צריך לדעת שהביטוי הזה לא כ"כ נכון וכמו שמוכח בפיוט "אדון עולם"
"אדון עולם אשר מלך בטרם כל יציר נברא" - פירוש, היה מלך אפי' קודם שנברא כל יצור.
"לעת נעשה בחפצו כל אזי מלך שמו נקרא" - פירוש, אחרי שבחפצו של הבורא ית"ש נעשה כל, אזי מלך שמו נקרא דהיינו אז קראו לו מלך.
"ואחרי ככלות הכל לבדו ימלוך נורא", אפי' אחרי שית אלפי שנין, לבדו ימלוך נורא, והיינו שמלכות אינה קשורה בהכרח לעם וכנ"ל.
יסוד הענין שאין מלך בלא עם היינו שאין ביטוי למלכות בלא עם.
ונבאר יותר - מלכות היינו שולט יחיד, כאשר אין פגיעה מצד גורם אחר בעצמות המלך, הרי זו היא מלכות. וא"כ כשהקב"ה היה לבדו זהו שיא המלכות, שלא היה אף גורם שהיה נראה כביכול כסותר את מלכותו. וזהו "אדון עולם אשר מלך בטרם כל יציר נברא".
אך אחר שהקב"ה ברא נבראים היה נראה כאילו אינו שולט יחיד, שהרי האדם הוא בעל בחירה ויכול לעשות ההיפך מרצון השי"ת חלילה, והרי זה פגיעה במלכות. ותפקידנו הוא לעשות רצון המלך ולכופף עצמנו אליו, וזה גופא מלכות, שבזה שאנו כפופים אליו נראה הבורא ית"ש כשולט יחיד. וזהו "לעת נעשה בחפצו כל אזי מלך שמו נקרא", וכאן נכנס הענין של אין מלך בלא עם, פי' אין ביטוי חיצוני למלכות בלא עם, והבן.
ואחרי ככלות הכל לבדו ימלוך נורא - הוא לעתיד לבא ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד וכל הגוים יכירו במלכותו בקרוב בב"אאין מלך בלא עם הכוונה היא על בלך ב"ו חוף ממ"ה אשר מלך בטרם כל יציר נברא,