"חתן מעונה" על מה ולמה?

בנאות דשא

חבר קבוע
הצטרף
5/2/25
הודעות
375
מה חשיבותה של עליית שישי בשמחת תורה?
העולה אחריו הוא המשלים ומעלתו גדולה והוא המכונה "חתן תורה" והמתחיל את בראשית הוא "חתן בראשית", אבל "חתן מעונה" מה מקומו?
 
נ"ל שנפלה לך טעות

כי "מעונה" זה עליית שישי , וידועים דברי שער הכוונות על מעלת עליית ששי
נכון, טעות, תקנתי.

אך עדיין לכאו' שאלה במקומה עומדת, מה מקום מיוחד נתייחדה עליית שישי זו מכל ה'שישיים' במהלך השנה?

וכעת כשאני מתבונן רואה אני כי קריאת התורה של שמחת תורה 'זכתה' בשבעה עולים מה שלא זכה שום יום טוב, שהעולה לקריאת מעונה הוא השישי ועדיין לא נסתיימה הקריאה, והשביעי משלימה, שמתחיל מראשיתה של הפרשה עד כלותה.
 
עכשיו אני רואה, שם הוא מביא בפשטות את המנהג בארוכה על צורותיו וכותב שאינו מבין מדוע נוסד.
ואח"כ כותב שבבית אל כבדוהו כמו"כ פעמים להיות חתן מעונה, בגלל שנוסד ע"י אבותיו ובעיקר זקנו הרש"ש.
ולא מזכיר את החלוקה לשש.
עכ"פ, אנו שמחלקים לששה עולים, מובן שעושים כן כדי שיהיה ששי ותהיה בו מעלה כבכל שבת. - וככה"נ נקרא "חתן" אגב השנים האחרים, ובשל העובדה שהוא עלייה נוספת על מספר העולים הנצרך.
 
אולי קשור לאשכול:
 
אכן גם במקרה הזה מדובר בהמצאה של גבאים (וכרגיל, אחרי שממציאים דברים - מוצאים להם גם טעם ע"פ הסוד), ואין שום פסול בזה שגבאים מוצאים מקום להתגדר בו ולמכור את העליה בדמים מרובים, וכפי שהארכתי באשכול הנ"ל.
 
אכן גם במקרה הזה מדובר בהמצאה של גבאים (וכרגיל, אחרי שממציאים דברים - מוצאים להם גם טעם ע"פ הסוד), ואין שום פסול בזה שגבאים מוצאים מקום להתגדר בו ולמכור את העליה בדמים מרובים, וכפי שהארכתי באשכול הנ"ל.

עלייה היא באמת מצוה. (ובפרט אצלינו שהיא ששי שהיא גם מעלה).
וב"ה שלא הדביקו לה שום סגולה, סתם שֵׁם.
אנשים רוצים לקנות בדמים מרובים, לחיי.
 
כול מה שכתוב פה צ"ב דשמעתי שיעור ממרנא האור לציון ואמר ששישי זה מי שעלה שישי ולא מה שכתוב וא"כ היום הוא מוסיף בעלמא
 
הם לא סתם קונים בדמים מרובים, הם קונים כי הם בטוחים שזה יביא להם ברכה.

אבל פתאום כאן אינך מזלזל ב"סגולה" שהומצאה, והפיכת העולה לתורה ל"חתן".

אנשים קונים דבר עם משמעות (עלייה, ועוד ששי),
והגבאים לא הדביקו לזה סגולות.
אז אם הציבור טיפש מה אני יכול לעשות, אבל מכאן עד לקנות דבר שהוא באמת שטות ולחשוב שזה מה שיביא לו את הפרנסה ?
 
כול מה שכתוב פה צ"ב דשמעתי שיעור ממרנא האור לציון ואמר ששישי זה מי שעלה שישי ולא מה שכתוב וא"כ היום הוא מוסיף בעלמא
הוא השישי שקוראים בעלייתו פסוקים חדשים, כל שאר המוסיפים באמצע חוזרים להם על פסוקים.
 
אנשים קונים דבר עם משמעות (עלייה, ועוד ששי),
והגבאים לא הדביקו לזה סגולות.
אז אם הציבור טיפש מה אני יכול לעשות, אבל מכאן עד לקנות דבר שהוא באמת שטות ולחשוב שזה מה שיביא לו את הפרנסה ?

אין כאן עליית שישי, יש 5 עולים כמו כל יו"ט + חתן תורה וחתן בראשית. אם תרצה תוכל להגדיר זאת 7 עולים, אבל השישי אינו "מעונה".

בוודאי שהגבאים הדביקו לזה הילה של "חתן" כשאין כאן למעשה שום דבר.

מאידך גיסא, פתיחת ההיכל ותפילה על הפרנסה הוא דבר עם משמעות. גם צדקה היא דבר עם משמעות. אבל אתה בוחר באופן סלקטיבי היכן הציבור טיפש והיכן הוא חכם.

ואגב, אין טעם למחזר דיון של 16 עמודים שננעל.
 
אין כאן עליית שישי, יש 5 עולים כמו כל יו"ט + חתן תורה וחתן בראשית. אם תרצה תוכל להגדיר זאת 7 עולים, אבל השישי אינו "מעונה".
בסידורים אצלינו זה מחולק ש "מעונה" זה יוצא עליית שישי, ולאחמ"כ יש עליית משלים שזה חתן תורה וכו'
 
אין כאן עליית שישי, יש 5 עולים כמו כל יו"ט + חתן תורה וחתן בראשית. אם תרצה תוכל להגדיר זאת 7 עולים, אבל השישי אינו "מעונה".

בוודאי שהגבאים הדביקו לזה הילה של "חתן" כשאין כאן למעשה שום דבר.

מאידך גיסא, פתיחת ההיכל ותפילה על הפרנסה הוא דבר עם משמעות. גם צדקה היא דבר עם משמעות. אבל אתה בוחר באופן סלקטיבי היכן הציבור טיפש והיכן הוא חכם.

ואגב, אין טעם למחזר דיון של 16 עמודים שננעל.

לא הבנתי במה אני מואשם.
הסידורים הקלאסיים חילקו זאת לששה עולים ומעונה הוא ששי,
ומכאן ואילך, מי שקונה זאת בשל סגולה כזו או אחרת, זו בעייה שלו.
 
ראשי תחתית