הערה על ספר עין יצחק

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אדני פז
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אדני פז

חבר חדש
הצטרף
14/4/25
הודעות
28
בספר עין יצחק חלק ג עמוד שכה, כתב - ודע, שגם יוצאי מרוקו צריכים לנהוג כדעת מרן השלחן ערוך גם בתשובותיו, ולא רק במה שנתבאר בשלחן ערוך, וכמו שכתב כיוצא בזה מהר"ש אבן דנאן בשו"ת אשר לשלמה (סוף סימן ח) שאין לנו אלא דברי מרן מה שכתב בבית יוסף (יורה דעה סוף סימן נז) בשם מצאתי כתוב, אף שלא הובא בשלחן ערוך. ע"ש. עכ"ל.

והערתי בגליון הספר, בהאי לישנה: הסימן הנז' בשו"ת אשר לשלמה, הוא תשובת הרב המפ"ה זצ"ל ואינו למהר"ש אבן דאנן, ומ"מ אינו נמצא שם.
ובפרט שמדברי מהר"ש אבן דנאן זצ"ל נראה שס"ל שלא קיבלנו הוראות מרן בתשובותיו (ראה שם בנד"מ עמ' 146) וכן נראה ממה שכתב בסימן יג, א"כ זה לכאורה הוי הפך הנאמר כאן. וצ"ב. ומצאתי שכתב מפורש שלא קבלו הוראות מרן בתשובה בסימן מא לגבי קנין אודיתא כיעויין בנד"מ בעמ' 427.


האם יש כאן מישהו שיכול להעביר זאת לרב המחבר שליט"א?
שכוייח.
 
גם אם היה כתוב כמו שהוא אמר הוא לא צודק בהנחה שלו שקיבלו הוראות מרן במרוקו לגמרי כידוע לכולם, אז מאי נ"מ אם זה כתוב או לא?
זה כמו שמביאים שהבא"ח כתב קיבלנו הוראות מרן ומצד שני צועקים עליו שחלק על מרן. אלא האמת שכולם קיבלו הוראות מרן בהגדרה הכללית ולמעשה כל הפוסקים הספרדים חולקים הרבה על מרן למרות שכתבו את הכלל הנ"ל. והדברים ידועים.
 
בספר עין יצחק חלק ג עמוד שכה, כתב - ודע, שגם יוצאי מרוקו צריכים לנהוג כדעת מרן השלחן ערוך גם בתשובותיו, ולא רק במה שנתבאר בשלחן ערוך, וכמו שכתב כיוצא בזה מהר"ש אבן דנאן בשו"ת אשר לשלמה (סוף סימן ח) שאין לנו אלא דברי מרן מה שכתב בבית יוסף (יורה דעה סוף סימן נז) בשם מצאתי כתוב, אף שלא הובא בשלחן ערוך. ע"ש. עכ"ל.
גם אם נניח שכתוב דבר זה, מ"מ אין מכאן ראיה שקיבלו גם מש"כ בתשובות, כי הוא מדבר רק על מה שכתוב בבית יוסף אפילו שלא כתוב בשו"ע, וכפי שהדגשתי בהודעתך.
[כנראה הרב יצחק למד מזה שכל דבר שלא כתוב בשו"ע גם קיבלו, אך כאמור גם בציטוט שהביא כתוב רק בית יוסף].
וכפי שציינת לנכון שלגבי קבלת תשובות הב"י מפורש בדבריו שלא קיבלו. ויש לדון לגבי קבלת מה שכתוב בבית יוסף ולא בשו"ע אם קיבלו או לא, ועכ"פ ממנו אין ראיה.
 
לא נכנסתי לעצם הנידון אם בני מרוקו קיבלנו הוראות מרן
אלא רק הערה על כך שמובא דבר בשם אומרו שלא אמרו מעולם. (או עכ"פ לא מצאתי?).
 
והערתי בגליון הספר, בהאי לישנה: הסימן הנז' בשו"ת אשר לשלמה, הוא תשובת הרב המפ"ה זצ"ל ואינו למהר"ש אבן דאנן, ומ"מ אינו נמצא שם.
צ"ל סי' ס, והיא תשו' מהר"ש אבן דנן, ונמצא שם:
1750770153823.png
 
צ"ל סי' ס, והיא תשו' מהר"ש אבן דנן, ונמצא שם:
הצג קובץ מצורף 6998
מחילה, אבל אין קשר כלל לנידו"ד.
הנושא הוא האם בני מרוקו קיבלו הוראות רבי יוסף קארו שלא הובאו בשו"ע.
וכאן הוראה זו הובאה בשו"ע על אתר (יו"ד סי' ק"י ס"ט), שאם היה ספק בגוף שהוכר הספק לפני שהתערב באחרים, לא אמרי' בזה ס"ס להתיר, כיון שכבר נפסק על הספק בגוף לאסור מדין ספיקא דאו' לחומרא, ולכן חשיב איסור בודאי וא"א להתיר ע"י עוד ספק אחד שנתערב באחרים, אא"כ יש בו כדי להתבטל.
וע"ז פליג הרמ"א שם, וסב"ל שאף אם נודע הספק רק לאחר שנתערב ל"א ס"ס, ודלא כהשו"ע.

וא"כ אין כל ראיה מהתשובה הנ"ל, כי שם מדובר על דבר שנפסק בשו"ע ולא על דבר שנפסק רק בב"י או בתשובות.

וביותר, כמ"ש כבר לעיל - הרב יצחק רוצה להוכיח שבני מרוקו קיבלו עליהם גם מש"כ רק בתשובות, וזה בודאי לא מוכח כאן כי זה עכ"פ כתוב בב"י גופיה ולא רק בתשובות. [ובאמת כמ"ש זה כתוב גם בשו"ע עצמו.]
 
ובפרט שמדברי מהר"ש אבן דנאן זצ"ל נראה שס"ל שלא קיבלנו הוראות מרן בתשובותיו (ראה שם בנד"מ עמ' 146) וכן נראה ממה שכתב בסימן יג, א"כ זה לכאורה הוי הפך הנאמר כאן. וצ"ב. ומצאתי שכתב מפורש שלא קבלו הוראות מרן בתשובה בסימן מא לגבי קנין אודיתא כיעויין בנד"מ בעמ' 427.
ויש להוסיף שכן מבואר עוד במש"כ בסי' ט:
1750774596053.png
ובסי' כח:
1750774771973.png
 
אז למעשה אין מקור בדבריו שבני מרוקו קיבלו הוראות מרן גם בתשובותיו. [וגם לגבי בד"ה כתב שלא קיבלו, אלא רק מש"כ בב"י ובשו"ע].
ולו יהי שבני מרוקו קבלו הוראות מרן הר"י קארו
אז לכן הם -
- עושים נפילת אפיים
- מברכים 'הנותן ליעף כח' בלי שם ומלכות
- הנשים מברכות 'שעשני כרצונו' בשם ומלכות
- עושים קשר תפילין מרובע
- מפטירים דרשו בצום גדליה
- מניחים תפילין במנחה של כל התעניות
- אין מניחים תפילין בת"ב שחרית

ועוד ועוד...
 
ראשי תחתית