מה אשתך לובשת - פאה או מטפחת?

האם אשתך לובשת מטפחת או פאה?

  • מטפחת עם גילוי מועט של שערות

    הצבעות: 10 14.3%
  • מטפחת ללא גילוי שערות כלל

    הצבעות: 14 20.0%
  • פאה כל השבוע

    הצבעות: 35 50.0%
  • פאה רק בשבתות/חגים/אירועים

    הצבעות: 2 2.9%
  • בעבר לבשה פאה ועברה/עוברת למטפחת

    הצבעות: 2 2.9%
  • בעבר לבשה מטפחת ועברה/עוברת לפאה

    הצבעות: 5 7.1%
  • * אשכנזי - פאה

    הצבעות: 2 2.9%
  • * אשכנזי - מטפחת

    הצבעות: 0 0.0%
  • אני בכלל רווק...

    הצבעות: 0 0.0%

  • מספר המצביעים כולל
    70

"פאה כל השבוע"??!! (לבנתיים רוב המצביעים)

אלו החברים בכותל המזרח? אולי כדאי לשנות לכותל המערב...
 
אני הצבעתי על פאה כל השבוע [כלומר לא בדווקא, אבל אין שום מניעה ללבוש כל השבוע]
פשוט תפנימו שיש כאלו שלא סוברים בדווקא כהרב יצחק וסיעתו, וב"ה הם רבים מאוד על פני כל הארץ, ויש להם גם רבנים שמאוד מוכרים ושמעו מהם שיעורים.
מה לעשות? אבל זה המצב!!
 
רוב החברים הם בני תורה שאינם הולכים בהכרח כמו הגר"ע יוסף אלא כמו פוסקים אחרים (הגר"ש משאש, הגרב"צ אבא שאול, הגר"י קאפח, הגרב"ב טולדנו, הגר"ע הדאיה, הגר"ח כסאר, הגרב"צ עוזיאל, הגר"י אביחצירא, הגר"ש קורח, הגר"א בקשי דורון ועוד ועוד).
 
א. מה קשור הרב יצחק?
למיטב ידיעתי הרב המשמעותי שאוסר כיום פאה זה הרב יצחק
רוב או עכ"פ הרבה מגדולי ישראל מתירים פאה
(הגר"ש משאש, הגרב"צ אבא שאול, הגר"י קאפח, הגרב"ב טולדנו, הגר"ע הדאיה, הגר"ח כסאר, הגרב"צ עוזיאל, הגר"י אביחצירא, הגר"ש קורח, הגר"א בקשי דורון ועוד ועוד).

ב. תמהתי אם זה מדגם לזהות רוב חברי הפורום איפה מונחים בתוך עול"הת הספרדי
כתבת בהתחלה

"פאה כל השבוע"??!! (לבנתיים רוב המצביעים)
אלו החברים בכותל המזרח? אולי כדאי לשנות לכותל המערב...
וע"ז עניתי שלא צריך להגיע למערב, אלא להבין שגם בכותל המזרח ישנם דעות שונות, ורבים הם הסוברים כדעות המתירים
 
למיטב ידיעתי הרב המשמעותי שאוסר כיום פאה זה הרב יצחק

הוא לא משמעותי ולא אוסר. הוא מביא את פסקי אביו, ואביו היה משמעותי אבל איסורו לא היה איסור גמור, התיר בע"פ להרבה זוגות שהגיעו לפניו (חלק הובא במעין אומר י"ב, חלק הועבר אליו ע"י הרב ינון יונה ועוד).
 

"פאה כל השבוע"??!! (לבנתיים רוב המצביעים)

אלו החברים בכותל המזרח? אולי כדאי לשנות לכותל המערב...
לא הצבעתי על האפשרות הזו ולא על פאה חלקי וכו, אבל לא מבין מה הלחץ שלך ממי שנוהג כך.
לדעתך רבך עדיף מטפחת? שכוייח.
לדעתך רבו עדיף פאה? שכוייח.
הציבור, גם הספרדי, אינו צבע אחד ומגוון אחד. וטוב שכך (כל עוד מכירים בזכותו של השני לנשום ולחיות)
 
פתח בכד
למיטב ידיעתי הרב המשמעותי שאוסר כיום פאה זה הרב יצחק
וסיים בחבית (רבותינו נ"ע)
(הגר"ש משאש, הגרב"צ אבא שאול, הגר"י קאפח, הגרב"ב טולדנו, הגר"ע הדאיה, הגר"ח כסאר, הגרב"צ עוזיאל, הגר"י אביחצירא, הגר"ש קורח, הגר"א בקשי דורון ועוד ועוד).
 
הוא לא "אוסר כיום" אלא פוסק כאביו, ואין שום הבדל בין היום לאתמול ושלשום, בזמן חיי חיותם של הרבנים הנ"ל (למי שמבין את העקרון המובא בפסיקתם ולא נגרר אחר פשקווילים והבלים).
 
אלו החברים בכותל המזרח?
נראה לי שמה שמאד בולט כאן (אם בימים הקרובים ישאר הרוב על פאה)
זה לא העניין כמו איזה רב פוסקים חו"ר הפורום אלא מי הציבור כאן
כי מעבר להשתייכות בעניין הפסק להלכה
מה שמשפיע על ההחלטה במה לכסות את הראש הוא גם הסגנון...

למשל אפשר לנחש שרוב הספרדים בבית ישראל /בר אילן והשכונות הוותיקות בירושלים או חפציבה בבית שמש וכאלה מקומות נשותיהם חובשות מטפחת,
כך נלע
 
שמעתי שמשפחת הרב בן סניור מקפידים ללכת עם מטפחת וגם בחתונות שלהם הכלה עצמה לובשת מטפחת, האם זה נכון? מישהו שמע ע"ז?
 
אני הצבעתי על פאה כל השבוע [כלומר לא בדווקא, אבל אין שום מניעה ללבוש כל השבוע]
נראה לי שהכוונה היא למעשה ולא מה ההשקפה והשיטה.
כלומר, האם בפועל אשתך הולכת לעבודה עם פאה או עם מטפחת. (ככה אני מבין את כוונת פותח הסקר).
 
הוא לא משמעותי ולא אוסר. הוא מביא את פסקי אביו, ואביו היה משמעותי אבל איסורו לא היה איסור גמור, התיר בע"פ להרבה זוגות שהגיעו לפניו (חלק הובא במעין אומר י"ב, חלק הועבר אליו ע"י הרב ינון יונה ועוד).
נא לא להגרר לדיונים על הנושא!!!
 
אני לא מוצא כאן מה להצביע
רעייתי הולכת עם מטפחת אבל לא בתור עקרון פשוט זה נראה לי [ולה...] הרבה יותר יפה מאשר פאה צנועה, ופאה לא צנועה נראית לי ממש פרוצה, היא משדרת משהו מאוד רחובי עוד לפני הנושא של התאווה [זה כתבתי אפילו להשיטות שלא שייך הרהור בשיער שאינו שלה, אע"פ שלענ"ד הוא מגרה את העין וגורם להרהור והסתכלות כללית], ומצד המוסכמות החברתיות [אנו חיים בין ליטאים או ספרדים שמעשיהם כליטאים] אינני חושש כלל, וגם לא היא, אמנם אילו לא היו פוסקים שחוששים מאוד לדעות האוסרים, כגון רבינו חכם עובדיה זצוק"ל יתכן שהדברים היו מתגלגלים לכך שהיא תלבש פאה והיינו פחות ערים לנושא, אך הואיל והוא עורר והוא זעק, חששנו מאוד לדבריו, אע"פ שבוודאי יש על מי לסמוך להקל.
בקיצור מטפחת מכוח פסק רבינו חכם עובדיה בלבד, או מכוח שיקולים אחרים, יש בזה חילוק, וראוי שיופיע למעלה כנלענ"ד.
 
אתה מכיר אברכים משלנו שנשותיהם הולכות בלא כיסוי ראש?
כיסוי ראש הוא שם נרדף למטפחת.
כך גדלתי בכל שנות ילדותי, ורק כשהגעתי לישיבה אשכנזית ושאלתי מישהו אם אמא שלו עם כיסוי ראש או עם פאה - הוא חשב שאני צוחק עליו כאילו פאה זה לא כיסוי ראש. (וכמובן שכלל לא התכוונתי לכך, אלא כך מקובל בציבור לומר).
 
אני לא מוצא כאן מה להצביע
רעייתי הולכת עם מטפחת אבל לא בתור עקרון פשוט זה נראה לי [ולה...] הרבה יותר יפה מאשר פאה צנועה, ופאה לא צנועה נראית לי ממש פרוצה, היא משדרת משהו מאוד רחובי עוד לפני הנושא של התאווה [זה כתבתי אפילו להשיטות שלא שייך הרהור בשיער שאינו שלה, אע"פ שלענ"ד הוא מגרה את העין וגורם להרהור והסתכלות כללית], ומצד המוסכמות החברתיות [אנו חיים בין ליטאים או ספרדים שמעשיהם כליטאים] אינני חושש כלל, וגם לא היא, אמנם אילו לא היו פוסקים שחוששים מאוד לדעות האוסרים, כגון רבינו חכם עובדיה זצוק"ל יתכן שהדברים היו מתגלגלים לכך שהיא תלבש פאה והיינו פחות ערים לנושא, אך הואיל והוא עורר והוא זעק, חששנו מאוד לדבריו, אע"פ שבוודאי יש על מי לסמוך להקל.
בקיצור מטפחת מכוח פסק רבינו חכם עובדיה בלבד, או מכוח שיקולים אחרים, יש בזה חילוק, וראוי שיופיע למעלה כנלענ"ד.
לכאורה זו התשובה:
1762710011025.png
כי הדיון כאן הוא לא "מה אתה אוחז" או "מהי שיטתך ההלכתית", אלא "האם אשתך לובשת מטפחת או פאה".
 
כיסוי ראש הוא שם נרדף למטפחת.
כך גדלתי בכל שנות ילדותי, ורק כשהגעתי לישיבה אשכנזית ושאלתי מישהו אם אמא שלו עם כיסוי ראש או עם פאה - הוא חשב שאני צוחק עליו כאילו פאה זה לא כיסוי ראש. (וכמובן שכלל לא התכוונתי לכך, אלא כך מקובל בציבור לומר).
ידוע לי ופשוט וברור.
ועדיין מן הראוי שלא להוציא לעז על רבים וטובים, גם לא כאילו בדרך הרגל.
 
לכאורה זו התשובה:
הצג קובץ מצורף 12482
כי הדיון כאן הוא לא "מה אתה אוחז" או "מהי שיטתך ההלכתית", אלא "האם אשתך לובשת מטפחת או פאה".
בעבר לבשה פאה עד כשנה או שנתיים אחרי החתונה, אז הצבעתי שלבשה פאה ועברה למטפחת, אבל אני חושב שיש כאן הבדל משמעותי בין אלו שלובשים פאה מחמת שעושים כל מעשיהם כהוראותיו של רבינו חכם עובדיה זצוק"ל או מחמת שיקולים אחרים, כי יש כאן הסתכלות אחרת על הנושא
 
בעבר לבשה פאה עד כשנה או שנתיים אחרי החתונה, אז הצבעתי שלבשה פאה ועברה למטפחת, אבל אני חושב שיש כאן הבדל משמעותי בין אלו שלובשים פאה מחמת שעושים כל מעשיהם כהוראותיו של רבינו חכם עובדיה זצוק"ל או מחמת שיקולים אחרים, כי יש כאן הסתכלות אחרת על הנושא
באמת האפשרויות האלו לכאו' מורות על חשש הלכתי.
לכן אני במקומך הייתי בוחר באפשרות הנ"ל. (של מטפחת).
 
היום יש התחזקות בנושא

משפט ששומעים מידי יום ביומו כבר עשרות שנים, ועולם כמנהגו נוהג.

מכל מקום, התחזקות יכולה להיות לשני הצדדים. לשיטת רבים מגדולי ישראל שפאה עדיפה על מטפחת, ההתחזקות היא מעבר ממטפחת לפאה.
 
יש כאלה שלא רואים בזה התחזקות תיכף יש לשער שהרב משיב כהלכה יפרוס את משנתו הסדורה בנושא

שיערת נכון, אבל לא כאן המקום לפרוס משנה, ולכן נקטתי דרך קצרה.
 
ראשי תחתית