מה אשתך לובשת - פאה או מטפחת?

האם אשתך לובשת מטפחת או פאה?

  • מטפחת עם גילוי מועט של שערות

    הצבעות: 10 14.3%
  • מטפחת ללא גילוי שערות כלל

    הצבעות: 14 20.0%
  • פאה כל השבוע

    הצבעות: 35 50.0%
  • פאה רק בשבתות/חגים/אירועים

    הצבעות: 2 2.9%
  • בעבר לבשה פאה ועברה/עוברת למטפחת

    הצבעות: 2 2.9%
  • בעבר לבשה מטפחת ועברה/עוברת לפאה

    הצבעות: 5 7.1%
  • * אשכנזי - פאה

    הצבעות: 2 2.9%
  • * אשכנזי - מטפחת

    הצבעות: 0 0.0%
  • אני בכלל רווק...

    הצבעות: 0 0.0%

  • מספר המצביעים כולל
    70
פשוט פאה יש רק אחד וכיסוי יש כל מיני (כובע, מטפחת, ברט וכד'), אז כללו את כל אלו בשם אחד.
לא תכננתי לעשות מזה שיח ודיון. אבל אנחנו כבר שם, אז אומר בקצרה.
כיסוי ראש כולל את מה שמכסה את הראש.
אני מניח שמסתמא כשאנחנו מדברים על כיסוי ראש, אנחנו מדברים על כיסוי ראש לנשים (למעט כיפה / מגבעת וכדומה). ועל כיסוי ראש כהלכתו (למעט פיסה קטנה ליופי וכדומה).
וכשאתה אומר "כיסוי ראש" וטוען שזה לא כולל פאה, הוי אומר שאתה מלעיז על רבים וטובים שרואים בפאה כיסוי ראש התואם את כללי ההלכה. זה הכל.
 
אם זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה,
אז ממילא היא בטלה מצד עצמה, ושוב אינה גזירה אלא היתר גמור.
 
נו נו
כמדומה שזה דעת הגר''מ שטרנבוך [וגם חב''ד ]

לא רק הנ"ל אלא עוד רבים וטובים כמו החזו"א ותלמידיו (הגר"ח קניבסקי, הגר"ח גריינמן ועוד), הגרמ"י לפקוביץ, ומאידך פוסקים ספרדים כמו הגרב"צ אבא שאול, הגר"ש משאש, הגר"י קאפח ועוד ועוד.
 
לא תכננתי לעשות מזה שיח ודיון. אבל אנחנו כבר שם, אז אומר בקצרה.
כיסוי ראש כולל את מה שמכסה את הראש.
אני מניח שמסתמא כשאנחנו מדברים על כיסוי ראש, אנחנו מדברים על כיסוי ראש לנשים (למעט כיפה / מגבעת וכדומה). ועל כיסוי ראש כהלכתו (למעט פיסה קטנה ליופי וכדומה).
וכשאתה אומר "כיסוי ראש" וטוען שזה לא כולל פאה, הוי אומר שאתה מלעיז על רבים וטובים שרואים בפאה כיסוי ראש התואם את כללי ההלכה. זה הכל.
עכשיו זה ההבדל בין לשון הקודש לבין לשון בני אדם. אכמ"ל.
 
אע''פ שבפשטות זה לא מובן כ''כ
כיון שבפאה יש וויכוח האם זה כיסוי ופאה עיקרה להחמיר את הזוה''ק

להמעדיפים אין בזה ויכוח, הם סוברים להיתר, וממילא הברירה היא בין כיסוי טוב לבין כיסוי שהוא בחשש איסור דאורייתא.

ומכאן לסוף דבריך שהוא טעות נפוצה, אין שום קשר לזוה"ק כי הוא דיבר בבית פנימה (וחולק בזה על הש"ס) אבל כיסוי כל הראש הוא מילתא דפשיטא בגמ' ברמב"ם ובשו"ע וי"ל שלכן אסרו מטפחת שדרכה להחליק מהראש ונגלה ארבע וחמש אצבעות.

וגם להנאחזים בהיתר דחוק של שתי אצבעות, הרי אצל נשותיהם גופא ראינו ארבע וחמש אצבעות, ומה יענו איזובי הקיר.
 
איפה דעת החזו''א שעדיף
ס''ל שמותר לכתחילה
אבל העדפה מנא לך?

המקור הוא ספר "דינים והנהגות מהחזו"א" (חלק ב' פ"ח אות ט') שכתבו תלמידיו המובהקים של החזו"א: "על פאה נכרית שמענו שאמר פעם שלפעמים יש בזה גם יתרון על מטפחת, שמכסה יותר טוב את כל השיער".
 
כל דברינו הם בפאה כשרה כמובן
ולא בפאות ארוכות הנהוגות בכמה קהילות ...

כבר כתבו גדולי הפוסקים שגדר פאה כשרה הוא שתסרוקתה וצורתה וצבעה איננה חריגה מהנהוג במקום מגוריה של האשה.

ולכן אין בזה כללים של קצר וארוך, וסנטימטרים קבועים להיתר ולאיסור, אלא הכלל הוא שלא תהיה הפאה חריגה באופן שכולם יסתכלו דוקא עליה.
 
כבר כתבו גדולי הפוסקים שגדר פאה כשרה הוא שתסרוקתה וצורתה וצבעה איננה חריגה מהנהוג במקום מגוריה של האשה.

ולכן אין בזה כללים של קצר וארוך, וסנטימטרים קבועים להיתר ולאיסור, אלא הכלל הוא שלא תהיה הפאה חריגה באופן שכולם יסתכלו דוקא עליה.
זה לא מדויק כיון שיש פריצות שאפילו אם כולם ילכו כך זה יהיה אסור.
 
זה לא מדויק כיון שיש פריצות שאפילו אם כולם ילכו כך זה יהיה אסור.

זה שייך רק בפריצות בעצם, ערוה מדאורייתא כמו גילוי ירך, שזה לא תלוי במנהג כלל.

אבל כאן כל עניין הפריצות הוא ענין הבולטות, לא עצם השיער ולא דבר אחר. ואם לא בולט, ממילא גם לא שייך בו פריצות.
 
איזה רב אוחז כך מלבד הרבי מילובביץ'?

גדולים מכל החוגים, ראה חלק מהציטוטים כאן.

בקצרה: הגר"ע הילדסהיימר, הגרב"צ אבא שאול, הגר"מ פיינשטיין, הגר"י עבאדי, החזון איש, הגרש"ז אויערבאך (עדות חתנו / נכדו), הגר"ש משאש, הגר"ב זילבר, הגר"מ שטרנבוך, הגר"י קאפח, הגרמ"י לפקוביץ, הגר"י טשזנר, הגר"פ ברונפמן, הגר"ג ציננער.
 
משהו ממש מוזר לי בסקר הזה...

הוא נפתח ב"בום" של מעל עשרה ראשונים שהצביעו תוך דקות בודדות שלובשות פאה כל השבוע. (ואני הייתי היחידי שהצבעתי על מטפחת...)
וכעת זה הולך ומצטמטמם...

משהו יכול לפתור?
 
משהו ממש מוזר לי בסקר הזה...

הוא נפתח ב"בום" של מעל עשרה ראשונים שהצביעו תוך דקות בודדות שלובשות פאה כל השבוע. (ואני הייתי היחידי שהצבעתי על מטפחת...)
וכעת זה הולך ומצטמטמם...

משהו יכול לפתור?
שבתחילה היו כאן יותר כאלו שנשותיהם חובשות פאה ואח"כ הגיעו עוד כאלו שנשותיהם חובשות מטפחת.
 
הוא נפתח ב"בום" של מעל עשרה ראשונים שהצביעו תוך דקות בודדות שלובשות פאה כל השבוע

שים לב, ברשימה שהבאתי בהודעה מעליך יש בדיוק עשרה רבנים שנפטרו לעולמם (יחד עם הרה"ק מליובאוויטש).

ככל הנראה אותם גדולים קיבלו רשות מן השמים לרדת ולהשתתף בסקר שפתחת, ולכן זכית לראות מה שראית. אשריך.
 
שבתחילה היו כאן יותר כאלו שנשותיהם חובשות פאה ואח"כ הגיעו עוד כאלו שנשותיהם חובשות מטפחת.
אבל הבום ההתחלתי היה גדול...
שים לב, ברשימה שהבאתי בהודעה מעליך יש בדיוק עשרה רבנים שנפטרו לעולמם (יחד עם הרה"ק מליובאוויטש).

ככל הנראה אותם גדולים קיבלו רשות מן השמים לרדת ולהשתתף בסקר שפתחת, ולכן זכית לראות מה שראית. אשריך.
אשרי הפורום הזה שגדולי ישראל רשאים לרדת אליו מהשמים...
(אולי תוסיף אותם לרשימת הרבנים המתירים אינטרנט מסונן...)
 
רוב החברים הם בני תורה שאינם הולכים בהכרח כמו הגר"ע יוסף אלא כמו פוסקים אחרים (הגר"ש משאש, הגרב"צ אבא שאול, הגר"י קאפח, הגרב"ב טולדנו, הגר"ע הדאיה, הגר"ח כסאר, הגרב"צ עוזיאל, הגר"י אביחצירא, הגר"ש קורח, הגר"א בקשי דורון ועוד ועוד).
מה עם הרב מאזוז בבא סאלי והגר''מ לוי
 
הגר"מ לוי הוא תלמידו של הגר"מ מאזוז, ומעטים ההולכים לפי פסקיו של הרב מאזוז, לכן לא ציינתי אותו.

בבא סאלי מעולם לא אסר פאה, ואדרבה העלים עין משלושת בנותיו שחבשו פאה בחייו.
 
ראשי תחתית