לחצו כאן – תרומה לשמואל

אם לא מציינים לפסקי הגרע"י והילקו"י - מטעים בהלכה ומכשילים את הרבים

לא דיברתי על ילקו"י. שנאתך אליו מקלקלת את השורה.
והמעוניין בידיעת ההלכה לרחבה, הוא מכבד את עצמו ומסתכל גם בפסקי תשובות

כוונתי היתה גם להגר"ע יוסף, שהילק"י מביא את פסקיו. שלדעת רבנים אחרים הוא "מטעה את הרבים"... ככל המחלוקות בהלכה.

אינני שונא את הרב יצחק יוסף, כשאני מחפש דבר הלכה אני פותח קודם כל ילקוט יוסף. אבל אין מנוס מלהודות שיש טעויות בספר, ויש דברים שבהחלט אפשר להגדיר "הטעיית הרבים".

ולכן מגוחך שבעתיים לטעון שמי שאינו מצטט את הגר"ע יוסף או ילק"י הוא "מטעה את הרבים".. וזה נובע מתחושה של מונופול הלכתי, ובהלכה אין מונופול לאף אחד.
 
אם רבותיך זה מי שנמצא בתמונה שלך, וגדלת בב"ב ואינך יודע צורת פסיקת הלכה. צודק.
אם אתה ארגון שמתיימר לייצג את כולם, ומוציא ספר שמיועד לכולם ולא של מחבר פרטי, אתה לא צודק.
לייצג את הזרם הליטאי המרכזי מיסודם של מרן הקהילות יעקב ודעימיה.
 
כוונתי היתה גם להגר"ע יוסף, שהילק"י מביא את פסקיו. שלדעת רבנים אחרים הוא "מטעה את הרבים"... ככל המחלוקות בהלכה.

אינני שונא את הרב יצחק יוסף, כשאני מחפש דבר הלכה אני פותח קודם כל ילקוט יוסף. אבל אין מנוס מלהודות שיש טעויות בספר, ויש דברים שבהחלט אפשר להגדיר "הטעיית הרבים".

ולכן מגוחך שבעתיים לטעון שמי שאינו מצטט את הגר"ע יוסף או ילק"י הוא "מטעה את הרבים".. וזה נובע מתחושה של מונופול הלכתי, ובהלכה אין מונופול לאף אחד.
לא דיברתי על ילקוט יוסף.
ושוב אומר. אם אתה מחבר פרטי תוציא מה שאתה רוצה. לאף אחד לא אכפת שהר' נויברט הוציא ספר לבני אשכנז.
אם אתה מוציא ספר כולל, ומתעלם מהרב אלישיב, (לא כי יש לך מה לענות אלא כי החלטת שהוא לא בהשקפה שלך) אתה לא רציני. ויכול להיות מאוד שלא תגיע לבירור ההלכה האמיתית, נקודה.
בעולם ההלכה יש מחלוקות רבות, לעיתים באש וגפרית, ועדיין הפוסקים האמיתיים מצטטים את כולם.
כל פוסק שמכבד את עצמו וכותב תשובה מסתכל גם מה אחרים חושבים ולא רק מה הוא קיבל מרבותיו.
אם זה משהו טוב, מה אכפת לך מי אמר אותו.
 
אם אתה ארגון שמתיימר לייצג את כולם, ומוציא ספר שמיועד לכולם ולא של מחבר פרטי, אתה לא צודק.

אתה יודע מתי יש באמת "הטעיית הרבים"?

כאשר בעל הילקוט יוסף בדרשתו מציין לפסק מרן הגר"ש משאש, אבל מביאו בקצרה ומציג את סברותיו בצורה מגוחכת, באופן שכל שומע מתפלא כיצד גברא רבא יאמר שטות כזאת (נקבתי בשם אחד, אבל זה נכון לכל רב חולק).

זאת הטעיית הרבים, פשוטו כמשמעו, כי אם היו נחשפים לסברתו באמת, רובם או חלק גדול מהם היו מסכימים עמו.
 
אם אתה מוציא ספר כולל, ומתעלם מהרב אלישיב, (לא כי יש לך מה לענות אלא כי החלטת שהוא לא בהשקפה שלך) אתה לא רציני.

גם מי שמוציא ספר כולל, לא חייב כלום לאף אחד, ואם יש מחבר שדעתו אינה חשובה בעיניו, הוא לא חייב להזכירו.

אתה, הקונה, תעשה את שיקול הדעת לעצמך, ואם בעיניך הספר חסר, פשוט אל תקנה.

וגם בענין זה, הפוסל במומו פוסל, כי הרבה מו"צים מפרסמים כיום הלכות אליבא דהגר"ע יוסף מבלי להזכיר שיש חולקים מגדולי חכמי הספרדים כמו הגר"ש משאש והגרב"צ אבא שאול ועוד ועוד.
 
גם מי שמוציא ספר כולל, לא חייב כלום לאף אחד, ואם יש מחבר שדעתו אינה חשובה בעיניו, הוא לא חייב להזכירו.

אתה, הקונה, תעשה את שיקול הדעת לעצמך, ואם בעיניך הספר חסר, פשוט אל תקנה.

וגם בענין זה, הפוסל במומו פוסל, כי הרבה מו"צים מפרסמים כיום הלכות אליבא דהגר"ע יוסף מבלי להזכיר שיש חולקים מגדולי חכמי הספרדים כמו הגר"ש משאש והגרב"צ אבא שאול ועוד ועוד.
אל תקרא לעצמך ספר כולל, וספר רציני אם זה נקודת הפתיחה שלך.
ושוב פעם, אני לא מדבר על הילקו"י, ולא על המורי הוראה. דיברתי רק על הנקודה הספציפית הזו.
 
כך כתב הרב יצחק יוסף שליט"א בספרו ילקוט יוסף.
הצג קובץ מצורף 9340
מה הבעיה בזה?
וכי יעלה על דעתך שמי שמעלים את כל פסקי מרן לא מגיע לידי טעות.
גם אם הרב עובדיה לא תמיד צדק, יש פעמים רבות שהוא צדק והאשכנזים טעו, וכל צורבא מרבנן יודה בזה, והם מביאים רק את האשכנזי שטעה ולא את הספרדי שצדק.
כמו כן, יש רבים שהולכים לפי הרב עובדיה, ובטוחים שאם כתבו פסק בסתם במשנ"ב דרשו זה לכו"ע, וגם לספרדים.
סותר דבריו תוכ"ד.
בתחילה כתב ומן הראוי היה לציין לדבריו כדי שלא להטעות בהלכה ולהכשיל את הרבים
ומיד לאחמ"כ כותב ובאמת שאין צריכים להם וצ"ע.
בהתחלה כתב שהם עושים בעיה גדולה ומטעים ומכשילים.
אח"כ כתב שזה לא שיש לו איזה עניין שיכתבו בשביל פרסום וכד', כי גם בלא"ה פסקי מרן הרב עובדיה מפורסמים ומוכרים, רק שהם מכשילים את הרבים.
כלומר, אין לנו באמת עניין שיכתבו את הרב עובדיה שם בשביל שיכירו את הרב ואת תורתו, אלא רק להצילם מ"לפני עיוור לא תתן מכשול".
זה ברור לכולם.
ממש ממש לא.
אני מכיר הרבה שטעו בזה ולא ידעו.
אנחנו שחיים במקומות עם פורומים וכד' וחשופים למידע הזה יודעים. וגם אם לא - מדברים ע"ז בכוללים ובישיבות.
אבל בעלי בתים וכד' ממש לא יודעים ולא מעלים על הדעת שיתכן דבר כזה.
הצג קובץ מצורף 9341
על ספר יבי"א: "והוא טוב לא בשביל התורה שלהם או פסקיהם..."
ברור, כי הוא פוסק לפי השו"ע, ולפי גדולי הספרדים. מה השאלה?!
גם אני לומד משנ"ב וחזו"א ועוד לא בשביל פסקיהם... וגם "פסקי תשובות" בשבילי זה ספר של מראי מקומות ולא פסקים, ואין שום בעיה בזה.
יש הסבורים שילקוט יוסף מטעה את הרבים בפסקיו. כך שמגוחך לטעון שמי שאינו מביאו מטעה את הרבים. ובלאו הכי, המעוניין בפסקי הרב עובדיה פותח ילק"י ולא מהדורת דרשו.
לא זה העניין.
הוא לא אמר שהוא צודק בכל הלכה.
אלא שאם "מעלימים" במכוון פסקים מהציבור, זה מביא לידי טעויות.
אנשים שקוראים את המשנ"ב דרשו ורואים דעה שנכתבה בסתם בטוחים שאין חולק (כי כשבאור לציון חולק הם כן כותבים).
ועוד, אם מישהו ירצה לחלוק על כל פסק של היבי"א - אין ספק שיהיה לו טעות, כי לכו"ע יש פסקים שהוא צודק בהם. וה"ה כאן, כשמעלימים את כל הפסקים, בוודאי שזה מביא לידי טעות, כי בוודאי שיש פעמים שחלק על האשכנזים והוא צדק.
מרן שר התורה זצ"ל אמר שלא מסכים להדפיס את השונה הלכות שם אם ידפיסו מדברי הגר"ע יוסף.
לענ"ד זה הוצאת שם רע.
ידוע איך ר' חיים היה מקבל בחיבה את הילקו"י.
כמו כן, רב שאומר דבר כזה מגלה שאין תורתו לשם שמים, אא"כ אמר זאת על אפיקורוס וכד'.
אין סיכוי שבעולם שרב "ימחוק" ו"יעלים" רב מסויים, אא"כ אותו רב הוא חוטא/מתחזה וכד'.
אבל אם הוא רב אמיתי, גם אם איני מסכים עמו להלכה - אין סיכוי שרב יאמר עליו כך.
לאף אחד לא אכפת שהר' נויברט הוציא ספר לבני אשכנז.
כי הוא כתב במפורש שזה מיועד לאשכנזים!
אם במשנ"ב דרשו היה כתוב בהתחלה שזה מיועד רק לאשכנזים, ו/או אם לא היו מביאים את האור לציון, ניחא.
אבל כשהם מתיימרים כביכול להיות גם משנ"ב של ספרדים, ומעלימים את הרב עובדיה שרוב הספרדים הולכים ע"פ פסקיו - הרי שזה מכשיל את הרבים.
הם מביאים את האור לציון כביכול הם פוסקים גם לספרדים, כשלמעשה רוב בני התורה הספרדים שילמדו משנ"ב דרשו לא יוכלו לדעת ממנו מה ההלכה, ואם יעשו מה שכתוב שם - יטעו בהלכה!
 
מה הבעיה בזה?
וכי יעלה על דעתך שמי שמעלים את כל פסקי מרן לא מגיע לידי טעות.
גם אם הרב עובדיה לא תמיד צדק, יש פעמים רבות שהוא צדק והאשכנזים טעו, וכל צורבא מרבנן יודה בזה, והם מביאים רק את האשכנזי שטעה ולא את הספרדי שצדק.
אתה הוא זה שתכריע אם הרב אלישיב צדק או הרב יוסף?
 
יש צורה של פסיקת הלכה. יש גמרא, ראשונים, אחרונים, זה עבודה. זה לא משחק.
עבודה צריכה להיות מקצועית. זה אומר לעבוד קשה, לאסוף את כל השיטות, עד שמגיעים לפסק הלכה.
אם אתה מתעלם מחלק מהשיטות אתה לא מקצועי. מי שיקרא מה שכתבת יגיד לך, לא הבאת את השיטה הזו, כנראה שלא עבדת מספיק.
אני יודע קצת יותר ממך מה כתוב בארחות רבינו, ועדיין אני אומר, אל תקרא מה שכתוב שם ותלך עם זה כל החיים.
לכל צד יש עוד צד, והריבוע הזה רק יגמד אותך.
בכל הדורות היו מחלוקות עזים, מי שידע לקחת את הטוב הרויח. מי שידע רק להוציא את המסביב נשאר....
 
ועוד, אם מישהו ירצה לחלוק על כל פסק של היבי"א - אין ספק שיהיה לו טעות, כי לכו"ע יש פסקים שהוא צודק בהם. וה"ה כאן, כשמעלימים את כל הפסקים, בוודאי שזה מביא לידי טעות, כי בוודאי שיש פעמים שחלק על האשכנזים והוא צדק.
אף אחד לא חולק על כל פסקי היבי"א, וכי הוא המציא את התורה מחדש?
אבל אף אחד לא חייב להביא דעתו.
לדוג' יש פעמים שגם פוסקים אחרים דעתם שווה, ומביאים אותם ולא אותו.
 
לענ"ד זה הוצאת שם רע.
זו האמת וחבל להתכחש לה.
ידוע איך ר' חיים היה מקבל בחיבה את הילקו"י.
כמו כן, רב שאומר דבר כזה מגלה שאין תורתו לשם שמים, אא"כ אמר זאת על אפיקורוס וכד'. אין סיכוי שבעולם שרב "ימחוק" ו"יעלים" רב מסויים, אא"כ אותו רב הוא חוטא/מתחזה וכד'.
אבל אם הוא רב אמיתי, גם אם איני מסכים עמו להלכה - אין סיכוי שרב יאמר עליו כך.
מי אמר לך מה אחז מרן הגר"ח על המחבר?
 
אף אחד לא חולק על כל פסקי היבי"א, וכי הוא המציא את התורה מחדש?
אבל אף אחד לא חייב להביא דעתו.
לדוג' יש פעמים שגם פוסקים אחרים דעתם שווה, ומביאים אותם ולא אותו.
בזה באמת אין בעיה.
נראה לך שעל זה היו צועקים?!
כל הזעקה זה כשיש שנים שחולקים, ואחד מהם זה היבי"א, וכל מעיין רואה שהיבי"א צודק, ובכ"ז הם מתעלמים ומעלימים.
פשוט שאם הרב אויערבך סובר כמו היבי"א, והם היו מביאים רק את הרב אויערבאך, שע"ז לא היו (והיינו) צועקים.
 
ראשי תחתית