מה אשתך לובשת - פאה או מטפחת?

האם אשתך לובשת מטפחת או פאה?

  • מטפחת עם גילוי מועט של שערות

    הצבעות: 10 14.3%
  • מטפחת ללא גילוי שערות כלל

    הצבעות: 14 20.0%
  • פאה כל השבוע

    הצבעות: 35 50.0%
  • פאה רק בשבתות/חגים/אירועים

    הצבעות: 2 2.9%
  • בעבר לבשה פאה ועברה/עוברת למטפחת

    הצבעות: 2 2.9%
  • בעבר לבשה מטפחת ועברה/עוברת לפאה

    הצבעות: 5 7.1%
  • * אשכנזי - פאה

    הצבעות: 2 2.9%
  • * אשכנזי - מטפחת

    הצבעות: 0 0.0%
  • אני בכלל רווק...

    הצבעות: 0 0.0%

  • מספר המצביעים כולל
    70
הגר"מ לוי הוא תלמידו של הגר"מ מאזוז, ומעטים ההולכים לפי פסקיו של הרב מאזוז, לכן לא ציינתי אותו.

בבא סאלי מעולם לא אסר פאה, ואדרבה העלים עין משלושת בנותיו שחבשו פאה בחייו.
במחילה מכת"ר, ולא שש להכנס לנושא, אבל האם לדעתך לגר"י קאפח / הגר"ש משאש / הגר"ח כסאר / רבים אחרים שציינת ושלא, יש ציבור כ"כ עצום ההולך אחריהם כמו אצל מרן הגר"מ מאזוז שמלמד תורה בישיבה ומעמיד תלמידים (שרבים מהם הם רבני קהילות ומושבים / ראשי כוללים וכדומה) למעלה משישים שנה?
מעבר לכך שאני מבין שמעולם לא שמעת על הגר"מ לוי, כי למיטב זכרוני יש עניינים שבהם הוא חולק על הגר"מ מאזוז, והינו גדול בפנ"ע.
 
אני אכתוב בקצרה את דעתי הענייה והקלושה
כמדומני שאיש אמת יודה שמטפחת כמו שצריך פשיטא ופשיטא שעדיף על פאה
אלא שיש שיקולים אחרים שזה ציבור יותר בני תורה ויותר מכובד ורוצים להמנות עליו
ואני גם סבור שזה סברא חשובה ואף ביתי חובשת פאה
אבל בשביל זה לא צריך לשנות מהאמת הפשוט
וגם אם יש איזה פוסקים דסבירא להו הכי
כמדומה שקשה מאד להולמם בסברא
וביותר במציאות שהפאות נעשים מאד יפות
ותמיד יבוא הטוען ויאמר אבל במטפחות יוצא קצת שערות וכו'
הנני חוזר ומגיד שאירינן במשפחות בני תורה שמקפידות מאד
ואם אחר כל זאת יצא באונס גמור באיזה אופן א''כ זה היה גם בדורות קדומים ואין עניים לעוות המוחין.
 
אצל רעייתי אימי וחלק מאחיותי שאינם הולכות עם פאה, מעולם לא ראיתי שערות יוצאות, וגם את האוזניים רק בעת רצון ממש זכינו לראות...
ולא באתי להחליש את טענת הטוענים שהיתר ב' אצבעות נעשה ג' וד' אצבעות [או שתי אצבעות לאורך...] אלא לומר שיש המקפידות גם בזה
ולעניין מה שטוענים שראוי לאישה לנאות את עצמה כל שהוא בגדרי הצניעות, הן בעיני בעלה, והן סתם כך לשמור על מראה מכובד, לענ"ד במטפחות מושקעות אפשר להרוויח גם זה, באופן שבעלה לא ייגרם לו לראות באחרת מחמת שאין אשתו נאה בעיניו, [בהנחה שפאות ארוכות ופרוצות ממש הן בלאו הכי לכולי עלמא מחוץ לתחום]
 
במחילה מכת"ר, ולא שש להכנס לנושא, אבל האם לדעתך לגר"י קאפח / הגר"ש משאש / הגר"ח כסאר / רבים אחרים שציינת ושלא, יש ציבור כ"כ עצום ההולך אחריהם כמו אצל מרן הגר"מ מאזוז שמלמד תורה בישיבה ומעמיד תלמידים

רק ציינתי מי החולקים על הגר"ע יוסף (שאותם אברכים שנשותיהם חובשות פאה, סומכים עליהם).
 
כמדומני שאיש אמת יודה שמטפחת כמו שצריך פשיטא ופשיטא שעדיף על פאה
אלא שיש שיקולים אחרים שזה ציבור יותר בני תורה ויותר מכובד ורוצים להמנות עליו

אני מבין שכל אותם גדולים וקדושים שהזכרתי לא זכו להיות "איש אמת" כמעלתך...

ומה שאתה נוקט "מטפחת כמו שצריך", זה גם אותם גדולים יודעים (קשה לומר "עדיף" על כיסוי שמפורש בשו"ע לאסור, אבל נניח). רק שהם ציינו בדבריהם שהניסיון הוכיח שלא מקפידים על זה, ולפיכך ההמלצה הגורפת היא פאה.

הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל במכתבו בקובץ בית הלל י"ט: "שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים".

הרבי מליובאוויטש זצ"ל באגרות קודש חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה: "רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול".

ועוד: "יכולה היא לטעון, שהיא תלך לבושה במטפחת כראוי. בודאי שטוב הדבר אם יהיה כך, אבל מהמציאות יודעים שאין הדבר כן".

הגר"א אבא שאול העיד (הו"ד בחוברת "כיסוי ראש לאשה") בשם אביו הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל: "כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות" (יש גם הקלטה של אביו, תמליל מההקלטה הבאתי כאן).

מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל בשו"ת שמש ומגן ח"ב אה"ע ט"ז: "באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש. וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".

הגה"צ מוהרא"ש זצ"ל בספרו שיחות מוהרא"ש חלק ט' עמ' רמ"ח: "מי שרוצה להסתכל בעין אמת ולהבין את האמת, ההכרח לו להודות, אשר אי אפשר בשום פנים ואופן לכסות את השערות במטפחת בלבד, כי היא נוטה הצידה, ואז נראות השערות בחוץ".

הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בספרו דת והלכה סימן א: "המחמיר עלול להקל, לגרום איסור תורה, שרק יחידים אצל הספרדים שיפרקו פאה נכרית, יזהרו במטפחת שתכסה תמיד כל השערות כדין".

הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א בספרו והיה מחניך קדוש עמ' י"ז: "ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת".

הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א בקובץ אור ישראל ל"ו: "וראינו בכמה מקומות ובפרט בערי ארה"ב שהיו יוצאות שערותיהן מבעד המטפחת, מה שלא אירע בפאה נכרית".

הגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א בספרו "שערי תורת הבית" (פרק ה' עמ' שי"ד): "עם מטפחת קשה לכסות את כל השערות שבצדדים, וגם המטפחת הרבה פעמים מחליקה וע"י זה מתגלים שערותיה... ויש לשים לב, כי כל ענין כיסוי הראש הוא משום צניעות, שלא יראה מהשערות הטבעיות שלה החוצה".
 
בבא סאלי מעולם לא אסר פאה, ואדרבה העלים עין משלושת בנותיו שחבשו פאה בחייו.

הבלים, כדרך מר נ"י.

לא נוח למע"כ שיש דמות גדולה ממרוקו שאוסרת פאה, אז אתה נתלה בפלפולים מבריקים שכתבת בעבר, אחוזים בקורי העכביש.

לא אכנס עמך לויכוח, כי מהניסיון אתה משתבלל ללא הרף, ולעולם לא אומר טעיתי, כל שכן בנושא שהוא מליבת הודעותיך - היתר פא"נ.

רק אודיע ברבים שיש כאן סילוף מובהק ובבא סאלי אסר בהחלט פאה על סביבותיו, בין אם שמעו בקולו כולן או לא שמעו כולן.

בא לך לחלוק על עדות בתו ולומר להד"ם, עניינך האישי.

ומאחר וכתבתי זאת, שוב לא אטרח להמשיך בנושא.
 
הילדותיות היא שלך אתה המצאת את השטות עם מיעוט ורוב

בסך הכל הסברתי מדוע ציינתי את הפוסק האוסר המרכזי, ולא ציינתי לגר"מ מאזוז.

אפרופו ילדותיות, כבודו יודע שאם הגר"ע יוסף היה מתיר פאה באופן גורף, או מעדיף פאה על מטפחת, לא היה מנין נשים ספרדיות בארץ ישראל עם מטפחת.
 
הנתון המעניין שיש 6 המעידים שהתחילו במטפחת ועברו לפאה.
 
הגה"צ מוהרא"ש זצ"ל בספרו שיחות מוהרא"ש חלק ט' עמ' רמ"ח: "מי שרוצה להסתכל בעין אמת ולהבין את האמת, ההכרח לו להודות, אשר אי אפשר בשום פנים ואופן לכסות את השערות במטפחת בלבד, כי היא נוטה הצידה, ואז נראות השערות בחוץ".
טול קורה
הוא אומר במטפחת בלבד לא ניתן אלא גם עם פאה ובזה יודו כולם דעדיף טפי
מה הקשר שאתה מצטט אותו
 
כהיום הומצא סרט מונע החלקה ומי שחפצה באמת להימנע מגילוי שיער במטפחת הדבר אפשרי בלי פיקוח הדוק על המטפחת בכל עת
ואעפ"כ העיקרון שבדברי הגאונים והפוסקים שהביא הרב משיב כהלכה, אמת ומסתבר, ובודאי יש כאן שיקול גדול מאוד
 
בסך הכל הסברתי מדוע ציינתי את הפוסק האוסר המרכזי, ולא ציינתי לגר"מ מאזוז.

אפרופו ילדותיות, כבודו יודע שאם הגר"ע יוסף היה מתיר פאה באופן גורף, או מעדיף פאה על מטפחת, לא היה מנין נשים ספרדיות בארץ ישראל עם מטפחת.
ממש לא
כי תלמידיו של מרן הגר''מ עדיין היו שמות מטפחת
 
הבלים, כדרך מר נ"י.

אפשר לסכם את כל תגובתך בשורה זו, כי חוץ מהשמצות אישיות לא כתבת כאן מאומה.

הבבא סאלי בהחלט היה מעדיף מטפחת על פאה, אבל לא "אוסר פאה". הוא מעולם לא אמר את המשפט המפורסם בשמו, על פאה וגיהנום וחומר הסקה.
 
הרבי מליובאוויטש זצ"ל באגרות קודש חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה: "רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול".

ועוד: "יכולה היא לטעון, שהיא תלך לבושה במטפחת כראוי. בודאי שטוב הדבר אם יהיה כך, אבל מהמציאות יודעים שאין הדבר כן".
היום שיש סרט שמונע החלקה לפ''ד שהבאת כאן גם הוא יודה
 
לא נוח למע"כ שיש דמות גדולה ממרוקו שאוסרת פאה, אז אתה נתלה בפלפולים מבריקים שכתבת בעבר, אחוזים בקורי העכביש.
לא אכנס עמך לויכוח, כי מהניסיון אתה משתבלל ללא הרף, ולעולם לא אומר טעיתי, כל שכן בנושא שהוא מליבת הודעותיך - היתר פא"נ.

אינך נכנס לויכוח כי בעצם אין לך מה למכור. אינך שונה מאותו אחד שבכל משפט מוסיף ד"ל ואכמ"ל כדי לעשות רושם על ציבור התמימים.

הוכחתי שחור על גבי לבן שהגברת בדתה את הסיפור, והוא מעולם לא היה ולא נברא. לא מדובר ב"פלפולים מבריקים" אלא בעובדות פשוטות.

כתוצאה מכך הושמט עיקר הסיפור מהמהדורה החדשה של הספר בו פורסם הסיפור, ועלובה עיסה שנחתומה מעיד עליה.
 
אני מבין שכל אותם גדולים וקדושים שהזכרתי לא זכו להיות "איש אמת" כמעלתך...

ומה שאתה נוקט "מטפחת כמו שצריך", זה גם אותם גדולים יודעים (קשה לומר "עדיף" על כיסוי שמפורש בשו"ע לאסור, אבל נניח). רק שהם ציינו בדבריהם שהניסיון הוכיח שלא מקפידים על זה, ולפיכך ההמלצה הגורפת היא פאה.

הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל במכתבו בקובץ בית הלל י"ט: "שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים".

הרבי מליובאוויטש זצ"ל באגרות קודש חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה: "רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול".

ועוד: "יכולה היא לטעון, שהיא תלך לבושה במטפחת כראוי. בודאי שטוב הדבר אם יהיה כך, אבל מהמציאות יודעים שאין הדבר כן".

הגר"א אבא שאול העיד (הו"ד בחוברת "כיסוי ראש לאשה") בשם אביו הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל: "כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות" (יש גם הקלטה של אביו, תמליל מההקלטה הבאתי כאן).

מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל בשו"ת שמש ומגן ח"ב אה"ע ט"ז: "באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש. וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".

הגה"צ מוהרא"ש זצ"ל בספרו שיחות מוהרא"ש חלק ט' עמ' רמ"ח: "מי שרוצה להסתכל בעין אמת ולהבין את האמת, ההכרח לו להודות, אשר אי אפשר בשום פנים ואופן לכסות את השערות במטפחת בלבד, כי היא נוטה הצידה, ואז נראות השערות בחוץ".

הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בספרו דת והלכה סימן א: "המחמיר עלול להקל, לגרום איסור תורה, שרק יחידים אצל הספרדים שיפרקו פאה נכרית, יזהרו במטפחת שתכסה תמיד כל השערות כדין".

הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א בספרו והיה מחניך קדוש עמ' י"ז: "ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת".

הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א בקובץ אור ישראל ל"ו: "וראינו בכמה מקומות ובפרט בערי ארה"ב שהיו יוצאות שערותיהן מבעד המטפחת, מה שלא אירע בפאה נכרית".

הגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א בספרו "שערי תורת הבית" (פרק ה' עמ' שי"ד): "עם מטפחת קשה לכסות את כל השערות שבצדדים, וגם המטפחת הרבה פעמים מחליקה וע"י זה מתגלים שערותיה... ויש לשים לב, כי כל ענין כיסוי הראש הוא משום צניעות, שלא יראה מהשערות הטבעיות שלה החוצה".
צר לי
אין אני רואה בכל זה דבר שאמור לשנות את דעתי
ומאת הרבנים הנ''ל אבקש מחילה.
 
אני מבין שכל אותם גדולים וקדושים שהזכרתי לא זכו להיות "איש אמת" כמעלתך...

ומה שאתה נוקט "מטפחת כמו שצריך", זה גם אותם גדולים יודעים (קשה לומר "עדיף" על כיסוי שמפורש בשו"ע לאסור, אבל נניח). רק שהם ציינו בדבריהם שהניסיון הוכיח שלא מקפידים על זה, ולפיכך ההמלצה הגורפת היא פאה.

הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל במכתבו בקובץ בית הלל י"ט: "שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים".

הרבי מליובאוויטש זצ"ל באגרות קודש חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה: "רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול".

ועוד: "יכולה היא לטעון, שהיא תלך לבושה במטפחת כראוי. בודאי שטוב הדבר אם יהיה כך, אבל מהמציאות יודעים שאין הדבר כן".

הגר"א אבא שאול העיד (הו"ד בחוברת "כיסוי ראש לאשה") בשם אביו הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל: "כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות" (יש גם הקלטה של אביו, תמליל מההקלטה הבאתי כאן).

מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל בשו"ת שמש ומגן ח"ב אה"ע ט"ז: "באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש. וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".

הגה"צ מוהרא"ש זצ"ל בספרו שיחות מוהרא"ש חלק ט' עמ' רמ"ח: "מי שרוצה להסתכל בעין אמת ולהבין את האמת, ההכרח לו להודות, אשר אי אפשר בשום פנים ואופן לכסות את השערות במטפחת בלבד, כי היא נוטה הצידה, ואז נראות השערות בחוץ".

הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א בספרו דת והלכה סימן א: "המחמיר עלול להקל, לגרום איסור תורה, שרק יחידים אצל הספרדים שיפרקו פאה נכרית, יזהרו במטפחת שתכסה תמיד כל השערות כדין".

הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א בספרו והיה מחניך קדוש עמ' י"ז: "ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת".

הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א בקובץ אור ישראל ל"ו: "וראינו בכמה מקומות ובפרט בערי ארה"ב שהיו יוצאות שערותיהן מבעד המטפחת, מה שלא אירע בפאה נכרית".

הגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א בספרו "שערי תורת הבית" (פרק ה' עמ' שי"ד): "עם מטפחת קשה לכסות את כל השערות שבצדדים, וגם המטפחת הרבה פעמים מחליקה וע"י זה מתגלים שערותיה... ויש לשים לב, כי כל ענין כיסוי הראש הוא משום צניעות, שלא יראה מהשערות הטבעיות שלה החוצה".
אגב ותאמר לכל הרבנים שהבאת כאן
שהיום יש מודה חדשה שהפאה מתחילה אחרי 2 אצבעות ...
תשאל פאניות בתחום
כך שזה שומט את הקרקע מתחת כל טענותיהם
 
רק אודיע ברבים שיש כאן סילוף מובהק ובבא סאלי אסר בהחלט פאה על סביבותיו, בין אם שמעו בקולו כולן או לא שמעו כולן.
בא לך לחלוק על עדות בתו ולומר להד"ם, עניינך האישי.

דמגוגיה בגרוש.

כמה נחמד שאתה מעמיד אותי מול עדות בתו, ומתעלם מהעובדה שהרב עזרן הביא בספר חן וכבוד את מכתביהם של חתני הבבא סאלי, ונשותיהם המעידות יחד עמם באותו מכתב, ואשתו של הבבא סאלי יחד עמם, וכולם עונים ואומרים - המעשה לא היה ולא נברא, אנחנו לא מכירים את הכינוס הזה! (שלשיטת הגברת ממציאת הסיפור, הבבא סאלי כינס את כל בנות המשפחה ודרש בפניהן. לאחר מכן היא שינתה גרסה).

בנוסף הן מעידות שמעולם אביהן לא העיר להן על הפאה שלהן!

אז לא אני חולק על עדות בתו אלא כל בני המשפחה (בנוסף לכל ההוכחות שהבאתי).
 
היום שיש סרט שמונע החלקה לפ''ד שהבאת כאן גם הוא יודה

תמיד היו ויהיו פתרונות, יש גם נשים שחובשות את המטפחת על המצח. השאלה היא כמה נשים בפועל מיישמות את הפתרונות?

אחד הדברים החביבים זה לומר "יחזרו בהם" על רבנים שחיו עמנו אתמול ושלשום, או עדיין חיים עמנו כיום.
 
אגב ותאמר לכל הרבנים שהבאת כאן
שהיום יש מודה חדשה שהפאה מתחילה אחרי 2 אצבעות ...
תשאל פאניות בתחום
כך שזה שומט את הקרקע מתחת כל טענותיהם

את כל הסיסמאות שאתה מפזר כאן שמעתי מזה עידן ועידנים. "היום יש מודה חדשה"... (0.0001 אחוז מכלל הנשים החובשות פאה). אין שום אינטרס לאשה לגלות את שערות ראשה תחת הפאה, ואדרבה גנאי הוא לה, בניגוד גמור למטפחת.
 
תמיד היו ויהיו פתרונות, יש גם נשים שחובשות את המטפחת על המצח. השאלה היא כמה נשים בפועל מיישמות את הפתרונות?

אחד הדברים החביבים זה לומר "יחזרו בהם" על רבנים שחיו עמנו אתמול ושלשום, או עדיין חיים עמנו כיום.
מי אמר לך שהציגו את הדברים בפניהם ולא חזרו בהם??
ובפועל אשה שרוצה מטפחת לא תרצה לעשות נגד ההלכה
 
את כל הסיסמאות שאתה מפזר כאן שמעתי מזה עידן ועידנים. "היום יש מודה חדשה"... (0.0001 אחוז מכלל הנשים החובשות פאה). אין שום אינטרס לאשה לגלות את שערות ראשה תחת הפאה, ואדרבה גנאי הוא לה, בניגוד גמור למטפחת.
הפוך זה נראה יותר טבעי..
מה אתה מבין?
 
ראשי תחתית