כיסוי ראש אחר חדר יחוד

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
יעויין במצעדי גבר להגאון ר' גבריאל טולדנו כתובות סימן יט
1748933733772.png

וכן יעוין בתשובות והנהגות. ואכמ''ל
1748933891826.png
1748933942325.png
1748933970233.png
1748934197322.png
 
כל מה שאמרתי הוא מגדולי ישראל... (ועוד אחרי זה ישאלו פה בפורום "למה הספרדים הם רק נישה"... וודאי שאם ימשיכו לחקות את מנהגי האשכנזים ישארו בתור "נישה"...)

1748934339127.png
1748934415076.png
1748934463173.png
1748934502941.png
1748934659402.png

י
 
וכל אחד כדאי שיעיין בתשובה הנ"ל ויבין קצת מה הייתה דעתם של כל גדולי ישראל בנוגע לחדר יחוד.
 
וכל אחד כדאי שיעיין בתשובה הנ"ל ויבין קצת מה הייתה דעתם של כל גדולי ישראל בנוגע לחדר יחוד.
אל תלמד את גדולי הדור הספרדים מה לעשות.
מרן הגאב"ד לא ספרדי?
ואיתו עימו רבים מגדולי ישראל הספרדים שליט"א וזצ"ל.
 
ועוד אחרי זה ישאלו פה בפורום "למה הספרדים הם רק נישה"... וודאי שאם ימשיכו לחקות את מנהגי האשכנזים ישארו בתור "נישה"...
אתה יודע כמה אתה ושכמותך מחקים את האשכנזים בכל מעגל השנה מבלי משים.

נתחיל מחג השבועות- כל ענייני מאכלי חלב הובא ממנהגי אשכנז, והספרדים היום כולם "מהדרים" במנהג האשכנזי הזה, וכן לקשט את הבית וכד' כל זה הובא ממנהגי אשכנז.

ב'- ל"ג בעומר שסיימנו אתו ממש לאחרונה- כל עניין זה של שמחה ביום זה הובא ממנהגי אשכנז [החל במהרי"ל וכו'] והריקודים וזה שלא אומרים תחנון כל זה החל ממנהגי אשכנז, והספרדים היום כולם "אמצו" את המנהגים הללו.

ג'- מנהג לאכול פירות האילן בט"ו בשבט החל מאשכנז [כפי שציין הבני ישכר מדור הב"י], והספרדים היום מהדרין מן המהדרין במנהג הזה.

ד'- בפורים עניין התחפשות הגיע ממנהגי אשכנז.

ה'- זכר למחצית השקל שנותנים לפני פורים החל ממנהגי אשכנז [כפי שהביא הדרכי משה].

ו'- מנהגי "שמחת בית השואבה" שעושים בחול המועד סוכות הובא ממנהגי אשכנזים.

ז'- בשמחת תורה שמעלים כל הקרואים לתורה החל ממנהגי אשכנז, וכן עליית כל הנערים וכו' הוא ממנהגי האשכנזים, וכן חתן תורה ובראשית החל ממנהגי אשכנז.

ח'- לבישת "קיטל" ביום כיפור, הרבה מהספרדים נוהגים בזה היום כולל ב "פורת יוסף" וזה מנהגי אשכנז.

ט'- עשיית קידוש בבית הכנסת להולדת בת, הרבה מהספרדים נוהגים בזה היום, אע"פ שהוא מנהג אשכנזי.



ועוד כהנה וכהנה רבות

ועוד לא דיברתי על כל הניגונים המצויים בשאר ימות השנה הן "שלום עליכם" "אשת חיל" שאתה שר כל שבת [לא אתה ספציפי, אלא כללית] כל זה מניגוני אשכנז, וכן בפסח אתה שר בהגדה "והיא שעמדה" "מה נשתנה" "עבדים היינו" "דיינו" ועוד ועוד כל זה ניגוני אשכנז, ועוד רבות שירים וניגונים שאתה שר בחיי היום יום ועונות השנה הם מניגוני אשכנז
 
פוק חזי אצל כל הפוסקים האשכנזים שכולם אסרו לכלה אחרי החדר יחוד לגלות ראשה ואף אחד (חוץ מהרב פיינשטיין זצוק"ל) לא התיר ע"פ הנ"ל.
בדבר שלא קשור לקבלת הוראות השו"ע והרמ"א אין שום הבדל אם הפוסק הוא אשכנזי או ספרדי, וכפי שהעיד על עצמו הגר"י אביחצירא זצוק"ל, וכידוע.
למה לא המשכת לצטט משם גם את שיטות המקילים?
בוודאי שזה אג'נדה פוליטית...
גם את"ל שדעת חכם שלום כך, בוודאי שאין דעתו ש"חובה" לעשות חדר ייחוד ואם לא עושה כן הרבנים לא מגיעים לחתונתו...
וזו הכוונה לאג'נדה פוליטית שהראשי ישיבה עושים דברים נגד דעתם של גדולי ישראל. (בעוד שגם רבים מהרבנים האשכנזים הורו לספרדים לא לעשות חדר יחוד, ולא זו בלבד שהראשי ישיבה מורים כן אלא עוד מאיימים באיומים שלא יעלו על הדעת ה' ישמור)
מחקת את כל גדולי ישראל המתירים?
 
אתה יודע כמה אתה ושכמותך מחקים את האשכנזים בכל מעגל השנה מבלי משים

נתחיל מחג השבועות- כל ענייני מאכלי חלב הובא ממנהגי אשכנז, והספרדים היום כולם "מהדרים" במנהג האשכנזי הזה, וכן לקשט את הבית וכד' כל זה הובא ממנהגי אשכנז.

ב'- ל"ג בעומר שסיימנו אתו ממש לאחרונה- כל עניין זה של שמחה ביום זה הובא ממנהגי אשכנז [החל במהרי"ל וכו'] והריקודים וזה שלא אומרים תחנון כל זה החל ממנהגי אשכנז, והספרדים היום כולם "אמצו" את המנהגים הללו.

ג'- מנהג לאכול פירות האילן בט"ו בשבט החל מאשכנז [כפי שציין הבני ישכר מדור הב"י], והספרדים היום מהדרין מן המהדרין במנהג הזה.

ד'- בפורים עניין התחפשות הגיע ממנהגי אשכנז.

ה'- זכר למחצית השקל שנותנים לפני פורים החל ממנהגי אשכנז [כפי שהביא הדרכי משה].

ו'- מנהגי "שמחת בית השואבה" שעושים בחול המועד סוכות הובא ממנהגי אשכנזים

ז'- בשמחת תורה שמעלים כל הקרואים לתורה החל ממנהגי אשכנז, וכן עליית כל הנערים וכו' הוא ממנהגי האשכנזים, וכן חתן תורה ובראשית החל ממנהגי אשכנז.

ח'- לבישת "קיטל" ביום כיפור, הרבה מהספרדים נוהגים בזה היום כולל ב "פורת יוסף" וזה מנהגי אשכנז.

ט'- עשיית קידוש בבית הכנסת להולדת בת, הרבה מהספרדים נוהגים בזה היום אע"פ שהוא מנהג אשכנזי.



ועוד כהנה וכהנה רבות

ועוד לא דיברתי על כל הניגונים המצויים בשאר ימות השנה הן "שלום עליכם" "אשת חיל" שאתה שר כל שבת [לא אתה ספיציפי אלא כללי] כל זה מניגוני אשכנז, וכן בפסח אתה שר בהגדה "והיא שעמדה" "מה נשתנה" "עבדים היינו" "דיינו" ועוד ועוד כל זה ניגוני אשכנז, ועוד רבות שירם וניגונים שאתה שר בחיי היום יום ועונות השנה הם מניגוני אשכנז
יש שני הבדלים עיקריים בין המנהגים האלה למנהג של חדר יחוד.
א. במנהגים האלה לא עושים אותם "כדי להדמות לאשכנזים" משא"כ בחדר יחוד (וכלשון גדולי ישראל)
ב. במנהגים הנ"ל אין חשש איסור משא"כ בחדר יחוד. (בעיית הצניעות, מוציא לעז, פריצות וניבול פה של הבחורים, חשש הוצאת שז"ל, בעיית הכיסוי ראש כפי שנתבאר לעיל ועוד)
 
מחקת את כל גדולי ישראל המתירים?
מי הם "כל גדולי ישראל המתירים"???

אמרתי לעיל אם אתה הולך כמו רבך שזה הרב שלמה זעפראני - לחיי.
אבל אם אתה הולך כמו רוב ככל פוסקי הספרדים (וגם רוב פוסקים האשכנזים) שהורו לבחורים ספרדים לא לעשות חדר יחוד כך יש לעשות "ולא לעשות בגלל שכל הישיבות עושים"...
 
במנהגים הנ"ל אין חשש איסור משא"כ בחדר יחוד. (בעיית הצניעות, מוציא לעז, פריצות וניבול פה של הבחורים, חשש הוצאת שז"ל, בעיית הכיסוי ראש כפי שנתבאר לעיל ועוד)
ממש וממש לא
הניבול פה מתחיל, כי יש שדואגים להנחיל את זה ולדבר על זה, אז זה נכנס בכח
ותאמין לי שמעמד החופה שעושים היום "כולם כולם" הוא הרבה יותר מכוער, תערובת נשים וגברים וכו' וכו', והצעקות של "מזל טוב" כששובר הכוס, וה "מקודשת" וכו' ואם כבר רוצים לדבר על פרצות ופריצות או שאר בעיות כלשונך, זה הרבה יותר חמור שבעתיים

העניין של היחוד הוא מכמה סיבות, גם מחמת "לחומרא" והיינו לחשוש לשיטת השו"ע והרמב"ם דזהו החופה, וזה הסיבה שהיום עושים גם כלונסאות וגם פריסת טלית וגם הינומא, כי רוצים לצאת ידי כל השיטות והה"נ הייחוד, ואין שום בעיה לעשות את כל השיטות ובפרט שזה להרויח את השו"ע

וכן הסבה העיקרית- זה שהחתן והכלה יהיו רגילים כשלב ראשון מאשר לחכות עד הבית, וזה הרבה הרבה יותר מבין אדם לחבירו, שקצת החתן יהיה לבד עם הכלה וירגיעה וכן להיפך.

ותאמין לי- שאם לא היו מכניסים ג'וקים לראש אזי לא היינו צריכים להשתמש ב- k- 300
קודם מייצרים את הבעיה ומכניסים לראש שטויות ואז טוענים על ניבול וכו' וכו' ואכמ"ל
 
מי הם "כל גדולי ישראל המתירים"???
הרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י העלה לך קודם כמה, ואתה בוחר להתעלם.
אמרתי לעיל אם אתה הולך כמו רבך שזה הרב שלמה זעפראני - לחיי.
וכמובן הגר"מ פיינשטיין והרשימה שהביא הרב אסקופה.
וכעת נאמר לי שכך גם דעת מרן רה"י הגר"י עדס שליט"א שה' ישלח לו רפואה שלימה.
אבל אם אתה הולך כמו רוב ככל פוסקי הספרדים (וגם רוב פוסקים האשכנזים) שהורו לבחורים ספרדים לא לעשות חדר יחוד כך יש לעשות "ולא לעשות בגלל שכל הישיבות עושים"...
כבר כתבתי שזה לא נושא של אשכנזים וספרדים, ואף אחד לא שם כאן את הרבנים על משקל, שש שלוש וכדו'.
וברור שכל אחד עושה על פי דעת רבותיו הגדולים.
 
ממש וממש לא
הניבול פה מתחיל, כי יש שדואגים להנחיל את זה ולדבר על זה, אז זה נכנס בכח
ותאמין לי שמעמד החופה שעושים היום "כולם כולם" הוא הרבה יותר מכוער, תערובת נשים וגברים וכו' וכו', והצעקות של "מזל טוב" כששובר הכוס, וה "מקודשת" וכו' ואם כבר רוצים לדבר על פירצות ופיריצות או בעיות כלשונך, זה הרבה יותר חמור שבעתיים

העניין של היחוד הוא מכמה סבות, גם מחמת "לחומרא" והיינו לחשוש לשיטת השו"ע והרמב"ם דזהו החופה, וזה הסבה שהיום עושים גם כלונסאות וגם פריסת טלית וגם הינומא כי רוצים לצאת ידי כל השיטות והה"נ הייחוד, ואין שום בעיה לעשות את כל השיטות ובפרט שזה להרויח את השו"ע

וכן הסבה העיקרית- זה שהחתן והכלה יהיו רגילים כשלב ראשון מאשר לחכות עד הבית, וזה הרבה הרבה יותר מבין אדם לחבירו, שקצת החתן יהיה לבד עם הכלה וירגיעה וכן להיפך.

ותאמין לי- שאם לא היו מכניסים ג'וקים לראש אזאי לא היינו צריכים להשתמש ב- k- 300
קודם מייצרים את הבעיה ומכניסים לראש שטויות ואז טוענים על ניבול וכו' וכו' ואכמ"ל
הניבול פה ושאר הדברים היו מאז ומעולם שנוהגים במנהגים מכוערים שכל הבחורים מלווים אותם לחדר יחוד, ואחרי זה "דופקים להם על הדלת" ושאר דברים מכוערים...
הרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י העלה לך קודם כמה, ואתה בוחר להתעלם.
הביא כמה רבנים שמדברים על הנושא של "כיסוי ראש".
לא על העניין "לחייב את הספרדים לעשות חדר יחוד".
 
הניבול פה ושאר הדברים היו מאז ומעולם שנוהגים במנהגים מכוערים שכל הבחורים מלווים אותם לחדר יחוד, ואחרי זה "דופקים להם על הדלת" ושאר דברים מכוערים...
ממש וממש לא
וגם אם היה זה היה בשוליים [כמו שבכל דבר יש] וגם במעמד החופה יש ניבולי פה וניבול עיניים ועוד, אז תבטלו
לא חכם לבטל מה שנוח לך וקל לך
 
אם לא שמת לב הנושא קפץ בהודעות האחרונות לגבי עצם החדר יחוד ולא לגבי הכיסוי ראש.
על כל פנים, בין חדר ייחוד ובין לצאת ללא כיסוי ראש אחריו,
ישנם רבים מגדולי ישראל שמצריכים (חדר ייחוד), ומתירים (שא"צ בכיסוי ראש אחריו).
 
ואסכם כאן את כל הבעיות שיש בחדר ייחוד.

1. "מוציא לעז על מרנן ורבנן חכמי קמאי".
(שו"ת ישכיל עבדי ח"ז ס"י, יבי"א ח"ה סי' ז, האור לציון, ר' אברהם מונסה זצוק"ל, הרב מאזוז זצוק"ל, שו"ת קול אליהו, ועוד כמה מגדולי ישראל)

2. "מנהג מכוער שהרבה מהאנשים ובחורים מדברים ע"ז ובפרט בעלי בתים והוי כמעשה נבלות" (מרן הגרע"י זצוק"ל, הגאון הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל, הגאון ר' יהודה צדקה זצוק"ל, הגאון ר' עזרה עטיה זצוק"ל הגאון הרב יעקב יוסף זצוק"ל, הרב מרדכי אליהו זצוק"ל, הגאון הרב מאזוז זצוק"ל, הגאון ר' אברהם מונסה זצוק"ל, הרב שמעון בעדני זצוק"ל ועוד רבים מגדולי ישראל)

3. חשש הוצאת שז"ל וקישוי שלא לשם מצוה ולכן אפי' המתירים, לא התירו בחיבוק ונישוק כמו שמורים "המדריכים" (הגר"נ קרליץ זצוק"ל, הגאון הרב שטיינמן זצוק"ל, הגרח"ק זצוק"ל, ועוד רבים מרבותינו הספרדים מהנ"ל התריעו על כך)

4. הבעיה העיקרית שלרוב הפוסקים אחרי החדר ייחוד מתחייבת הכלה בכיסוי ראש ונכנסת לספק איסור דאורייתא. (נתבאר כל זה בהודעות הקדומות)
 
1. "מוציא לעז על מרנן ורבנן חכמי קמאי". (שו"ת ישכיל עבדי ח"ז ס"י, יבי"א ח"ה סי' ז, האור לציון, ר' אברהם מונסה זצוק"ל, הרב מאזוז זצוק"ל, שו"ת קול אליהו, ועוד כמה מגדולי ישראל)
שכחת דברי הר' יצחק יוסף שכל דבר שעושה כן בתורת חומרא אין כאן הוצאת לעז על הראשונים.
 
שכחת דברי הר' יצחק יוסף שכל דבר שעושה כן בתורת חומרא אין כאן הוצאת לעז על הראשונים.
תשאל כל בחור שעושה חדר ייחוד...
אף אחד לא יאמר לך שעושה כן בתור "חומרא"...
התשובה שתקבל זה או "כולם עושים ככה" או "קשה לי ואני רוצה את זה" וכדו'
- ולא סתם כל הפוסקים לעיל כתבו שיש חשש של "מוציא לעז".
 
תשאל כל בחור שעושה חדר ייחוד...
אף אחד לא יאמר לך שעושה כן בתור "חומרא"...
התשובה שתקבל זה או "כולם עושים ככה" או "קשה לי ואני רוצה את זה" וכדו'
- ולא סתם כל הפוסקים לעיל כתבו שיש חשש של "מוציא לעז".
אז לדבריך צריך לעורר לעשות כן מצד חומרא.
 
שכחת דברי הר' יצחק יוסף שכל דבר שעושה כן בתורת חומרא אין כאן הוצאת לעז על הראשונים.
אדרבה דווקא ב"חומרא" יש מוציא לעז... (ולדעת מרן בכסף משנה אפי' באיסור יש מוציא לעז)
ואיפה בדיוק מרן שליט"א כתב כן? לא זכור לי משהו כזה... אשמח עם כת"ר יראה לי.
 
אשמח למקור, לא סתם לזרוק דברים
ילקוט יוסף שבת א הערות סימן רצג - זמן צאת השבת אות ג
ומה לעז יש בדבר הנעשה לחוש לחומרא לסברת החולקים. וכל מנהג שיש לו יסוד דקשוט בהלכה ואנו עושים כן בדרך חומרא, אין לחוש בזה ללעז.


אגב, כדאי שגם אתה תביא על כל דבריך מקורות, ודי בזה.
 
כל מה שאמרתי הוא מגדולי ישראל... (ועוד אחרי זה ישאלו פה בפורום "למה הספרדים הם רק נישה"... וודאי שאם ימשיכו לחקות את מנהגי האשכנזים ישארו בתור "נישה"...)

הצג קובץ מצורף 5649הצג קובץ מצורף 5650הצג קובץ מצורף 5651הצג קובץ מצורף 5652הצג קובץ מצורף 5653
בהיות והבאת דברי הגר''מ מזוז זצוק''ל, על רבני משפחת טולדנו ששינו ממנהגם.
אביא כאן המקור והטעם שנהגו כן בספר הנפלא מצעדי גבר סימן יט להגאון ר' גבריאל טולדנו זצוק''ל שביאר סוגיא זו באורך וברוחב. ולא עשה כן מחמת חיקוי. אלא אדרבה בגלל דעת מרן השו''ע. וסבר שכיום חייב לעשות כן. בשונה מהמציאות ממרוקו. ונ''ל דכותיה מסתברא טפי. ולענ''ד לא ראו דבריו הגר''מ מזוז ושאר הגדולים שכתבו שעשו זאת משום חיקוי וכו'. ולהיפך.
1748946265823.png
 
הבוא נבוא לתיאור מנהג תימן בחופה:
ויובן הדבר יותר ע''פ תיאור מנהג תימן "נהגו אבותינו ביהדות תימן דלאחר שאומר הרב הגדול שבחבורה את ברכות השבע של נישואין ופסוקי ברכות במעמד הקהל ובראשם אבי החתן ואבי הכלה באחד החדרים בבית משפחת החתן אח"כ אומרים הלולים וכו', ואח"כ מלווים את החתן שני רבנים עד שהוא נכנס לחדר הייחוד שייחדוהו לכך כשכבר הקדימו וליוו את הכלה לשם נשים המיוחדות לקישוט הכלה כך כשכבר הכלה יושבת לבדה בחדר החתן נכנס ויושב ליד הכלה ומיד אבי החתן בא וסוגר הדלת בעדם ולוקח המפתח בידו ואז כאשר החתן והכלה לבדם במשך שעה כל אחד אומר בלחישה דברי תפלה לפני השם שכן יעלה זווגם יפה בהצלחה החדר הזה שבו מתייחדים החתן והכלה בשעה מעולה זו הוא הנקרא חדר החופה ושבו לנים החתן והכלה כל שבעת ימי המשתה.

הדבר המיוחד שבחדר הזה שכן היו מכינות אותו במיוחד לחופה קבוצת נשים שמקשטות החדר הזה בכל מיני קשוטים יפים על הזיזים שבו נותנות אגרטלי פרחים מן הצומחים שגם וריחאן שמפיצים ריח טוב וכן מקשטות כל כותלי החדר בתליית ובפריסת סדינים המצויירים על כל הכותלים סביב סדינים אלה כשהן מחוברים יחד בתפירה קורים להם בשם ממאדר ולמטה ממנו על קרקע החדר סביב נותנים כרים וכסתות חדשים" (ויצבור יוסף בר ח''ד עמ' קג).
 
אחד מחבריי הוא תלמיד של הגר"מ אליהו זצ"ל ובחתונתו היה חדר ייחוד כשלאחריו הכלה יצאה עם מטפחת.
הוא אמר לי ששאל את הרב לגבי החדר יחוד והרב היה דיי ניטראלי, שאם רוצים יעשו אבל לא חובה, ואין בעיה בשינוי המנהג. ורק אמר שאם עושים אז שתצא עם כיסוי
 
ילקוט יוסף שבת א הערות סימן רצג - זמן צאת השבת אות ג
ומה לעז יש בדבר הנעשה לחוש לחומרא לסברת החולקים. וכל מנהג שיש לו יסוד דקשוט בהלכה ואנו עושים כן בדרך חומרא, אין לחוש בזה ללעז.
יישר כח על המקור.
בכל מקרה יש לי להשיב ע"ז כמה דברים, אבל כמש"כ אני לא מכיר בחור שעושה כן "מתורת חומרא".
 
יישר כח על המקור.
בכל מקרה יש לי להשיב ע"ז כמה דברים,
אדרבא, תפתח אשכול ותעיר דבריך על הר' יצחק.
אבל כמש"כ אני לא מכיר בחור שעושה כן "מתורת חומרא".
כי אתה לא מכיר... תפסיק עם ה'שמעתי' ו'לא מכיר'...
וכפי שכתבתי לך לעיל, שגם לדבריך, אז תגיד לבחור שיעשה את זה בתורת חומרא.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית