תרומה לעזרא

אין לי חשק ללמוד שו"ת ...

ראוי מאוד ללמוד שות"ים כשקשה ללמוד סוגייא כסדרה מתחילתה ועד סופה בעיון הראוי כל הצורך וכך ראיתי שנהגו כל העם שכשתש כוחם קוראים בשות"ים להשתעשע בשעשועה של תורה.
 
ראוי מאוד ללמוד שות"ים כשקשה ללמוד סוגייא כסדרה מתחילתה ועד סופה בעיון הראוי כל הצורך וכך ראיתי שנהגו כל העם שכשתש כוחם קוראים בשות"ים להשתעשע בשעשועה של תורה.
אני התחלתי להבין מעט בשו"תים רק אחרי שלמדתי את הנושאים שדנו בהם מתוך ש"ס והפוסקים, בד"כ מאוד קשה להבין שו"תים בלא הא.
 
אני התחלתי להבין מעט בשו"תים רק אחרי שלמדתי את הנושאים שדנו בהם מתוך ש"ס והפוסקים, בד"כ מאוד קשה להבין שו"תים בלא הא.
ודאי שכאשר זה הרייד צריך לעיין גם בשותי"ם אך על לימוד שיטתי של שות"ים ציינתי מה ראיתי ומה נהגו במקומי.
 
הלומד משנה ברורה ולספרדים בצירוף עם תוספות של פוסקי ספרד שמצוי בימינו קשה לומר שהוא יפספס משהו והאמירה המצוטטת כמעט ולא רלוונטית ללומד הממוצע בימינו.
האמירה הנ"ל היא לגבי פסיקת הלכה (כמדומה רב פעלי בהקדמה), שזה לא נאמר על לימוד הלכה בבקיאות, אלא במי שעוסק בהכרעת ההלכה, כגון שכותב תשובה הלכתית, או שרוצה להכריע במקרה שהבוא לפניו ואין לו התייחסות מפורשת בסספרי הפוסקים המקובלים.
 
ראוי מאוד ללמוד שות"ים כשקשה ללמוד סוגייא כסדרה מתחילתה ועד סופה בעיון הראוי כל הצורך וכך ראיתי שנהגו כל העם שכשתש כוחם קוראים בשות"ים להשתעשע בשעשועה של תורה.
נראה מדבריך קצת זלזול בשותי"ם כאילו זה תורה סוג ב'.
בעוד שאחר שאדם מקיף סוגיא, פעמים רבות אם ילמד תשובה בשותי"ם יראה שהוא רק התחיל את הסוגיא, ויש עוד הרבה מה לדון.
זכורני כמה פעמים שלמדנו בכולל אה"ע, ופעמים שהיינו עוברים על תשובות ביבי"א בסיום הסימן, והיו כמה פעמים שראינו שכל מה שדנו בכולל זה רק האות א ואולי אות ב' ביבי"א. כשמאות ב או ג' הוא ממשיך לדון בעוד כמה צדדים, או מדברי עוד כמה ראשונים ואחרונים שסברו אחרת וכו' וכו'.
והדברים האלו יכולים לשנות לא רק את ההכרעה מכח ס"ס מכח דעות אחרות וכד'. אלא גם בהבנת הפסקים שכמוהם אנחנו פוסקים.
וכגון כשיש מח' בדעת הרמב"ם השו"ע.
יש סוגיא שביבי"א למד ברמב"ם ובראב"ד הפוך מאיך שאנחנו למדנו בכולל, והיה מו"מ שלם להגיע לחקר האמת. (אני דוקא מאלו שעד היום לא מבין את דעת היבי"א בזה).
 
נראה מדבריך קצת זלזול בשותי"ם כאילו זה תורה סוג ב'.
בעוד שאחר שאדם מקיף סוגיא, פעמים רבות אם ילמד תשובה בשותי"ם יראה שהוא רק התחיל את הסוגיא, ויש עוד הרבה מה לדון.
זכורני כמה פעמים שלמדנו בכולל אה"ע, ופעמים שהיינו עוברים על תשובות ביבי"א בסיום הסימן, והיו כמה פעמים שראינו שכל מה שדנו בכולל זה רק האות א ואולי אות ב' ביבי"א. כשמאות ב או ג' הוא ממשיך לדון בעוד כמה צדדים, או מדברי עוד כמה ראשונים ואחרונים שסברו אחרת וכו' וכו'.
והדברים האלו יכולים לשנות לא רק את ההכרעה מכח ס"ס מכח דעות אחרות וכד'. אלא גם בהבנת הפסקים שכמוהם אנחנו פוסקים.
וכגון כשיש מח' בדעת הרמב"ם השו"ע.
יש סוגיא שביבי"א למד ברמב"ם ובראב"ד הפוך מאיך שאנחנו למדנו בכולל, והיה מו"מ שלם להגיע לחקר האמת. (אני דוקא מאלו שעד היום לא מבין את דעת היבי"א בזה).
מי זלזל בשותי"ם רק אמרתי שאין אפשרות ללמוד שותי"ם באופן שיטתי אלא בקריאה בעלמא.

הגע בעצמך למה אינך בקיא בתורת הגאונים?
 
מי זלזל בשותי"ם רק אמרתי שאין אפשרות ללמוד שותי"ם באופן שיטתי אלא בקריאה בעלמא.

הגע בעצמך למה אינך בקיא בתורת הגאונים?
היה משמע מדבריך כאילו יש לפתוח שותי"ם רק כשאין כח ללמוד.
אם כוונתך על לימוד שיטתי אה"נ.
וכמדומה שראיתי כעי"ז שכך נהג הגרעק"א בסדר יומו שנדפס בס' חוט המשולש.
 
ראשי תחתית