לחצו כאן – תרומה לשמואל

הגאון הגדול רבי עובדי' יוסף זצוק"ל - חובה לשלוח למוסדות ספרדיים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
כולם למו כך בעבר
מחנה אפרים כך למד??

משנה למלך כך למד??

שער המלך כך למד??

הבית יוסף כך למד??

כולם למדו סוגיות עם ראשונים רש"י ותו"ס ופלפלו בדבריהם


ובדרך אגב כל מפרשי הש"ס העיקריים הם בכלל אשכנזים

מהרש"א מהרש"ל, מהר"ם, מהר"ם שיף, מהר"ם שיק, ערוך לנר, צל"ח, פני יהושע, קרן אורה, ועוד ועוד

כך שלא ראיתי קשר לספרדים פה בכל העניין
 
טוב, אין לי תכנית כרגע להתחיל ללמוד ש"ס עם משמרות כהונה,
לא נראה לי שיש משהו יחודי ואמיתי לתוניסאים שאין במקומות אחרים.
אני חוש
מחנה אפרים כך למד??

משנה למלך כך למד??

שער המלך כך למד??

הבית יוסף כך למד??

כולם למדו סוגיות עם ראשונים רש"י ותו"ס ופלפלו בדבריהם


ובדרך אגב כל מפרשי הש"ס העיקריים הם בכלל אשכנזים

מהרש"א מהרש"ל, מהר"ם, מהר"ם שיף, מהר"ם שיק, ערוך לנר, צל"ח, פני יהושע, קרן אורה, ועוד ועוד

כך שלא ראיתי קשר לספרדים פה בכל העניין
מהרש"א וער המלך שיטתם זהה לחלוטין, ותאמר לי האם היום בישיבות זה הרך של המחנה אפרים?????
 
מחנה אפרים כך למד??

משנה למלך כך למד??

שער המלך כך למד??

הבית יוסף כך למד??

כולם למדו סוגיות עם ראשונים רש"י ותו"ס ופלפלו בדבריהם


ובדרך אגב כל מפרשי הש"ס העיקריים הם בכלל אשכנזים

מהרש"א מהרש"ל, מהר"ם, מהר"ם שיף, מהר"ם שיק, ערוך לנר, צל"ח, פני יהושע, קרן אורה, ועוד ועוד

כך שלא ראיתי קשר לספרדים פה בכל העניין
אין תחליף לשיטה שבחור מגי את השיעור והרב מתקנו ומיישרך כך למו מאז ומעולם!
 
אני חוש

מהרש"א וער המלך שיטתם זהה לחלוטין, ותאמר לי האם היום בישיבות זה הרך של המחנה אפרים?????
ממש כן, דוקא המחנה אפרים זו דוגמא מצויינת לשיטת הלימוד הישיבתית, תראה איך שהוא לומד ומנתח דברים וחוקר (ואגב הוא מכבב בישיבות המון).
עכשיו, יש מגוון של גישות וסגנונות, לא כל אחד מתחבר לכל דבר.
ולא כל אחד יכול ללמוד הכל.
אבל בסופו של דבר, כולם מעיינים ומנסים להבין, ושואלים ממקום למקום ומיישיבים, מי מעט ומי הרבה.
מי בפשטות ומי בפלפול.
וגם כשלומדים שער המלך או בית יוסף, אפשר ללמוד בפשטות כך כתוב ושלום, ואפשר לדייק - זה קצת לא מסתדר עם מה שכתוב בב"י במקו"א, ואז למצוא חילוק בין הנושאים. ואפשר להתווכח, ואחד יקבל את החילוק ואחד לא. וכדרכה של תורה.
אבל מי קובע מה יותר נכון ומה יותר אמיתי ?
[אגב, דוקא על המהרש"א אני הקטן יש לי הרבה מקומות שהייתי חולק עליו וכלל לא מסכים איתו לו הייתי מ"ד. אז נכון שהחזו"א אמר שמיום שהפסיקו ללמוד מהרש"א וכו', אבל אני אישית ממש לא מתחבר. ולכן להגיד שהשאלות שלי או התירוצים שלי פחות טובים ופחות אמיתיים משל זה שכן לומד מהרש"א, מנא לן ?].
 
ממש כן, דוקא המחנה אפרים זו דוגמא מצויינת לשיטת הלימוד הישיבתית, תראה איך שהוא לומד ומנתח דברים וחוקר (ואגב הוא מכבב בישיבות המון).
עכשיו, יש מגוון של גישות וסגנונות, לא כל אחד מתחבר לכל דבר.
ולא כל אחד יכול ללמוד הכל.
אבל בסופו של דבר, כולם מעיינים ומנסים להבין, ושואלים ממקום למקום ומיישיבים, מי מעט ומי הרבה.
מי בפשטות ומי בפלפול.
וגם כשלומדים שער המלך או בית יוסף, אפשר ללמוד בפשטות כך כתוב ושלום, ואפשר לדייק - זה קצת לא מסתדר עם מה שכתוב בב"י במקו"א, ואז למצוא חילוק בין הנושאים. ואפשר להתווכח, ואחד יקבל את החילוק ואחד לא. וכדרכה של תורה.
אבל מי קובע מה יותר נכון ומה יותר אמיתי ?
[אגב, דוקא על המהרש"א אני הקטן יש לי הרבה מקומות שהייתי חולק עליו וכלל לא מסכים איתו לו הייתי מ"ד. אז נכון שהחזו"א אמר שמיום שהפסיקו ללמוד מהרש"א וכו', אבל אני אישית ממש לא מתחבר. ולכן להגיד שהשאלות שלי או התירוצים שלי פחות טובים ופחות אמיתיים משל זה שכן לומד מהרש"א, מנא לן ?].
החזון איש מקובל עלי ועל עם ישראל הרבה יותר מהגגיגך
 
החזון איש מקובל עלי ועל עם ישראל הרבה יותר מהגגיגך

אז תלמד מהרש"א על הסדר, לא מפריע לי, ולא הפרעתי לך.
אבל אם אתה מדבר על מבנה הדברים, אז דוקא החזו"א ממש לא לומד בדרך של המשמרות כהונה, וגם לא של מהרש"א,
ודוקא הוא הרבה יותר מככב בישיבות (ובמקרה גם אצלי).
אז אם בזה אתה יותר ספרדי ואמיתי שאתה חסיד של החזו"א האשכנזי ולומד מהרש"א, יערב לך.
אני לא במקומות האלה, אני יותר ברש"ש, צל"ח, פנ"י, ועוד. (ואולי כעת בחלק מהדברים גם במשמרות כהונה, אי"ה נבדוק ונראה).
 
אז תלמד מהרש"א על הסדר, לא מפריע לי, ולא הפרעתי לך.
אבל אם אתה מדבר על מבנה הדברים, אז דוקא החזו"א ממש לא לומד בדרך של המשמרות כהונה, וגם לא של מהרש"א,
ודוקא הוא הרבה יותר מככב בישיבות (ובמקרה גם אצלי).
אז אם בזה אתה יותר ספרדי ואמיתי שאתה חסיד של החזו"א האשכנזי ולומד מהרש"א, יערב לך.
אני לא במקומות האלה, אני יותר ברש"ש, צל"ח, פנ"י, ועוד. (ואולי כעת בחלק מהדברים גם במשמרות כהונה, אי"ה נבדוק ונראה).
אתה בחברה טובה, הראש"ל מלפנים אמר שלא נמשך למהרש"א ומהרם שיף כי זה קשה ומאתגר, הוא אמר שיותר נוח לו עם פלפולים, אז הנה מצאנו לו חבר...
 
אתה בחברה טובה, הראש"ל מלפנים אמר שלא נמשך למהרש"א ומהרם שיף כי זה קשה ומאתגר, הוא אמר שיותר נוח לו עם פלפולים, אז הנה מצאנו לו חבר...

א. היכן אמר ? (אני יודע שהוא דוקא מצטט את החזו"א).
ב. הפלפולים שלי מול הפלפולים שלו, זה פלפולים ובלבולים (כל אחד יזרוק את הבי"ת לשני).
ג. אל תחשוב שרק הוא או אני לא למדו מהרש"א כסדר, יש עוד הרבה כאלו, זה לא כתוב אבל זה ברור.
 
א. היכן אמר ? (אני יודע שהוא דוקא מצטט את החזו"א).
ב. הפלפולים שלי מול הפלפולים שלו, זה פלפולים ובלבולים (כל אחד יזרוק את הבי"ת לשני).
ג. אל תחשוב שרק הוא או אני לא למדו מהרש"א כסדר, יש עוד הרבה כאלו, זה לא כתוב אבל זה ברור.
בשיעורו השבועי כ"פ (בל"ן אמצא את זה), וזה שהוא מצטט את החזו"א זה כשנוח לו כהרגלו מעולם.
וזה לא הענין ללמוד כסדר, זה פשוט אם לא עיינת בו לא הבנת כלום זה הא"ב של הכל. ולא בחנם הושם בש"ס אחרי הרא"ש (כסא רחמים לא קמה אז בשביל לדחוף אותו...).
 
אם נקח את מהר"ם שיף אין ספק שלא נתפשט מפאת קיצורו העצום ורמיזותיו, אין ע"ז חולק

איני בקי, אך שמעתי ששיטת הלימוד שלו גם נוגעת (לפעמים) בשיטת החילוקים שנדחתה ע"י הרבה חכמים,
אולי גם בשל כך, אבל באמת איני בקי.
עכ"פ לא נוכל לומר שמי שלומד מהר"ם שיף על הסדר יותר אמיתי, ומי שלא לא.
 
ראשי תחתית