לאו דווקא בענייני פשט מול דרש.זו לא ראיה, כיון שלא חלקו על הדרש בגמרא, רק כתבו שהוא דרוש בעלמא והפשט אינו כן.
לאו דווקא בענייני פשט מול דרש.זו לא ראיה, כיון שלא חלקו על הדרש בגמרא, רק כתבו שהוא דרוש בעלמא והפשט אינו כן.
פשר הציטוט הוא שגם דרכי הלימוד של י''ג מידות שהתורה נדרשת, וכל דרכי הלימוד כולם עברו מדור לדור, משה רבינו דרך מוסרי התורה.נמצא, מרב אשי עד משה רבינו עליו השלום, ארבעים דורות. ויהושע ממשה רבינו, ומשה רבינו מפי הגבורה. נמצא, שכולם מה' אלקי ישראל:
ראה לעילגם לא הבנתי מה הכוונה שכל התלמוד עבר במסורת, רובו המכריע של התלמוד הוא שקלא וטריא, מקורות ודרשות לדיני תורה*, ספיקות ומחלוקות תנאים ואמוראים. כל אלו ודאי לא ירדו מסיני, אז מה נשאר?
לא מדובר על הוספת עוד פן, אלא על דחיית דבריהם בראיות והצעת ההסבר הנכוןמה הקשר? בגמ' כתוב מקרא אחד נדרש לכמה טעמים. כפטיש יפוצץ סלע. כל עוד לא חולק על דברי חז''ל ומכחישן. מותר לפרש עוד טעמים ופירושים ופשוט.
פשר הציטוט הוא שגם דרכי הלימוד של י''ג מידות שהתורה נדרשת, וכל דרכי הלימוד כולם עברו מדור לדור, משה רבינו דרך מוסרי התורה.
יתכן שזה קשור לשיבוש הנפוץ בציבור שכל דברי הגמרא עברו דור אחר דור מאז משה בסיני, אך זוהי טעות, מה שניתן בסיני זהו הפירוש של הטקסט המקראי, תוספת דינים ומידות הדרש, ואילו רובה של הגמרא אלו סברות חכמים.
אדם שמפקפק במה שהוסכם כספר המעביר את המסורת של תורה שבע''פ על ידי כל בתי דינים שהורו הוראתם לכל האומה ונתקבלו על ידם ועד היום. וע''י חכמיה כרבינא ורב אשי. שעליהם אמר הרמב''ם נמצא כולם מסיני. הוא אכן אפיקורס כי הוא מפקפק בהעברת התורה שבע''פ בפועל, והוא בכלל מכחיש "מגידיה" שהכליל הרמב''ם בגדר אפיקורס. דו''ק היטב.השאלה היא על אדם שמקבל את מידות הדרש וצורת לימודם, אך לא מקבל את התלמוד כספר, או שסבור שהוא לא ספר מהימן, הוא לא אפיקורוס.
בדיוק מאותו סיבה לפני כן. לאחר שכל בתי דינים בעולם מהבית יוסף וקדימה, גר''א, חיד''א בעש''ט הוסכם זה כאמת לאמיתו כמדרשו של רשב''י שהוא ממוסרי התורה שבע''פ. המפקפק בזה הוא בכלל מכחיש מגידיה. בדיוק כמו התלמוד. וכך אחזו כל גדו''י כמו שהבאתי, הגרצ''פ הרב אפשטין וכו' וזה מוסכם אצל כולם.עכ"פ, כתבת שמי שכופר בזוהר הוא אפיקורוס, הא כיצד? האם עצם התפיסה שאין תורת סוד היא אפיקרוסות?
ממש לא. אם לא היה לפני אדם מסויים ספר הזוהר הוא כופר?לשון אחר: האם הרמב"ם - שסבר שמעשה בראשית ומעשה מרכבה אינם קשורים לקבלה - הוא אפיקורוס? האם כל מי שלא היה לפניו ספר הזוהר הוא גם כן אפיקורוס (רק בשוגג)?
הבא דוגמאות מלבד האבן עזרא. שהרמב''ן וכל הראשונים אחריו תקפו בחריפות על זה. אולם נמצא לרוב מדרשי חז''ל התומכים בעמדתו. ויש בזה יישובים ואכמ''ל.לא מדובר על הוספת עוד פן, אלא על דחיית דבריהם בראיות והצעת ההסבר הנכון
מי דיבר על רמב''ם שחולק על חז''ל? לא עלתה על דעתי וליבי.גם הרמב"ם לא חלק על חז"ל, זולת בעניינים של "חכמות" שאינם חכמת התורה של התנאים או דרשותיהם. וכל שכן לא על הלכות...
אדם שמפקפק במה שהוסכם כספר המעביר את המסורת של תורה שבע''פ על ידי כל בתי דינים שהורו הוראתם לכל האומה ונתקבלו על ידם ועד היום. וע''י חכמיה כרבינא ורב אשי. שעליהם אמר הרמב''ם נמצא כולם מסיני, הוא אכן אפיקורס כי הוא מפקפק בהעברת התורה שבע''פ בפועל, והוא בכלל מכחיש 'מגידיה' שהכליל הרמב''ם בגדר אפיקורס
ראוי לציין שהכס"מ בשתי מקומות (הל' בכורות פ"ב ה"ו והל' רוצח ושמי"נ פ"ט ה"ו) ביאר בדעת הרמב"ם שחלק על הגמרא.הרמב''ם חולק על חז''ל?!
אני לא טוען,כלומר, אתה טוען שאם מישהו כופר בספר שהוסכם על כל כלל ישראל וחכמי ישראל - הרי הוא אפיקורוס, משום שבפועל כך עברה התורה שבע"פ, ולכן הכופר בזה הוא מכחיש את מגידי התורה שבע"פ.
לא מאמינים בתוכנו של ספר מסוייםשכל חכמי ישראל מאמינים בתוכנו של ספר מסוים הוא הופך להיות חלק מתורה שבע"פ?
איך הגעת לזה...ראוי לציין שהכס"מ בשתי מקומות (הל' בכורות פ"ב ה"ו והל
הכופר בתורה שבע"פ והמכחיש מגידיה זה היינו הך, הכוונה היא שכופר בתורה שבע"פ ע"י שמכחיש את מסירת התורה דור אחר דור.אני לא טוען, הרמב''ם כתב מכחיש מגידיה, מי זה מגידיה?
בנוגע לתורה שבע"פ - אין ספק, אך התלמוד ותכניו בלאו הכי לא עברו דור אחר דור, ולכן לא שייך בהם אמונה זו.כמו שיש אמונת 'ההעתק' שאותה תורה שהיא בידינו היא המסורה מסיני, כך בתורה שבע''פ
יש אופציה לכפור בתלמוד ולהאמין בתורה שבע''פ שעוברת מדור לדור?הכופר בתורה שבע"פ והמכחיש מגידיה זה היינו הך, הכוונה היא שכופר בתורה שבע"פ ע"י שמכחיש את מסירת התורה דור אחר דור.
זה בדיוק ההבדל בין תורה שבע''פ לבכתבבנוגע לתורה שבע"פ - אין ספק, אך התלמוד ותכניו בלאו הכי לא עברו דור אחר דור, ולכן לא שייך בהם אמונה זו.
מי שמבזה ת''ח הוא בכלל אפיקורוס. מצד "דבר ה' בזה".וכי מי שכופר בחזון איש הוא ג"כ אפיקורוס בגלל שהוא כופר ב'מגידיה'?
יש אופציה לכפור בתלמוד ולהאמין בתורה שבע''פ שעוברת מדור לדור?
זה בדיוק ההבדל בין תורה שבע''פ לתורה שבכתב, היא לא סטטית, היא דינמית
זה מפורש שם, וז"ל: "וי"ל דהא דאמר רבה לעולם אימא לך תקפו כהן מוציאין מידו ואפ"ה אסור בגיזה ועבודה וכו' סובר רבינו דחייה בעלמא היא וסייעתא דרב חנניא לאו סייעתא כולי האי", דהיינו, הגמרא מכריעה את הנידון ע"י ראיה, והרמב"ם סבר שאי"ז ראיה והכריע אחרת.איך הגעת לזה?
[]מה שכתבת שאם הוא כופר בסמכות חכמים הוא אפיקורוס זוהי אמירה חסרת ערך, אפשר לקבל את עצם הטענה שיש לחכמים סמכות ואפילו הכי לא לקבל את התלמוד.[/]
אך לא לקבל את כל פרטי הדינים האמורים שם (כמו ניקב ונקלף ויבש וגזול) שהם סברות חכמים.
פרשנות מעוותת למושג "דיחויא בעלמא" המצוי לרוב בראשונים. הם מפרשים במו''מ שראיה זו אינה באה כראיה מוחלטת אלא כהעלאת צד. ומרוב פשיטות הדברים לא הייתי נכנס לבאר זאת יותר. וד''בוז"ל: "וי"ל דהא דאמר רבה לעולם אימא לך תקפו כהן מוציאין מידו ואפ"ה אסור בגיזה ועבודה וכו' סובר רבינו דחייה בעלמא היא וסייעתא דרב חנניא לאו סייעתא כולי האי"
פרשנות מעוותת למושג 'דיחויא בעלמא' המצוי לרוב בראשונים. הם מפרשים במו''מ שראיה זו אינה באה כראיה מוחלטת אלא כהעלאת צד