עומק המושג
חבר חדש
- הצטרף
- 20/4/25
- הודעות
- 62
ידוע לכל צורב שהספרדים קיבלו עליהם פסקי השו"ע, ורבו הדיונים והוויכוחים אם קיבלו אף היכן שרוב האחרונים חולקים או נגד האר"י וכיו"ב.
אך עיקר הדבר מתמיה, שאף אם אכן קיבלו עליהם כל מקהלות הספרדים פסקי השו"ע אין טעם שקבלה זו תחייב, ועד כאן לא שמענו אלא קבלת כל כלל ישראל, וכמו קבלת התלמוד בבלי, וכמו שכ' הריב"ש (סי' שצט) בשם הרמב"ן כי שכל קבלת הרבים היא כקבלת התורה עיי"ש, וגם טעמא רבה אית ביה, שלא תתפזר התורה ותיעשה אגודות אגודות, שהרי אם לא היו כלל ישראל מקבלים על עצמם התלמוד היה העם מפורד והתורה משתכחת, אך קבלת חלק מעם ישראל אין טעם שתחייב, וכמו שברור מסברא שאם יקבלו קבוצה מסוימת מעם ישראל פוסק הלכה מסוים לא יתחייבו לנהוג כמותו, ומ"ש קבלת הספרדים כולם?
וגם לכאו' אם יש כאן קבלת הרבים הרי"ז מדינא כמו התלמוד ממש, ולא שייך לחלוק ע"ז לעולם, וכמדומה שלית מאן דפליג שאין תוקף קבלת השו"ע כקבלת התלמוד, וגם לפי"ז החיוב חל גם אם פשיטא לן שיש טעות, וכגון, לו יצויר שיהא ברור ששכח גמרא ערוכה, וזה ודאי לא יתכן, וצ"ע.
אך עיקר הדבר מתמיה, שאף אם אכן קיבלו עליהם כל מקהלות הספרדים פסקי השו"ע אין טעם שקבלה זו תחייב, ועד כאן לא שמענו אלא קבלת כל כלל ישראל, וכמו קבלת התלמוד בבלי, וכמו שכ' הריב"ש (סי' שצט) בשם הרמב"ן כי שכל קבלת הרבים היא כקבלת התורה עיי"ש, וגם טעמא רבה אית ביה, שלא תתפזר התורה ותיעשה אגודות אגודות, שהרי אם לא היו כלל ישראל מקבלים על עצמם התלמוד היה העם מפורד והתורה משתכחת, אך קבלת חלק מעם ישראל אין טעם שתחייב, וכמו שברור מסברא שאם יקבלו קבוצה מסוימת מעם ישראל פוסק הלכה מסוים לא יתחייבו לנהוג כמותו, ומ"ש קבלת הספרדים כולם?
וגם לכאו' אם יש כאן קבלת הרבים הרי"ז מדינא כמו התלמוד ממש, ולא שייך לחלוק ע"ז לעולם, וכמדומה שלית מאן דפליג שאין תוקף קבלת השו"ע כקבלת התלמוד, וגם לפי"ז החיוב חל גם אם פשיטא לן שיש טעות, וכגון, לו יצויר שיהא ברור ששכח גמרא ערוכה, וזה ודאי לא יתכן, וצ"ע.