בתיעוד שהבאתי מרן הרב אלישיב קורא לפאות ימינו:
"פריצות שאין כמוהו".
התיעוד הזה אורך 17 דקות, והצדיקים פרסמו רק כמה דקות מתוכו, בדיוק כדי להגיע למסקנה השקרית הזו. כמובן ש"שכחת" שלפני כן
הוא אומר על "פאות ימינו" שהן כשרות לכתחילה ואף מביא מעשה רב שהתעקש שאשתו תלבש דוקא פאה.
וצריך לעבור היטב על הוידאו, כדי להבין מה רצה הגרי"ש אלישיב לומר כאן, ואיך הגיע הדבר לכותרת שיצאה ממפגש זה למודעות הרחוב ולפשקווילים עד עצם היום הזה.
בדקה 7:05 בוידאו שואל הרב מישקובסקי "רוב בנות ישראל הכשרות הולכות עם פאה, זה רוב בנות ישראל הכשרות. היום "הפכו", שמי שלא הולכת עם פאה, זה... (נשמע שהוא קצת מזלזל, אז כדאי לדעת מי הם אלה ש"הפכו": הגאון חזון איש, הגר"מ פיינשטיין, הגר"ח קניבסקי, הגרמ"י לפקוביץ, הגר"מ שטרנבוך, וכן גדולי הדור הספרדיים, הגר"ש משאש, הגרב"צ אבא שאול, ועוד).
הגרי"ש אלישיב עונה לו
"יש פאה שהיא כשרה, ויש פאה שאינה כשרה", כביכול אינו מבין מה השאלה, האם יש לך ספק בזה?
הרב מישקובסקי דופק בידו על השולחן, קוטע את הגרי"ש אלישיב, כאומר "לא זו התשובה לה ציפיתי", וממשיך: "אז זהו, זה מה שאנחנו שואלים, האם פאה כשירה, כשבת ישראל הולכת עם פאה כשירה, כמו שכולם נהגו,
האם זה בסדר גמור או לא, זה לכתחילה או לא".... (כאומר, לפחות תאמר שזה לא לכתחילה, עוד מהוידאו הזה תצא תקלה, שגם מי שאינה לובשת פאה תבוא ללבוש פאה...)
והגרי"ש עונה לו שוב, "היה פעם גדול הדור, שנקרא רבי איצלה פטרבורגר"...
הרב מישקובסקי מבין לאן נושבת הרוח, וקוטע שוב את הגרי"ש אלישיב: "ואשתו הלכה עם פאה..." (כאומר, מכירים את הסיפור, לא זה מה שרצינו לשמוע)
כאן הוא זוכה לנזיפה מנכדו של הרב, שעד עתה ישב בשקט: "הרב מישקובסקי, תנו לרב לדבר!!"
והגרי"ש ממשיך, ב"מעשה רב" של גדול הדור הקודם שהתעקש שאשתו תלבש דוקא פאה:
"כאשר הגיע כאן לארץ, התנו עמו ואמרו לו 'הסכת ושמע, רבי, בירושלים לא הולכים עם פאה'... הוא אמר,
אם כן אני לא נוסע לירושלים, אני נשאר כאן. הם הסכימו והוא עלה לירושלים עם הפאה. מה, ר' איצלה גר עם אשה בדיעבד? אבל הפאה של אשתו היתה כשרה למהדרין"...
כאן יש צחוק כללי מצד כל היושבים, הרב מישקובסקי, והרב שפירא, ועוד אחד שיושב מאחור, כאשר כולם מבינים שהתשובה שהשיב הגרי"ש היא רחוקה מאוד ממה שציפו לה. כל מה שהגרי"ש הסכים לומר הוא, שיש פאה "כשרה למהדרין", בנוסח הפאה של אשתו של ר' איצלה, ויש פאה שאיננה כשרה למהדרין.
וכצפוי, הרב מישקובסקי עובר לנושאים אחרים לגמרי, מדקה 13:56 ועד דקה 17:08, כאשר הם מבינים שאין להם "כותרת" מהמפגש הזה, ואדרבה, הכותרת היא הפוכה לגמרי, ואח"כ שוב הם מסיטים את הנושא לענין הפאה, ברמז עבה כקורת בית הבד, להגרי"ש אלישיב, שעדיין לא סיפק את הסחורה המיוחלת, הרב שפירא:
"הנושא הזה פרוץ מאוד, ואין אף אחד שמסתכל על זה בכלל, הצעירות מסתכלות על המבוגרות, היחידים ש... הרב מחזק אותנו כסדר... כשהרב אומר מילה, העולם כולו שומע את זה"...
הגרי"ש אלישיב: "אם רוצים שומעים, ואם לא רוצים לא שומעים" (מזכיר הועדה מאחור נראה מחייך חיוך רחב, לא קל היום להוציא כותרת מהגרי"ש אלישיב)
ושוב הרב שפירא: אבל כבוד הרב יחזק את הבית דין ואת הציבור, שהעולם ישמע, צריכים לעצור את זה, הרב, הם צועקים, קבלתי טלפונים היום מרחובות, יש שם הרבה צרות, הרבה חולים, מבקשים שיבואו לעשות כינוס, בקרית ספר, בכל מקום, אם הציבור יתחזק בזה, יהיה חיזוק...."
ואז ניאות הגרי"ש אלישיב לומר: "הצרה של הפאות... אינני יודע איך אפשר לתקן את זה... זה כבר מושרש, אצל גדולים וטובים, הולכים עם הפאות עד כאן (מראה על מקום הנחת התפילין -
דוגמא לפאה ארוכה מאוד, הרבה מעבר לאורך הסטנדרטי, ראה תמונה)".... אינני יודע איך אפשר לתקן את זה... להקטין את זה"
עתה נכנס הרב מישקובסקי לשיחה, ולוחץ על הגרי"ש אלישיב: "אני רוצה להגיד לרב, מה שהרב אומר... מה שיוצא מכאן - יקבלו!" ושוב ושוב חוזר על המשפט באופנים שונים, ברצותו להוציא כותרת. הגרי"ש אלישיב חוזר על המשפט:
"מה שרוצים יקבלו, מה שלא רוצים לא יקבלו", ומסיים את הפגישה - "ברכה והצלחה בכל העניינים".
כעת, מעניין להשוות תגובה זאת, לתגובה אחרת של הגרי"ש אלישיב, בענין מכונות הגילוח בימינו. כאשר הרב שפירא חוזר ומבקש מהגרי"ש אלישיב שיאמר לציבור על הפאות הארוכות שזה "אביזרייהו דגילוי עריות", הוא מתחמק (הגרי"ש אומר "מה אתה רוצה שאני אגיד, שזה עבודה זרה?" והרב שפירא עונה: גילוי עריות אולי? אביזרייהו?? הגרי"ש מתעלם מהשאלה ואומר "אינני יודע איך מתחילים..."), ואומר לבסוף בניחותא "אינני יודע איך מתקנים את זה... נו, יקבלו? מה שרוצים יקבלו..." וזאת הוא אומר לאחר שמדגישים לו שיקבלו את דבריו.
ולעומת זאת, בנושא מכונות הגילוח, כששוחחו עמו חברי בית הדין המיוחד לענייני גילוח (אחד מבתי הדין המיוחדים שיש בזמננו), היתה תגובת הגרי"ש אלישיב אחרת לגמרי, כמתואר בעיתון 'משפחה':
"הציבור התקשה לקבל את הדברים. נכנסו בעקבות כך - כל חברי בית הדין - לגרי"ש אלישיב, ואמרנו בצער: 'הציבור לא מקבל'. מרן שמע זאת וממש הזדעק: 'מה זה לא מקבל? צריכים לצעוק עוד ועוד עד שיקבל'..."
ויש להקשות, אם אכן פאה פרוצה זה איסור דאורייתא, ומקור כל הצרות והמחלות והאסונות, מדוע הרב אומר שלא יקבלו, הרי כשהוא אמר בזמנו שפאות הודו אסורות, רוב הנשים הורידו את הפאה מראשן, וראו בחוש שהדברים מתקבלים, וכמו כן ישנה תעמולה אדירה בנושא במשך עשרות שנים, ומליוני דולרים מושקעים בפעילות הסברה, בעלונים, בחוברות, בגילויים חדשים של "כתבי יד", בהמצאת מעשיות, מתים קליניים, מודעות רחוב ופשקווילים....
ומאידך בענין מכונות הגילוח אין אף אחד שדואג לתעמולה אדירה כזאת, וכל אחד מתגלח בביתו, ועולם כמנהגו נוהג, והציבור מאוד אדיש (או לפחות היה מאוד אדיש) ולא מקבל את הדברים, ועם זאת הגרי"ש אלישיב טוען שצריך לצעוק שוב ושוב עד שיקבלו! אכן תמיהה רבתי, והתשובה ברורה.
