב פשוט (שנראה לי יותר ראוי מאשר לומר שסמכו על הסברא של השבות יעקב ודעימיה ששום פוסק ספרדי לא כתב להסתמך עליהם)
כיון שכל הדין שהיא נשואה בא רק מחמת "המנהג" הבו דלא להוסיף עליה, ומה שנהגו נהגו, ומה שלא נהגו לא נהגו. וזה שנהגו לומר ש"נישואין" היינו כלונסאות לא אומר שקיבלו את המנהג להחמיר בכיסוי ראש. (ויש עימי בכתובים כמה דוגמאות לכך. ואכ"מ)

ג. ובכל מקרה בדעת השבות יעקב ודעימיה מצינו לכמה אחרונים שביארו שאפי' הם מודו בייחוד גמור שגם לשיטתם תהיה חייבת בכיסוי ראש.
- ואנו שבאים עכשיו לברר דעת ההלכה בזה, פשוט לנו שהעיקר כרוב הפוסקים שמחמירים אחרי ייחוד לחייב בכיסוי ראש. (ומקצת חסידים שנוהגים להקל בכך, או מי שרבו מיקל בכך יש מקום להניח לו, אבל לנו שרואים שרוב הפוסקים מחמירים בכך וודאי שיש לנו להחמיר)

- ובכל מקרה כל הנ"ל לא כתבתי אלא לעורר על כך שראוי ביום שנמחלים לחתן (וי"א לכלה) כל העוונות, לא להכנס לספק איסור דאורייתא של גילוי הראש כמו שכתבו רוב הפוסקים, (ומי שעושה בכל זאת חדר יחוד לפחות שתשים פאה ולא "תוספות שיער" וכדו') והרבה רואים שבחתונות מחמירים בכל דבר לצאת יד"ח כל השיטות, וכ"ש כאן שנכנסים לספק איסור דאורייתא.
 
מה שכתבו בשם מרן חכם שלום זצ"ל הוא הבל הבלים ממש ולא ראוי ליחס.
וכל צורת הכתיבה בזויה ומאוסה פוליטית וחברתית ולא משיקולים הלכתיים טהורים.
מה... אתה "נפגע" ששמים לך את האמת בפרצוף!?
תראה איך הרב שם מביא כל דבר דבור על אופניו עם מקורות ומביא עדות מכ"ר על חכם שלום... לכתוב ע"ז "הבל הבלים ולא ראוי ליחס"... פשוט מגעיל.
- ויותר הגיוני שחכם שלום יסבור כמו כל הפוסקים הספרדים (והאשכנזים) שמורים לספרדים לא לעשות חדר יחוד
 
הרב @אור יעקב
בענין אם הגר"מ פיינשטיין הוא דעת יחיד, עי' לעיל שהבאתי שגם הח"ח והשבט הלוי הורו כן
ובדור המלקטים שהבאת ממנו, הביא שכך דעת הגר"א קוטלר
וגם הגרי"ש אלישיב הורה ש"המנהג כאן שלא מגלים", ומשמע שתולה את זה במנהג, וכדעת הגר"מ פיינשטיין שזה תלוי המנהג
התכוונתי לעיל בעיקר שאצל גדולי הספרדים אף אחד לא קיבל דעה זאת להלכה. (ולכן דוחק גדול לומר כמו שכתב הרב @אלישמע שמסתמכים עליו בעוד שאף אחד לא הזכיר אותו בשום פסק הלכה)
 
ראשי תחתית