"חתן מעונה" על מה ולמה?

בנאות דשא

חבר קבוע
הצטרף
5/2/25
הודעות
373
מה חשיבותה של עליית שישי בשמחת תורה?
העולה אחריו הוא המשלים ומעלתו גדולה והוא המכונה "חתן תורה" והמתחיל את בראשית הוא "חתן בראשית", אבל "חתן מעונה" מה מקומו?
 
נ"ל שנפלה לך טעות

כי "מעונה" זה עליית שישי , וידועים דברי שער הכוונות על מעלת עליית ששי
נכון, טעות, תקנתי.

אך עדיין לכאו' שאלה במקומה עומדת, מה מקום מיוחד נתייחדה עליית שישי זו מכל ה'שישיים' במהלך השנה?

וכעת כשאני מתבונן רואה אני כי קריאת התורה של שמחת תורה 'זכתה' בשבעה עולים מה שלא זכה שום יום טוב, שהעולה לקריאת מעונה הוא השישי ועדיין לא נסתיימה הקריאה, והשביעי משלימה, שמתחיל מראשיתה של הפרשה עד כלותה.
 
עכשיו אני רואה, שם הוא מביא בפשטות את המנהג בארוכה על צורותיו וכותב שאינו מבין מדוע נוסד.
ואח"כ כותב שבבית אל כבדוהו כמו"כ פעמים להיות חתן מעונה, בגלל שנוסד ע"י אבותיו ובעיקר זקנו הרש"ש.
ולא מזכיר את החלוקה לשש.
עכ"פ, אנו שמחלקים לששה עולים, מובן שעושים כן כדי שיהיה ששי ותהיה בו מעלה כבכל שבת. - וככה"נ נקרא "חתן" אגב השנים האחרים, ובשל העובדה שהוא עלייה נוספת על מספר העולים הנצרך.
 
אולי קשור לאשכול:
 
אכן גם במקרה הזה מדובר בהמצאה של גבאים (וכרגיל, אחרי שממציאים דברים - מוצאים להם גם טעם ע"פ הסוד), ואין שום פסול בזה שגבאים מוצאים מקום להתגדר בו ולמכור את העליה בדמים מרובים, וכפי שהארכתי באשכול הנ"ל.
 
אכן גם במקרה הזה מדובר בהמצאה של גבאים (וכרגיל, אחרי שממציאים דברים - מוצאים להם גם טעם ע"פ הסוד), ואין שום פסול בזה שגבאים מוצאים מקום להתגדר בו ולמכור את העליה בדמים מרובים, וכפי שהארכתי באשכול הנ"ל.

עלייה היא באמת מצוה. (ובפרט אצלינו שהיא ששי שהיא גם מעלה).
וב"ה שלא הדביקו לה שום סגולה, סתם שֵׁם.
אנשים רוצים לקנות בדמים מרובים, לחיי.
 
כול מה שכתוב פה צ"ב דשמעתי שיעור ממרנא האור לציון ואמר ששישי זה מי שעלה שישי ולא מה שכתוב וא"כ היום הוא מוסיף בעלמא
 
הם לא סתם קונים בדמים מרובים, הם קונים כי הם בטוחים שזה יביא להם ברכה.

אבל פתאום כאן אינך מזלזל ב"סגולה" שהומצאה, והפיכת העולה לתורה ל"חתן".

אנשים קונים דבר עם משמעות (עלייה, ועוד ששי),
והגבאים לא הדביקו לזה סגולות.
אז אם הציבור טיפש מה אני יכול לעשות, אבל מכאן עד לקנות דבר שהוא באמת שטות ולחשוב שזה מה שיביא לו את הפרנסה ?
 
כול מה שכתוב פה צ"ב דשמעתי שיעור ממרנא האור לציון ואמר ששישי זה מי שעלה שישי ולא מה שכתוב וא"כ היום הוא מוסיף בעלמא
הוא השישי שקוראים בעלייתו פסוקים חדשים, כל שאר המוסיפים באמצע חוזרים להם על פסוקים.
 
ראשי תחתית