מי הקים את מעיין החינוך התורני?

מסתברא מילתא, אם אתה מכניס את הילד שלך למוסדות של בעלזא, אז ישמע ויקבל הנהגות והדרכות של בעלזא

אם אתה מכניס את הבן שלך שהוקם על ידי הרב סורוצקין, הוא ישמע על טלז ויתחנך על רוח טלז

אם אתה מכניס את הבן שלך למוסד שהוקם על ידי הרב עובדיה, סביר להניח שהחינוך יהיה לאורו ולפי הדרכותיו. מה הפלא הגדול של יפי הנפש פה?!
 
אם אתה מכניס את הבן שלך למוסד שהוקם על ידי הרב עובדיה, סביר להניח שהחינוך יהיה לאורו ולפי הדרכותיו. מה הפלא הגדול של יפי הנפש פה?!

ראשית, זה לא נכון עובדתית.

ש"ס הוקמה ע"י מספר עסקנים (ר' יעקב כהן וחבריו) במטרה להקים מוסדות ייעודים לציבור הספרדי המקופח, זאת אומרת, מי ששתל את הגרעין לכל המוסדות הספרדיים בדורנו הם העסקנים הנ"ל. והם שכנעו את הרב עובדיה במשך תשעה חודשים רצופים שיסכים לתת להם גיבוי רבני, עד שהסכים. לאחר שהצליחו בבחירות בהצלחה מטאורית, לקחו מהם את התנועה (פשוטו כמשמעו).

גם בין הרבנים שנתנו גיבוי למהלך הקמת מעין החינוך התורני, היה הגרב"צ אבא שאול הראשון, ואחריו הצטרפו עוד וביניהם הגר"ע יוסף.

ואחרון חביב, הציבור שהצביע ש"ס (ביניהם אני הקטן) הוא זה שנתן כח לעסקנים להקים מוסדות, ולולא קולותיהם של הציבור לא היה להם שום אפשרות לעשות משהו, וא"כ לומר ש"המוסד הוקם ע"י הרב עובדיה" הוא שקר גס מכל בחינה אפשרית.

בוודאי שהגר"ע יוסף עשה הרבה למען הצלחת המוסדות, אבל מה בין זה לבין מה שכתבת?

שנית, מדובר כאן בחורבן הדור, כפיית הלכותיו של אחד הפוסקים על כלל ישראל, מגיל ינקות, בבחינת כתבו לכם על קרן השור, ואתה מדבר על יפי נפש?

אצטט את דברי הגר"ח אפללו:

"וקרובים אנו בדורנו כמעט לבאר שחת, שאף הת"ח והרבנים המפורסמים בשמותיהם אין אצלם מידת האמת, ומי שאינו בשיטתם ובקו ההלכה שלהם זה בעיניהם פחיתות וחסרון, ואותו הת"ח כבר אינו רב או הרה"ג, אלא ערב רב, אבל מי שהוא משיטתם, אפי' איזה מאסף בספרו, ששום צל של עיון וחידוש אין בו, רק שמעתיק שמועה וסברא מאחד לשני או דרשן פה מפיק מרגליות אבל רחוק מאוד מהוראה, ק"ו שאין לו יד ורגל באבן העזר וחושן משפט, בכל אופן יקרא "הגאון" ואפילו "הגאון הגדול" משום שהוא כותב ואומר שההלכה כך וכך וכאותם הרבנים והספרים המפורסמים, והצביעות הזו חוגגת.

וידעתי מכמה ת"ח ש... הם מפחדים להעלות את האמת על הכתב, בכדי שהשולטים עלינו לא "יקטלגו" אותם כאשר מאיימים השכם והערב שלא יתנו שום משרה לאיש החולק עליהם בהלכה, ק"ו שעלולים לצאת עליו בריש גלי לפני כלל העם שרובו עמי הארצות ובכך יהיה מסומן כדמות שלילית, ולכן הם מעדיפים לשתוק ולהיראות כביכול הם משלהם, על מנת שיקבלו מתי שהוא משרות רבניות וכיו"ב.

ועל זה התורה חוגרת שק, גם על בעלי הזרוע וגם על הפחדנים, שיש מי שחושב שהוא הבעלים על התורה ושוכח שכתר תורה הוא לכולם, ומה שהשותקים לא מוציאים דעתם מפחד השולטים היא צביעות עצומה ומכירת התורה בזול, אי נמי שעוברים על אזהרת הכתוב "לא תגורו מפני איש" דלא תכסו דבריכם מפני פחד איש (סנהדרין ח.), והוא בבחינת שלא תאמר מתירא אני פלוני שמא יהרוג את בני או שמא ידליק את גדישי (ספרי דברים פסקא יז).

ואם באנו להכחיד האמת מפני היראה ואפי' לגדולים מאיתנו כהגר"ע יוסף זצ"ל, לא נמצא ידינו ורגלינו לעמוד בבית המדרש, ונסגור הספרים ונפתח רק את ספרי הקיצורים, כי אין טעם להמשיך ללמוד וללמד ולחדש דבר, כי הכל כבר נכתב ונפסק ואסור להרהר ולסתור. ובזה יהיה כל הדור הבא בלא דעה אלא כרובוטים, וחלילה לנו מעשות זאת, רק שמחובתנו להשיג בדרך כבוד והתנצלות.

ועיין בהקדמות לכל חלקי השו"ת שלנו, כמה אנו משבחים את גדולת מורנו זיע"א שהוא היה בקרבנו גדול הדור האחרון, וכמה קירבני אליו בעבותות של אהבה כשהייתי מוציא לאור את ספריי, ובהרבה מקומות יישבנו דעתו כנגד המתפרצים על פסקיו ודרכו בהנהגה, אע"פ שאינו צריך לי, אבל אין שום קשר בין זה לבין מה שהורשינו לחלוק על דבריו בהלכה, ואין איסור לחלוק בטעמים נכונים על גדול הדור, ועוד שהוא גופיה כתב כן בהקדמה לשו"ת יביע אומר חלק א' וזוהי משנתו הידועה, והאומר אחרת הוא זה שחולק עליו ואינו מבין תורתו".
 
אם אתה מכניס את הילד שלך למוסדות של בעלזא, אז ישמע ויקבל הנהגות והדרכות של בעלזא

גם אם היית צודק והמוסד היה "של הרב עובדיה", אין הנדון דומה לראיה, כי בעלז היא חצר חסידית, ולא מגזר שלם המורכב מעדות שונות, פוסקים שונים ומנהגים שונים.

מה אשם הספרדי המסכן שיש לו תנועה ספרדית אחת ותלמוד תורה אחד? הוא מצביע ש"ס, שולח את הילד לת"ת, והחל מהגיל הרך מחדירים לו לראש שהרב עובדיה הוא פוסק הדור ואין עוד מלבדו, כל הפוסקים האחרים בטלים ומבוטלים, יש הלכה אחת ויחידה ואין טעם אפילו לשנות את דברי החולקים כי אין בהם נפק"מ, כולם טועים בטעויות של חוסר הבנה וחוסר ידע (כמבואר בשיעור היזדים השבועי) וכאשר "יסבירו להם" יבינו ויודו על האמת.

מדוע הת"ת שהוקם ע"י הקול שלו, צריך לפעול כנגדו? לבטל את הפוסק שהוא הולך לפיו ומנהיג כמותו בביתו? שהילד יחזור לבית ויוכיח את אביו על מנהגיו ויאמר לו שהוא עם הארץ?
 

המסר ברור ופשוט: הכל שייך לנו בטאבו, הגר"ע יוסף (דהיינו אני וחיבורי ילקוט יוסף) תמיד צודק וכל גדולי הפוסקים שחלקו עליו טועים ומטעים, פשוט "מבלבלים את הציבור" ב"המצאות" שונות ומשונות (כמו ההמצאה של "שתי אצבעות" שאין לה רמז בחז"ל או בראשונים עד אחרוני האחרונים).

וחלילה לבלבל את הקטנים עם דעותיהם המשובשות של כל הגדולים המשובשים שלא פוסקים כמוני.
 
מסתברא מילתא, אם אתה מכניס את הילד שלך למוסדות של בעלזא, אז ישמע ויקבל הנהגות והדרכות של בעלזא

אם אתה מכניס את הבן שלך שהוקם על ידי הרב סורוצקין, הוא ישמע על טלז ויתחנך על רוח טלז

אם אתה מכניס את הבן שלך למוסד שהוקם על ידי הרב עובדיה, סביר להניח שהחינוך יהיה לאורו ולפי הדרכותיו. מה הפלא הגדול של יפי הנפש פה?!
האם דעת הרב יצחק יוסף שעל תלמיד לפסוק כמו ראש הישיבה?
 
במקרה כזה עליו ללכת כהגר"ע יוסף, אבל מטעם אחר, שהוא גדול הדור וכו'. לאחר שסומנה המטרה מראש (שצריך לפסוק כהגר"ע) נותר רק למצוא טעם לכל מקרה ספציפי.
 
ראשי תחתית