באנר תרומה

בענין אכסנאי בחנוכה - השגת הגר"י יוסף על הגר"י עדס

יעקבי

חבר ותיק
הצטרף
24/4/25
הודעות
1,370
הרב יצחק יוסף כתב שכביכול הגר"י עדס שליט"א משנה מילים מהראשונים, ע"מ שיסתדר לו על ההלכות ש'ממציא'.
דבר זה נמצא כמה וכמה פעמים בספריו, וכמובן חוזר על זה הרבה בדרשותיו, ונביא כמה מהם לדוגמא.

בתחילה נביא ה' מקומות שכתב ע"ז הרב יצחק יוסף בספריו, ולשון דרשה אחת ביזדים,
אח"כ נביא לשונות ספר שערי יהודה - שיעורי חנוכה, ונראה באיזה ענין דיבר הרב בכל דבר.
ואח"כ נביא שתשובה כעי"ז כתב גם הרב יצחק יוסף עצמו,
אך כמובן לא על דברי הגר"י עדס שליט"א, אלא על טענה למה אביו השמיט מלשון הרמ"ע מפאנו.

ולהלן נוכיח שהגר"י עדס שליט"א הביא את הכל לעניין שכתב בלבד, אלא שהמשיג לא שם לב לגבי איזה נושא הוא הביא את הראשונים. ונבאר את הדברים בס"ד.

מקום א':
1765449536654.png

1765449560042.png


מקום ב' וג':
1765449604394.png

ואותה לשון כתב גם בילקוט יוסף פורים עמ' תתקנ

מקום ד':
1765449647363.png
 
מקום ה':
1765450090955.png

1765450106398.png

1765450133701.png

1765450152559.png




בדרשה ביזדים:
בשיעור מוצ"ש פרשת וישב תשפ"ב בעניין הדלקת נר חנוכה לבחורי ישיבות הביא הר' יצחק יוסף דעת אביו שלא לברך, והזהיר שהמברך ה"ז ברכה לבטלה, והתבטא שם בזה"ל – "פעם בחורי ישיבות, גם הספרדים היו מדליקים בברכה, זה היה ברכה לבטלה, אני בתור בחור צעיר אמרתי להם שמעתי מאבא זה ברכה לבטלה, ולא היה לי את כל המקורות לשכנע אותם, בחורי ישיבה לפעמים יש להם קצת חוסר דרך ארץ, או שלא הכירו את הרב מספיק, לא שמעו לי, היו מדליקים בברכה, זה היה ברכה לבטלה, היום ב"ה כולם כבר יודעים את הפסק של הרב ונזהרים בדבר הזה, חוץ מאיזה ראש ישיבה אחד שכל שנה חוזר על השטויות שלו, כל שנה חוזר שצריכים להדליק, צריכים להדליק, זה ברכה לבטלה".
ובהמשך השיעור – "כל שנה אני שומע שיש "שיעור כלולי" מהראש ישיבה, אוהבים תמיד לחדש, להמציא דברים, צריך להדליק... לא חולקים ככה סתם על גדול הדור, כדי להתגדל ולהראות שאנחנו עצמאיים,...
סופגניות שלא יוותרו, שיאכלו סופגניות, זה משהו אחר, אבל נר חנוכה, אסור להם להחמיר בדבר הזה".
(דבריו מכוונים על מרן הג"ר יהודה עדס שליט"א, ובהמשך שם נקב להדיא בשם ספרו על עניין זה).
 
כעת נבוא לדברי מרן הגר"י עדס שליט"א בספרו שערי יהודה - חנוכה.
1765451023401.jpeg

1765451044691.jpeg

1765451057667.jpeg

1765451096608.jpeg

והנה הרואה יראה שכל מה שהביא מרן הגר"י עדס שליט"א לשונות הראשונים הנ"ל, הוא רק לענין אחד, והוא האם מדובר בבחור או בנשוי,
וזה הביא מפורש מהראשונים שדיברו בבחור שאינו נשוי.
ורק אח"כ עבר מרן שליט"א לענין אחר, והוא כשמדליקים עליו בתוך ביתו, מה הדין בכה"ג, ולזה כלל לא הביא ראיה מהראשונים הנ"ל.
 
ועתה נבוא לכך שגם הרב יצחק יוסף ידע להשיב לטענה אחרת, למה אביו הגרע"י השמיט מדברי הרמ"ע מפאנו, ומשום מה, שם היה לו תירוץ.
והדבר פשוט שאם רוצים לחפש ולהמציא קושיות אפשר, ואם רוצים ליישב דברי האבא גם אפשר. כח הרצון.
1765451326090.png
 
בעניין זה דהרב עדס לא הביא את כל לשון דר' אחאי גאון, כבר דובר על זה כאן בהרחבה שאין קשר בין מה שהר' עדס השמיט, משום שלא משם הדיוק בר' אחאי, וכמו שהעלנו שם בתחילת האשכול והבאנו את כל דברי ר' אחאי גאון, ומבואר כהרב עדס שליט"א
 
ראשי תחתית