מי הקים את מעיין החינוך התורני?

מסתברא מילתא, אם אתה מכניס את הילד שלך למוסדות של בעלזא, אז ישמע ויקבל הנהגות והדרכות של בעלזא

אם אתה מכניס את הבן שלך שהוקם על ידי הרב סורוצקין, הוא ישמע על טלז ויתחנך על רוח טלז

אם אתה מכניס את הבן שלך למוסד שהוקם על ידי הרב עובדיה, סביר להניח שהחינוך יהיה לאורו ולפי הדרכותיו. מה הפלא הגדול של יפי הנפש פה?!
 
אם אתה מכניס את הבן שלך למוסד שהוקם על ידי הרב עובדיה, סביר להניח שהחינוך יהיה לאורו ולפי הדרכותיו. מה הפלא הגדול של יפי הנפש פה?!

ראשית, זה לא נכון עובדתית.

ש"ס הוקמה ע"י מספר עסקנים (ר' יעקב כהן וחבריו) במטרה להקים מוסדות ייעודים לציבור הספרדי המקופח, זאת אומרת, מי ששתל את הגרעין לכל המוסדות הספרדיים בדורנו הם העסקנים הנ"ל. והם שכנעו את הרב עובדיה במשך תשעה חודשים רצופים שיסכים לתת להם גיבוי רבני, עד שהסכים. לאחר שהצליחו בבחירות בהצלחה מטאורית, לקחו מהם את התנועה (פשוטו כמשמעו).

גם בין הרבנים שנתנו גיבוי למהלך הקמת מעין החינוך התורני, היה הגרב"צ אבא שאול הראשון, ואחריו הצטרפו עוד וביניהם הגר"ע יוסף.

ואחרון חביב, הציבור שהצביע ש"ס (ביניהם אני הקטן) הוא זה שנתן כח לעסקנים להקים מוסדות, ולולא קולותיהם של הציבור לא היה להם שום אפשרות לעשות משהו, וא"כ לומר ש"המוסד הוקם ע"י הרב עובדיה" הוא שקר גס מכל בחינה אפשרית.

בוודאי שהגר"ע יוסף עשה הרבה למען הצלחת המוסדות, אבל מה בין זה לבין מה שכתבת?

שנית, מדובר כאן בחורבן הדור, כפיית הלכותיו של אחד הפוסקים על כלל ישראל, מגיל ינקות, בבחינת כתבו לכם על קרן השור, ואתה מדבר על יפי נפש?

אצטט את דברי הגר"ח אפללו:

"וקרובים אנו בדורנו כמעט לבאר שחת, שאף הת"ח והרבנים המפורסמים בשמותיהם אין אצלם מידת האמת, ומי שאינו בשיטתם ובקו ההלכה שלהם זה בעיניהם פחיתות וחסרון, ואותו הת"ח כבר אינו רב או הרה"ג, אלא ערב רב, אבל מי שהוא משיטתם, אפי' איזה מאסף בספרו, ששום צל של עיון וחידוש אין בו, רק שמעתיק שמועה וסברא מאחד לשני או דרשן פה מפיק מרגליות אבל רחוק מאוד מהוראה, ק"ו שאין לו יד ורגל באבן העזר וחושן משפט, בכל אופן יקרא "הגאון" ואפילו "הגאון הגדול" משום שהוא כותב ואומר שההלכה כך וכך וכאותם הרבנים והספרים המפורסמים, והצביעות הזו חוגגת.

וידעתי מכמה ת"ח ש... הם מפחדים להעלות את האמת על הכתב, בכדי שהשולטים עלינו לא "יקטלגו" אותם כאשר מאיימים השכם והערב שלא יתנו שום משרה לאיש החולק עליהם בהלכה, ק"ו שעלולים לצאת עליו בריש גלי לפני כלל העם שרובו עמי הארצות ובכך יהיה מסומן כדמות שלילית, ולכן הם מעדיפים לשתוק ולהיראות כביכול הם משלהם, על מנת שיקבלו מתי שהוא משרות רבניות וכיו"ב.

ועל זה התורה חוגרת שק, גם על בעלי הזרוע וגם על הפחדנים, שיש מי שחושב שהוא הבעלים על התורה ושוכח שכתר תורה הוא לכולם, ומה שהשותקים לא מוציאים דעתם מפחד השולטים היא צביעות עצומה ומכירת התורה בזול, אי נמי שעוברים על אזהרת הכתוב "לא תגורו מפני איש" דלא תכסו דבריכם מפני פחד איש (סנהדרין ח.), והוא בבחינת שלא תאמר מתירא אני פלוני שמא יהרוג את בני או שמא ידליק את גדישי (ספרי דברים פסקא יז).

ואם באנו להכחיד האמת מפני היראה ואפי' לגדולים מאיתנו כהגר"ע יוסף זצ"ל, לא נמצא ידינו ורגלינו לעמוד בבית המדרש, ונסגור הספרים ונפתח רק את ספרי הקיצורים, כי אין טעם להמשיך ללמוד וללמד ולחדש דבר, כי הכל כבר נכתב ונפסק ואסור להרהר ולסתור. ובזה יהיה כל הדור הבא בלא דעה אלא כרובוטים, וחלילה לנו מעשות זאת, רק שמחובתנו להשיג בדרך כבוד והתנצלות.

ועיין בהקדמות לכל חלקי השו"ת שלנו, כמה אנו משבחים את גדולת מורנו זיע"א שהוא היה בקרבנו גדול הדור האחרון, וכמה קירבני אליו בעבותות של אהבה כשהייתי מוציא לאור את ספריי, ובהרבה מקומות יישבנו דעתו כנגד המתפרצים על פסקיו ודרכו בהנהגה, אע"פ שאינו צריך לי, אבל אין שום קשר בין זה לבין מה שהורשינו לחלוק על דבריו בהלכה, ואין איסור לחלוק בטעמים נכונים על גדול הדור, ועוד שהוא גופיה כתב כן בהקדמה לשו"ת יביע אומר חלק א' וזוהי משנתו הידועה, והאומר אחרת הוא זה שחולק עליו ואינו מבין תורתו".
 
אם אתה מכניס את הילד שלך למוסדות של בעלזא, אז ישמע ויקבל הנהגות והדרכות של בעלזא

גם אם היית צודק והמוסד היה "של הרב עובדיה", אין הנדון דומה לראיה, כי בעלז היא חצר חסידית, ולא מגזר שלם המורכב מעדות שונות, פוסקים שונים ומנהגים שונים.

מה אשם הספרדי המסכן שיש לו תנועה ספרדית אחת ותלמוד תורה אחד? הוא מצביע ש"ס, שולח את הילד לת"ת, והחל מהגיל הרך מחדירים לו לראש שהרב עובדיה הוא פוסק הדור ואין עוד מלבדו, כל הפוסקים האחרים בטלים ומבוטלים, יש הלכה אחת ויחידה ואין טעם אפילו לשנות את דברי החולקים כי אין בהם נפק"מ, כולם טועים בטעויות של חוסר הבנה וחוסר ידע (כמבואר בשיעור היזדים השבועי) וכאשר "יסבירו להם" יבינו ויודו על האמת.

מדוע הת"ת שהוקם ע"י הקול שלו, צריך לפעול כנגדו? לבטל את הפוסק שהוא הולך לפיו ומנהיג כמותו בביתו? שהילד יחזור לבית ויוכיח את אביו על מנהגיו ויאמר לו שהוא עם הארץ?
 

המסר ברור ופשוט: הכל שייך לנו בטאבו, הגר"ע יוסף (דהיינו אני וחיבורי ילקוט יוסף) תמיד צודק וכל גדולי הפוסקים שחלקו עליו טועים ומטעים, פשוט "מבלבלים את הציבור" ב"המצאות" שונות ומשונות (כמו ההמצאה של "שתי אצבעות" שאין לה רמז בחז"ל או בראשונים עד אחרוני האחרונים).

וחלילה לבלבל את הקטנים עם דעותיהם המשובשות של כל הגדולים המשובשים שלא פוסקים כמוני.
 
מסתברא מילתא, אם אתה מכניס את הילד שלך למוסדות של בעלזא, אז ישמע ויקבל הנהגות והדרכות של בעלזא

אם אתה מכניס את הבן שלך שהוקם על ידי הרב סורוצקין, הוא ישמע על טלז ויתחנך על רוח טלז

אם אתה מכניס את הבן שלך למוסד שהוקם על ידי הרב עובדיה, סביר להניח שהחינוך יהיה לאורו ולפי הדרכותיו. מה הפלא הגדול של יפי הנפש פה?!
האם דעת הרב יצחק יוסף שעל תלמיד לפסוק כמו ראש הישיבה?
 
במקרה כזה עליו ללכת כהגר"ע יוסף, אבל מטעם אחר, שהוא גדול הדור וכו'. לאחר שסומנה המטרה מראש (שצריך לפסוק כהגר"ע) נותר רק למצוא טעם לכל מקרה ספציפי.
 
אך ורק בזכותו בלבד? לא היה עוד אף אחד שדאג לזה מלבדו?!

הטענה נשארה.
ראוי לפסוק הלכה לפי מי שמממן אותך?!
1764262136602.png

כמה שטויות יכולות להיות...
תראו במה עסקינן!!
חוברת של מעין החינוך התורני, שכתבו בפירוש שזה "הליכותיו והנהגותיו של מרן!!!
ובקשתו של הראש"ל, שהם יכתבו כמי שמימן אותם , כי הם כהוראה לציבור ובציבור הילדים צריכים להביא את דעת מרן! וטענתו ברורה כדי שיהיה דעה אחת, ואם יש דעה אחת איזה דעה נביא
א. הטיף מוסר לעורך שידע שאם מרן החזיק את הרשת, א"כ יכתוב כדעתו
ב. באופן כללי צריך לפי רב אחד ולא לבלבל.
 
מי שמימן אותם זה אני ואתה וכלל מצביעי ש"ס, שנתנו להם את הכח לממן. הם לא מממנים מכיסם.
צודק סליחה... פשוט פה קראו לזה שמרן מימן אותם... סליחה על מה שכתבתי, כך היה כתוב כאן להדיא, "למה הולכים אחרי מי שממן"
 
וטענתו ברורה כדי שיהיה דעה אחת, ואם יש דעה אחת איזה דעה נביא
באופן כללי צריך לפי רב אחד ולא לבלבל.

יש לי אליך שאלה פשוטה, האם הגר"ע יוסף פסק כדעה אחת, או "בלבל את הציבור" עם שלל דעות, פעם פסק כשו"ע ופעם פסק כרמ"א, ופוסקים אחרים?

מהיכי תיתי שתהיה דעה אחת, וכי יש לנו סנהדרין המכריעים על פי רוב ופוסקים הלכה אחת לכלל ישראל?

הלא גם על השו"ע שהוא היחיד שהתקבלו הוראותיו ופשטו הוראותיו בכלל ישראל, יש רמ"א ויש נושאי כלים שחולקים, וגם הגר"ע שמתיימר לפסוק כמותו, חלק עליו בעשרות הלכות?
 
א"א להציג כמה דעות כי זה לילדים צעירים

וזה שהילד רואה בהלכה שאסור לענות ב"ה וב"ש בקידוש, ואחר כך מגיע לבית ורואה את כולם עונים ב"ה וב"ש, זה יותר טוב?

במקום שהילד ידע שיש דעות בענין, ואדרבה מוכח בפשטות מהשו"ע שצריך לענות, וכך סוברים פוסקים רבים, עדיף שהילד יחשוב שההורים שלו עמי הארצות, ויוכיח אותם?
 
יש לי אליך שאלה פשוטה, האם הגר"ע יוסף פסק כדעה אחת, או "בלבל את הציבור" עם שלל דעות, פעם פסק כשו"ע ופעם פסק כרמ"א, ופוסקים אחרים?

מהיכי תיתי שתהיה דעה אחת, וכי יש לנו סנהדרין המכריעים על פי רוב ופוסקים הלכה אחת לכלל ישראל?

הלא גם על השו"ע שהוא היחיד שהתקבלו הוראותיו ופשטו הוראותיו בכלל ישראל, יש רמ"א ויש נושאי כלים שחולקים, וגם הגר"ע שמתיימר לפסוק כמותו, חלק עליו בעשרות הלכות?
מרן פסק דברים ברורים. אמנם יש כללי פסיקה שבכל נושא גרמו לפסוק אחרת, אבל הפסק יצא ברור מתח"י

יהיה דעה אחת, כי קבלנו הוראות מרן השו"ע בא"י, (אמנם יש חולקים וס"ל שאפשר להמשיך במנהגים אבל זה מיעוט, הרוב לא ככה), הר

מרן הגר"ע לא התחיל לבד את הפעילות שלו ההלכתית, הוא המשיך בדיוק את דרך השו"ע וגדולי הפוסקים שקבלו הוראות מרן בא"י, וגם סברו שקמא קמא בטיל

וכן קבלו להתבטל למרן החיד"א בכל זה, ולומר סב"ל נגד מרן, וכן יש מנהגים קדומים ועוד ועוד.

אכן חלקו על מרן השו"ע, אבל פסקיו נתפשטו בקרב הספרדים ואף בחלק מהאשכנזים, ובפרט בא"י שקבלו הוראות מרן.

אגב, מרן הגר"ע לא מתיימר להיות כמרן השו"ע, אתה מתיימר לומר כך בחוצפא על מרן, שברוב ענוותנותו התבטל לרבותיו שקבלו להתבטל להחיד"א שכתב לומר סב"ל נגד מרן, למרות שזה דין קצת קשה, וכן כל הוראות מרן באו מענוותנותו הרבה. (ואבאר להתיימר פירושו להתגאות אם עוד לא הבנת).

אתה קורא לזה בלבול, שרוב הציבור קבלו את דברי מרן הגר"ע להלכה?

שלבעלי בתים יותר קל ללמוד חזון עובדיה מאשר שאר ספרי האחרונים כי שם הכל ברור?

זה בלבול?

לא היה סדר הלכתי לציבור מימות מרן הגר"ע!!!

ואני מדבר גם על הבני תורה וכל גדולי ישראל בתקופת מרן כפי שאמר מרן רה"י הגאון ר' שלום כהן זיע"א שכל הגדולים השתמשו בספריו, במראי מקומות ובפסקים!

לא היה כמרן ששלט בכל דברי הפוסקים ופסק דבריו על פיהם, אין הוראה ברורה מזו!
 
וזה שהילד רואה בהלכה שאסור לענות ב"ה וב"ש בקידוש, ואחר כך מגיע לבית ורואה את כולם עונים ב"ה וב"ש, זה יותר טוב?

במקום שהילד ידע שיש דעות בענין, ואדרבה מוכח בפשטות מהשו"ע שצריך לענות, וכך סוברים פוסקים רבים, עדיף שהילד יחשוב שההורים שלו עמי הארצות, ויוכיח אותם?
יאמר לו אביו (אם אינו עם הארץ) שהרב עובדיה בעצמו כתב שהנוהג כן יש לו ע"מ שיסמוך, או שיאמר לו שהם פוסקים כהגר"ש משאש וכדו'
מה עדיף? שיכתבו את כל הדעות? מה ילדים יעשו עם כל זה?
או שאתה מעדיף שיכתבו את דעת הגר"ש משאש למיעוט הילדים המרוקאים שפוסקים כמותו...
אל תשכח שההורים יודעים שהם שולחים לת"ת ספרדי שפוסקים כמרן, ולכשיגדל יסבירו לו שהם נוהגים כהרב משאש ודו'
 
מרן פסק דברים ברורים. אמנם יש כללי פסיקה שבכל נושא גרמו לפסוק אחרת, אבל הפסק יצא ברור מתח"י

לא הבנת את השאלה. מדוע מרן יכל לפסוק כאוות נפשו, פעם כפוסק זה ופעם כפוסק אחר, ואילו כל הבאים אחריו מחוייבים לפסוק כמותו?
 
כי זה לא כאוות נפשו אלא ע"פ גדולי הפוסקים!
ואם הבאים אחריו (או אחרים בדורו) עיינו בדברים ועלה להם אחרת להלכה, כלום יניחו בגניזה? הוי אומר בוא נסגור כל בתי מדרשות שבעולם ונגנוז כל ספרים שבעולם ונותיר לנו את קיצור פסקיו למעשה ותו לא. האומנם לכך אתה מכוון?
 
אתה קורא לזה בלבול, שרוב הציבור קבלו את דברי מרן הגר"ע להלכה?

לא אני אלא אתה קורא בלבול לציבור שפוסק ע"פ כמה רבנים ולא ע"פ פוסק אחד.

ועיין בספר עין יצחק שהביא מהר"י בן הרא"ש דברים חריפים על ההולכים בכל ההלכות כפוסק אחד שלפעמים יכול לטעות ולהכשיל באיסור דאורייתא.
 
ראשי תחתית