לאו דווקא בענייני פשט מול דרש.זו לא ראיה, כיון שלא חלקו על הדרש בגמרא, רק כתבו שהוא דרוש בעלמא והפשט אינו כן.
לאו דווקא בענייני פשט מול דרש.זו לא ראיה, כיון שלא חלקו על הדרש בגמרא, רק כתבו שהוא דרוש בעלמא והפשט אינו כן.
פשר הציטוט הוא שגם דרכי הלימוד של י''ג מידות שהתורה נדרשת, וכל דרכי הלימוד כולם עברו מדור לדור, משה רבינו דרך מוסרי התורה.נמצא, מרב אשי עד משה רבינו עליו השלום, ארבעים דורות. ויהושע ממשה רבינו, ומשה רבינו מפי הגבורה. נמצא, שכולם מה' אלקי ישראל:
ראה לעילגם לא הבנתי מה הכוונה שכל התלמוד עבר במסורת, רובו המכריע של התלמוד הוא שקלא וטריא, מקורות ודרשות לדיני תורה*, ספיקות ומחלוקות תנאים ואמוראים. כל אלו ודאי לא ירדו מסיני, אז מה נשאר?
לא מדובר על הוספת עוד פן, אלא על דחיית דבריהם בראיות והצעת ההסבר הנכוןמה הקשר? בגמ' כתוב מקרא אחד נדרש לכמה טעמים. כפטיש יפוצץ סלע. כל עוד לא חולק על דברי חז''ל ומכחישן. מותר לפרש עוד טעמים ופירושים ופשוט.
פשר הציטוט הוא שגם דרכי הלימוד של י''ג מידות שהתורה נדרשת, וכל דרכי הלימוד כולם עברו מדור לדור, משה רבינו דרך מוסרי התורה.
יתכן שזה קשור לשיבוש הנפוץ בציבור שכל דברי הגמרא עברו דור אחר דור מאז משה בסיני, אך זוהי טעות, מה שניתן בסיני זהו הפירוש של הטקסט המקראי, תוספת דינים ומידות הדרש, ואילו רובה של הגמרא אלו סברות חכמים.
אדם שמפקפק במה שהוסכם כספר המעביר את המסורת של תורה שבע''פ על ידי כל בתי דינים שהורו הוראתם לכל האומה ונתקבלו על ידם ועד היום. וע''י חכמיה כרבינא ורב אשי. שעליהם אמר הרמב''ם נמצא כולם מסיני. הוא אכן אפיקורס כי הוא מפקפק בהעברת התורה שבע''פ בפועל, והוא בכלל מכחיש "מגידיה" שהכליל הרמב''ם בגדר אפיקורס. דו''ק היטב.השאלה היא על אדם שמקבל את מידות הדרש וצורת לימודם, אך לא מקבל את התלמוד כספר, או שסבור שהוא לא ספר מהימן, הוא לא אפיקורוס.
בדיוק מאותו סיבה לפני כן. לאחר שכל בתי דינים בעולם מהבית יוסף וקדימה, גר''א, חיד''א בעש''ט הוסכם זה כאמת לאמיתו כמדרשו של רשב''י שהוא ממוסרי התורה שבע''פ. המפקפק בזה הוא בכלל מכחיש מגידיה. בדיוק כמו התלמוד. וכך אחזו כל גדו''י כמו שהבאתי, הגרצ''פ הרב אפשטין וכו' וזה מוסכם אצל כולם.עכ"פ, כתבת שמי שכופר בזוהר הוא אפיקורוס, הא כיצד? האם עצם התפיסה שאין תורת סוד היא אפיקרוסות?
ממש לא. אם לא היה לפני אדם מסויים ספר הזוהר הוא כופר?לשון אחר: האם הרמב"ם - שסבר שמעשה בראשית ומעשה מרכבה אינם קשורים לקבלה - הוא אפיקורוס? האם כל מי שלא היה לפניו ספר הזוהר הוא גם כן אפיקורוס (רק בשוגג)?
הבא דוגמאות מלבד האבן עזרא. שהרמב''ן וכל הראשונים אחריו תקפו בחריפות על זה. אולם נמצא לרוב מדרשי חז''ל התומכים בעמדתו. ויש בזה יישובים ואכמ''ל.לא מדובר על הוספת עוד פן, אלא על דחיית דבריהם בראיות והצעת ההסבר הנכון
מי דיבר על רמב''ם שחולק על חז''ל? לא עלתה על דעתי וליבי.גם הרמב"ם לא חלק על חז"ל, זולת בעניינים של "חכמות" שאינם חכמת התורה של התנאים או דרשותיהם. וכל שכן לא על הלכות...
אדם שמפקפק במה שהוסכם כספר המעביר את המסורת של תורה שבע''פ על ידי כל בתי דינים שהורו הוראתם לכל האומה ונתקבלו על ידם ועד היום. וע''י חכמיה כרבינא ורב אשי. שעליהם אמר הרמב''ם נמצא כולם מסיני, הוא אכן אפיקורס כי הוא מפקפק בהעברת התורה שבע''פ בפועל, והוא בכלל מכחיש 'מגידיה' שהכליל הרמב''ם בגדר אפיקורס
ראוי לציין שהכס"מ בשתי מקומות (הל' בכורות פ"ב ה"ו והל' רוצח ושמי"נ פ"ט ה"ו) ביאר בדעת הרמב"ם שחלק על הגמרא.הרמב''ם חולק על חז''ל?!
אני לא טוען,כלומר, אתה טוען שאם מישהו כופר בספר שהוסכם על כל כלל ישראל וחכמי ישראל - הרי הוא אפיקורוס, משום שבפועל כך עברה התורה שבע"פ, ולכן הכופר בזה הוא מכחיש את מגידי התורה שבע"פ.
לא מאמינים בתוכנו של ספר מסוייםשכל חכמי ישראל מאמינים בתוכנו של ספר מסוים הוא הופך להיות חלק מתורה שבע"פ?
איך הגעת לזה...ראוי לציין שהכס"מ בשתי מקומות (הל' בכורות פ"ב ה"ו והל
הכופר בתורה שבע"פ והמכחיש מגידיה זה היינו הך, הכוונה היא שכופר בתורה שבע"פ ע"י שמכחיש את מסירת התורה דור אחר דור.אני לא טוען, הרמב''ם כתב מכחיש מגידיה, מי זה מגידיה?
בנוגע לתורה שבע"פ - אין ספק, אך התלמוד ותכניו בלאו הכי לא עברו דור אחר דור, ולכן לא שייך בהם אמונה זו.כמו שיש אמונת 'ההעתק' שאותה תורה שהיא בידינו היא המסורה מסיני, כך בתורה שבע''פ
יש אופציה לכפור בתלמוד ולהאמין בתורה שבע''פ שעוברת מדור לדור?הכופר בתורה שבע"פ והמכחיש מגידיה זה היינו הך, הכוונה היא שכופר בתורה שבע"פ ע"י שמכחיש את מסירת התורה דור אחר דור.
זה בדיוק ההבדל בין תורה שבע''פ לבכתבבנוגע לתורה שבע"פ - אין ספק, אך התלמוד ותכניו בלאו הכי לא עברו דור אחר דור, ולכן לא שייך בהם אמונה זו.
מי שמבזה ת''ח הוא בכלל אפיקורוס. מצד "דבר ה' בזה".וכי מי שכופר בחזון איש הוא ג"כ אפיקורוס בגלל שהוא כופר ב'מגידיה'?
יש אופציה לכפור בתלמוד ולהאמין בתורה שבע''פ שעוברת מדור לדור?
זה בדיוק ההבדל בין תורה שבע''פ לתורה שבכתב, היא לא סטטית, היא דינמית
זה מפורש שם, וז"ל: "וי"ל דהא דאמר רבה לעולם אימא לך תקפו כהן מוציאין מידו ואפ"ה אסור בגיזה ועבודה וכו' סובר רבינו דחייה בעלמא היא וסייעתא דרב חנניא לאו סייעתא כולי האי", דהיינו, הגמרא מכריעה את הנידון ע"י ראיה, והרמב"ם סבר שאי"ז ראיה והכריע אחרת.איך הגעת לזה?
[]מה שכתבת שאם הוא כופר בסמכות חכמים הוא אפיקורוס זוהי אמירה חסרת ערך, אפשר לקבל את עצם הטענה שיש לחכמים סמכות ואפילו הכי לא לקבל את התלמוד.[/]
אך לא לקבל את כל פרטי הדינים האמורים שם (כמו ניקב ונקלף ויבש וגזול) שהם סברות חכמים.
פרשנות מעוותת למושג "דיחויא בעלמא" המצוי לרוב בראשונים. הם מפרשים במו''מ שראיה זו אינה באה כראיה מוחלטת אלא כהעלאת צד. ומרוב פשיטות הדברים לא הייתי נכנס לבאר זאת יותר. וד''בוז"ל: "וי"ל דהא דאמר רבה לעולם אימא לך תקפו כהן מוציאין מידו ואפ"ה אסור בגיזה ועבודה וכו' סובר רבינו דחייה בעלמא היא וסייעתא דרב חנניא לאו סייעתא כולי האי"
פרשנות מעוותת למושג 'דיחויא בעלמא' המצוי לרוב בראשונים. הם מפרשים במו''מ שראיה זו אינה באה כראיה מוחלטת אלא כהעלאת צד
אתה מתכוין שכולם מפי אליהו.מי שלא מאמין בדברי האר’’י -
אינו אפיקורוס כלל, והגר’’א יוכיח
נכוןאתה מתכוין שכולם מפי אליהו.
אין הכי נמי כך המנהג הרווח ברוב הדברים. אבל גם בזה יש מחלוקת גדולה בפוסקים, והרדב"ז (שאגב היה רבו של האר"י, נדמה לי שי"א גם בקבלה) ובכנסת הגדולה סימן כה וה"ד בכמה פוסקים ובכף החיים ס"ל דכל הוראות הקבלה הן רק למי שרוצה להתחסד. וכך סובר השלמי ציבור (שככל הנראה היה תלמיד הרש"ש). ואני מצטט מתוך כף החיים כה עה:יש לציין שקבלת האר’י הייתה רק בעניינים שהם ’חיוב’ לפי הסוד, כעיקר התפילה וכדו’, ובענייני חסידות ע’’פ האר’’י מעיקר הדין לא קבלנו הוראותיו, כגון בעניין לבישת בגדי לבן בשבת וקידוש על י’ב חלות וכיו’’ב, וכמ’’ש באור לציון ח’’ב בכללי הפסיקה יעו’’ש
נכון. זה קבלה של שאר מקובלים, אבל רבינו האר"י זה דבר אחר מחייב את כולם.אין הכי נמי כך המנהג הרווח ברוב הדברים. אבל גם בזה יש מחלוקת גדולה בפוסקים, והרדב"ז (שאגב היה רבו של האר"י, נדמה לי שי"א גם בקבלה) ובכנסת הגדולה סימן כה וה"ד בכמה פוסקים ובכף החיים ס"ל דכל הוראות הקבלה הן רק למי שרוצה להתחסד. וכך סובר השלמי ציבור (שככל הנראה היה תלמיד הרש"ש). ואני מצטט מתוך כף החיים כה עה:
כתב הכנסת הגדולה בכללי הפוסקים אות א׳ וזה לשונו: כל דבר שלא הוזכר לא בגמרא בבלי ולא בגמ׳ ירושלמי, ולא דברו בהם הפוסקים אשר מפיהם אנחנו חיים ועליהם אנו סומכים בכל דבר, אף על פי שבעלי הקבלה דברו בו, אין אנו יכולים להכריח בו למי שאינם נוהגים כדברי הקבלה. הרא״ם ז״ל חלק א׳. והרדב״ז ז״ל בתשובה חלק א׳ סימן ח׳ ול״ו ומ״ט ופ׳ כתב: כל מקום שתמצא הקבלה חולקת עם הגמרא, הלך אחר הגמרא והפוסקים; ואם אין נזכר בגמרא ובפוסקים, הלך אחר הקבלה. וכן כתב בספר יוחסין. וכן כתב הר״י הלוי ז״ל בתשובה סימן מ״א בשם הר״ש הלוי ז״ל, דכל שהזוהר אינו חולק עם הגמרא, נקטינן כוותיה. ולא פליגי על הרא״ם ז״ל, דהנך רבוותא מדברים בהנהגה שינהג האדם בעצמו, והרא״ם ז״ל מדבר במי שאינו רוצה לנהוג כדברי הקבלה שאין מכריחין אותו, עכ״ל. והביא דבריו מגן אברהם ז״ל ס״ק ך׳ ושלמי צבור דף ז׳ עמוד ג׳ ועוד מן האחרונים.
ע"ש בכה"ח שהביא הדעה החולקת וכמוה הוא סובר (אותה השמטתי משום דהוא פשוט, ורק רציתי להראות שהיא מחלוקת) ושם מיירי על קבלת האר"י - כמפורש בשלמי צבור ובמגן אברהם ובכה"ח דפליג עלייהו.נכון. זה קבלה של שאר מקובלים, אבל רבינו האר"י זה דבר אחר מחייב את כולם.
כל הכה"ח זה רבנו האר"י על הסדר ועל פיו הוא קוביע הלכות
ראה הל' עניית אמן שחולק על מרן. וכל ההפסקות בפסד"ז חולק על מרן בפשיטות, ובלי קשר למתחסדים.