איזה זן אתרוג עדיף ''מרוקאי'' או ''תימני''?

אתה יכול לנסות בכל אתרוג (אני ניסיתי בחזו"א ובתימני) לחתוך את העוקץ שלו, ויצא לך ריח חזק של אתרוג. והוא דבר שאין אותו בשאר פירות

אבל בגמ' כתוב "טעם" (אולי תטעם ותגיד לנו ? 😉).
עכ"פ, ככל והריח עונה לסימן, הרי ששניהם הוחזקו בסימן זה בשווה.
 
אבל בגמ' כתוב "טעם"
זה ברור שאם יש ריח בעץ אז יש בו גם טעם
זה עץ וזה לא אמור להיות ראוי לאכילה, אבל ברור שאם יוצא ממנו ריח, אז אם תמצוץ אותו יהא לך גם טעם
עכ"פ בשבילך אשתדל לבדוק אחרי סוכות (תשלח תזכורת)
 
הרב @משיב כהלכה כתבת לגבי אתרוגי בנדיקט שלהבנתך (כך נשמע בכל אופן) הם הם הטובים ביותר במרוקאים.
יעויין כאן וקצ"ב.
 
שאלתי על עדות ישראל השונות: עיראקים, פרסים, אפגנים, בוכרים, גרוזינים, לבנונים, חלבים, וכו׳ וכו׳. האם היו להם אתרוגים משלהם בארצותיהם? אם כן, למה נעלמו כליל?
תונס
שו"ת שמחת כהן (או"ח סי' יב): ושמענו שבעיר ואם בישראל תונס מברכים עליהם (=אתרוגי עיר פירפיל) בכל שנה. ע"כ.
(א"ה, איני יודע מי היא פירפיל).

ראיתי האידנא בספר לב נאמן, שמרן הנאמ"ן זיע"א מספר שבחו"ל הם היו לוקחים אתרוגים ממרוקו.

ושאביו הגה"ק זצוק"ל היה מורה לא לקחת אתרוגי א"י מחמת תשובת מהרש"א הנודעת.
 
ראיתי האידנא בספר לב נאמן, שמרן הנאמ"ן זיע"א מספר שבחו"ל הם היו לוקחים אתרוגים ממרוקו.

ושאביו הגה"ק זצוק"ל היה מורה לא לקחת אתרוגי א"י מחמת תשובת מהרש"א הנודעת.

למיטב ידיעתי הוא היה חריג בזה, ולזה כוונתו שהרב היה שונה מכולם ומקפיד על מרוקו.
 
שמוע שמעתי שכשהחזון איש בא לארץ אמרו לו יש פה אתרוג ארץ ישראלי שמאות שנים שיושבי ארץ ישראל מנענעים עליו,
וכל גדולי הספרדים במשך השנים בארץ ברכו עליו,
כשהוא הלך לבדוק אותו בצפת ונענע אותו חילק את הגרעינים לתלמידיו ומאז זה נהייה אתרוג חזון איש אבל האמת שזה האתרוג של הספרדים בארץ ישראל מאות בשנים, ולמה לנו לקחת את התמנים והמרוקאים,
כשיש לנו משהו משלנו?
מקור מדוייק יש? או מעשייה?
 
ראיתי האידנא בספר לב נאמן, שמרן הנאמ"ן זיע"א מספר שבחו"ל הם היו לוקחים אתרוגים ממרוקו.

ושאביו הגה"ק זצוק"ל היה מורה לא לקחת אתרוגי א"י מחמת תשובת מהרש"א הנודעת.


צודק!!!
עכשיו אני רואה שו"ת איש מצליח (או"ח סי' מה), שואל ונשאל (סי' קפד), שמחת כהן (סי' קפד), שהיו מביאים אתרוגים מערי המערב (ועיר גפצה).
 
צודק!!!
עכשיו אני רואה שו"ת איש מצליח (או"ח סי' מה), שואל ונשאל (סי' קפד), שמחת כהן (סי' קפד), שהיו מביאים אתרוגים מערי המערב (ועיר גפצה).
אכן המסורת הייתה ברורה בכל צפון אפריקא כולה שאתרוגי מרוקו רק מהם לוקחים. כך אמרו לי [השבוע הזה] ת''ח חשובים שגדלו בטוניס בעצמם.
עוד טענו שלא היה מצוי כלל אתרוג ירוק שמצהיבים אותו הוא היה צהוב בחג. וכן לא היה בנמצא אתרוג בלי פיטם שמוצע למכירה.
מ''מ לענ''ד ברור הוא כמוש''כ החת''ס, והבא''ח שהכל תלוי במסורת, ויש כמה זנים, כל זן שיש לו מסורת מובהקת של קהילה גדולה של יראים ושלמים ועמם ת''ח, אתרוגם כשר, וא''צ לבא זה ולפסול לולבו של זה.
האם מסורת של קהילה מסויימת מכשירה לאחרים, זה דיון לגבי עופות, להלכה נראה שרוה''פ נוקטים שכן.
כמובן לאחר מכן הכל ענין של "הדר"
 
אל תשכחו
שטוניס היא גובלת עם מרוקו
ורוב מנהגיהם [ומאכליהם] דומים, והויכוחים ביניהם ידועים מי המקור ומי החיקוי

כך שאין סבה שיקחו מא"י הרחוקה אם יש להם בסמוך

כזכור לי שבשותי"ם שהזכרתי, מובא שהיתה להם התנגדות לאתרוגי א"י
 
כזכור לי שבשותי"ם שהזכרתי, מובא שהיתה להם התנגדות לאתרוגי א"י
לא עיינתי בכל, אבל כן עיינתי בשו"ת איש מצליח שציינת

ואיפכא- נראה שמדבר על אתרוגי א"י כאתרוגי מרוקו , דהנידון שם לגבי הפיטם, אם נחסר בו, האם זה נחשב לבשר האתרוג או לעץ.

ולא זו בלבד אלא שהשואל שם כתב שמלפני 50 שנה [מהשאלה] הביאו לכל בתי כנסיות בג'רבא אתרוגים מא"י , והיה אתרוג שנטילה הפיטם והכשירו, וכו'

כך שמכל הדו שיח שם, נראה איפכא, התמשו גם באתרוגי א"י
 
לא עיינתי בכל, אבל כן עיינתי בשו"ת איש מצליח שציינת

ואיפכא- נראה שמדבר על אתרוגי א"י כאתרוגי מרוקו , דהנידון שם לגבי הפיטם, אם נחסר בו, האם זה נחשב לבשר האתרוג או לעץ.

ולא זו בלבד אלא שהשואל שם כתב שמלפני 50 שנה [מהשאלה] הביאו לכל בתי כנסיות בג'רבא אתרוגים מא"י , והיה אתרוג שנטילה הפיטם והכשירו, וכו'

כך שמכל הדו שיח שם, נראה איפכא, התמשו גם באתרוגי א"י

עתה אני רואה, שבסוף התשובה ההיא הביא המגיה מדברי הזכרי כהונה דיש להחמיר בניטל הפיטם וכ"ש באתרוגי א"י.
ועיני הטעתני.
 
אל תשכחו
שטוניס היא גובלת עם מרוקו
ורוב מנהגיהם [ומאכליהם] דומים, והויכוחים ביניהם ידועים מי המקור ומי החיקוי

כך שאין סבה שיקחו מא"י הרחוקה אם יש להם בסמוך
נראה לי שהתבלבלת עם אלג'יריה
אכן מנהגי מרוקו ואלג'יריה דומים למדי, ושתי המדינות סמוכות (ופעם לא היו מדינות נפרדות), וגם מבחינה פוליטית לא היה מתח ביניהם פעם כפי שיש היום.
אבל תונס רחוקה ממרוקו (הרי אלג'יריה מפרידה ביניהם), ומנהגי תונס קרובים יותר לשל מצרים (מספיק לשמוע את לחן קריאת התורה שלהם כדי להבין, ומי שעדיין לא הבין, שיוסיף את כל לחניהם, מנהגיהם, ויבין).
תוניסיה נמצאת באמצע בין – מצד מערב – אלג'יריה ומרוקו לבין –מצד מזרח – לוב ומצרים. ולכן כשם שהיו יכולים להביא אתרוגים ממרוקו, כך יכלו להביא ממצרים, שהרי כבר התברר שהיו שם אתרוגים. וגם מצרים קרובה לא״י, כך שגם ייתכן שהביאו מא״י.

בכל אופן, לא נתברר מה היא 'פיריפיל" שנזכרה בתשובת שמחת כהן, וזה יכול להיות מפתח להבין את העניין.
 
בכל אופן, לא נתברר מה היא 'פיריפיל" שנזכרה בתשובת שמחת כהן, וזה יכול להיות מפתח להבין את העניין.
עכשיו עלה לי רעיון: אם היתה טעות העתקה בין פ לבין ט, אולי כוונת השמחת כהן לטריפולי? (אמנם ידוע ששמה הערבי "תראבלס", אבל אולי השלטונות האירופאים עשו את שלהם כבר אז). האם היו בטריפולי אתרוגים?
 
עכשיו עלה לי רעיון: אם היתה טעות העתקה בין פ לבין ט, אולי כוונת השמחת כהן לטריפולי? (אמנם ידוע ששמה הערבי "תראבלס", אבל אולי השלטונות האירופאים עשו את שלהם כבר אז). האם היו בטריפולי אתרוגים?

בספרים: פיריפיל, פיריויל.

לא נראה שהתחלף עם טי"ת.
 
ראשי תחתית