כזית בנפח או במשקל? בירור חדש

תראה לי פוסק אחד (!) שניתן לצאת ידי חובה באכילת 5 סמ"ק
כבר הוכחתי לך בפורום אחר שרוב דברי הרבנים שהובאו בקונטרס הנ"ל לא הקילו כלל בפחות מ-20 סמ"ק
לא קראתי פה כל ההודעות, אבל בכזית של זמנינו, פשוט שיש שיטות רבות שיוצאים י"ח.
תשובת הגאונים, שהקב"ה נתן השיעורים בפירות שאינם משתנים.
הרשב"א והריטב"א, שהזית פחות מרבע ביצה וכו', מנא להו הא אלא ע"כ משום שלשיטתם הולכים אחר כזית שבזמנם, וא"כ ה"ה לזמנינו.
 
תשובת הגאונים, שהקב"ה נתן השיעורים בפירות שאינם משתנים.
עי' שו"ת בית יצחק (יו"ד סי' קל"ג) שהוכיח שכוונת הגאונים רק על הרוב, ותול"מ
הרשב"א והריטב"א, שהזית פחות מרבע ביצה וכו', מנא להו הא אלא ע"כ משום שלשיטתם הולכים אחר כזית שבזמנם, וא"כ ה"ה לזמנינו.
לגבי הרשב"א, כבר כתבו הבית אפרים, הערך מילין, והחזו"ע שיש ט"ס בדבריו
לגבי הריטב"א, המדובר בהוספה בתוך הכת"י, שהמהדירים החליטו שהוא מהדורא אחרת מכתבי הריטב"א, ואינו מוכרח
 
הבית יצחק לא שינה כ"כ את התמונה הגם שדבריו מחודשים.
כי לשיטת החזו"א וכו', זה אפי' לא מיעוט ולא קיים.
הכל גדול פי 2 לערך ואין זה רק רוב, אלא הכל לא לפי הגודל.
 
עי' שו"ת בית יצחק (יו"ד סי' קל"ג) שהוכיח שכוונת הגאונים רק על הרוב, ותול"מ
ובמחכ"ת דבריו אינם נכונים.
אנן קא חזינן דלאו הכי. לא השתנה כלום. 'טבעים' זה משהו אחר, 'ומציאות' זה משהו אחר.
אם במשך 800 שנה מזמן הרמב"ם והתוס' לא השתנה כלום [וזה ידוע וברור], גם ב800 שנה שבין התלמוד לרמב"ם ותוס' לא השתנה כלום.
נמצאו זיתים מכל השנים בעבר ולא השתנה כלום.
הביצים גם לא השתנו אלא שתמיד יש גדולות ויש קטנות ויש בינוניות וכו'.
הכל חי וקיים לנצח, מה שהיה הוא שהוה ושיהיה ואין כל חדש.
 
לגבי הרשב"א, כבר כתבו הבית אפרים, הערך מילין, והחזו"ע שיש ט"ס בדבריו
החליטו שהוא סובר שהכזית חצי ביצה, ולכן החליטו שצריך להגיה
לגבי הריטב"א, המדובר בהוספה בתוך הכת"י, שהמהדירים החליטו שהוא מהדורא אחרת מכתבי הריטב"א, ואינו מוכרח
כשאתה כותב שאינו מוכרח אתה מתכוון שאתה קראת את הדפים הללו, ואתה בקי בכתבי הראשונים לקבוע שאינו מוכרח?
 
הבית יצחק לא שינה כ"כ את התמונה הגם שדבריו מחודשים.
כי לשיטת החזו"א וכו', זה אפי' לא מיעוט ולא קיים.
הכל גדול פי 2 לערך ואין זה רק רוב, אלא הכל לא לפי הגודל.
הנידון פה הוא לא שיטת החזו"א, כי אם שיטת התוס' השו"ע והאחרונים שזית הוא חצי ביצה, ושהזיתים בזמנינו נתקטנו מאלו שבזמן חז"ל
זה נידון אחר מהשאלה אם הביצים התקטנו, שזה חידושו של הצל"ח [ונסתר מדברי הרמב"ם בפיה"מ וממנהג הספרדים במשך הדורות]
ובמחכ"ת דבריו אינם נכונים.
אנן קא חזינן דלאו הכי. לא השתנה כלום. 'טבעים' זה משהו אחר, 'ומציאות' זה משהו אחר.
אם במשך 800 שנה מזמן הרמב"ם והתוס' לא השתנה כלום [וזה ידוע וברור], גם ב800 שנה שבין התלמוד לרמב"ם ותוס' לא השתנה כלום.
נמצאו זיתים מכל השנים בעבר ולא השתנה כלום.
הביצים גם לא השתנו אלא שתמיד יש גדולות ויש קטנות ויש בינוניות וכו'.
הכל חי וקיים לנצח, מה שהיה הוא שהוה ושיהיה ואין כל חדש.
לא כ"כ הבנתי כוונתך
הבית יצחק מדבר על הנידון אם יש ראיה מתשובת הגאונים, כל דבריך אינם סותרים את דבריו
[מה שכתבת לחלק בין טבע למציאות, לבד מה שלא מובן לי כוונתך, הרי גם התעלמת מסוף דברי הבית יצחק שהוכיח מדברי התשב"ץ]
הטענה שכיון שלא השתנה וכו', זה לא טענה נגד הבית יצחק, ואינו קשור בכלל לתשובת הגאונים
זה טענה נגד עצם דברי התוס' והיש"ש וכו' שהזיתים התקטנו מאז זמן חז"ל
אנחנו יכולים לדון בזה, רק שיהיה ברור מה הנידון, ולא נקפוץ מטענה לטענה
 
החליטו שהוא סובר שהכזית חצי ביצה, ולכן החליטו שצריך להגיה
הערך מילין והחזו"ע העלו צד להוכיח מהרשב"א שהזית רבע ביצה, ודחו את זה כי מוכרח שיש ט"ס בדבריו
כשאתה כותב שאינו מוכרח אתה מתכוון שאתה קראת את הדפים הללו, ואתה בקי בכתבי הראשונים לקבוע שאינו מוכרח?
אני מתכוון שהם לא הוכיחו את זה, אם יש לך איזה הוכחה אשמח לשמוע
[להבהיר: יש חידושים של הריטב"א שנמצאים לפנינו בשלימותם. בכת"י של חידושים אלו יש הוספה של חידושים לדף א', והם הועתקו מספר אחר ואינם חלק מחידושים אלו. ע"כ הכל ברור ומוסכם על הכל. רק שהמהדירים טענו שאם סופר הכת"י העתיק חידושים אלו לתוך חידושי הריטב"א, מסתמא ה"ספר אחר" הוא מהדורה אחרת מחידושי הריטב"א. זה השערה יפה, אבל ממש אינו מוכרח].
 
הרי גם התעלמת מסוף דברי הבית יצחק שהוכיח מדברי התשב"ץ]
כתבתי שגם בביצים אנן קא חזינן דלא כדברי הרשב"ץ אלא פשוט צריך לדעת מה הגדולים ומה הבינוניים ומה הקטנים.
הרי לפי חשבון הביצים של הגאונים עולים ל50 גרם.
ובאורח 'פלא' כל הבדיקה שעשו האחרונים [שו"ג, הגרח"פ, הכה"ח ועוד] נותנים אותו שיעור של ביצים. וגם הביצים שלנו עם כל מה שטוענים שהם עברו זירוז וגדילה והנדוס וכדומה - הם גם אותו השיעור [אולי גרמים בודדים לכאן ולכאן, אבל לא כמו שצייר את זה התשב"ץ]. וזה מוכיח כאלף עדים שגם הביצים בכל הדורות לא נשתנו כלל וכלל.

הבית יצחק מדבר על הנידון אם יש ראיה מתשובת הגאונים, כל דבריך אינם סותרים את דבריו
[מה שכתבת לחלק בין טבע למציאות, לבד מה שלא מובן לי כוונתך, הרי גם התעלמת מסוף דברי הבית יצחק שהוכיח מדברי התשב"ץ]
הטענה שכיון שלא השתנה וכו', זה לא טענה נגד הבית יצחק, ואינו קשור בכלל לתשובת הגאונים
זה טענה נגד עצם דברי התוס' והיש"ש וכו' שהזיתים התקטנו מאז זמן חז"ל
אה"נ, הוא הרי רוצה להצדיק את הנו"ב שהביצים והכל התקטן, ומה שאמרו הגאונים שלא - כונתם על הרוב, אבל מיעוט כן התקטן וזה מה שיש לנו. ואת זה כתבתי לסתור.
 
יש גם חומרא למי שסובר שיש ללכת לפי זית זמננו (נגד פשטות ל' הראשונים שהזית נקבע לפי גדול ביצה) לענין איסור בל יראה ובל ימצא, יש לחשוש גם על פירורים קטנים לפי''ז
 
יש גם חומרא למי שסובר שיש ללכת לפי זית זמננו (נגד פשטות ל' הראשונים שהזית נקבע לפי גדול ביצה) לענין איסור בל יראה ובל ימצא, יש לחשוש גם על פירורים קטנים לפי''ז
שבענו ממך.
אין צורך לחזור על הטענה הזו פעם אחר פעם. דיה לטענה בשעתה. מכאן והילך מספיק להזכיר את השיטות בלי לנסות לדחות אותם בקש ובגבבה בכל משפט.
 
שבענו ממך.
אין צורך לחזור על הטענה הזו פעם אחר פעם. דיה לטענה בשעתה. מכאן והילך מספיק להזכיר את השיטות בלי לנסות לדחות אותם בקש ובגבבה בכל משפט.
אולי תתיחס לגופו של ענין למה שכתבתי ?
אתה לא מסכים שלפי הפוסקים שס''ל שאפשר לסמוך על זית זמננו, ה''ה להחמיר באיסור ''בל יראה'' ? מאי שנא ?
 
אולי תתיחס לגופו של ענין למה שכתבתי ?
אתה לא מסכים שלפי הפוסקים שס''ל שאפשר לסמוך על זית זמננו, ה''ה להחמיר באיסור ''בל יראה'' ? מאי שנא ?
אני בהחלט מסכים עם זה שכזית הוא כזית לכל דיניו.
למה לא התייחסתי עניינית? כי אתה הכנסת באמצע אמירות לא לעניין ולא כ"כ נכונות ובעיקר לא רלוונטיות.
 
כי עד עכשיו ראית פירורים גדולים על הרצפה והתעלמת מהם?
נפקא מינה לענין מכירת חמץ (למי שמקפיד לא למכור חמץ בעין)
נפקא מינה לענין הפתיתים שמניחים בערב פסח בבדיקת חמץ שיהיו פחות מכזית
ועוד ועוד ...
 
ראשי תחתית